Ohlédnutí za letošními superstocky

Tradičním a velmi okořeněným předkrmem superbikového závodního víkendu jsou vždy závody stocků, kdy se letos o tituly šampionů rozdělili Nizozemec Mark van der Mark, který se stal mistrem Evropy STK do 600 ccm a Francouz Sylvain Barrier, vítěz FIM Cupu STK 1000 ccm.

Kapitoly článku

Stockové závody bývají většinou skvělou lahůdkou před hlavním chodem, tedy před prvním závodem superbiků. A letošní sezona nebyla pochopitelně výjimkou. Jely se celkem na 10 okruzích, když tradičně vypadly oba zámořské závody, britský Donington a také ruská Moskva. Sezona tedy začala v italské Imole na prvního Apríla.

1. Premiéra v Imole - Itálie

Úvodní závod letošní stockové sezony v italské Imole se jel nadvakrát, když ten první musel být po 6 kolech přerušen, neboť Andrzej Chmielewski udělal jezdeckou chybu a Heber Pedrosa, aby se mu vyhnul, ztratil kontrolu nad svou Kawasaki a narazil do boxové zdi. Na trati se povalovaly zbytky Pedrosova motocyklu a tak byla vyvěšena červená vlajka. Restartovaný závod litrových stocků na pouhých 5 kol vyhrál Sylvain Barrier a tak se mohl tým BMW GoldBet radovat v Imole z prvního vítězství kubatury STK1000 sezóny 2012. Těsně za Barrierem dojeli jako druhý Loris Baz a na stupně vítězů se prosadil ještě Eddi La Marra, když na Markuse Reiterbergera zbylo nevděčné čtvrté místo. Pro své nejlepší umístění v seriálu si dojel Slovák Tomáš Svitok, jako devátý si tak připsal 7 mistrovských bodů!

2. Assen - Nizozemí

Druhou zastávkou byl nizozemský Assen, do kterého nejlépe odstartoval La Marra, když hned na začátku závodu spadl Staring z druhé pozice. Mezitím se ve třetím kole probojoval do čela Savadori, brzy ho ale vystřídal z PP startující Sylvain Barrier. Na čele jela po polovině závodu trojice Barrier, Savadori a La Marra, kterou dělila maximálně jedna sekunda.

Čtyři kola před koncem byla vyvěšena červená vlajka v okamžiku. kdy bylo následující pořadí: Barrier, Savadori, La Marra, Baz, Reiterberger - Top 5. Výsledek zůstal stejný, neboť do konce chyběly pouhé 4 okruhy, což stačilo pro udělení plnohotnotných bodů, když bylo započítáno pořadí po 8 kolech. Důvodem vyvěšení červené vlajky a předčasného ukončení závodu byl olej, který ztrácela Ducati Panigale Itala Sandiho! Slovenský jezdec Tomáš Svitok vůbec do závodu nevyjel.

V šampionátu vedl po dvou závodech s maximálně možným počtem bodů Barrier (50 bodů) před Bazem (33) a La Marrou (32).

3. Monza - Itálie

Třetím zastavením byla kultovní Monza, která se jela jako mokrý závod. Nejlépe do něho odstartoval Lorenzo Savadori sledován Eddi La Marrou a Christofferem Bergmanem. Poleman Sylvain Barrier začal na místě čtvrtém. Hned v prvním kole se ale do čela dostal La Marra. Lídr šampionátu Barrier se brzy odporoučel kvůli pádu a tak Savadori vyhrál svůj první závod v kubatuře STK1000, když za ním dojel se ztrátou 1.651 sekundy Bergmann. La Marra si zajistil poslední místo na podiu. Fabio Massei dojel čtvrtý sledován těsně Marcem Bussolottim.

Zatímco Tomáš Svitok dojel jako 12., tak pro Ondru Ježka se jeho letošní premiérový závod skončil ještě dříve, než vlastně začal, ačkoliv se v první zatáčce se pohyboval okolo 6. – 8. místa. Bohužel o několik zatáček později vypověděl službu motor a Ondra tak už po prvním kole zajel do boxů ke svým mechanikům.

Tímto vítězstvím se dostal Savadori do čela šampionátu s 53 body. Barrier měl 50 a byl druhý, třetím pak La Marra (48) a Top-5 kompletovali Reiterberger (35) a Baz (30).

4. Misano - San Marino

Další sprintérský závod vidělo italské Misano, když první závod trval pouhá 3 kola. Nejdříve havaroval Reiterberger a vzápětí byl vyvěšena červená vlajka, neboť nejrychlejší jezdec z warm upu McFadden doslova sestřelil našeho Ondru Ježka. V tu dobu bylo pořadí: La Marra, Magnoni, Savadori - 15. Ondra Ježek (ten bohužel pokazil start) a jako 21. český nováček Jan Halbich.

Restartovaný závod na pouhých 6 kol vyhrál Sylvain Barrier - letos už potřetí - před svým týmovým kolegou Lorenzem Baronim a posledním na stupních vítězů byl další jezdec s motocyklem BMW, Michele Magnoni. Pro první 3 letošní mistrovské body si přijel Ondra Ježek, zatímco Jan Halbich skončil ve své premiéře na místě 19.

Ačkoliv tedy vyhrál Barrier, tak mužem dne byl Baroni. Ten se po jezdecké chybě propadl až na místo osmé a začal skvělou stíhací jízdu, kterou několika nejrychlejšími koly v závodě (1.39.749 - 1.39.613 - 1.39.243) se nakonec v posledním kole dostal až na druhou pozici!

Do čela šampionátu se vrátil Barrier se ziskem 75 bodů před Savadorim (64) a Le Marrou (61). Reiterberger (41) a Baroni (40) pak dompletovali Top-5. Ondra Ježek se 3 body na svém kontě byl aktuálně 22.

5. Aragon - Španělsko

První polovinu šampionátu uzavřel závod na španělském okruhu MotorLand Aragon. Skvěle do něho odstartoval Lorenzo Baroni, který vedl před Staringem a Polemanem Barrierem. Start se podařil i Ondrovi Ježkovi, jenž zahájil španělský závod na 12. místě. Po prvním kole vedl Australan Staring na Kawasaki, za nímž následovali Baroni a Barrier. Ježek si držel 12. místo. Tento závod vůbec nevyšel lídrovi šampionátu Barrierovi, kterého poslal mimo dráhu Guaroni a při další stíhací jízdě Sylvain Barrier havaroval, když se pokoušel předjet Savadoriho.

Suverenním vítězem se stal Bryan Staring a při svém 13. startu tak získal své preiérové vítězství. Jelikož jako druhý dojel Jeremy Guarnoni, tak to znamenalo double pro Kawasaki. Třetí dojel Lorenzo Baroni, čtvrtý pak Eddi La Marra a pátý Markus Reitenberger. Ondra Ježek se celý závod pohyboval na hranici Top-10 a nakonec byl odmávnut šachovnicovým praporkem jako 11.

V šampionátu sice stále vedl Sylvain Barrier (75 bodů), ale jen o pouhý jediný bod před La Marrou (74). Třetí byl Savadori (67), čtvrtý Baroni (56) a pátý Reiterberger (52). Staring se tímto vítězstvím posunul na místo 7. (45).

6. Brno - Česká republika

Po španělském Aragonu vyhrál Australan Bryan Staring i na Masarykově okruhu v Brně za hodně těžkých povětrnostních podmínek. Eddi la Marra dojel druhý a dostal se do čela šampionátu, když na stupních vítězů je doprovodil Jeremy Guaroni. Lídr šampionátu Sylvain Barrier spadl ve 4. kole a závod vzdal stejně jako jeho týmový kolega Baroni, který raději zajel v polovině závodu do boxu, než aby chytl na vodě kolo ztráty.

Už v prvním kole získal Bryan Staring neuvěřitelný náskok 4,5 sekundy. La Marrovi se sice podařilo v 8. kole snížit Australanův náskok na 2 sekundy, ale Staring kontroval a v cíli měl nakonec suverenní náskok 6.577. Jeremy Guaroni dojel třetí s obrovskou ztrátou přes 24 sekund na La Marru. Neuvěřitelný výkon ale předvedl čtvrtý v cíli Robbie Brown, který startoval z 24. pozice. David McFadden uviděl cílovou šachovnici jako pátý a Top-6 uzavřel Fabio Massei.

Hodně dlouho se na podiovém umístění držel Christoffer Bergman, ale stejně jako náš Ondra Ježek, se v úplně posledním kole propadl o dvě místa. Za sedmým Bergmanem dokompletovali Top-10 právě domácí Ondra Ježek jako osmý a dále Matthieu Lussiana a Andrzej Chmielewski. Za elitní desítkou dojel Kev Coghlan a hned za ním český jezdec s wild card Jan Halbich, který si tak připsal své první mistrovské body.

7. Silverstone - Velká Británie

Na britském okruhu Silverstone se z vítězství radoval Eddi La Marra před Jeremy Guarnonim, které na stupních vítězů doplnil vítěz z Brna Bryan Staring. A pro své nejlepší letošní umístění si dojel Ondra Ježek, v cíli klasifikován jako sedmý a za 9 bodů.

Do závodu na 10 kol nejlépe odstartoval La Marra před Guarnonim a Coghlanem, Ondra Ježek byl v úvodu pátý. Zatímco na čele bojovali Guarnoni s La Marrou, tak Ježka předjel favorizovaný Barrier, který z Pole position pokazil start. A před našeho pilota se dostal i vítěz z Aragonu a z Brna, Staring. To už ale chyběl pro defekt své Panigale další z favoritů Savadori. Australan Staring se začal posouvat dopředu, když s sebou v háku ale vyvezl i Barriera. Po polovině vedl Guarnoni o 0.463 sekundy před La Marrou, Staringem a Barrierem. Za Coghlanem a Lussianou jel jako sedmý Ondra Ježek, Slovák Tomáš Svitok byl průběžně 14.

Čtyři kola před koncem se do čela dostal na chvíli La Marra, když zajel nejrychlejší kolo závodu za 2.09.362. Souboj mezi La Marrou a Guarnonim byl velmi napínavý, ale hodně korektní a oba dva piloti se neustále střídali na špici závodu. A jelikož 3 kola před koncem Lussiana havaroval, tak se Ondra Ježek posunul na místo 6., na jeho záda se už ale dotáhl Švéd Bergman. Vzápětí ze 13. místa havaroval i týmový kolega Ježka, slovenský jezdec Tomáš Svitok. Dvě kola před koncem předjel Bergman Ježka a odsunul ho zpět na 7. místo.

Souboj jezdců s motocykly Ducati - Kawasaki o první místo, stejně jako BMW - Kawasaki o místo třetí, trval až do posledního místa. Nakonec vyhrál Eddi La Marra před Jeremy Guarnonim a Bryanem Staringem. Čtvrtý projel pod šachovnicovým praporkem Sylvain Barrier a Top-5 dokompletoval Kev Coghlan. Za šestým Christofferem Bergmanem dojel na výborném sedmém místě Ondra Ježek.

V šampionátu zvýšil tři závody před koncem svůj náskok Eddie La Marra na 31 bodů, když jich doposud nasbíral 119. Druhý byl Sylvain Barrier (88) a třetí už Bryan Staring (86). Jeremy Guarnoni (82) čtvrtý a Top-5 kompletoval Luca Savadori (67). Náš Ondra Ježek se posunul na místo 13. (25).

8. Nürburgring - Německo

Sylvain Barrier si po pádech Bryana Staringa a Eddi La Marry zajistil vítězství na německém Nürburgringu. Kev Coghlan a Markus Reiterberger ho pak doplnili na stupních vítězů.

Do závodu nejlépe odstartoval Staring, ovšem už v první zatáčce se musel zařadit za La Marru. Australan se během prvního kola opět probojoval do čela závodu a La Marru předjel i Barrier. Jeremy Guarnoni jel čtvrtý, zatímco domácí Reiterberger se nacházel za Fabiem Masseiem na místě šestém. La Marra havaroval v boji o třetí místo, dokázal ale ještě svou Panigale zvednout a začal zezadu stíhat celé startovní pole. Brzy ale zajel do svého boxu a závod vzdal. V 9. kole havaroval Staring a pro Barriera už nestálo nic v cestě, aby závod vyhrál, zvláště když spadl i Guarnoni.

Za Top-3 dojel jako čtvrtý Leandro Mercado a za ním následovali Lorenzo Savadori, Fabio Massei, Christoffer Bergmann a na výborném osmém místě náš Ondřej Ježek. V bodech ale dojel i Slovák Tomáš Svitok.

Přes pád vedl i nadále La Marra se ziskem 119 bodů, druhý byl Barrier (113) a třetí Staring (86). Ondra Ježek se posunul na místo 12. (33).

9. Portimao - Portugalsko

V neděli dopoledne byl okruh "Algarve Circuit" tak pod vodou, že závod v portugalském Portimau byl posunut až na podvečer. Nejlépe do něho odstartovali oba dva kandidáti na titul Sylvain Barrier a Eddi la Marra, zatímco Bryan Staring se zařadil na místo třetí.

Jeremy Guarnoni byl jediným, který byl schopen akceptovat tempo vedoucí trojice a po 4 kolech se dokonce prodral před La Marru na místo druhé a začal ohrožovat Barriera. V předposledním kole předjel Staring Barriera a letos tak už potřetí vyhrál. Guarnoni skončil třetí a Lorenzo Savadori předjel v posledních kolech svého týmového kolegu a obsadl tak místo čtvrté, zatímco dosavadní lídr La Marra dokompletoval Top-5. Christoffer Bergman projel pod šachovnicí jako šestý sledován Fabiem Masseiem a Leandro Mercadem. Za devátým Reiterbergerem skončil jako desátý náš Ondřej Ježek.

Před domácím finálem v Magny Cours tak vedl Barrier se ziskem 133 bodů se 3 body náskoku.

10. Epilog na Magny Cours - Francie

Finále v Magny Cours vyhrál domácí Jeremy Guarnoni před dalším Francouzem Sylvainem Barrierem a Italem Lorenzem Savadorim. Náš Ondra Ježek dojel na skvělém 7. místě. Jelikož spadli jak Eddi La Marra, tak Bryan Staring, měl Sylvain Barrier otevřenou cestu k titulu letošního šampiona a tuto šanci si pochopitelně nenechal vzít.

Do závodu na 14 kol za nepříjemného mrholení vystartoval nejlépe Eddie La Marra, zatímco Poleman Barrier start totálně zaspal. Pak ale šly do čela dvě Kawasaki, pilotované Guarnonim a Staringem, když La Marra jel třetí a Barrier čtvrtý.

A začalo se padat: nejdříve Staring - jedoucí druhý a vzápětí při průjezdu do druhého kola i La Marra ze 3. místa. Padá i pátý Massei. Na čele jel po 2 kolech s obrovským náskokem 8 sekund Guarnoni před Barrierem a Mercadem. Devátého jsme zaznamenali Ondru Ježka. Zatímco La Marra byl už ze hry venku, tak Staring zvedl svůj motocykl a byl aktuálně klasifikován jako 18., těsně za Slovákem Svitokem.

V tuto dobu jezdil na špici závodu Guarnoni o dvě sekundy rychleji než nový šampion Barrier a Ondra Ježek se probojoval už na 8. místo. Staring se prokousal už na 12. pozici.

Po polovině závodu vedl Guarnoni o 11,574 sekundy před Barrierem a Mercadem. Ježek jel 8., Staring 10. Ovšem zezadu se doslova přiřítil Staring a našeho Ježka předjel, jako kdyby jel s úplně jinou motorkou. Mezitím ale vzdal slovenský jezdec Tomáš Svitok z 15. místa.

Svou stíhací jízdu ovšem přepískl i Staring a propadl se za Ježka. Ondra Ježek jel profesorsky na skvělém pátém místě, těsně za ním ale Bergman a Staring, jejichž motorky byly jasně rychlejší.

Po 14 kolech vyhrál o 9,862 sekundy zástupce ze země Galského kohouta Jeremy Guarnoni před svým krajanem Sylvainem Barrierem - ten se stal novým šampionem stocků a stupně vítězů doplnil Ital Lorenzo Savadori. Čtvrtý dojel Matthieu Lussiana a Top-5 dokompletoval po skvělé stíhací jízdě Bryan Staring. Ondru Ježka v závěru ještě předjel Christoffer Bergman a odsunul ho na 7. místo, které ale snese za těchto nepříznivých podmínek ta nejpřísnější měřítka.
Vítězem Poháru FIM Superstock 1000 v roce 2012 se tedy stal Sylvain Barrier se ziskem 153 bodů. Vicešampionem se stal Eddie La Marra (130 bodů) a bronz si nakonec zajistil finálovým vítězstvím Jeremy Guarnoni (124), který odsunul na místo čtvrté o pouhý jeden bod Bryana Staringa (123). Top-5 dokompletoval Lorenzo Savadori (107).
Náš Ondra Ježek, ačkoliv do šampionátu vklouzl až v italské Monze, skončil celkově jako 11. se ziskem 48 bodů.

          

Slovák Tomáš Svitok obsadil celkově místo 22. (15 bodů). Další český jezdec Jan Halbich se dvěma starty s wild card skončil 31. (4 body).

Superstock 1000 FIM Cup 2012 - konečné pořadí šampionátu

01- Sylvain Barrier – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 153 bodů
02- Eddi La Marra – Barni Racing Team Italia – Ducati 1199 Panigale – 130
03- Jeremy Guarnoni – MRS Racing – Kawasaki ZX-10R – 123
04- Bryan Staring – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 122
05- Lorenzo Savadori – Barni Racing Team Italia – Ducati 1199 Panigale – 107
06- Markus Reiterberger – Team alpha Racing – BMW S1000RR – 91
07- Christoffer Bergman – BWG Racing Kawasaki – Kawasaki ZX-10R – 88
08- Fabio Massei – EAB Ten Kate Junior Team – Honda CBR 1000RR – 71
09- Kev Coghlan – DMC Racing – Ducati 1199 Panigale – 68
10- Lorenzo Baroni – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 56
11- Ondřej Ježek – SK Energy Racing Team – Ducati 1098R – 48
12- Matthieu Lussiana – Team ASPI – Kawasaki ZX-10R – 35
13- Marco Bussolotti – SK Energy Racing Team – Ducati 1098R – 34
14- Loris Baz – MRS Racing – Kawasaki ZX-10R – 30
15- Leandro Mercado – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 29
16- Alen Gyorfi – MetalCom Adrenalin H-Moto – Honda CBR 1000RR – 27
17- David McFadden – MRS Racing – Kawasaki ZX-10R – 23
18- Randy Pagaud – Team OGP – Kawasaki ZX-10R – 19
19- Andrzej Chmielewski – Red Devils Roma – Ducati 1098R – 19
20- Robbie Brown – DMC Racing – Ducati 1199 Panigale – 18
21- Michele Magnoni – G.M. Racing – BMW S1000RR – 16
22- Tomáš Svitok – SK Energy Racing Team – Ducati 1098R – 15
23- Federico Dittadi – Team Riviera – Aprilia RSV4 APRC – 15
24- Philippe Thiriet – Team Brazil by ASPI – Kawasaki ZX-10R – 10
25- Julien Millet – Up Racing – Kawasaki ZX-10R – 8
26- Massimo Parziani – M.V. Racing Team – Aprilia RSV4 APRC – 7
27- Tiago Dias – Team Dias – Kawasaki ZX-10R – 7
28- Santiago Barragan – Kawasaki PL Racing – Kawasaki ZX-10R – 5
29- Matteo Gabrielli – Racing Team Gabrielli – Aprilia RSV4 APRC – 5
30- Adrien Protat – FP Racing – Kawasaki ZX-10R – 4
31- Jan Halbich – Jan Halbich Racing – Kawasaki ZX-10R – 4
32- Enrique Ferrer – CNS Motorsport – Ducati 1199 Panigale – 4
33- Heber Pedrosa – Team Brazil by ASPI – Kawasaki ZX-10R – 4
34- Gabriel Berclaz – Berclaz Racing Team – Kawasaki ZX-10R - 2
35- Tommaso Gabrielli – Racing Team Gabrielli – Aprilia RSV4 APRC – 1
36- Bogdan Vrajitoru – CSM Bucharest – Kawasaki ZX-10R – 1
37- Danilo Lewis Da Silva – Team Brazil by ASPI – Kawasaki ZX-10R – 1

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist