XV950 D-Side jako moderní sajdkára od Deus Ex Machina
Text: Dominik Valášek | Foto: Yamaha, Deus | Zveřejněno: 24.6.2015 | Zobrazeno: 18 104x
Motorky se sajdkárou bývaly kdysi poměrně běžnou součástí dopravy, ovšem již delší dobu nejsou tak úplně v trendu. Na trhu je takových strojů jako šafránu a vlastně jediný velkosériový výrobce je ruský Ural. I ten však prodá jen něco kolem 1200 kusů ročně, na čemž bude mít velkou zásluhu zejména fakt, že se v oblasti technologií už desítky let nehnul z místa.
Nezbývá proto, než obrátit pozornost k různým úpravcům a malosériovým stavitelům. Jednou z takových firem je i Deus Ex Machina, která ve spolupráci s Yamahou v rámci programu Yard Build, stvořila poměrně zajímavou, novodobou sajdkáru.
Základem se stal motocykl XV950, ke kterému přibyl typický „člun“ pro spolujezdce. Slůvko člun se v tomto případě vysloveně hodí, protože právě tradičními loděmi je sajdkára inspirovaná a za koženou sedačkou se nachází dokonce otevřený nákladový prostor, vyvedený ze dřeva. Mezi sajdkáru a samotnou motorku je potom stylově vloženo sufrovací prkno.Jelikož se jedná o Yamahou posvěcenou úpravu v rámci Yard Build, nesměli hoši v Deus Ex nijak hrábnout do rámu a stávajících dílů motocyklu. XV950 si tak ve větší míře zachovalo původní tvář, a přibyl jen nový podsedlový rám s novým alcantarovým sedlem, hliníková nádrž a hliníkové sání vzduchu, opatřené přímým filtrem. Aby se přidaná hmotnost dala bez problému zastavit, byly sériové brzdy nahrazeny novými, šestipístkovými. Jezdec má před sebou pro lepší ovladatelnost široká motokrosová řídítka a budíky od Motogadget.
Výsledkem toho všeho je stylově vypadající, přesto však poměrně moderně pojatá motorka se sajdkárou. Výrobce slibuje slušné jízdní výkony, ovladatelnost a také, protože to je na motorce hlavní, spoustu zábavy.