Suzuka 8H: Vítězství slaví jezdci Yamahy Nakasuga, Espargaró a Smith

Osmihodinový závod v Suzuce vyhrál tovární tým tří ladiček Yamaha Factory Racing. Do závodu startoval z první pozice Katsuyuki Nakasuga, cílem projel Bradley Smith, který společně s Polem Espargarem odvedl skvělou práci. Na druhém místě skončil tým FCC TSR Honda, třetí je čistě japonský tým Team Kagayama. Favorit soutěže a obhájce předchozích dvou vítězství tým MuSASHi RT HARC-PRO po nehodě Casey Stonera závod nedokončil.

Do závodu startoval jako první tým #21 Yamaha Factory Racing, ale Japonec Katsuyuki Nakasuga nebyl nejrychlejší a po prvním kole jel jedenáctý. Do čela závodu se posunul tým #634 MuSASHi RT HARC-PRO s jezdcem Takumi Takahashim. Po úvodních patnácti minutách vedl závodní pole jezdec týmu #12 Yoshimura Suzuki Shell Advance Alex Lowes, druhý byl #634 MuSASHi RT HARC-PRO a na třetí místo se posunul tým #21 Yamaha Factory Racing. Po dvaadvaceti minutách zamířil do boxů motocykl týmu Monster Energy Yamaha – YART, kde došlo k náhlé ztrátě výkonu pohonné jednotky. Poté, co se stroji Yamaha YZF-R1 intenzivně věnovali mechanici, závadu neodhalili a tým musel ze závodu odstoupit, což je velká smůla, protože nebodovali ani v prvním závodu seriálu v Le Mans.

V pětapadesáté minutě měl první Alex Lowes náskok 3,8 sekundy, na druhém a třetím místě jeli těsně za sebou Takumi Takahashi a Katsuyuki Nakasuga. Těsně před koncem první hodiny přišly na řadu zastávky v boxech. Do boxů zamířil vedoucí Alex Lowes následován jezdcem Hondy Takumi Takahashim. Na trať vyjel v sedle Hondy Casey Stoner a okamžitě šel před Suzuki týmu #12 Yoshimura Suzuki Shell Advance. Jezdec tovární Yamahy Katsuyuki Nakasuga zůstal na dráze další tři kola, což svědčí o tom, že mají velmi dobrou spotřebu. Japonce v boxech vystřídal Bradley Smith a svůj stint odjel parádně. Australan Casey Stoner vyjel na dráhu společně s jezdcem stáje #12 Takuya Tsuda a okamžitě jej předjel. Stoner tak převzal vedení závodního pole.

Tam ale Casey Stoner nevydržel dlouho, protože po přibližně deseti minutách (po 1:10hodině závodu) havaroval a Hondu rozbil natolik, že tým a vítěz posledních dvou ročníků Suzuka 8Hodin #634 MuSASHi RT HARC-PRO ze závodu odstoupil. Casey Stoner si pádem zlomil pravou lopatku a levou holenní kost (později upřesnili na kost v kotníku). Jak Australan později napsal v nájezdu do zatáčky se mu zasekl plyn, předním kolem se dostal za okraj dráhy a následoval pád. Na dráhu vyjel Safety Car a pořadí na prvních šesti místech bylo #778 - FCC TSR Honda, #21 - Yamaha Factory Racing, #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance, #104 - TOHO Racing with Moriwaki, #17 - Team Kagayama a #13 – BMW Motorrad France Team Penz 13.com.

V jednačtyřicátém kole převzal vedení Bradley Smith #21 - Yamaha Factory Racing a vytvořil si náskok přes dvě sekundy. Pak ale došlo k nehodě #99 Y's distraction Racing a na dráhu vyjel Safety Car podruhé. To znamenalo, že Bradley Smith přišel o svůj náskok a protože není zase tak zvyklý jezdit v tomto bezpečnostním režimu, nepodařil se mu ideálně restart a před jezdce tovární Yamahy se dostal stroj týmu #778 - FCC TSR Honda. Po devětapadesáti kolech zajel do boxů Bradley Smith a do sedla Yamahy usedl Pol Espargaró, který jezdil velmi rychlé a konzistentní časy. Po třech hodinách vedl Pol Espargaro náskokem dvanácti sekund na Alexe Lowese #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance, který krátce po třetí hodině zajel k třetí zastávce v boxech.

V čase 3 hodiny 30minut závodu byl na dráze znovu Safety Car, když explodoval motor Ducati týmu #82 Banner Racing H.K.C. Do boxů zajel Pol Espargaró a na dráhu se vrátil Japonec Katsuyuki Nakasuga. Na prvním místě jel s dvěma zastávkami v boxech tým #778 - FCC TSR Honda, jenž brzy zamířila k plánovanému třetímu pit stopu. Po jejich návratu na trať vedl tým #21 - Yamaha Factory Racing, #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance a třetí pozice patřila #778 - FCC TSR Honda. Do první šestky se propracovala stáj #94 GMT94 Yamaha a #111 Honda Endurance Racing. Těsně před první polovinou závodu vyjel na dráhu už počtvrté Safety Car, když zůstal uprostřed dráhy ležet havarovaný stroj týmu #34 Honda Ryokuyokai Kumamoto Racing. Spadl rovněž jezdec jednoho z předních týmu #71 Honda Dream RT Sakurai Honda, což znamenalo konec jejich dalším závodním aktivitám.

Po čtyřech hodinách vedl jezdec týmu #21 - Yamaha Factory Racing, druhý jel tým #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance, třetí #778 - FCC TSR Honda, čtvrtý #17 - Team Kagayama, pátý #94 GMT94 Yamaha, šestý #30 Suzuki Endurance Racing Team, sedmý #11 Team SRC Kawasaki, osmý #111 Honda Endurance Racing, devátý byl tým #22 Satu HATI. Honda Team Asia a první desítku uzavírala stáj #25 Honda Suzuka Racing Team.

V čase 4 hodiny 15minut havaroval francouzský jezdec Gregory Leblanc z týmu #11 Team SCR Kawasaki. Stroj Kawasaki ZX-10R se pádem roztrhl na dvě poloviny, ale jezdec vyvázl bez zranění. Pro druhý tým průběžného hodnocení MS velká smůla. Každopádně popáté vyjel Safety Car a závod pokračoval v pomalejším režimu. Jenže havaroval rovněž jezdec Takuya Tsuda a Suzuki stáje #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance musela do boxů na opravu. Ta se protáhla a Alex Lowes, který vyjel na trať se propadl až na devátou pozici. V čase 4 hodiny 40minut zajel do boxů k čtvrtému pitstopu Japonec Nakasuga (#21) a po doplnění paliva vyjel s více jak minutovým náskokem na trať Bradley Smith. Jenže tovární tým dostal stop and go s třicetisekundovou penalizací za předjíždění pod žlutými vlajkami z předchozího stintu japonského závodníka. Yamaha přišla o náskok a jednu pozici, protože vedení v závodu převzal Australan Josh Hook z #778 - FCC TSR Honda. Krátce před pátou hodinou závodu zajel Hook do boxů, zpátky na trať vyrazil Švýcar Dominique Aegerter, který držel první pozici, ale jen s pěti sekundami náskoku na druhého Bradley Smithe, který se přibližoval.

Po pěti hodinách závodu vedl tým #778 - FCC TSR Honda, druzí byli #21 - Yamaha Factory Racing, třetí #17 - Team Kagayama, na čtvrtou pozici se posunul tým #94 GMT94 Yamaha a první pětici uzavíral tovární tým Hondy #111 Honda Endurance Racing. V čase 5 hodin 10minut předjel Bradley Smith Švýcara Dominiqua Aegertera a dostal tak tovární Yamahu znovu do vedení závodu. Dvě a půl hodiny před koncem měla Yamaha 137 kol a deset sekund náskoku na druhou Hondu. Třetí #17 - Team Kagayama už měl jedno kolo. Alex Lowes se snažil co to jen šlo a bylo to vidět, protože než zajel ve 137 kole do boxů, už jel na šesté pozici. Motorku #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance převzal znovu Japonec Takuya Tsuda, protože třetí jezdec Australan Josh Waters do závodu zatím nezasáhl. Zastávkou v boxech přišli o jednu pozici a posunuli se na sedmé místo.

V době, kdy do konce závodu zbývalo 2hodiny 15minut, zajel do boxů Bradley Smith, který měl patnáct sekund náskoku na druhého Aegertera #778 - FCC TSR Honda. Yamaha absolvovala šestou zastávku v boxech (včetně stop&go) a na dráhu vyjel zpátky jako druhý v pořadí Pol Espargaró, jehož úkolem bylo znovu převzít vedení a dostat se co nejvíc dopředu. Každopádně dvě hodiny před koncem vedl Švýcar náskokem pětatřiceti sekund. Pit stop absolvoval třetí tým Kagayama, do sedla se posadil japonský závodník z prostředí BSB Ryuichi Kiyonari a po návratu na trať pokračoval na třetím místě se ztrátou kola na první dva týmy.

Dvě hodiny před koncem bylo pořadí #778 - FCC TSR Honda, #21 - Yamaha Factory Racing, #17 - Team Kagayama, #94 GMT94 Yamaha, #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance. Do boxů zamířil Dominique Aegerter #778 - FCC TSR Honda k pátému pistopu. Z boxů vyjel v sedle Hondy Josh Hook a zařadil se na druhou pozici, kde na vedoucího Pola Espargara (#21) ztrácel necelých čtyřicet sekund. Vedoucí tým průběžného hodnocení mistrovství světa #30 Suzuki Endurance Racing Team (SERT) už figuroval na šesté pozici a byl v přímém souboji s dalším z pravidelných týmů šampionátu #94 GMT94 Yamaha, jemuž v průběžném pořadí patří čtvrtá příčka. Hodinu a půl před koncem Pol Espargaró najel na druhého Hooka téměř jednu sekundu.

V čase 6hodin 35minut zajel do boxů z první pozie Pol Espargaró k sedmé zastávce. V sedle Yamahy Španěla vystřídal Japonec Katsuyuki Nakasuga, který se po výjezdu na dráhu zařadil těsně za Australana Hooka, který v sedle Hondy #778 - FCC TSR Honda převzal vedení závodního pole. Oba týmy měly na kontě 170 kol a Japonec se už v dalším kole posunul na první pozici. Třetí zůstával tým #17 - Team Kagayama, čtvrtý #94 GMT94 Yamaha a pátý #30 SERT. Tovární Honda zůstávala na sedmé pozici #111 Honda Endurance Racing.

Do poslední hodiny závodu najížděl jako první tým #21 - Yamaha Factory Racing, druhý #778 - FCC TSR Honda ztrácel nějakých pětatřicet sekund, třetí #17 - Team Kagayama už dvě kola. Čtvrtí byli Francouzi #94 GMT94 Yamaha, pátí #30 SERT a jako šestý v pořadí pokračoval tým #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance. Motocykly už měly rozsvícené reflektory a na okruh v Suzuce se postupně stmívalo. Poslední hodina tak mohla rozhodnout, protože jízda ve tmě, jen s reflektory, na to není hodně jezdců zvyklých. V sedle tovární Yamahy jel Japonec Nakasuga, s Hondou Dominique Aegerter, jelikož jim chyběl Kyle Smith. V době, kdy do konce závodu zbývala necelá půlhodina, zamířil Nakasuga naposledy do boxů, kde už na něj čekal Bradley Smith. Ten v sedle tovární Yamahy vyrazil na trať v okamžiku, kdy do konce zbývalo pětadvacet minut.

Jakmile Bradley Smith po vyjetí z boxů na trať udržel první pozici, došlo k pádu jednoho z jezdců a kvůli nečistotám na trati a výjezdu sanitky, musel vyjel pošesté Safety Car. Jezdci tak kroužili ve zpomaleném režimu za dvojicí bezpečnostních vozidel až se setmělo a reflektory začaly plnit svoji roli. Závod restartovali a Bradly Smith potřeboval závod dokončit, aby získal pro Yamahu velmi důležité vítězství. Nebylo to ale snadné, protože provoz na trati sílil, jak začal předjíždět jezdce o kolo a víc zpět. Na druhém místě pokračoval Dominique Aegerter #778 - FCC TSR Honda, třetí byl tým #17 - Team Kagayama.

Poprvé od roku 1996 vyhrává osmihodinovku v Suzuce japonská Yamaha. Sestava tovární stáje Yamaha Factory Racing Katsuyuki Nakasuga, Pol Espargaró a Bradley Smith odvedla naprosto precizní práci a zcela zaslouženě vyhráli. Druhé místo obsadil vítěz ročníků 2011 a 2012 tým #778 - FCC TSR Honda s jezdci Dominique Aegerterem a Joshem Hookem. Třetí v pořadí závod dokončil #17 - Team Kagayama ve složení Yukio Kagayama, Ryuichi Kiyonari a Noriyuki Haga. Lídr šampionátu tým #30 SERT je čtvrtý, takže si jen upevnil vedoucí pozici v tabulce mistrovství světa vytrvalostních závodů motocyklů.
 
Výsledky závodu - Suzuka 8Hodin 2015.pdf

38. “Coca-Cola Zero” Suzuka 8hours Endurance Road Race (TOP10)

1 - #21 - Yamaha Factory Racing - Espargaro/Nakasuga/B. Smith -  204kol
2 -  #778 - FCC TSR Honda - Aegerter/Hook -  +1'17,411
3 -  #17 - Team Kagayama - Kagayama/Kiyonari/Haga - +1kolo
4 -  #30 - Suzuki Endurance Racing Team - Philippe/Delhalle/Masson - +2kola
5 -  #12 - Yoshimura Suzuki Shell Advance - Tsuda/Lowes/Waters - +3kola
6 -  #94 - GMT94 Yamaha - Checa/Foray/Gines - +3kola
7 -  #111 - Honda Endurance Racing - Costa/Gimbert/Foray - +3kola
8 -  #25 - Honda Suzuka Racing Team - Hiura/Kamei/Yasuda - +4kola
9 -  #87 - Team Green Kawasaki - Yanagawa/Yudhistira/Watanabe - +5kol
10 - #32 - MotoMap Supply - Ogata/Aoki/Konno - +5kol

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist