Triumphant: přeplňovaná pocta originálním flat trackům
Text: Dominik Valášek | Zdroj: bikeexif.com | Zveřejněno: 2.12.2015 | Zobrazeno: 9 521x
Když jste velkým fanouškem nějakého sportu, je vcelku běžné, že si pořizujete sportovní náčiní svých hrdinů. Někomu k tomu stačí obyčejný fotbalový míč, se kterým se hraje konkrétní turnaj, někdo to má ovšem trochu složitější. Třeba Australan Darren Bennet si kvůli tomu musel postavit vlastní motorku.
Jeho stroj vzdává poctu závodníkovi jménem Gary Nixon, který při úsvitu flat tracku na konci šedesátých let závodil pod startovním číslem devět. Darren zvolil na svou motorku stejné číslo, ovšem hodně věcí udělal podle sebe. Z jeho hlavy tak pochází například nejšílenější nápad celé stavby v podobě kompresoru, přeplňujícího motor.
Ale vraťme se na úplný začátek. Stroj s příznačným názvem Triumphant začal svou obměnu na flat track v bodě, kdy už jej předchozí majitel přestavil v sedmdesátých letech na chopper. Tehdejší styl bez zadní kyvky (známý pod názvem „hard tail“) byl sice tvrďácký, ale pro účely flat trackeru zcela nevhodný. Darren tedy musel nahradit uříznuté držáky a po úpravách napasovat kyvku ze Suzuki.
Zbytek chopperu letěl bez milosti do koše a na stole zůstal jen rám a samozřejmě motor o objemu 650 ccm. Paralelní dvouválec z Thunderbirdu se pyšní rokem výroby 1964 a je tedy svým způsobem obdivuhodné, že většina jeho vnitřností zůstala prakticky netknutá. Přibylo jen řemenem hnané bezkontaktní zapalování, jiný karburátor, no a samozřejmě chlouba v podobě řemenem poháněného kompresoru. Ten tlačí jen střídmých 0,4 baru, což je pro desítky let staré sériové komponenty tak akorát. I přesto však Darren říká, že při současném naladění, zahrnujícím samozřejmě i ručně dělaný, průchozí výfuk, umí Triumphant okolo 80 koní.
Zbytek motocyklu je zajímavou směsicí dílů vyrobených i jinde získaných. Přední odpružení je tvořeno vidlicemi od Ceriani, svírajícími hliníkové kolo z Kawasaki. Zadní plné kolo je zase z amerického Harleye Fat Boy, odpružené tlumiči Hagon. Snížená nádrž pochází z Yamahy RD a společnost jí dělá ještě zadní část, ručně vyrobená z laminátu. Jediným přístrojem je před řidičem umístěný malý otáčkoměr.
Triumphant je svým způsobem dost šílenou, řádně punkovou stavbou, která však najde svoje uplatnění. Vzhledem k benevolentnějším pravidlům v Austrálii je Darrenův stroj zcela legální a má platnou homologaci. Na závodní tratě ho už pravděpodobně neužije, ale na způsobování rozruchu mezi klokany poslouží jistě skvěle.