Rekapitulace superbiků v roce 2012 (2.)

Druhá část letošního superbikového šampionátu byla bohužel poznamenána skandálem okolo týmu Effenbert Liberty Racing a postihl hlavně našeho pilota Jakuba Smrže, zatímco jeho ex-týmový kolega Sylvain Guintoli se v šampionátu nejen udržel, ale dokázal v něm i vítězit.

Druhou polovinu šampionátu otevřel závod na španělském okruhu Motorland Aragon. Jako lídr sem přicestoval Max Biaggi s celkem lukrativním bodovým náskokem 37,5 bodů na druhé jezdce v pořadí. "Římský korzár" měl po Misanu 210,5 bodů, zatímco druhý Jonathan Rea pouhých 172. Třetí Tom Sykes (164,5) ztrácel dalších 7,5 bodů, čtvrtý Melandri jich měl na svém kontě 155,5. Top-5 kompletoval mistr světa Carlos Checa (150,5.). Za ním následovali Leon Haslam jako šestý (123), sedmý nejlepší jezdec Effenbertu Sylvain Guintoli (103), osmý Eugene Laverty (95), devátý Rookie Davide Giugliano (80) a Top-10 pak kompletoval náš Jakub Smrž s 75,5 body

8. Aragon - Španělsko

Brit Tom Sykes famózním časem 1.56.552 vytvořil absolutně nový rekord okruhu. Tovární pilot Kawasaki byl letos skutečným králem Superpole, bylo to už jeho 6. vítězné Superpole -, když ho letos porazili pouze oba jezdci týmu Liberty Racing Sylvain Guintoli (v Monze) a Jakub Smrž (v Salt Lake City). Za Sykesem skončil jako druhý časem 1.57.260 lídr šampionátu Max Biaggi a třetím byl hodně překvapivě jeho týmový kolega Eugene Laverty, který zajel 1.57.592. První řadu startovního roštu pak doplnil Leon Haslam výkonem 1.57.710. Jakubu Smržovi se na rozpáleném španělském asfaltu nedařilo a skončil až 12, což znamenalo 3. řadu na roštu.
Do první jízdy na okruhu MotorLand Aragon v Alcanizi
nejlépe odstartoval Poleman Sykes před Lavertym a Biaggim. Hned na samém začátku ovšem spadli jak náš Smrž, tak i Rea. Zatímco český jezdec musel vyhledat ošetření v Medical Center, tak britský jezdec v závodě pokračoval z poslední pozice.

První kolo pak ukončili jezdci v pořadí Sykes před Lavertym a Biaggim, ovšem Laverty vzápětí předjel Sykese a ujal se vedení. Polemana ale brzy překonal i Biaggi a tak na čele jela dvojice s motocykly Aprilia. O kolo později předjel Sykese i Melandri a jelikož Biaggi zajel za 1.58.833 nový rekord okruhu, tak se dostal do čela celého závodu. Biaggi začal svůj náskok na čele zvyšovat a pomohlo mu k tomu i nové rekordní kolo závodu za 1.58.469. Za ním následovali Melandri, Laverty, Sykes a Checa - což bylo aktuální Top-5. 

Po polovině závodu vedl Biaggi s náskokem pouhých 0.205 sekundy. Třetí Laverty měl už ztrátu 6.099. Ve 12. kole šel Melandri do čela. Biaggi ovšem dokázal kontrovat a vrátil se nazpět do čela závodu. Na špici ovšem zuřil i nadále italský souboj mezi Melandrim a Biaggim, takže čtyři kola před koncem opět vedl Melandri.

V předposledním kole šel Biaggi opět do vedení a už ho nepustil z ruky. Ovšem tvrdý italský souboj probíhal až do samého závěru. V boji o třetí místo ovšem v posledním kole spadli Tom Sykes a Ayrton Badovini, po Badoviniho chybě a tím se poslední místo na stupních vítězů otevřelo pro Carlose Checu. Čtvrtý dojel ve svém nejlepším závodě Chaz Davies a Top-5 dokompletoval Eugene Laverty.
Po prvním kole druhé aragonské jízdy vedl Laverty před svým týmovým kolegou Biaggim a Melandrim. Náš Kuba Smrž do druhé jízdy - poraněný kotník a zápěstí - po pádu z první dnešní jízdy bohužel na start závodu nenastoupil.

Po třech kolech jela vedoucí trojice ve složení Laverty, Biaggi a Melandri v rozmezí 0,342 sekundy, zatímco zbytek závodního pole pak ztrácel minimálně přes 2 sekundy. V polovině závodu ovšem vedl Laverty o 0.243 před Biaggim a o 0.399 před Melandrim, čtvrtý jezdil Davies (+ 2.264) a za ním pak Sykes.

Chybělo pět kol do konce a na čele byl nyní Melandri před Lavertym (+0.326) a Biaggim (+0.447). Checu předjeli Haslam a Rea, takže mistr světa jel momentálně na místě 8. Do vedoucí trojice se doslova přiřítil Davies a 4 kola před koncem jel jako druhý za Lavertym. A už na 5. místo postoupil Rea. Tři kola do konce a vedoucí kvarteto v pořadí Laverty, Davies, Melandri a Biaggi dělilo pouhých 0.177 sekundy.

V předposledním kole předjel Melandri Daviese a rázem tak byl druhý. A v úplně posledním kole ještě stačil "Macio" předjet svého ex-týmového kolegu Lavertyho a Rookie Davies odrazil veškeré útoky matadora Biaggiho.

V cíli závodu po 20. kole pak bylo toto konečné pořadí: Vyhrál Marco Melandri o pouhých 0.042 sekundy před Eugene Lavertym a první superbikové podium si připsal Chaz Davies. Max Biaggi dojel čtvrtý o 0.038 sekundy a samozřejmě tak uhájil své vedoucí místo v šampionátu, Jonathan Rea pak dokompletoval Top-5. Tom Sykes bral 8 bodů za 8. místo.

V šampionátu vedl po Aragonu Biaggi se ziskem 248,5 bodů. Druhým byl Melandri (200,5 bodů), který snížil ve Španělsku ztrátu na svého krajana o 7 bodů a třetí místo patřilo Reovi (183). Checa (175,5) a Sykes (172,5) pak kompletovali Top-5. Následovali Haslam (142), Laverty (126), Guintoli (110), Giugliano (94) a Top-10 uzavíral Davies (78). Náš Smrž se po Aragonu propadl na 11. místo (75,5 bodů).

9. Brno - Česká republika

Ještě než začaly v Brně burácet motory v prvním volném tréninku, tak bylo oznámeno, že francouzský jezdec Sylvain Guintoli a superbikový tým Liberty Racing ukončili okamžitě vzájemnou spolupráci a tak se letošní vítěz z Assenu rozhodně na Masarykově okruhu neobjeví v sedle motocyklu Ducati 1098R. Důvodem rozchodu byly narůstající peněžní starosti týmu.

Vítězem Superpole na Masarykově okruhu se stal jeho letošní král Tom Sykes časem 1.58.010. Spolu s ním se do první řady postavili mistr světa Španěl Carlos Checa (1.58.470), Ir Eugene Laverty (1.58.741) a Ital Davide Giugliano (1.58.789). Náš Jakub Smrž skončil desátý, což byla třetí řada startovního roštu. Vůbec se nedařilo lídrovi šampionátu Maxi Biaggimu, neboť 14. pozice znamenala až čtvrtou řadu na roštu. Dramatické Superpole 2 bylo několikrát posunuto kvůli haváriím Giugliana, Smrže, Saloma a Badoviniho. Pak začalo lehce poprchávat a jelo se tedy Wet - Superpole, což se ještě nikdy v historii nestalo, aby se jedna část Superpole jela suchým a ta druhá mokrým způsobem.
První brněnský závod, který byl doslova pneumatikovou loterií, se skončil vítězstvím továrního jezdce BMW Marca Melandriho před Polemanem Tomem Sykesem a jeho týmovým kolegou Lorisem Bazem. Náš Kuba Smrž pak uzavřel Top-10.

Do polosuchého-polomokrého závodu nejlépe odstartoval Poleman Sykes, který zvolil v tu dobu oschlou vnější stopu prvních zatáček. Za ním následoval Melandri, když Smrž začal závod na 10. pozici. Po prvním kole vedl Sykes před Giuglianem a Checou, 8. jel Smrž a 13. Biaggi. Po dalším okruhu vedl na chvíli Giugliano před Sykesem a Bergerem, Kuba si polepšil o dvě místa.

Mladý jezdec týmu Liberty Racing Berger převzal vedení, z 2. pozice spadl Giugliano a Smrž byl rázem čtvrtý. V 7. kole se dostal Sykes do čela a jelikož trať už byla úplně suchá, tak se na čele vytvořila skupina ve složení Sykes, Rea, Melandri, Baz, Checa a Laverty, zatímco Berger a Smrž se začali propadat.

Našeho Smrže postupně předjeli i Biaggi, Haslam a Fabrizio, takže Kuba odjezdil zbytek závodu za svým týmovým kolegou Bergerem, za kterým také projel cílem jako desátý, neboť 2 kola před koncem závodu havaroval úplně nesmyslně Rea, když se snažil předjet vnitřkem Sykese v místě, kde vůbec žádné místo nebylo.

Vítězem se stal Marco Melandri, který v závěru závodu předjel na brzdy Sykese a vyhrál tak letos už počtvrté. Tovární jezdec BMW tím snížil náskok v MS na Biaggiho o plných 15 bodů. Druhý dojel Tom Sykes, který tak stále čeká na první suché vítězství motocyklu Kawasaki a na skvělém třetím místě se umístil Lascorzův náhradník Loris Baz, jedoucí svůj teprve 9. superbikový závod vůbec. Mistr světa Carlos Checa byl klasifikován jako čtvrtý a Top-5 pak dokompletoval Eugene Laverty. S menší ztrátou dojel jako šestý lídr šampionátu Max Biaggi, startující ze 14. místa na startovním roštu, za kterým následovali Leon Haslam, Michel Fabrizio a už zmiňovaná dvojice týmu Liberty Racing Maxime Berger a Jakub Smrž.
Diváci na Masarykově okruhu viděli double továrního pilota BMW Marca Melandriho z Itálie, kterého na stupních vítězů opět doprovodil Tom Sykes a tentokráte i úřadující mistr světa Carlos Checa.

Do druhého závodu nejlépe odstartovali Laverty se Sykesem, zatímco Smrž začal závod na 14. místě. Po třech kolech vedl Sykes před Melandrim, Lavertym a Checou. Ze 14. pozice na startovním roštu se už na místo 5. probojoval lídr šampionátu Biaggi. Náš Smrž byl aktuálně na 13. pozici. V šestém kole jel na čele vláček, který měl následující složení: Sykes, Melandri, Checa, Biaggi a Laverty, Smrž byl aktuálně 13. za Reou. V polovině závodu pak bylo následující pořadí: Sykes, Melandri (+0,2), Checa (+1,0), Biaggi (+3,6), Laverty (+5,9), Smrž si držel 13. místo (+13,4).

Osm kol před koncem šel na chvíli do čela Melandri, ale Sykes dokázal vzápětí kontrovat.
Pět kol chybělo do odmávnutí károvaným praporkem a tentokráte se útok Melandrimu podařil, ovšem o kolo později udělal "Macio" jezdeckou chybu a Sykes se opět dostal do čela. Svůj definitivní útok si ale tovární jezdec BMW schoval na cílovou rovinku při vjezdu do posledního kola, kdy na jejím konci předjel Sykese na brzdy a získal tak první historický superbikový double.

Druhý dojel Tom Sykes a stupně vítězů doplnil mistr světa Carlos Checa. Max Biaggi a Eugene Laverty pak dokompletovali Top-5, když Laverty byl nejúspěšnějším jezdcem čtyřčlenné skupiny ve složení Chaz Davies (6.), Leon Haslam (7.) a Loris Baz (8.). Leon Camier a Michel Fabrizio uzavřeli Top-10 závěrečného brněnského superbikového závodu. Pro 3 mistrovské body si dojel náš Jakub Smrž.

V šampionátu stále vedl Biaggi, který měl náskok na Melandriho 21,5 bodů, i když tak špatné Brno už dlouho nepamatoval. Třetí byl Sykes (212,5 bodů), čtvrtý obhájce titulu Checa (204,5) a Top-5 kompletoval Rea, kterému se v Brně vůbec nedařilo (187). Šestý Haslam měl 160 bodů, sedmý Laverty (148), osmý zůstal nestartující Guintoli (110), devátý Giugliano (99) a konečně na desátém místě se nacházel Chaz Davies (93). Na dvanáctou pozici se po Brně propadl náš Kuba Smrž (84,5).

10. Silverstone - Velká Británie


Ex-pilot týmu Effenbert Liberty Sylvain Guintoli potvrdil před domácím závodem - Francouz má totiž trvalé bydliště v Anglii, neboť žije v Leicestershire, tedy asi 10 minut od okruhu Donington Park - že  zbytek sezony 2012 pojede za italský tým PATA Racing s motocyklem Ducati 1098R. Toto závodění mu umožnila továrna Ducati, promotér šampionátu Infront a samozřejmě tým PATA.

Britské počasí nezklamalo a tak se v Silverstone jelo mokré Superpole, tedy 2x 20 minut. Pole position si do obou nedělních superbikových jízd na Silverstone vybojoval český jezdec Kuba Smrž, který vyhrál Superpole za velmi obtížných povětrnostních podmínek. Bylo to už jeho druhé letošní Pole position po Milleru a celkově třetí. To zřejmě Smrž ještě netušil, že to je také jeho labutí píseň. Domácí Leon Camier byl druhý, Smržův ex-kolega Sylvain Guintoli skončil třetí a první řadu pak doplnil další Brit Leon Haslam. Lídr šampionátu Max Biaggi vyjel do obou nedělních závodu jako jedenáctý, který předtím havaroval ve druhém volném tréninku.
Neuvěřitelně dramatický závod nám nabídla opakovaná první jízda superbiků, když na jejím konci se radoval "Rookie" Loris Baz, kterého na stupních doplnili Michel Fabrizio a Ayrton Badovini, ten dokonce s pádem na cílové rovince. Po pádu Davida Johnsona, do kterého najel Norino Brignola, byla vyvěšena červená vlajka. To už ale také spadl Kuba Smrž, který jel v tu dobu jako čtvrtý, ovšem po vyvěšení červené vlajky byl za svým týmovým kolegou Maxime Bergerem a ten havaroval a Smrž upadl bohužel přes něho.
 
Start do ní nejlépe zvládl Checa před Haslamem a Sykesem. Až 20. jel Kuba Smrž, startující z Pole position, který ale zvolil jako jeden z mála mokré obutí. Po prvním kole vedl Sykes před Haslamem a Bazem, Smrž poslední 21. (+11,748 sek.). Pak předjel Haslam Sykese a na čele vydržel do 4. kola, kdy se Checa ujmul vedení v závodě. O druhé místo tvrdě bojovali Sykes, Camier a Haslam, zatímco Smrž byl předjet o celý okruh. Ve 13. kole se do čela probojoval Haslam a o 2 kola později spadl z 2. místa Camier. V 17. kole šel do čela Fabrizio a vedl před Reou a Bazem. V posledním kole padl Biaggi ze 6. místa po vjezdu na mokrý obrubník a Melandri si tak polepšil na 7. místo. Náš Smrž skončil s jedním kolem ztráty jako poslední, 17.
Druhý superbikový závod v Silverstone už sice nebyl tak dramatický jako ten první, ale zajistil Jakubu Smržovi první letošní bednu a jak se bohužel později ukázalo, taky bednu poslední.

Závod byl po 9 kolech po mnoha pádech přerušen a bylo uznáno pořadí po 8 okruzích. Vítězem hodně chaotického závodu byl tak nakonec prohlášen Sylvain Guintoli před Lorisem Bazem a Jakubem Smržem. Nejlépe do něho odstartoval Guintoli před Smržem, a byl to od obou bývalých týmových spolujezdců doslova raketový start.

Po prvním kole vedl Guintoli o 0.897 sekundy před Smržem, ovšem další skupinka na čele s Lavertym už ztrácela 5.142 sekundy. Dvojice ve složení Guintoli se Smržem sice stále vedla, ale Baz a Giugliano stále zrychlovali a společně stahovali jejich náskok. Giugliano ale přehnal své tempo a v 7. kole havaroval. O kolo později padá i třetí Smrž. O kolo později padá i mistr světa Checa, a také Berger ze 4. místa. Baz šel do čela před Guintoliho. Z vedení se ale Francouz dlouho neradoval, neboť vzápětí spadl a hned na to i Sykes.

Byla vyvěšena červená vlajka, když na trati bylo aktuální pořadí Guintoli, Baz, Laverty, Berger, Davies atd. Po řadě diskuzí byl nakonec uznán výsledek po 8. kole, takže definitivní pořadí hodně chaotického závodu bylo následující: Hned při svém prvním startu za nový tým PATA Racing se radoval z prvního místa Sylvain Guintoli (jinak už vyhrál letos podruhé) před Lorisem Bazem a naším Kubou Smržem. Čtvrtý se umístil Eugene Laverty a Top-5 dokompletoval Maxime Berger. Mistr světa Carlos Checa byl nakonec klasifikován jako šestý, Marco Melandri osmý a lídr šampionátu Max Biaggi byl odmávnut jako jedenáctý. Vzhledem k pouhým 8 odjetým kolům se ale rozdávaly pouze poloviční body.

V šampionátu vedl sice stále Max Biaggi (274 bodů), ale jen o pouhých 10,5 bodů před Marcem Melandrim (263,5). Třetí byl Tom Sykes (222,5), čtvrtý Carlos Checa (220,5) a Top-5 uzavíral Jonathan Rea (203,5). Další pořadí pak bylo následující: šestý Leon Haslam (170), sedmý Eugene Laverty (160,5), osmý Sylvain Guintoli (122,5), devátý Michel Fabrizio (108,5) a desátý Davide Giugliano (106). Náš Kuba Smrž si udržel 12. místo (92,5).

11. Moskva - Rusko

Premiérový závod nedaleko moskevské metropole se musel bohužel obejít kompletně bez týmu Effenbert Liberty, který na okruh Moscow Raceway vůbec neodcestoval. Vítězem Superpole se stal úřadující mistr světa Carlos Checa, který zajel absolutně nejrychlejší kolo za 1.34.193 a tento čas už nedokázal nikdo překonat. Druhý skončil Tom Sykes, a do první řady se ještě kvalifikovali Eugene Laverty a Leon Haslam.

Za hodně těžkých povětrnostních podmínek vyhrál Tom Sykes historicky první motocyklový závod na okruhu Moscow Raceway. Hodně daleko za ním projel jako druhý pod cílovou šachovnicí Marco Melandri a v posledních metrech závodu si třetí místo zajistil Max Biaggi.

Protože v noci v Moskvě pršelo, tak jezdci vyrazili se slickovým obutím na trať první jízdy polomokré tratě hodně obezřetelně. Jako první zabočil do první zatáčky Sykes sledován Haslamem a Lavertym a až čtvrtý byl Poleman Checa. Po prvním kole předjel Ir Laverty britského jezdce Haslama, zatímco Checa měl na Top-3 malou ztrátu. Giugliano se probojoval na místo 5., za ním jeli Rea a Melandri.

Zatímco Biaggi se během prvního kola propadl na místo deváté, tak Giugliano se ve třetím kole dostal před svého týmového kolegu Checu. Úřadující mistr světa o několik okamžiků později upadl a Sykesův náskok byl po 4 odjetých kolech přes 3 sekundy. Haslam se po jezdecké chybě dostal vně zatáčky a předjeli ho naráz Laverty, Giugliano a Rea. Havaroval Guintoli a závod se pro něho předčasně skončil. O o dvě kola později havaroval přes přední kolo Rea. Laverty, Davies, Haslam a Giugliano tak byli nejbližšími pronásledovateli Sykese. V polovině závodu spadl v 11. zatáčce Giugliano a Melandri se zapojil do boje skupiny o druhé místo. Biaggi jel aktuálně šestý a pořadí se opět zamíchalo, když v souboji Haslama s Daviesem, upadl tovární jezdec BMW a supersportový mistr světa se rovněž ocitl mimo trať.

Tovární jezdec BMW sice zvedl svůj motocykl, a pokračoval v závodě, ovšem zařadil se až za Biaggiho. Melandri jel se ztrátou 4 sekund za Sykesem na místě druhém, Laverty jako třetí.

Davies bojoval hodně tvrdě s Lavertym o poslední podiové umístění, tři kola před koncem se mladý Brit konečně před irského jezdce dostal, ovšem o několik zatáček později, v předposledním kole závodu, bohužel havaroval.

Sykes tak - po prodloužení smlouvy s továrnou Kawasaki - slavil historické vítězství v Rusku. Melandri dojel sice jako druhý, ale jeho ztráta byla obrovská, 8.878 sekundy za továrním pilotem Kawasaki. Biaggi se v posledních zatáčkách dostal před svého týmového kolegu a zajistil si tak poslední místo na stupních vítězů. Laverty se musel spokojit se čtvrtým místem a Michel Fabrizio dokompletoval Top-5.
Marco Melandri vyhrál druhý moskevský superbikový závod na Moscow Raceway před Tomem Sykesem a Chazem Daviesem. V tvrdém vzájemném souboji spadli v posledním kole současně Rea a Laverty. Biaggi ztratil všechny šance na dobré umístění pádem v 15. kole v poslední zatáčce, při kterém vzal s sebou ještě Haslama.

Jelikož ke startu do druhého závodu vysvitlo sluníčko, tak byly podmínky úplně jiné, než v první jízdě. Opět to byl Sykes, který si zajistil Holeshot před Lavertym, Haslamem a Reou. Přitom Reova Honda byla po pádu v první jízdě hodně zničená a mechanici mu v přestávce museli postavit úplně nový motocykl s pomocí dovoleného náhradního "rolling šasí". Fabrizio spadl hned ve třetí zatáčce, zatímco Checa nevystartoval vůbec optimálně a začal jako šestý, Biaggi dokonce ještě o dvě místa za ním.

Melandri se postupně začal probojovávat dopředu a po 3 kolech už jel 3. Vzápětí pak předjel i Lavertyho. To už se mistr světa Checa propadl na místo osmé.

Za vedoucím Sykesem bojovali Laverty, Melandri, Haslam a Biaggi o místo druhé a nedarovali si vůbec nic. Rea, Checa a Giugliano se znovu probojovali do této skupiny, ovšem Melandri se časem 1:35.826 minuty zasloužil o nový traťový rekord a získával stále větší a větší náskok na velkou skupinu a začal stíhat vedoucího Sykese.

V polovině závodu se Melandri přiblížil Sykesovi, třetí jezdil Rea a ztrácel 2 sekundy na vedoucí duo. Deset kol před koncem se Melandri dostal před rychlého Brita a převzal tak vedení v závodě. To se za chvíli podařilo i Reovi a Lavertymu. V souboji o místa na podiu ale ve 14. zatáčce Rea a Laverty v posledním kole spadli....

Marco Melandri nakonec vyhrál s náskokem jedné sekundy před Tomem Sykesem a s velkou dávkou štěstí dojel jako třetí Chaz Davies. Čtvrté místo tak spadlo do klína Carlosi Checovi, když Top-5 dokompletoval Leon Camier.

Max Biaggi díky tomuto pádu musel po 4 měsících odevzdat první místo v celkovém hodnocení svému krajanovi Marcovi Melandrimu, který tak šest jízd před koncem letošního šampionátu vedl se ziskem 308 bodů. Na místo druhé klesl Biaggi (290) a třetím byl Tom Sykes (267,5). Čtvrtý mistr světa Carlos Checa měl 233,5 bodů a Top-5 kompletoval Jonathan Rea (212,5). Leonu Haslamovi patřila příčka šestá (180), Eugene Lavertymu sedmá (173,5), Sylvain Guintoli byl osmý (127,5), Michel Fabrizio devátý (119,5) a Top-10 uzavíral Davide Giugliano (116). Za Chazem Daviesem (11.- 115,5 bodů) pak následoval náš Jakub Smrž (12.- 92,5).

12. Nürburgring - Německo


Německý závodní víkend začal šokem, neboť český motocyklový pilot Jakub Smrž už nebyl členem superbikového týmu Effenbert Liberty Racing Ducati. Při německém závodním týdnu ho nahradil věčný italský náhradník Lorenzo Lanzi.



"Jsem jezdec mistrovství světa, vázaný profesionální smlouvou a touto smlouvou jsem se řídil ve všech jejích bodech až do poslední chvíle. Faktem je, že od dnešního dne jsem podle písemného vyjádření pana Bertuccia osvobozen od dalších závodních povinností vůči teamu Efenbert Liberty. Rád bych poděkoval celému týmu za téměř dvouletou spolupráci, při které jsem několikrát mohl stát na stupních vítězů. Omlouvám se fanouškům za nemilé překvapení, jenž neuspokojuje nikoho, kdo žije ze srdce naším sportem. Nyní společně se svým managementem pracuji na dalším angažmá a věřím, že budoucnost bude velmi dobrá."
, řekl oficiálně na svých webových stránkách český jezdec Kuba Smrž.


Max Biaggi zajel v sobotním Superpole nový rekord okruhu časem 1:53.855 minuty a ten už nikdo nedokázal překonat. Tom Sykes byl poražen jen hodně těsně a musel se spokojit s místem druhým. Marco Melandri a Eugene Laverty pak dokompletovali první startovní řadu. Pro Biaggiho to znamenalo teprve páté Superpole vůbec a první letošní.

První superbikový závod na Nürburgringu byl zcela dle přání Maxe Biaggiho. Italský tovární jezdec Aprilie vyhrál celkem bezpečně a vrátil se do čela šampionátu. Dokonalý trumf jezdců s motocykly Aprilia RSV4 potvrdili druhým a třetím místem Eugene Laverty a Chaz Davies.

Biaggi dokonale využil svého Pole position a zahnul do první zatáčky jako první. Ovšem už po několika zatáčkách šel do čela Sykes a za ním se seřadili Biaggi, Checa a Laverty. Ve druhém kole spadl přes přední kolo Checa, v závodě ale pokračoval.

Několik zatáček později havaroval v boji o 5. místo Jonathan Rea a to už se dopředu probojoval na 3. místo Melandri. Giugliano spadl v 8. zatáčce a cestou na podium potkal pád ve stejné zatáčce i lídra šampionátu Melandriho. Velký souboj se odehrával mezi dvěma piloty s motocykly Aprilia, Daviesem a Lavertym. V polovině závodu měli Sykes a Biaggi náskok už přes 5 sekund.

A zatímco Sykes jel opravdu přes limit, tak Biaggi profesorsky studoval jeho jízdu. V 11. kole Biaggi předjel Sykese a brzy získal náskok 3 sekund. Sykes se mezitím musel spokojit s umístěním za Lavertym a Daviesem. V boji o čtvrté místo havaroval tři kola před koncem Loris Baz.

Biaggi si jel neohrožovaně pro první místo, když nakonec vyhrál o 3.027 sekundy před Lavertym, který se těsně prosadil v boji proti Daviesovi. Sykes se musel spokojit s místem čtvrtým sledován Leonem Camierem a šestý byl klasifikován Sylvain Guintoli.
Po pádu v první jízdě Marco Melandri mohl italský tovární pilot BMW šanci vše napravit v jízdě druhé, neboť Biaggi havaroval hned v prvním kole. Po dalším pádu ale "Macio" odjel z domácího závodu pro BMW bez jediného mistrovského bodu. Tak se Chazi Daviesovi před Eugenem Lavertym a Leon Camierem podařilo získat první premiérové vítězství a bossům od BMW se pořádně představit, ještě před definitivním podepsáním tovární smlouvy na rok 2013.

Nejlépe odstartovali Laverty, Tom Sykes a Biaggi, zatímco Melandri jel čtvrtý před Daviesem. Ještě v prvním kole předjel Sykes Lavertyho, ovšem ve stejné zatáčce spadl Biaggi a zároveň se mimo trať dostal i jeho týmový kolega Laverty. Ital sice pokračoval dále v závodě, ovšem až úplně na konci startovního pole, zatímco Laverty se zařadil na místo sedmé. Melandri a Davies jeli těsně za Sykesem.

Rea a Giugliano se mezitím dostali na pozice čtyři a pět, přičemž do souboje o místo čtvrté se zapojili i Haslam, Laverty, Baz a Checa. Camierovi se podařilo po pěti kolech rovněž se dostat k této skupině a Haslam se ocitl mimo dráhu a zařadil se nazpět do závodu jako devátý.

V sedmém kole se dostal Melandri před Sykese a převzal tak žezlo závodu. O kolo později předjel Sykese i Davies. Brzy poté spadl přes přední kolo Melandri a pohřbil tak šanci na teoretické první místo a eventuální srovnání bodového stavu s Biaggim. Rookie Davies převzal první místo před Sykesem a Reou. Haslam havaroval jako další v zatáčce číslo devět a postaral se tak o dokonale černou neděli pro domácí tým BMW Motorrad Motorsport Team. Laverty, Rea a Camier vytvořili skupinu bojující o poslední podiové umístění. Šest kol před koncem se dostal Camier před Sykese a začal stíhat Daviese, zatímco Sykes ztrácel stále víc a víc.

Mezitím co Laverty a Camier tvrdě bojovali o druhé místo, tak prvnímu vítězství Daviese nestálo už vůbec nic v cestě. Brit vyhrál s náskokem 4.311 sekundy před Lavertym a Camierem. Rea dojel čtvrtý, a Sykes se propadl na místo páté a Checa byl odmávnut jako šestý. Tři hodně důležité body a jak se později ukázalo také body rozhodující pro zisk titulu mistra světa, zachránil za 13. místo Max Biaggi.


Tento výsledek znamenal, že nyní vedl Max Biaggi se ziskem 318 bodů před Melandrim, který v Německu vůbec nebodoval!, a zůstal tak na 308,5 bodech a Sykesem se 291,5 body. Teoretickou šanci na titul ale měli i nadále čtvrtý Carlos Checa (247,5) a pátý Jonathan Rea (225,5). Náš Jakub Smrž se po 4 vynechaných závodech - ne vlastní vinou - propadl až na místo 15.


13. Portimao - Portugalsko


Osmé letošní Pole position získal jeho nový "Mr. Superpole", tovární jezdec Kawasaki Tom Sykes. Druhý skončil stále ještě úřadující mistr světa Carlos Checa a první řadu do obou dvou nedělních závodů vytvořili dále Eugene Laverty a Marco Melandri. Z týmu Effenbert Liberty byl "poslán na dlažbu" další pilot, Francouz Maxime Berger.


Nepříznivé počasí ovlivnilo první superbikový závod v Portugalsku. Zatímco trumfoval Sykes, tak Biaggi vše zachránil čtvrtým místem a totální KO zažil Melandri.

První jízda byla přerušena v 7. kole, když motocykl BMW Norina Brignoli (I) po pádu značně znečistil trať. V tomto okamžiku ale byl boj o titul mistra světa 2012 předčasně ukončen pro Marca Melandriho, který havaroval na mokré trati hned v prvním kole. Pád v řetězové reakci postihl i Daviesa (GB/Aprilia) a Giugliana (I/Ducati).

Do nového startu na 16 kol se jezdci na startovním roštu seřadili v pořadí přerušeného závodu po 6 kolech, tedy následovně: Laverty (IRL/Aprilia), Biaggi (I/Aprilia), Rea (GB/Honda), Checa (E/Ducati), Guintoli (F/Ducati), McCormick (CND/Ducati), Sykes (GB/Kawasaki) atd.

Z nečekaného přerušení profitovali piloti, kteří nebyli spokojeni se svým mokrým Setupem, což byl především případ Toma Sykese (GB/Kawasaki), který se v první části dnešního závodu z Pole-Position propadl okamžitě dozadu.

Nejlépe do nového závodu odstartoval Biaggi a za ním se seřadili Rea, Sykes, Laverty, Guintoli a Checa. Už v průběhu prvního kola se dostal Sykes na druhé místo a hned začal vytvářet tlak na Biaggiho. Říman ale nepotřeboval vůbec nikam spěchat a hlavně zbytečně riskovat a tak už po třech kolech vedl tovární pilot Kawasaki Sykes. Počasí bylo hodně nepříznivé a udělalo závod velmi napínavý. Biaggi se propadl v 5. kole za Guintoliho na místo 3. a musel odrážet nápory Checy, McCormicka a Rey, zatímco na špici měl mezitím Sykes náskok přes 2 sekundy.
Biaggi nedokázal dlouho vzdorovat jezdcům s motocykly Ducati a po 10 ze 16 okruhů byl aktuálně pátý. Ovšem pokoj na špici závodu neměl ani Sykes, neboť Checa v každém kole ukrajoval z jeho náskoku 0,5 sekundy. Se ztrátou 0,4 vjížděl Checa za Sykesem do posledního kola, ale v zatáčkách jel Sykes velmi takticky a neotevřel mistru světa žádná vrátka k předjetí, no a na rovince neměl pilot s motocyklem Ducati proti rychlému čtyřválci žádnou šanci: Sykes vyhrál před Checou a Guintolim. Max Biaggi zachránil se ztrátou 11,6 sekundy za špicí nejen čtvrté místo v cíli, ale vykročil i za ziskem svého druhého titulu mistra světa. Brett McCormick a Jonathan Rea pak doplnili Top-6, když na lídra šampionátu ztratili pouhých 0,2 sekundy.
Eugene Laverty pro sebe rozhodl druhou portugalskou jízdu a získal tak na Aprilii své první vítězství. Jonathan Rea se musel spokojit s místem druhým a Max Biaggi si po tvrdém boji s Leonem Camierem zajistil poslední podiové umístění.

Jelikož Marco Melandri byl během druhé jízdy i nadále v nemocnici a Tom Sykes musel vzdát už ve 2. kole pro poruchu svého motocykllu, tak Max Biaggi si vypracoval před finálovým závodním víkendem v Magny Cours dostatečný náskok 30,5 bodů a byl tedy na nejlepší cestě k zisku svého druhého titulu mistra světa, když ten první získal v roce 2010.

Druhý portugalský závod byl - za sucha a za větru - odstartován bez Marca Melandriho. Eugene Laverty do něho vyjel nejlépe následován Sykesem, Maxem Biaggim a Chazem Daviesem. Ještě v prvním kole předjel Davies lídra šampionátu Biaggiho, zatímco za motocykl Itala se doslova pověsili Rea, Guintoli a Baz. Checa se po prvním kole propadl z 5. místa až na pozici 9.

Davies vydržel na druhém místě pouze jedno kolo a Haslam už ve druhém kole zamířil do boxu BMW s technickým defektem. Sykes musel přenechat dobrovolně druhou pozici Biaggimu, když měl rovněž technický defekt. Ve 4. kole havaroval v 11. zatáčce Davies, zatímco Biaggi odevzdal své druhé místo Reovi. V tu dobu už vedl Laverty s náskokem skoro 4 sekund.

Mezitím zamířil do svého boxu Giugliano (Althea Ducati) - a Camier předjel Guintoliho v boji o čtvrté místo. Laverty musel až do samého konce hájit své první vítězství s Aprilií před Reou. Po tvrdém boji byl jako třetí odmávnut šachovnicovým praporkem Max Biaggi, zatímco Camier nakonec závod pro technický problém vůbec nedojel. Předtím byl ovšem v předposledním kole britský jezdec dlouhý na brzdy. Čtvrtý tak dojel Guintoli a na páté místo se nakonec propracoval Checa.

14. Magny Cours - Francie, finále

Tovární jezdec Kawasaki Tom Sykes byl letos v Superpole skoro k nepřekonání. Na Magny Cours ho vyhrál už podeváté. Druhý skončil mistr světa Carlos Checa, třetím byl Eugene Laverty a první řadu dokompletoval Marco Melandri. Druhou řadu si vyjeli Sylvain Guintoli, Jonathan Rea, Leon Haslam a Chaz Davies, přičemž Top-10 dokompletovali Leon Camier a lídr šampionátu Max Biaggi.

Skandály prostoupený tým Effenbert Liberty neodcestoval vůbec na tento závod, tedy ani s náhradníky.
Před startem prvního francouzského závodu byly karty zamíchány následovně: Vedl Biaggi o 30,5 bodů před Sykesem a o 38,5 bodů před Melandrim. Do závodu nenastoupil ani Hopkins a ani Lundh, takže na startu bylo celkem 19 pilotů. A po jeho skončení to bylo jasné: Melandri se Sykesem odvrátili první Biaggiho mečbol!

Start do mokrého závodu na 23 kol zvládl nejlépe Sykes, do kačírku musel jeho týmový kolega Loris Baz. Po prvním kole bylo následující pořadí: Sykes, Rea, Checa, Laverty a Biaggi, až 10. jel Melandri. Ve třetím kole ale spadl ze 4. místa Max Biaggi, a to přímo před očima mistra světa MotoGP Jorge Lorenza, který sledoval svůj velký závodní vzor přímo z boxu Aprilie.

V pátém kole šel do čela Rea a vedl před Sykesem a Checou. Dále následovali Guintoli, Melandri, Berger, Laverty, Haslam, Camier a Giugliano. Tento aktuální stav znamenal, že v šampionátu vedl virtuálně Biaggi o 10,5 bodů před Sykesem a o 27,5 bodů před Melandrim.

V 8. kole spadl ze třetího místa Carlos Checa, takže Melandri snížil virtuální náskok na Biaggiho o další 2 body.

V polovině závodu byl následující stav: Rea o 10.460 sekundy před Sykesem a o 14,968 před Melandrim. Čtvrtý jel Guintoli (+15.875) a Top-5 dokompletoval Berger.

O několik okamžiků ale spadl vedoucí Rea a tak rázem vedl Sykes s náskokem 2,694 sekundy před Melandrim a Guintolim.

A závod se brzy neuvěřitelně zdramatizoval, neboť vedoucí trojici Sykes, Melandri a Guintoli dělily pouhé 2 sekundy. 8 kol před koncem už ale vedl Guintoli, kterému v celkovém pořadí vůbec o nic nešlo, a aktuální pořadí v závodě bylo: Guintoli, Melandri a Sykes.

Pět kol před koncem vedl vodník Guintoli s náskokem 4.111 sekundy před Melandrim a o 9.902 před Sykesem.

Konec závodu: Zvítězil Francouz Sylvain Guintoli o 6.127 sekundy před Melandrim a o 16.595 před Sykesem. Další domácí jezdec Maxime Berger - náhradník za Canepu a Leon Haslam dokompletovali Top-5.
Ani populární Alfred Hitchcock, autor skvělých thrillerů, by nevymyslel lepší závěr kriminálního románu zvaného mistrovství světa superbiků 2012: Před poslední letošní jízdou vedl Max Biaggi o 14,5 bodů před Tomem Sykesem a o 18.5 bodů před Marcem Melandrim.

Start závodu: Sykes před Lavertym a Guintolim.....10. Biaggi, to bylo pořadí po prvním kole druhé superbikové jízdy na francouzském okruhu Magny Cours. Ve druhém kole Guintoli předjel Lavertyho a byl už druhý za Sykesem. Třetí jel tedy Laverty a dále Haslam, Rea, Melandri, Giugliano, Checa, Baz a Biaggi.

Po odjetých 5 kolech byl virtuálním mistrem světa Tom Sykes, neboť Biaggi jel 8.

Vzápětí spadli jak Loris Baz, tak především Marco Melandri, takže v boji o titul už zůstali pouze Sykes a Biaggi. Po 7 kolech se posunul Biaggi na 6. místo, což znamenalo, že Sykes vedl v tabulce MS o 0,5 bodu.

V 9. kole udělal chybu Biaggi a vyjel na chvíli z tratě a to znamenalo opět 7. místo.

Na čele jezdila čtveřice ve složení Sykes, Guintoli, Laverty a Rea. Biaggi až sedmý za Checou a Guiglianem, ovšem k 5. místu, zajištujícímu Římanovi titul mistra světa mu chyběly necelé 2 sekundy.

V polovině závodu bylo následující pořadí: Sykes o 0,346 před Guintolim. Rea ztrácel 1.514 sekundy, Laverty 2.425 a dále Checa (+9.564). Giugliano (+9.806) a Biaggi (+10.160).

Deset kol před koncem předjel Biaggi svého krajana Giugliana a byl tak rázem šestý, tedy k zisku titulu mu chybělo ještě jedno jediné místo bez ohledu na to, jak dojede Sykes.

8 kol před koncem předjel Biaggi stále ještě úřadujícího mistra světa Checu a byl tak virtuálně v bodovací tabulce o 0,5 bodu první, tedy mistrem světa.

Dvě kola před koncem zaútočil Rea na Guintoliho a probojoval se na místo druhé.

Cíl závodu: Vyhrál Tom Sykes, druhý skončil Jonathan Rea, třetí Sylvain Guintoli, Za čtvrtým Eugene Lavertym dojel jako pátý Max Biaggi a stal se mistrem světa 2012.
Mistrem světa se stal už podruhé a celkově pošesté Ital Max Biaggi. Stříbro o pouhého půl bodu patřilo Tomovi Sykesovi za skvělé výsledky ve druhé polovině letošního roku a bronz si vybojoval Marco Melandri, kterému naopak závěr sezony vůbec nevyšel. Odstupující mistr světa Carlos Checa skončil čtvrtý a Top-5 dokompletoval Jonathan Rea.

Eugene Laverty byl v tabulce MS šestý, Sylvain Guintoli poskočil výborným závěrem na místo sedmé (213,5), osmý se umístil Leon Haslam (200), devátý nejlepší Rookie Chaz Davies (164,5) a elitní desítku uzavřel Davide Giugliano.
Náš Jakub Smrž skončil celkově jako patnáctý, když ve druhé polovině sezony se na svém motocyklu Ducati 1098R příliš nesvezl. 

Superbike World Championship 2012 - konečné pořadí šampionátu

01- Max Biaggi – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 358 bodů
02- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 357,5
03- Marco Melandri – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 328,5
04- Carlos Checa – Althea Racing – Ducati 1198 – 287,5
05- Jonathan Rea – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 2785,5
06- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 263,5
07- Sylvain Guintoli – PATA Racing Team – Ducati 1198 – 213,5
08- Leon Haslam – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 200
09- Chaz Davies – ParkinGO MTC Racing – Aprilia RSV4 Factory – 164,5
10- Davide Giugliano – Althea Racing – Ducati 1198 – 143
11- Michel Fabrizio – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 137,5
12- Ayrton Badovini – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 133
13- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 122
14- Leon Camier – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 115,5
15- Jakub Smrž – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 92,5
16- Maxime Berger – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 74
17- Lorenzo Zanetti – PATA Racing Team – Ducati 1198 – 68
18- Hiroshi Aoyama – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 61,5
19- John Hopkins – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 44
20- Niccolò Canepa – Red Devils Roma – Ducati 1198 – 42,5
21- David Salom – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 19
22- Brett McCormick – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 19
23- Joan Lascorz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 17
24- Claudio Corti - Team Pedercini - Kawasaki ZX-10R - 11
25- Norino Brignola – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – 10
26- Leandro Mercado – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 9
27- Lorenzo Lanzi – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 8
28- Matteo Baiocco – Barni Racing Team – Ducati 1198 – 8
29- Alexander Lundh – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 8
30- Peter Hickman – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 7
31- Bryan Staring – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 6
32- Alex Polita – Red Devils Roma – Ducati 1198 - 4
33- Mark Aitchison – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – 3
34- Joshua Brookes – Crescent Fixi Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 1

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist