Řetězy ČZ
Text: Filip Tichý | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 25.1.2007 | Zobrazeno: 40 801x
Jak se řetězy vyrábí, jaký pořídit a jak se o něj starat? Využili jsme pozvání společností ČZ Řetězy a Contra na seminář o výrobě a prodeji motocyklových řetězů značky ČZ. Součástí programu byla i návštěva továrny ve Strakonicích, kde jsme si mohli prohlédnout celou výrobu od první role pásoviny až po finální mazání hotových řetězů. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavých údajů nejen o výrobě, ale i o údržbě, mazání a výměně motocyklového řetězu.
Něco málo o řetězech


Pro klasické využití jsou v dnešní době praktičtější těsněné řetězy (O-kroužky, X kroužky...). U nich je mezi vnitřní a vnější destičku vložen pryžový těsnící kroužek o různém průřezu. Ten zadržuje mazivo v prostorách mezi čepem a pouzdrem. Toto mazivo je pod tlakem vpraveno do pouzdra při montáži řetězu před jeho snýtováním. Stejnou funkci splňuje kroužek i v opačném směru, tzn.zabraňuje vstupu nečistot a vlhkosti mezi kluzné plochy čepu a pouzdra.
Jedinou nevýhodou těsněných řetězů je to, že mají větší ztrátu výkonu - musíme se smířit, že u velkých motocyklů 3-4 koně výkonu motoru půjdou na vrub řetězu. Netěsněné řetězy jsou podstatně ohebnější a „rychlejší“, ale na okruhu by vydržely třeba jen půl kola.
Historie řetězů značky ČZ


Musím potvrdit, že tento kolísavý rozjezd v devadesátých letech dodnes podílí na skeptickém názoru části motorkářů, kteří by si čezeťácký řetěz na silnou motorku nepořídili.
Jak je to dnes?
Dnes už lze kvalitě moderních čezeťáckých x-kroužkových řetězů plně důvěřovat. To netvrdím pod dojmem prezentace výrobce, i když prohlídka výroby, představení zkušebních postupů, sledování kvality a přesnosti přímo ve fabrice tento můj osobní závěr určitě také podpořilo. Dovolím si to tvrdit na základě zkušeností motorkářů, se kterými se potkávám, a nakonec i z odezev na naší internetové diskuzi. V poslední době na ČZ slyším jen dobré zkušenosti, a to i z er-jedniček.
Komu by takové odůvodnění přišlo jako málo směrodatné, toho třeba bude zajímat, že v ČR se prodá jen asi 10 % produkce motocyklových řetězů, zbytek se uplatňuje na náročných světových trzích. ČZ si navíc váží současného dobrého jména a důkladně svoji pověst střeží. Ve výrobě průmyslových řetězů se totiž začínají na světové trhy tlačit číňané, kterým se dá dost obtížně konkurovat. Motocyklové řetězy ovšem jsou zvláštní doménou, kde rozhoduje kvalita designu a kvalita výroby a cena není tím hlavním faktorem, takže sem číňané budou bez potřebných zkušeností pronikat o dost obtížněji. ČZ se daří dodávat řetězy do 42 zemí po celém světě. Málokdo například ví, že řetězy ČZ se točí v primárních rozvodech motorů motocyklů BMW a v případě jediného „řetězového“ BMW F650 se s jejich řetězem z výroby setkáte i u pohonu zadního kola! Mezi další zvučné značky, které ve výrobě část svých modelů osazují čezeťáckými řetězy, patří třeba endura Husaberg, nový model KTM SM690, dále GasGas, MZ, Scorpa, Beta, se značkou zbrojovky budou z Itálie vyjíždět také nové Hondy CBF600. Ostatní produkce, která není určena do prvovýroby motocyklů, je určena pro náhradní spotřebu v Čechách a ve světě.

Péče o řetěz

Druhý faktor, který se u nás často podceňuje, je záběh řetězu. Typický majitel po výměně řetězu naskočí na motocykl a jede tomu pořádně naložit, protože konečně má nový řetěz a už mu nic nehrozí. To je velký omyl, jako všechny pohyblivé součásti si i části řetězu musí vyhladit své kluzné dráhy a takzvaně si „sednout“ - úplně stejně jako při zabíhání nového motoru.

No a nakonec mazání řetězu. Kluzná plocha mezi čepem a pouzdrem řetězu je u o-kroužkového řetězu ošetřená mazivem již z výroby. Pokud jsou kroužky v pořádku, je vše promazané a je prakticky nemožné dopravit do této části řetězu mazivo. Mazat je nutné především kluznou plochu mezi válečkem a pouzdrem.
Přečtěte si pokyny přímo od lidí, kteří se výrobou řetězů zabývají:
Jak tedy postupovat? Řekněme tedy ještě co se děje, pokud namontuji nový řetěz a začnu ho používat. Je velmi pravděpodobné, že nový řetěz je namazán od výrobce. Protože se maže v tlakové komoře, je mazivo opravdu všude. Doporučuji před montáží řetěz otřít suchým, čistým hadrem. Proč? Protože mazivo lepí, aby drželo na řetězu a neodlétalo odstředivou silou ven.To ale také způsobuje nalepení nečistot na řetěz. Prach ulpí na řetězu a vytvoří spolu s mazivem brusnou pastu. Na bocích destiček se nám toto brusivo "stará" o životnost gumových těsnících kroužků a na válečku si zase pohrává s velikostí zubové mezery rozety. Suchým hadrem řetěz neodmastím do sucha, takže zůstane dostatek mastnoty na válečku i na deskách, které řetěz chrání proti korozi.

A zde dochází k další chybě. Zažitý systém-po dojetí namažu, dokud je řetěz teplý - má jednu velkou chybu. Odlétající mazivo ulpělo na povrchu řetězu, za jízdy jsme na něj nabalili prach a nyní na tuto směs nastříkáme nové mazivo. Jak jistě víte, ve chvíli kdy mazivo nastříkáte na řetěz, je velmi řídké. To je způsobeno těkavými složkami, které mají za úkol donést kluzné částice co nejdál, navzlínat do prostor mezi pohybujícími se díly.Tyto benzonové částice sebou ovšem vezmou i částice prachu a starého maziva. To jsme ale nechtěli !! Proto zdůrazňuji, před mazáním čistit! Hadr, voda, všechno lepší než nic. Ideální stav? Čistič od toho samého dodavatele jako mazivo. Tuto kombinaci doporučuji z jednoho prostého důvodu. Každý výrobce zná nejlepší způsob, jak odmastit své vlastní mazivo. A zároveň zajistí, že po vyprchání čističe nezůstávají na řetězu částice rozkládající nově nanesené mazivo. Není to obchodní trik výrobců a dodavatelů. Je to chemie. Návod na čističi bývá podrobný, proto jen dodám a zdůrazním. Po aplikaci čističe aspoň deset (raději dvacet) minut počkejte, aby mohla vyprchat všechny rozpouštědla. Potom teprve aplikujte mazivo.
Mazivo stříkám na rozetu zezadu, pomalu otáčím kolem a nanáším mazivo na vnitřní stranu destiček tak, aby hlavní proud maziva směřoval na okraj válečku. To samé opakuji pro druhou řadu destiček a druhý konec válečku. Je jasné, že mazivo je nyní rozstříkané po celém řetězu. Dáme mu dalších deset až dvacet minut.Těkavé složky v té době donesou kluzné částice co nejdál a zmizí. Zůstane pouze lepivé, ztuhlé mazivo. Naposledy bereme do ruky čistý hadr a otřeme řetěz.Tím je údržba u konce. Vím, že to je trochu delší než jen nastříkat na řetěz po dojetí další mazivo, ale vyplatí se to. Řetěz je namazán tam kde má být, nemám po motocyklu všude černý mastný šmouhy a řetěz dobře vypadá.
Ještě si neodpustím jednu poznámku. Mazivo v řetězu plní i málo známou funkci. Absorbuje rázy. Hlavně u těsněných řetězů. Každý čep zavřený v pouzdře s mazivem, utěsněným o-kroužky, slouží jako malý tlumič, zvláště při brždění motorem. Těch malých tlumičů je více než sto, ( dle typu motocyklu a počtu článků). Opravdu se vyplatí se o ně starat. Chod motocyklu je klidnější.
ČZ Plus
I po nastudování správné montáže, záběhu a postupu mazání zbývá otázka, jakou kombinaci mazadla a čističe zakoupit. Mezi těmito chemickými přípravky totiž mohou být velké rozdíly a jak má laik odhalit ten správný?
Ze Strakonic proto přicházejí z další nabídkou - programem ČZ Plus, kdy vám nabídnou nejen řetěz, ale rovnou celou sadu i s řetězovými koly, jak je v dnešní době u renomovaných značek zvykem. K tomu dostanete za vcelku příznivou cenu čistidla a mazadla ve spreji, u kterých výrobce přímo na stejném řetězu, jaký si u něj kupujete, ověřil funkčnost a dobrý vliv všech složek na gumový O nebo X kroužek i na kluzné vlastnosti. Osobně mě zaujal slogan na adrese www.retezy.info: "Ke každé u nás zakoupené řetězové sadě obdržíte mechanickou pračku řetězu KettenMax zdarma", pro část nadšenců, co rádi poskytnou své motorce maximum, to určitě bude zajímavá nabídka.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)