reline_unor



Odmašťovací prostředek CLEANCHEM–R

Před pár měsíci jsem se dostal ve fóru na našem webu k otázce mazání řetězu a zazněl zde i správný poznatek, že před mazáním se aspoň jednou za nějaký čas musí řetěz vyčistit a odmastit, aby lépe mazadlo pronikalo do spojů a pod válečky řetězu.

Samozřejmě, že se vyskytly i názory, že odmastit se dá taky velmi dobře hlava rumem a nebo zelenou. Jedince, kteří téma, kde se probírá nějaký technický detail „zanášejí“ kupou rádoby vtipných hlášek,musíme brát jako daň za informační dálnici na netu.
Ale abych se vrátil k počátku. Když jsme se dostali k odmašťování, ozval se svými příspěvky i Stenlys, který skálopevně tvrdil, že má nejlepší odmašťovadlo nejen na řetězy v celé ČR, ale snad i v Evropě. Nakonec přiznal barvu, že je majitelem firmy a bude rád, když to lidé z fóra ozkouší, protože přípravek Clenachem-R je jejich firemní produkt a mají s ním na poli odmašťování již 12 let zkušenosti. Někteří mě předběhli a ihned si přípravek objednávali.
Očekával jsem nějakou kritiku, ale nebyla vůbec žádná! Každý pěl jenom chválu, a tak jsem se rozhodl tomu zázraku přijít na kloub a domluvil si jeden testovací litřík. Vše přišlo bez problémů, jen jsem dostal ještě před dodáním od Standy varování, že čistidlo je hodně vznětlivé a při nižší teplotě, než bych čekal. A opravdu na letáku přiloženém jako návod k použití stojí, že bod vzplanutí je 23°C což je hořlavina II. stupně (bod vzplanutí = nejnižší teplota, na kterou musí být hořlavá kapalina zahřátá, aby po přiblížení plamene došlo ke vznícení par), ale nebojte např. benzín a petrolej jsou hořlaviny I. stupně, což je ještě vznětlivější.

Pokus první

Chvála z řad fóra mě navnadila, takže jsem hned začal čistit svůj řetěz na Transalpu. To, že povolily i částečky na rozetě, by mě ani tak nepřekvapilo, jako to, že se předtím zatuhlé válečky začaly bez větších obtíží točit, jen jsem po nich přejel prstem. Jen to chtělo trochu více je omýt štětcem, aby opravdu zůstaly čisté a suché.
Čištění hadrem se mi zdálo zdlouhavé a ne moc účinné. Navíc jsem na druhé polovině řetězu nedokázal hadrem povolit zatuhlé válečky stejně dobře, jako když jsem používal štětec. Další nevýhodou se mi jevilo i to, že jsem spotřeboval asi 5 ks hadru o velikosti A4 a polovina řetězu stále nevypadala jako po pár tazích štětcem. Na rozetě či na větších plochách je hadr účinnější z důvodu okamžité čisté plochy. Jen se nesmí přejet dvakrát stejné místo, protože hadr okamžitě opouští nečistoty co před chvilkou vstřebal. Asi je to díky tomu, že CLEANCHEM má mimořádné odmašťovací schopnosti "pojmout-rozpustit" do sebe hodně nečistot a pak se rychle odpaří..........tak v tom hadru zůstane větší množství nečistot. Takže se musí vždy stírat pouze čistým místem na hadru.

Proto jsem dal pod řetěz větší vaničku a ten důkladně omyl štětcem v pár deci přípravku a následně osušil hadrem. Tohle se jeví podle mne jako nejúčinnější způsob. Jednu nevýhodu to má, štětec trochu víc cáká kolem, takže doporučuji tento úkon neprovádět v obývacím pokoji...

Přípravek CLEANCHEM – R se mi v průběhu sezóny osvědčil na všechny mnou používaná mazadla. Jak od Motulu, Castrolu, Agipu nebo i suchého mazadla od Wurtu nebo Louise. Kupodivu tento přípravek nijak nezapáchá, navíc rozpustí třeba i karosářský tmel a nebo dostane z kalhot kus asfaltové skvrny. V návodu je varování, že při styku s kůží ji velice rychle vysuší, což mohu potvrdit a s přípravkem od té doby pracuji v jednorázových rukavicích. Navíc je přípravek dost rychle se odpařující a v nevětraném prostoru hrozí nadýchání se odpařující se látky, která není nijak cítit. Závěr je ten, že snad kromě tetrachloru, který jsem do té doby znal jako jedinečné, ale velmi zapáchající odmašťovadlo, CLEANCHEM – R funguje úplně stejně ne-li lépe a mne poměrně dost překvapil a to v dobrém, protože ani jednou nezklamal.

Pokus druhý

Pokusil jsem se s přípravkem odmastit předměty od nafty, oleje, vazelíny, zaschlého silikonu a různých tmelů. Vše se podařilo na výtečnou. Stačilo jen třeba u asfaltové šmouhy na skle nechat navlhčený hadr v přípravku chvilku (cca 10sec) na místě a pak se dá bez problémů setřít. Jen si nejsem jist co by se stalo při dlouhodobějším působení na jednom místě, protože jakmile na skle setřete šmouhu je vidět okamžitě zaschlá mapa. Mapu pak bez problémů jakýmkoli čističem třeba stačí iron odstraníte a je po šmouhách. Takže i toto se přípravku povedlo odmastit a skvrny odstranit. Skoro jak v reklamě na prací prostředek co ;-)

Vím, že už teď je spousta šťourů v pozoru a v hlavě jim duní heslo: „Další PR článek“. K tomu se klidně přiznám, ano je to svým způsobem představení výrobku. O to víc mě těší, že je z české výrobny a funguje perfektně.

Info od Standy (Stenlys)
Při telefonické domluvě, jsme se Standou dohadovali co by asi tak přípravek CLEANCHEM nezvládl. Standu nic nenapadalo, protože tento přípravek používají jako odmašťovací lázeň před žárovým zinkováním a to musí být materiál - podklad absolutně suchý, aby na to galvanickou reakcí vrstva přilnula. Pozor bych si prý měl dávat na lakovaných površích a neměl bych do přípravku namáčet plastické hmoty.
Taktéž mi vyvrátil mou obavu o gumové X-kroužky ve válečcích řetězu, protože i guma je ropný produkt a myslel jsem si, že pokud CLEANCHEM rozpouští ropné produkty může rozpustit i gumové X nebo Z kroužky. Navíc i na pneumatiku nějaká ta kapka cákne a rozpuštěná pneumatika uprostřed zatáčky by mi určitě na pocitu sucha nepřidala. Takže závěr – guma v řetězu a i pneu jde na zkoušku.

Pokus třetí

Další den jsem to hned zkoušel v praxi a ponořil jsem vypreparovaný X kroužek ze starého řetězu do přípravku. Po 10 min co jsem se vrátil byl přípravek odpařený a guma nejevila známky poškození. Proto jsem vzal malou PET láhev a deci přípravku do ní nalil, do toho jsem vhodil onen X-kroužek a po dvou dnech jsem je opět vyjmul a přípravek nalil zpět. Kroužek nejevil známky poškození a guma byla stále gumou neměla praskliny ani neztvrdla. Jen PET láhev byla trochu zdeformovaná a o dost měkčí.
Při čištění řetězu jsem opravu pneumatiku nešetřil a přípravek na ní nejen cákal, ale i stékal. Pneumatika má dnes najeto něco přes 6 tis km a v čemž je i 3 tis z pekelně přehřátého Rumunska a nejeví žádnou vadu na kráse. Takže opět mohu potvrdit, že krátký ani delší časový úsek nepoškodí gumové vnitřky v řetězu ani pneumatiky. Navíc si každý určitě uvědomí, že řetěz se čistí po delších intervalech než se maže.

Pokus čtvrtý

Čištění řetězu přímo na motocyklu bez vyndání kola, probíhalo štětcem a následně hadrem. Protože jsem si přivezl z lehce delší cesty „Rumunský prach“ byl řetěz i kolo dost znečištěné místo. Přípravek bez problémů vše očistil, odmastil a vysušil. Jelikož má TA 650 hliníkové ráfky a nejsou lakované jen leštěné, obával jsem se map, které se po aplikaci na řetěz objevili. Opět stačí navlhčit hadr a skvrny setřít a osušit hadrem. Vše je bez stop poškození a pěkně čisté.
Zkusil jsem aplikaci suchého maziva a motocykl vypadá o dost čistěji a přesto řetěz funguje jak má. Ale to už jsem jinde a tyto informace přinesu v dalším testu maziv, který chystám příští rok.

Závěr

Přípravek CLEANCHEM – R je podle mých zkušeností vysoce účinný odmašťovač a čistič. Nejen na řetězy, ale třeba i na odstranění asfaltových krupiček a žmolků na kapotě nebo vidlicích, které odletují od pneu.
Je vhodný především pro ty, kteří se rozhodli přejít na suché mazivo na řetězy a potřebují důkladně vyčistit řetěz. Aplikace přípravku před přechodem na suché mazivo je dle mne to nejlepší, co můžete použít. Po aplikaci je řetěz suchý během minuty a je připraven k nanesení jakéhokoli mazadla. Ať již preferujete mastné či suché mazivo.
K dokonalosti mu chybí už jen jediné, aby ho výrobce začal dodávat ve spreji a ne jen v plechovkách, protože tím by se zvětšil komfort obsluhy. Ale asi by tím utrpěla cena, protože litr tohoto přípravku v plastu stojí 130 Kč. A mně vystačil na celou sezonu a to jsem s ním dělal psí kusy.
Vznětlivosti přípravku bych se přehnaně neobával, ale rozhodně bych při práci s ním neměl puštěný v blízkosti teplomet nebo nedej bože začal zapalovat svíčku či cigaretu.

Po uzávěrce

Na mém řetězu se po třetím důkladném čištění (kvůli fotkám) projevilo extrémní natahování. Na cca 600 km se vytáhl o zhruba 12 mm na délku a teď jsem skoro v červeném poli, které signalizuje výměnu. Řetěz (originál) měl najeto necelých 17 tis km, a proto jsem nečekal až tak razantní změnu. Nejdřív jsem to přičítal až příliš pečlivému vymývání nečistot a bál jsem se, že se mi povedlo vymýt i mazivo, které je naplněno uvnitř válečků z výroby. Ale po dalších cca 500 km se řetěz dále nenatahuje a proto po konzultaci s majiteli stejných strojů, jsme dospěli k závěru, že konkrétně můj řetěz se blíží ke své hranici životnosti, která na TA 650 je kolem 20 – 25 tis km, a tímto to dává jasně najevo. Na ostatních strojích, které jsem tímto postupem čistil, se nic takového neprojevilo, a to mají na řetězovce najeto i 30 tis km a po aplikaci čističe ujeli víc než 3 tis km.
Prozatím tam řetěz nechám, protože hnací řetězová kola na sobě nenesou známky většího opotřebení a uvidíme, kolik na tom ještě „natočím“. Po odmaštění, kdy je řetěz zvenku absolutně suchý, nechrastí a jeho chod je tichý, takže podle mne k vymytí maziva nedošlo. Až ho budu měnit (celou řetězovku), zkusím se rozbruskou podívat, jak na tom je mazivo uvnitř válečků.

Dále jsme zjistili, že přípravek se dá s úspěchem aplikovat v součinnosti s „pračkou řetězů“, kterou jde zakoupit u prodejců kdekoli po republice. Pračka je to nejčistší řešení a výsledek je perfektní.

Výrobce: Stanislav Kuka - Chemical Zábřeh
Dodal: Stanislav Kuka
Specifická rizikovost:
R10 - Hořlavý (hořlavina II. stupně)
R65 - Zdraví škodlivý(při požití může vyvolat poškození plic)
R66 - Opakovaná expozice může způsobit a taky způsobí vysušení nebo popraskání kůže
R67 - Vdechování par může způsobit ospalost nebo závratě

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):


TOPlist