Pešek: Jsem člověk, který raději nestíhá, než aby neměl co dělat

Český motocyklový závodník Lukáš Pešek má v letošním roce dost nabitý program. Jednak intenzivně pracuje se svým týmem Five Two Racing a mladým jezdcem Oliverem Königem na tom, aby zaznamenali maximálně dobré výsledky, dále jako jezdec závodí v seriálu Alpe Adria a je zároveň součástí prestižního vytrvalostního šampionátu motocyklů.

V rozhovoru pro Motorkáři.cz jsme se Lukáše Peška zeptali jak na tým Five Two Racing, který je nyní na Sachsenringu, tak na jeho program ve vytrvalostním mistrovství světa, a samozřejmě na seriál Alpe Adria, kde právě nyní v Mostě bojuje o důležité body v třídě Superbike. Protože jsme rozhovor uskutečnili těsně před cestou českého závodníka na testy do Japonska, na to jaké to tam bylo dáme vědět ještě před startem příprav osmihodinovky v Suzuce.

Tým Five Two Racing s Oliverem Königem

Sezonu jste odstartovali závody na Silverstonu, kde hned v tom druhém zaznamenal Oliver König vítězství. Závody v rámci Alpe Adrie jsou jednoznačně ve vaši režii s celkem šesti vítězstvími. Jak jste spokojen s výsledky týmu?
Lukáš Pešek: „S výsledky jsem určitě spokojený, tomu myslím není ani co vytknout a upřimně věřím, že to tak bude pokračovat dál. Alpe Adria totiž pro nás více méně končí, protože všechny termíny závodů se nám už kryjí, tak doufám, že náskok, který máme nám vydrží až do konce. Pokud to udržíme, tak to bude super. Další závod nás teď čeká na Sachsenringu v rámci víkendu MotoGP. Osobně doufám, že nám tato sezona dopadne dobře, protože Oliver jede na pozitivní vlně, kdy se mu daří. Nicméně nejsme hloupí a víme, že kdykoliv může dojít k pádu a posunem se o něco zpátky. Zatím je to ale fajn a dá se s tím pracovat dál.“

Co všechno ještě s týmem v průběhu letošního roku plánujete?
Lukáš Pešek: „Určitě dokončíme pohárovou soutěž, jejíž závody jsou jak už jsem řekl v kolizi s termíny závodů Alpe Adrie. Dostali jsme nějaké nabídky jet závody mistrovství Španělska, tak ty zvážíme, protože je to také o financích, kterými nijak nehýříme a uvidíme, kolik se nám podaří sehnat peněz."

Takže je možné váš tým nějak podpořit?
„Samozřejmě, kdyby nám chtěl někdo pomoci s účastí v posledních dvou závodech španělského šampionátu, tak budeme jenom rádi, protože teď musím jednoduše konstatovat, že bychom tam sice chtěli, ale pokud bych to měl rozhodnout dnes, tak nepojedeme, protože na to jednoduše nejsou finance. Zůstáváme prostě nohama na zemi a jdeme cestou, kterou jsme začali před třemi lety, což znamená jet závody, kde můžeme nastoupit s konkurenceschopnou technikou a bojovat o kvalitní výsledky. Pokud je tomu opačně, může to jezdce poznamenat na celý život.“

Vytrvalostní mistrovství světa motocyklů

Letos jste součástí týmu Penz13.com BMW Motorrad v MS vytrvalostních závodů motocyklů. První podnik čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans a hned na úvod pole position. V závodu dlouho ve hře o celkové vítězství, ale pak odstoupení ze závodu kvůli poruše techniky. Jaké to v Le Mans bylo a proč došlo k odstoupení?
Lukáš Pešek: „Bylo to od začátku fantastické. Když už jsme byli na pole position, tak to byl obrovský úspěch nejen pro mě, ale stejně tak pro kluky s nimiž jsem tam jel a vůbec pro celý tým. Všichni to velmi silně prožívali. Samozřejmě od toho se následně odvíjely ambice do závodu, protože tam se uvažovalo o umístění mezi první tři. Bohužel jsme měli defekt zadního kola, byl tam také lehčí pád a problémy s osou zadního kola. Snažili jsme se pokračovat se ztrátou, ale po tom všem dostal motor zabrat a začal ronit olej, takže jsme to museli ukončit. Na jednu stranu obrovské zklamání, protože jsme přijeli bojovat o dobré umístění, na druhou stranu jsme zase ukázali, že komplet motorka-jezdci-tým je funkční a dá se s ním bojovat o přední příčky.“

Ve druhém kole vytrvalostního MS v Portimau byl na programu dvanáctihodinový závod. Tam jste nastoupil v barvách české stáje IVR BMW Motorrad CSEU. Proč právě s tímto týmem a ne s týmem s nímž jste jel 24H Le Mans?
Lukáš Pešek: „Od začátku měl tým Penz.13.com v plánu jet oba čtyřiadvacetihodinové závody a osmihodinovku v Německu, takže pro zbývající dva závody jsem si musel najít místo u jiného týmu. Nejvíc logická varianta, která od začátku přicházela v úvahu bylo jet s českým BMW týmem s níž závodím v Alpe Adrii a máme velmi dobré vztahy. Takže jsme se dohodli tak, aby to bylo pro všechny správně a jeli jsme Portimao. Tam jsem jel poprvé a musím říct, že na dvanáctihodinový závod jde o velmi těžkou trať. Měli jsme tam jednu takovou nepříjemnost, protože se nám tam v pátek zranil Martin Choy, takže jsme ten závod vlastně odjeli ve dvou. Martin vzal jeden stint, ale dál už kvůli bolestem nejel. Jsem moc rád, že jsme to zvládli, protože ty poslední stinty jsem už téměř neviděl únavou.“

V celkovém hodnocení jste obsadili desáté místo. Byl to výsledek, který tým očekával nebo to předčilo veškerá očekávání?
Lukáš Pešek: „Když jsme tam jeli ve třech, tak jsme chtěli do osmého místa v superbicích, do desátého celkově. Jakmile jsme ale na to zůstali jen dva bylo to rázem o tom, abychom ten závod dojeli. Já jsem do závodu poprvé startoval a mohl jsem jít daleko víc dopředu, protože se mi jelo dobře, ale v nějakém šestém kole mi odešla kontrola trakce, takže jsem tam šel párkrát málem na čumák. Byl tam nějaký problém s elektronikou, která chybně vyhodnocovala prudké změny v převýšení. Jakmile jste zastavili v boxech tak trakce naskočila, pak se v průběhu stintu vypínala. Abych řekl pravdu, raději bych jel ve dvou 24H v Le Mans než tady dvanáct hodin v Portimau, protože je to nesmírně náročná dráha, kde nemáte žádný prostor k odpočinku a motorku musíte stále držet. Ve finále musím říct, že deset kol na prvního zase není nic tak strašného.“

Co je pro jezdce vytrvalostního šampionátu nejtěžší? Udržet si koncentraci, jízda v noci nebo v dešti …. ?
Lukáš Pešek: „Je to určitě ta koncentrace, protože jede dlouho a pokud je takové horko, jaké teď třeba bylo v Portimau, tak je to s přibývajícím časem jen těžší a těžší.“

Pojedete osmihodinovku v Suzuce, což je skvělé. Co vám prolétlo hlavou, když vím start potvrdili?
Lukáš Pešek: „Bylo to fantastické, protože jsem už ani nedoufal, že se tam dostanu. Najít místo tam, kde je BMW s nímž jsem spojený, tak těch míst ve vytrvalostním šampionátu moc není a jakmile mi to potvrdili, tak jsem měl velkou radost. Závodit tam je obrovská prestiž, takže se se pochopitelně těším.“

S jakým týmem tedy osmihodinovku pojedete?
Lukáš Pešek: „Je to japonský tým BMW Motorrad 39. Prvním jezdcem je Daisaku Sakai, který už má velké zkušenosti z vytrvalostních závodů. Druhým jezdcem je Kenny Foray s nímž závodím v týmu Penz13.com BMW Racing, takže se známe, což je jistá výhoda. Třetí jsem já. Třídenní testy v Japonsku pak využijeme k tomu, abychom se sehráli. Myslím si, že to bude dobré. Třeba normálně jezdíme Pirelli, tam to bude Bridgestone, takže na to se bude třeba připravit.“

Závody seriálu Alpe Adria

První podnik na Slovakiaringu zlatý double, Maďarsko nula bodů. Co přesně se tam stalo?
Lukáš Pešek: „V kvalifikaci jsem měl celkem velký pád. Já bych to nějak ustál, to nebyl problém, ale veškerá technika už tehdy byla v Portimau a protože motorka byla po pádu zdemolovaná, nedokázali jsme ji na místě zprovoznit. Tím jsem přišel o nějaké body, ale co se dá dělat.“

Další podnik v Chorvatsku a zpátky na stupních vítězů. Jak jste byl spokojen s výkonem v Rijece?
Lukáš Pešek: „Okruh jako takový vypadá nádherně, ale asfalt je hrozný. Jsou tam takové díry, že to ani není možné a jak je ten asfalt hrubý, tak nám tam pneumatiky Pirelli pořádně nefungují, takže máme obrovský deficit vůči Dunlopu a Michelinu. Když už jsme tam jeli, tak s vědomím, že to bude o maximálně o druhé místo, protože místní Marko Jerman je tam velmi rychlý a navíc jezdí na Dunlopech. V prvním závodu jsem byl po problémech se spojkou třetí. Druhý den tam byl silný nárazový vítr s nímž jsem se ze začátku nedokázal hned srovnat, ale pak už to bylo lepší. Nakonec jsem dojel druhý, což pro mě osobně bylo jako vítězství a ve finále jsem si také skvěle zazávodil.“

Startovní listina superbiků je poměrně dost nabitá. Cílem je šampionát vyhrát?
Lukáš Pešek: „Kdekoliv startuji tak s tím, že chci vyhrát. Měl jsem teď bodovou ztrátu, ale stačil jsem se teď dotáhnout, takže je to lepší. Do konce sezony pojedu všechny závody, takže pokud budu zdravotně v pořádku tak ano, budu se snažit vyhrát.“

Potom, co jste skončil v MS světa to vypadalo, že máte času habaděj, ale nyní máte na starost vlastní tým, navíc vy sám závodíte … volného času vám teď asi moc nezbývá. Jaké to je teď pro vás období?
Lukáš Pešek: „Co se týče času, tak je to náročnější, protože toho příliš nemám a když už nějaký je, tak o to víc si ho dokážu užít. Pokud jde o nějaký můj styl života, tak jsem velmi spokojený, protože jednak závodím, můžu radit mladým a mimoto ještě vyučuji v kurzech Bezpečně na motorce. Jsem člověk, který raději nestíhá, než aby neměl co dělat.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist