reline_unor



Kriega: vychytaný systém zavazadel

Náš seriál "v čem jezdí redakce" se primárně věnuje oblečení. V redakci ale přijdeme do kontaktu i s dalším druhem příslušenství pro motorkáře. Konkrétně se jedná o zavazadla na motorku. Nabídka je pestrá a široká, ale já jsem na svoji Ducati Scramber nakonec vybral systém od značky Kriega.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Značka Kriega vznikla v roce 2000 ve Velké Británii. Založili ji dva návrháři outdoorového příslušenství Dom Longman a Michael Cottam. Sami byli motorkáři, ale chyběl jim kvalitní batoh na motorku, který by je při jízdě netlačil. Rozhodli se proto využít svých zkušeností a vyrobit kvalitní motorkářský batoh. Na trhu zaznamenal pozitivná ohlas, takže se zanedlouho rozrostla nabídka i o další zavazadla pro motorkáře a motocykly.

Design, instalace a umístění

Pokud vlastníte drobný a lehký motocykl, jako já Ducati Scrambler Icon, máte jen velmi málo možností, kam zavazadla umístit. A ještě méně v případě, že chcete zachovat čistý design bez velkých postranních rámů. Nejezdím žádné dlouhé trasy, abych potřeboval velké brašny s "lešením", a taky jsem nechtěl měnit celou siluetu a design motorky. Scrambler je krásná motorka a proto jsem chtěl něco decentního. Nakonec zvolil řadu zavazadel US, přesněji modely US-10, US-20 o objemu 10 a 20 litrů a doplnil je batohem R15 s objemem 15 litrů. Proč nakonec zvítězila Kriega? Na Scramblera mi tahle značka přišla ze všech druhů zavazadel nejkompaktnější a nejvychytanější.

Možnosti umístění připadaly v úvahu na zadní sedlo (se spolujezdcem nejezdím) a na přední plastovou nádrž. Systém od Kriega se mi líbil od začátku díky svému jednoduchému systému popruhů, které nenápadně umístíte pod zadní sedlo. Popruhy se skládají ze dvou částí – jedna se připevní ke konstrukci motocyklu a obsahuje na konci očka, druhá pak obsahuje háčky a přezky, které se přicvaknou na brašnu. Nejlepší na tom je, že když nemáte brašny na motorce, vykukují jen malá očka a i ta jdou případně schovat pod sedlo úplně. Díky tomu zůstává nenarušený desgin motorky, přitom je neustále připravená na montáž brašny. Velká výhoda zároveň je, že takto brašny namontujete na jakýkoli stroj, přesto Kriega na některé modely nabízí ještě specifické montážní sady (sportovní Ducati, Triumphy nebo Aprilie). Samostatnou kapitolou je pak enduro řada OS, kde je vždy třeba koupit zákaldnu buď univerzální, nebo pro konkrétní stroj a existuje i ve variantě na ostrá endura. Samotné brašny jsou pak proti řadě US ještě o něco odolnější a celé to je proti běžným kufrům výrazně lehčí. Zpět ale k testované silniční řadě.

Umístění na plastovou nádrž je už trošku viditelnější, ale pořád mi designově ke Scrambleru celkem sedí (až na obrovské logo Kriega). Na nádrž je třeba koupit specifickou základnu, kde je nutné protáhnout pásky kolem přední konstrukce rámu motorky a druhou část popruhů schovat pod sedlo. Z vrchní strany zálkadny jsou zase očka pro uchycení brašen a to hned v několika místech, aby se daly připevnit brašny v různých objemech. Spodní povrch základny je dostatečně jemný a pogumovaný, takže vám samotnou nádrž nepoškrábe, navíc na Scramblera krásně vyšlo vykrojení na víčko nádrže. Tankování je tak bez problémů, stačí vycvaknout přezky z brašny a sundat jí, při troše šikovnosti stačí odcvaknout jenom část přezek a brašnu odklopit. 

Flexibilní systém s možností vrstvení zavazadel

Co se mi od začátku líbilo, byla možnost vrstvení zavazdel. A to nejen na sebe, ale i do boku. Háčky totiž nejsou jenom na základně nebo na upevňovacích popruzích, ale také na samotných zavazadlech. Ona i samotná zkratka US znamená podle Kriegy "Universal System". Díky tomuto řešení můžete dle potřeby spojit několik druhů zavazadel, můžete je vrstvit na sebe ale také třeba vedle sebe. Na fotkách je vidět US-20 na sedle, ke které je přidělaná US-10, čímž máme hned 30 litrů. Případně by šlo přidat na dvacítku z každé strany jednu desítku, a máme 40 litrů. Podobně lze rozšířit i batoh, například na KRU15 (15 litrů) jsme přidali brašnu US-10 (10 litrů). Obecně v této řadě US-Drypacks může člověk vybírat od pětilitrové US-5 po obří čtyřicetilitrový US-40 Rackpack. A i u něj platí, že na něj de dál vrstvit, nebo že jde pomocí pásků zmenšít jeho objem na 28 litrů.

Ta možnost jet na menší vyjíďku jen s jednou brašnou na zadním sedle nebo se sbalit na víkend mě baví, nepotřebuji s sebou na každou cestu brát komplet výbavu a tahat zbytečné věci. Vezmu si jen to, co nutně potřebuji a podle toho zvolím vhodný počet a kapacitu brašen.

Jízda, materiály a co když zaprší

Většina produktů Kriega má společné prvky konstrukce a týká se to i materiálů. Na nejnamáhanějších místech, například na základně brašen, je použitá Cordura 1000D, zbytek je ušitý z 420D. To jsou odolné materiály, ze kterých se šije i motorkářské oblečení, které musí plnit normy na prodření, je tedy jasné, že to něco vydrží. Kritická místa jsou ještě vyztužená materiálem Hypalon, to je guma, že které se dělají třeba rafty. Háčky jsou zase z leteckého hliníku 6061 T6, zipy jsou nepromokavé YKK. Tím se dostáváme k dalším společným rysům, což je systém zapínání typu lodní vak. I to zaručuje nepromokavost, kterou kromě Cordury zlepšuje ještě dvouplášťová konstrukce s vnitřní bílou podlepenou taštičkou. Ta je připevněná na suchý zip, takže ji jde vyndat a vyprat. Že se u produktů Kriega přemýšlí dokládá třeba zrovna bílá vložka. Víte, proč je bílá? Když něco hledáte v brašně, snáz to najdete v bílé brašně než v černé, kde bude tma jak v pytli. Další vychytávkou jsou speciální plastová očka na přebývající kusy pásků proto, aby se ve větru netřepotaly.

Zavazadla ani při svižnějším tempu necestovaly po nádrži nebo sedadle a prakticky jsem se o něj nemusel starat. Parkát jsem jel také v dešti a obsah byl vždy suchý. Líbí se mi také rolovací systém zavírání, tímto jsou věci jednak chráněné před deštěm, můžete tak ale také zvětšit nebo zmenšit objem zavazadla. K tomu samozřejmě poslouží i samotné řemínky pro připevnění.

Specifické věci mají také batohy, u kterých to všehno začalo. Hlavně je to systím Quadlock na hrudi s velkými plastovými přezkami, které se dobře ovládají i v zimních rukavicích. Díky tvaru popruhů, zapínání a u větších batohů ještě většího vystlání na hrudi se váha dobře roznese do zad a hrudníku, ramena tak tolik netrpí. Všechny batohy jsou připravené na použití picícho vaku a další šikovnou drobností jsou tečky na popruhu přes ramena, díky kterým si oba snadno nastavíte stejně a nemáte tak batoh nakřivo. Jeden takový třicetilitrový R30 vozí od roku 2017 Zajoch a nemůže si ho vynachválit. Je obří, dá se do něj sbalit hodně věcí, zase ale jde díky přezkám stáhnout na menší objem, když je poloprázdný. Hlavně ale pořád vypadá jako nový. Tedy kdyby se vypral. A to ho Zajoch tahá všude možně, rozhodně se nedá říct, že by měl jednoduchý život. Podobně jako u brašen i tady je na výběr z několika velikostí. Od ledvinky R3 po 30litrové macky.

Kolik stojí

Dost. Když se to totiž posčítá, tak zaplatíte za US-20 (4 390,- Kč)  US-10 (2 990,- Kč) a batoh R15 (3 590,- Kč) celkem 10.970,- Kč. Kriega ale nabízí na všechny své zavazadla a batohy záruku 10 let, opravdu vydrží, jsou praktická, variabilní a mají spoustu promyšlených detailů, takže mi to nakonec přijde jako fér nabídka.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 20 Kč od 1 uživatele.
Davcoun přispěl 20 Kč


TOPlist