Třetí GP sezony – Velká cena Andalusie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, KTM Racing, Ajo Motorsport | Zveřejněno: 22.7.2020 | Zobrazeno: 11 768x
Týden po Velké ceně Španělska je tu další podnik světového šampionátu, který se jede znovu v Jerezu, ale jako Velká cena Andalusie. Důvody jsou jasné, dvakrát závodit na stejné dráze šetří náklady na dopravu a navíc šampionát získá čas, jelikož omezení v různých zemích každý týden ztrácí na síle. To samé se ovšem nedá říct o nákaze koronavirem, čísla opět stoupají ... Také druhá Grand Prix se jede bez diváků a jen doufejme, že zraněných jezdců nebude přibývat. (na fotografii je Gigi Dall'Igna, Ducati)
Kapitoly článku
Jerez, Andalusie (SPA)
Závodní okruh ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) má vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát.
Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými. Pro závody v roce 2018 měl okruh nový povrch, ale ten Španělé po problémech znovu vyměnili.
Rekordy a informace MotoGP – Jerez, Andalusie (SPA)
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2019) – 1'38,051
Kvalifikační rekord – Fabio Quartararo – Yamaha (2020) – 1'36,705
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2015) – 296,7 Km/h
Délka závodu MotoGP - 25 kol (110,6 km)
MotoGP – Preview
První závod sezony jeli jezdci královské kubatury až ve druhé polovině července a druhý podnik sezony pojedou v samotném závěru měsíce a znovu na okruhu Ángela Nieta jako Velkou cenu Andalusie. Minulý týden jsme viděli, že dlouhá přestávka nebyla pro jezdce ideální, jelikož každý těžší pád představoval zranění. Pokud to takto bude pokračovat dál nebude mít kdo v MotoGP závodit.
Zranění jsou v královské kubatuře nyní tři jezdci Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR), Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) a Marc Márquez (Repsol Honda Team). Jezdec Suzuki Rins si pádem vykloubil rameno a způsobil drobnou frakturu, která ho vyřadila z příprav na závod Velké ceny Španělska a zda pojede v Andalusii uvidí až v pátek ráno. Marc Márquez, který havaroval v závěru závodu, si zlomil pažní kost a jeho cílem návratu je po operaci Brno, třebaže je to hodně optimistický cíl. Brit Crutchlow už má také po operaci, zlomenou člunkovou kost mu fixovali šroubem a ten možná nastoupí už o nadcházejícím víkendu, pokud mu to hlavní lékař šampionátu dovolí.
Úřadující mistr světa Marc Márquez nebude bodovat minimálně ve dvou závodech světového šampionátu a z jeho tábora, tedy z úst vedoucího týmu Alberta Puiga, teď zaznělo něco v tom smyslu, že jezdec, který vyhraje závod, povede šampionát nebo třeba získá titul, nemůže být úplně šťastný či spokojený, jelikož ten nejlepší, tedy myšleno Márquez, na dráze nebyl. Vede se teď o tom celkem ostrá debata a jediné co k tomu můžu říct je to, že pokud by Márqueze nepustili přes hranice a on nemohl závodit nebo mu přes noc ukradli motorky, tak by ten pocit být možná mohl, ale pokud on jede nadoraz, nestačí mu bedna, chce vyhrát za každou cenu a přitom havaruje, vědomě riskuje možnost zranění a to se teď stalo. Výkon každého dalšího jezdce, jenž vyhraje nedělní závod nebo každý další bez účasti obhájce titulu, rozhodně nemůže být snižován tím, že Márquez na dráze chyběl. A možná ani chybět nebude, protože dle španělského tisku chce v Jerezu závodit a pokud dostane zelenou a vyhraje, Španělé budou mít hrdinu a ostatní zůstanou dlouho v jeho stínu. Márquez by tím ale podstoupil obrovské riziko, protože další podobný pád může Španěla vyřadit do konce sezony.
Lídrem průběžného hodnocení je Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), jemuž se konečně povedlo vyhrát závod královské kubatury, takže jeho premiérových pětadvacet bodů. Navíc to bylo po startu z pole position a s novým kvalifikačním rekordem. Quartaaro nebyl nejmladším jezdcem, který v MotoGP vyhrál, tám byl Márquez, ale to mu starosti dělat nemusí. Jediné co teď potřebuje, je v Jerezu získat zlatý double a do Brna jet s padesáti body.
Úvod sezony má úspěšný Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP), který ale vypadal tak, že se na dvacet bodů hodně nadřel. Jezdec tovární Yamahy na vítězství neměl, ale druhý závod na stejném okruhu mu dává jisté šance analyzovat data a být v neděli nejlepší. Na nic jiného určitě on ani jeho tým nemyslí.
Třetí je Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati). Italský závodník má letos dobrou šanci být u titulu tak blízko, aby ho nakonec získal. Bohužel jak můžeme sledovat, najdou se lidé, kteří by říkali, jo to byl rok 2020, zkrácená sezona, Márquez zraněný, a tak dále … titul je ale jeden a pokud ho má Dovizioso získat, letos má k tomu možná tu největší příležitost. S Ducati zatím neprodloužil a nechyli si s Ducati pár dalších závodů na rozmyšlenou. Nad čím chce ještě Ducati uvažovat je záhada.
Australan Jack Miller (Pramac Racing) byl po závodě hodně smutný, protože až v jeho samotném závěru přišel o šanci stát na stupních vítězů. Pravá ruka mu postupně znecitlivila a s přibývajícím časem se stal snadnou kořistí svých soupeřů, Viňalese s Doviziosem. Snad to nebude problém s karpálním tunelem, to by měl Miller opravdu smůlu.
První pětku uzavírá Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT), který by moc chtěl jezdit podobně jako týmový kolega Quartararo, ale Francouz je úplně někde jinde. Morbidelli je ale bývalý šampion Moto2, takže má určitě na to, aby bojoval o vítězství i v MotoGP.
Nějaké body bude chtít získat Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP), jemuž první závod vůbec nevyšel a tak nějak celkově nebyl v ideální kondici už od pátku. Zda se jeho týmu podaří najít recept pro Jerez s daty, které teď mají k dispozici, to uvidíme koncem tohoto týdne. Také u Aprilie i Suzuki bude tlak na body, protože zatím získal jen jeden Bradley Smith (Aprilia), testovací jezdec, který nahradil Iannoneho.
MotoGP – MS po GP Španělska:
1. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 25 |
2. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 20 |
3. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 16 |
4. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 13 |
5. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 11 |
6. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 10 |
7. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 9 |
8. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 8 |
9. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 7 |
10. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 6 |
11. | Johann ZARCO | FRA | Ducati | 5 |
12. | Alex MARQUEZ | SPA | Honda | 4 |
13. | Brad BINDER | RSA | KTM | 3 |
14. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 2 |
15. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia | 1 |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.