TPMS - bezdrátový monitorovací systém tlaku a teploty pneu
Text: Lukáš Růžička | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 29.1.2015 | Zobrazeno: 18 702x
V rámci letošní sezóny se nám dostalo do redakce příslušenství na měření tlaku a teploty pneumatik. Model s označením TPMS (MB-2N) je určen pro jednostopé dopravní prostředky, nicméně výrobce má v nabídce i varianty pro automobily, či tříkolky. Jednoduše řečeno vše je jen o počtu senzorů, příslušné SW distribuci a natvrdo umístěné grafice (vložená fólie) na měřáku (klíčence). Veškeré další údaje již zobrazuje dále přehledný LCD panel.
Počáteční nedůvěru v nejasně specifikovaném výrobci na obalu a v očekávání peripetií s nevalným obsahem jsem byl po otevření v celku příjemně překvapen. Co na první pohled potěší, je kvalitní a robustní zpracování konstrukce a samotných senzorů, které jsou navíc jasně číselně odlišeny. Osobně mě potěšila rovněž kvalita mikrospínačů a výbava, kde nechybělo k montáži vůbec nic (ani baterie) a vše bylo doplněno přehledným jasným manuálem, i když jen v angličtině. Přehledný manuál to je zde základ. Možná i proto je přiložen hned ve dvou výtiscích. Přeci jen orientace mezi tlačítky (M, S,+,-) bez bližšího popisu funkčnosti je přeci jen úkol, který minimální náhled do manuálu vyžaduje. Zvláště, když je třeba nastavit před prvním použitím všechny mezní hodnoty a zobrazované jednotky.

Samotný měřák je vybaven potom 1 ks AAA baterie, která je schována pod víčkem s aretací. LCD má samozřejmě i podsvícení a přes jednu z kláves lze celý přístroj vypnout. O stavu baterie měřáku a senzorů samotných jste navíc informováni. Ze základních parametrů při prvním spuštění je třeba nadefinovat jednotky teploty (C° nebo °F ) a tlaku (PSI nebo BAR). Potom už stačí nastavit mezní hodnoty pro Váš stroj a nezbývá než vyrazit na cestu. Bližší specifikace mezních hodnot viz. přiložené foto přímo z manuálu.
Samotné použití, kontrola a ovládání je dle očekávání již opravdu jednoduché. V základním zobrazení je k dispozici tlak v pneu a v menu přes tlačítka +/- náhled na teploty. Samovolně se potom vrací po 10 s přístroj do režimu tlaku pneu, případně po delší době nečinnosti jde do pohotovostního režimu. Funkčnost je dle očekávání opravdu bezproblémová. Navíc případné alarmy jsou jasně viditelné jednak grafickým označením příslušného kola, světelnou signalizací a vibrací samotného měřáku. Jedním stiskem lze následně potlačit, což se hodí především při chladnějším ránu, kdy parkujete stroj venku a hodnoty se dostanou na mezní hranice. Po 5 minutách jízdy a zahřátí je vše zapomenuto a vy máte jasný signál, že vaše pneu je v plné kondici, co se tlaku a přilnavosti týče.
Samozřejmě, jak bylo napsáno na začátku, lze bezproblémů žít i bez tohoto zařízení, ale pokud jezdíte opravdu často, případně pokud jste nadšenec do sportovních strojů a teplota pneumatik a tlak je Vaší prioritou, může vám být tento TPMS měřák opravdu zdatným pomocníkem. Potvrdit mohu půlroční bezproblémové používání na jedny baterie za všech teplot a okolních podmínek vyjma mrazu pod 0°C a sněhu, kdy už nejezdím. Co se týče samotného dosahu signálu nestalo se mi, že by byl nějaký problem v okruhu do 10 m od motorky v libovolné kapse nebo umístění s klíči apod. Překvapením pro mne je konkrétně u skútru opravdu diametrální rozdíl v teplotách mezi předním a zadním kolem, kde je bezprostředně u zadního kola umístěn motor. Na rozdíl teplot bych si tipnul vzhledem ke konstrukci, ale rozdíl v desítkách stupňů mě opravdu překvapil.
S cenou TPMS v této verzi konkrétně za 3 650 Kč (cena v e-shopu dovozce) je samozřejmě finální rozhodnutí již na každém z vás, nicméně s klidným svědomím mohu říci, že se jedná o kvalitní a především použitelný výrobek.
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)