Portrét: Mistr světa Carlos Checa
Text: Jiří Mikšík | Foto: Ducati.com | Zveřejněno: 2.10.2011 | Zobrazeno: 4 786x
Španělský pilot italského privátního týmu Althea Racing Carlos Checa je od dnešního dne mistrem světa superbiků. Po fantastické sezóně, kdy zatím 14x vyhrál a ještě 6x skončil na podiu, je suverenním šampiónem, kdy od samotného začátku letošního roku nepřepustil nikomu pozici lídra šampionátu.
38-letý rodák z Barcelony se už 3 závody před koncem letošního šampionátu stal mistrem světa. Jezdec privátního italského týmu Althea Ducati Racing Carlos Checa jezdí světový superbikový šampionát čtvrtým rokem. Hned v prvním roce svého účinkování - jezdil na motocyklu Honda za nizozemskou stáj Ten Kate - dokázal dva závody vyhrát a přidal k tomu ještě 5 dalších "beden". O rok později se mu už tolik nedařilo a musel se spokojit jen se 4 podiovými umístěními, což na konci roku 2009 znamenalo až 7. pozici v MS. A tak "Karel Čech" změnil značku motocyklu a přestoupil na Ducati, do privátní stáje Althea Ducati. A jeho závodění dostalo úplně jinou dimenzi, po skončení sezóny měl na svém kontě tři první místa, 5 dalších podií a celkovou třetí příčku v šampionátu a hlavně skalp obou továrních jezdců Xerox Ducati Hagy a Fabrizia. Nebylo tedy divu, že po oznámení ukončení činnosti továrního týmu Xerox se pozornost továrny "obrátila" právě na Checu a jeho tým Althea Racing. A on se ji odvděčil, ostatně jeho letošní bilance nemá obdoby: 14 prvních míst, 6 třetích a nádavkem 6 Pole position. Sečteno a podtrženo, na Checu letos nikdo jezdecky neměl.Ještě před tím, než se Checa dostal do superbiků, tam měl za sebou 15 let dlouhou a velmi úspěšnou kariéru jezdce Grand Prix. Ta začala v roce 1993, kdy startoval ve "dvácách" v Katalánsku a s Hondou dojel jako sedmý. To byl ostatně jeho jediný start v této kubatuře, ve stejném roce ale stihl ještě 6 závodů ve dvěstěpadesátkách. O rok později už absolvoval kompletní sezónu v této kubatuře - opět na Hondě - a skončil celkově 12. Další sezónu 1995 začal ve stejné kubatuře, ale po odjetí 7 závodů GP ji dokončil v půllitrech. Pomohla mu k tomu děsivá havárie jeho krajana Alberta Puige, který si ve Francii zlomil obě nohy a Checa ho v 5 závodech Grand Prix nahradil.
Hned ve svém první kompletní sezóně v královské kubatuře - 1996 - vyhrává Carlos Checa svou první Grand Prix, v Katalánsku před Doohanem a Crivillem.
Tímto vítězstvím se stal Checa nedílnou součástí startovního pole královské kubatury a zůstal v ní až do roku 2007.
Nejkrizovější okamžik své kariéry zažil španělský jezdec v roce 1998, kdy havaroval na okruhu Donington Park. Pád vypadal na pouhé odřeniny a modřiny, ovšem o několik hodin později se z toho doslova vyklubalo smrtelné zranění. Po obrovských bolestech byl nouzově operován a byla mu odstraněna slezina. V kritickém zdravotním stavu se ale v Checovi nezapřel tvrdý bojovník a vrátil se neuvěřitelně rychle do sedla závodního motocyklu Honda. V tomto roce, tedy ještě před tímto zraněním, vyhrál Checa svůj druhý závod královské kubatury, doma v Madridu na okruhu Jaramá, když za ním končí Norick Abe a Sete Gibernau.
O rok později přechází na Yamahu a té je věrný neuvěřitelných 7 roků, z toho 2003 a 2004 v týmu Fortuna Yamaha. Po roce závodění s tovární Ducati se následující rok 2006 znovu vrací do týmu s motocykly Yamaha, který se jmenuje Tech3, a ačkoliv byl jasně lepší než jeho tehdejší týmový kolega Ellison, tak především pneumatiky Dunlop nebyly konkurence schopné. Svou kariéru v MotoGP pak Checa zakončil se satelitní Hondou týmu LCR v roce 2007. Abychom ale byli přesní, tak vloni za své skvělé úspěchy v superbicích ho továrna Ducati odměnila dvěma starty v MotoGP místo Mika Kallia. Carlos Checa těží rovněž z výborné fyzické kondice a využívá každé volné chvilky k účasti na různých sportovních aktivitách. V letošní letní přestávce se třeba zúčastnil triathlonového závodu v Tarragone: "Bylo to hodně zajímavé, ale pro příště se musím zlepšit v plavání, pokud se chci prosadit ve výsledcích dopředu."
Co se týká života mimo závodní trať je Checa spíše samotář a nemá dokonce ani přítelkyni: "Sám se cítím lépe. Jistě, navštěvuji občas svou rodinu a mé přátele. Rád také cestuji," říká 38-letý závodník, který kromě už zmíněného triathlonu absolvoval letos v létě poznávací výlet po Skotsku: "Mám rád, když jsem nezávislý a mohu dělat co chci. Nemám rozhodně důvod, být s někým permanentně pohromadě. Aspoń v současné době, když závodím. Možná se to změní v budoucnosti, až přestanu závodit a budu chtít založit rodinu".
Hned ve svém první kompletní sezóně v královské kubatuře - 1996 - vyhrává Carlos Checa svou první Grand Prix, v Katalánsku před Doohanem a Crivillem.
Tímto vítězstvím se stal Checa nedílnou součástí startovního pole královské kubatury a zůstal v ní až do roku 2007.
Nejkrizovější okamžik své kariéry zažil španělský jezdec v roce 1998, kdy havaroval na okruhu Donington Park. Pád vypadal na pouhé odřeniny a modřiny, ovšem o několik hodin později se z toho doslova vyklubalo smrtelné zranění. Po obrovských bolestech byl nouzově operován a byla mu odstraněna slezina. V kritickém zdravotním stavu se ale v Checovi nezapřel tvrdý bojovník a vrátil se neuvěřitelně rychle do sedla závodního motocyklu Honda. V tomto roce, tedy ještě před tímto zraněním, vyhrál Checa svůj druhý závod královské kubatury, doma v Madridu na okruhu Jaramá, když za ním končí Norick Abe a Sete Gibernau.
O rok později přechází na Yamahu a té je věrný neuvěřitelných 7 roků, z toho 2003 a 2004 v týmu Fortuna Yamaha. Po roce závodění s tovární Ducati se následující rok 2006 znovu vrací do týmu s motocykly Yamaha, který se jmenuje Tech3, a ačkoliv byl jasně lepší než jeho tehdejší týmový kolega Ellison, tak především pneumatiky Dunlop nebyly konkurence schopné. Svou kariéru v MotoGP pak Checa zakončil se satelitní Hondou týmu LCR v roce 2007. Abychom ale byli přesní, tak vloni za své skvělé úspěchy v superbicích ho továrna Ducati odměnila dvěma starty v MotoGP místo Mika Kallia. Carlos Checa těží rovněž z výborné fyzické kondice a využívá každé volné chvilky k účasti na různých sportovních aktivitách. V letošní letní přestávce se třeba zúčastnil triathlonového závodu v Tarragone: "Bylo to hodně zajímavé, ale pro příště se musím zlepšit v plavání, pokud se chci prosadit ve výsledcích dopředu."
Co se týká života mimo závodní trať je Checa spíše samotář a nemá dokonce ani přítelkyni: "Sám se cítím lépe. Jistě, navštěvuji občas svou rodinu a mé přátele. Rád také cestuji," říká 38-letý závodník, který kromě už zmíněného triathlonu absolvoval letos v létě poznávací výlet po Skotsku: "Mám rád, když jsem nezávislý a mohu dělat co chci. Nemám rozhodně důvod, být s někým permanentně pohromadě. Aspoń v současné době, když závodím. Možná se to změní v budoucnosti, až přestanu závodit a budu chtít založit rodinu".
Kariéra Carlose Checy očima čísel
Rok | Kubatura | Starty | 1. | 2. | 3. | Cel. | PP | Bike | Body | Umístění |
2011 | WSBK | 23 | 14 | 0 | 6 | 20 | 6 | Ducati | 467 | 1. |
2010 | WSBK | 26 | 3 | 4 | 1 | 8 | 1 | Ducati | 297 | 3. |
2010 | MotoGP | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Ducati | 1 | 21. |
2009 | WSBK | 28 | 0 | 2 | 2 | 4 | 0 | Honda | 209 | 7. |
2008 | WSBK | 28 | 2 | 3 | 2 | 8 | 1 | Honda | 313 | 4. |
2007 | MotoGP | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Honda | 65 | 14. |
2006 | MotoGP | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Yamaha | 75 | 15. |
2005 | MotoGP | 17 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | Ducati | 138 | 9. |
2004 | MotoGP | 16 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | Yamaha | 117 | 7. |
2003 | MotoGP | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Yamaha | 123 | 7. |
2002 | MotoGP | 16 | 0 | 1 | 3 | 4 | 1 | Yamaha | 141 | 5. |
2001 | 500 ccm | 15 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | Yamaha | 137 | 6. |
2000 | 500 ccm | 16 | 0 | 4 | 0 | 4 | 0 | Yamaha | 155 | 6. |
1999 | 500 ccm | 16 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | Yamaha | 125 | 7. |
1998 | 500 ccm | 11 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | Honda | 139 | 4. |
1997 | 500 ccm | 15 | 0 | 3 | 0 | 3 | 0 | Honda | 119 | 8. |
1996 | 500 ccm | 14 | 1 | 0 | 2 | 3 | 0 | Honda | 124 | 8. |
1995 | 500 ccm | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Honda | 26 | 16. |
1995 | 250 ccm | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Honda | 45 | 13. |
1994 | 250 ccm | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Honda | 54 | 12. |
1993 | 250 ccm | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Honda | 9 | 23. |
1993 | 125 ccm | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Honda | 9 | 27. |
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?