yamaha_demo_tour




Erik Buell se vrací – s elektrikou!

Až jednou přijde zpráva, že Erik Buell zemřel, stejně budeme pořád čekat, odkud se zase vynoří. A když ta zpráva bude pokračovat tím, že řečený Erik se akorát pouští do výroby revolučních židlí, levitujících na magnetickém polštáři, uvěříme tomu. Po mnoha pádech různých svých byznysů se teď Erik Buell opět vrací do jedné stopy, ovšem nečeká nás už žádné dunění velkoobjemových V2, nýbrž tichý svistot elektrických městských vozítek!

Kapitoly článku

On už o tom Erik kdysi v jednom rozhovoru mluvil, že jeho další cestou je městská mobilita v elektrickém provedení. Jenže chtěli byste tomu věřit od člověka, který světu dal značku se svým jménem, kde se motory H-D šlechtily a montovaly do ultimativních sportovních podvozků, a který následně, když značku Buell poslal jeho vlastník Harley-Davidson pod kytičky, založil Erik Buell Racing a vyráběl tam evoluční verze posledních Buellů s kapalinou chlazenými Rotaxy V2? Jak to vypadá, na stará kolena (přeci jen tomuhle americkému nezmarovi bude zanedlouho 68 let) se Erik hodlá vzdát své staré lásky a pouští se do nových směrů. Inovativní byl vždycky dost. Ale vsadím se, že do svojí soukromé motorky propašuje aspoň malý spalováček ze sekačky…

Nový Erikův projekt se jmenuje Fuell (kombinace fuel a Buell, kapíro?) a není v něm sám. On bude hlava na jednu stopu a elektriku bude pravděpodobně řešit Frédéric Vasseur. Už jste tohle jméno někdy slyšeli? Je to docela klidně možné, tohle je velké zvíře ze světa čtyřkolových formulí a závodních aut. Aktuální šéf stáje Sauber ve formuli 1 založil před sedmi lety společnost Spark Racing Technology, která vyrábí monoposty pro závody Formula E. Třetím do party je Francois-Xavier Terny, majitel velké konzultační společnosti, jenž do projektu přinese potřebný kapitál.
A jak to mají pánové vymyšlené? Teď pouštějí do světa informace o své společnosti a ukazují obrázky dvou připravovaných produktů, naživo stroje uvidíme až při velkém oficiálním představení na konci dubna. První z nich by se měl začít vyrábět už letos, ten druhý má ale plánovaný start výroby až v roce 2021.

Co nás tedy od značky Fuell čeká? Nejprve to bude elektrokolo Fluid, které patří do kategorie známé jako „pedelec“, čili s elektromotorem, který vám pomáhá při šlapání. Budou dostupné dvě verze, Fluid-1 nabídne 250wattový motůrek a půjde o čistý pedelec s rychlostí do 25 km/h, a Fluid-1S se bude moci pochlubit 500wattovým pomocníkem a půjde o S-pedelec, tedy rychlíka s maximálkou 45 km/h. To jsou samozřejmě rychlosti, do kterých motor pomáhá, jestli to z kopce rozhulákáte na osm pětek, je to váš boj. Fuell udává krouťák motoru 100 Nm, přenos síly od šlapek na zadní kolo je karbonovým řemenem, převodovka uvnitř zadního náboje. Dojezd při použití obou vyjímatelných baterií o celkové kapacitě 980 Wh má být 200 km, ceny by měly začínat na 3295 USD.

Nás samozřejmě bude mnohem více zajímat druhý produkt, a tím je městský motocykl Flow. V jeho designu můžeme dokonce trochu vidět i předchozí sportovní stroje Erika Buella, ovšem ty neměly 50litrový úložný prostor místo nádrže. A samozřejmě ani elektromotor uložený v zadním kole. Jeho výkon bude záležet od zvoleného provedení, opět budou dvě verze, Flow-1 nabídne maximálních 11 kW, Flow-1S potom 35 kW. Zacílení na evropské skupiny řidičáků je evidentní. O kapacitě akumulátorů Fuell mlčí, ale prý bychom se i u Flow měli dočkat dojezdu 200 km a při použití rychlé nabíječky CCS-2 DC byste napojením na kabel neměli strávit více než půl hodiny. Ceny modelu Flow budou začínat na 10 995 USD, ovšem to berme spíše orientačně, přeci jen výroba tohoto motocyklu začne až za dva roky a kdo ví, co se do té doby ještě všechno stane…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Marenekk přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist