Jawetty u moře (i jinde)

Nezničitelný džezmen. Mopedistka v zácviku. Dvě Jawetty, déšť, sluníčko, gin a jelen.

Stručné představení strojů

Výprava byla podniknuta na mopedech tovární značky Jawa, typ 551 – Jawetta Standard.

• zdvihový objem: 49 cm3
  • největší výkon: 1,1 kW
  • největší rychlost: 45 km/h
  • objem nádrže: 2,7 litrů
  • hmotnost: 45 kilogramů
  • rok výroby: 1961

První moped se jmenuje Česťa, protože byl zakoupen v den, kdy slaví svátek Čestmírové. Sedlal ho nezničitelný džezmen a autor cestopisu Ondra. Druhý moped, na kterém jela Pavla, se jmenuje Dvojka. To protože byl zakoupen jako druhý v pořadí. Jedinou úpravou na mopedech byla instalace bezkontakního zapalování.

Stručný úvod

Podobné výpravy se většinou naplánují s kamarády v hospodě a odezní další den společně s kocovinou. Tentokrát tomu ale mělo být jinak. A ten kamarád, to byla navíc kamarádka. Psal se rok 2020, svět se stále svérázně potýkal s pandemií Covid a já měl plán, že se dojedu vykoupat k moři na Jawettě. Na Babettě i na Čezetě už jsem v Chorvatsku byl a Jawetta byla posledním strojem z garáže, který ještě nenatáhl do karburátoru slaný mořský vzduch. Se zmíněným plánem jsem se u piva svěřil kamarádce Pavle. Tu nápad nadchnul natolik, že se rozhodla výpravy rovněž účastnit. Její nadšení si vysvětluji větším množstvím vypitého alkoholu, a především pak skutečností, že na žádném mopedu nikdy dříve neseděla…

Cestopis byl sepsán zpětně v roce 2023 na základě cestovních deníků a matných vzpomínek.