ktm_unor




Clean Style ukazuje, jak vrátit motocyklům původní lesk

V tomto článku se Vám pokusíme přiblížit možnosti oživení vnějšího stavu, poněkud více opotřebovaných strojů, na nichž se zub času již silně podepsal. Častou variantou navrácení původního lesku motorce, je její kompletní nebo částečná renovace.

Tento postup je časově a finančně náročný, některé díly se možná nepodaří sehnat v původní kvalitě, avšak jeho výstup je (pokud se vše povede), blízký stavu nového motocyklu. Ne každý však chce či může investovat tyto prostředky do motorky po dědovi. Navíc, dovoluje li to stav, je původní patina na starším stroji u některých majitelů žádaná - původní stav je původní stav. Na první pohled může působit celá akce jako neochota investovat peníze do kvalitní renovace, ale níže popsaný způsob má své zastánce a svoji hodnotu.

My jsme dostali poptávku od našeho zákazníka, který nám spolu se zaslanými fotografiemi oznámil, že chce bez větších zásahů dostat ze své ČZ 175, co půjde. Z fotek bylo jasné, že dát této motorce původní vzhled už možné jednoduše nebude. Každý díl měl šrám, korozi nebo mechanická poškození. Přesto poté, co jsme si určili základní možnosti z naší strany, majitel neváhal a domluvil si u nás termín. Od té chvíle jsme tak trochu nervózně čekali, než si budeme moci motorku prohlédnout naživo a reálně zhodnotit možnosti obnovení vnějšího vzhledu.

Před námi stál kus historie, kvalitní práce a také se nám vybavovali vzpomínky na podobné motorky, které jsme proháněli v mládí po vsi. Ale zpět ke stavu. Snad každý pochromovaný díl byl na první pohled vlastně bez chromu. Avšak ne tak docela jelikož nános nečistot byl značný a každý díl v sobě skrýval potenciál. Stejně tak lakované díly by ještě mohli zažít trochu lesku. S majitelem jsme dokončili předání a domluvili jsme se na termínu dokončení prací.

Nemohli jsme se dočkat, až dáme motorku do mycího boxu a začneme odstraňovat nánosy nečistot a postupně odkryjeme původní vzhled. U takového stroje, se ke každému materiálu musí přistupovat specificky - ne každý povrch snese stejnou chemii a její koncentraci. Nejvíce choulostivé jsou části motoru, hliník a také ráfky a další díly, které nesou vrstvu pochromování. Několik dílů jsme i odmontovali pro lepší přístup a dokonalejší vyčištění. Gripy, pogumování stupaček ale i sedlo jsme detailně vyčistili jemným kartáčkem, tak abychom z pórů dostali každou nečistotu.

Zdlouhavými a několikrát opakovanými postupy jsme před sebou pomalu objevovali motorku, která samozřejmě nesla značné známky opotřebení, ale přesto se jí pomalu začala navracet její původní krása, ozvláštněná o nějaké ty vrásky, odkazující na její stáří.

Začali jsme tedy s leštěním. Všechny chromové části jsme zbavili matnosti za použití leštiček, kombinace brusných past a padů ale i vlastních rukou. Hlavně okolo ráfků a drátů výpletu to nebylo nic jednoduchého. Zároveň jsme museli být velice opatrní, jelikož chrom se na některých částech měl tendenci oddělovat od podkladu a nechtěli jsme ještě více škody naopak nadělat.

Žebrování motoru nebyl také lehký úkol a víka z hliníku už vůbec ne. Vzhledem k dřívějším pokusům o obnovení původního vzhledu, bůh ví jakou chemií, jsme měli dost práce tyto skvrny odstranit.

Lakované části jsme si prakticky nechávali nakonec. Lakování bylo již značně poškozené, kromě mechanického poškození, dochází u takto starého laku k jeho degradaci, drolení a úbytku vrstvy. Jelikož se nemělo lakovat, šlo nám o retuš největších poškození a o to, abychom těmto dílům vrátili co největší lesk. Drobné či větší mechanické deformace nebyly naším úkolem. V tomto případě je důležité hlídat úběr vrstvy laku a pracovní teploty. Hrozí totiž proleštění. S každým pohybem leštičky nám ale přibývalo na úsměvu. Tak typická a krásně rudá barva byla stále sytější.

Jakmile jsme se dostali do stavu, že z každého materiálu jsme dostali nečistoty, přeleštili ho, následovalo dočištění od zbytků pasty a prachu. Nechtěli jsme znovu motorku vystavovat vodě a ani prostředkům, kterými za normálních okolnosti povrchy odmašťujeme. Takže stlačený vzduch a mikrovlákna se specifickou chemií museli stačit. A co nyní? Vše pořádně zakonzervovat. A v tom je nejlepší vosk, navíc se snese s takřka každým povrchem. My zvolili přírodní vosk. Za prvé působí daleko exkluzivněji, ale také má obecně větší lesk.

Týden uběhl jako voda a my netrpělivě čekali na majitele. Fotku aktuálního stavu po “renovaci“, si majitel před navrácením stroje i přes naše námitky, že přijde o moment překvapení vynutil, ale i tak bylo jeho překvapení z proměny stavu velmi silné. A i pro nás byl finální výsledek uspokojením. Proběhla již jen příjemná konverzace přímo před motorkou s jasnými plány budoucnosti majitele a jeho ČZ. Svojí stopětasedmu převeze na chatu, kde dostane suché a teplé stání a když to počasí dovolí, půjde se na ni po okolí svézt. My jsme zase doplnili doporučení ohledně údržby ošetřených materiálů – zejména nepoužívat zbytečně silnou chemii. Vzhledem k tomu, že největší znečištění bude prach, postačí oplach vodou s ph neutrálním šamponem, vysušení mikrovláknem s vhodným tekutým detailerem s příměsí vosku. A určitě bude alespoň jednou za rok nutné vše zavoskovat plnohodnotným tuhým voskem.

Shrnutí této proměny? Ne vždy je nezbytně nutné vše rozebrat do šroubku, brousit, kytovat, chromovat nebo lakovat. Někdy stačí kvalitní vyčištění, leštění a konzervace. Výsledkem není původní stav nového stroje ale hezký vzhled, kde vynikne kus historie, životní šrámy a zážitky z cest.

Pokud Vás zajímá více i o běžnější údržbě a čištění motocyklu, zde naleznete starší článek na toto téma.
A pokud Vás zaujal tento článek o možnostech nenáročné renovace vzhledu, budeme rádi, když si nás najdete na webových stránkách www.cleanstyle.cz, kde jsou uvedeny všechny kontakty, nebo nás navštivte.

Informace o redaktorovi

PR článek - (Odebírat články autora)

Související firma
  • Clean Style Service

    Clean&style je moderní ruční myčka aut a motocyklů v Praze. Jsme čerstvý vítr v oboru ručního mytí a detailingu. Jsme profesionálové a rádi inovujeme. Poskytujeme šetrné a detailní ruční mytí Vašho motocyklu. Pro náročnější Premium služby, jako hloubkové detailní čištění, čištění a imazání řet...




TOPlist