yamaha_zari




Jawa 300 největším lákadlem dnešních oslav 90 let značky

Víte, kdy vznikla značka Jawa? Dnes je to na den přesně devadesát let, co byla zaregistrována, a právě dnešní den se toto velké výročí v Týnci nad Sázavou slaví. A vůbec poprvé v Evropě je zde k vidění nová indická Jawa 300! Jak vypadá naživo?

Kapitoly článku

Tohle bylo do poslední chvíle utajované velké překvapení a upřímně, ani nás nenapadlo, že by se k nám z Indie tahle Jawa v nejbližší době dostala. Její produkce je totiž rozprodána na dlouhé měsíce dopředu. Ovšem jeden kousek se přesto do Česka přivézt podařilo a je dnes veřejně vystaven, takže si ho může každý prohlédnout. My jsme ho pro vás nafotili ještě bez davů.

O indické Jawě 300 už toho bylo napsáno spousta, oficiální představení proběhlo již v listopadu loňského roku. Pokud vás zajímají detaily, koukněte na článek tady. Jinak zopakujeme jen to nejzákladnější – projekt nové třístovky pochází od společnosti Classic Legends, což je dceřinná společnost indického gigantu Mahindra, s nímž má český Jihostroj Velešín, majitel týnecké Jawy, nějaké techtle a možná i mechtle (spolupráce v oblasti hydrauliky na leteckých projektech). Odtud práva na používání značky Jawa.

Classic Legends postavili novodobou Kejvačku na základě sportovně laděného naháče Mahindra Mojo 300. Jednoválcový motor je moderní, čtyřventilový DOHC vodník, jenže to na něm není vůbec vidět a vypadá prostě super. Ostatně, jako celá motorka. To nás vlastně potěšilo nejvíc. Na fotkách byla skvělá, jenže znáte to, obrázky někdy lžou a kolikrát motorka vypadá na obrázcích lépe. Anebo taky hůře. Ale třístovka ne. Co fotky slibovaly, realita naplňuje. Vlastně se nám moc nelíbí akorát objímky páček a zrcátek, ty mohly být hezčí. Jinak je to prostě krásná motorka.

Ty kejvačkové tvary jsou tak věrné, že se určitě najde spousta návštěvníků dnešních oslav, kteří si třístovky ani nevšimnou v domnění, že jde o originál ze 60. let. Pokud byste si sami nebyli jistí, hledejte Kejvačku, která má vepředu kotoučovou brzdu a zadní tlumiče s expanzní nádobkou, tyhle věci na původním modelu určitě nenajdete.

Co nás dále naživo překvapilo? Jak je třístovka malá. Taková drobná motorečka, model 350 OHC, který rozhodně není žádný kolos, je proti ní velký. Rozdíl je ve výšce sedla, které má indická Jawa pouze 765 mm nad zemí. Na to se bude dobře nasedat i starším bardům, kteří si budou chtít udělat radost a pořídit si Kejvačku po 60 letech.

Právě dostupnost Jawy 300 bude dnes asi tématem většiny hovorů zástupců značky s návštěvníky oslav. Aktuálně se týnečtí začínají pouštět do příprav homologace. Podle údajů, co mají z Indie, v této podobě nová třístovka překračuje emisní limity normy Euro 4 dobře o 300 %, takže nějaká práce je určitě čeká. Ale i když to vypadá pro laika dost děsivě, prý to není až tak velký problém, který by snad mohl jít vyřešit jiným katalyzátorem (je schovaný pod motorem, takže by se vzhled měnit neměl) a případnou úpravou mapování motoru. Ovšem abyste si nemysleli, že to bude zítra. Homologace je běh na dlouhou trať, do toho v Indii se výroba spustila teprve nedávno a hlad po nových Jawách je tam obrovský, takže zástupci české Jawy mluví o reálném termínu spuštění prodeje v sezóně 2021. Pokud se to zadaří třeba už koncem příštího roku, bude to jen příjemné překvapení. A taky uvidíme, jak do budoucnosti Jawy 300 v Evropě zasáhne norma Euro 5.

Třístovka je bezesporu velkým, ale ne jediným lákadlem oslav 90 let od založení značky Jawa. Vystavené budou samozřejmě i další produkty značky, ať už půjde o 660 Vintage, nebo trojici modelů řady 350 OHC. Ale ty můžete vidět i jindy. Co se vám však jen tak nepoštěstí, je návštěva výrobní linky, kde se dnes Jawy vyrábějí, v pravidelných intervalech bude k vidění třeba i zajíždění motorů na válcích.

Otevřené dveře budou i do továrního muzea, které bylo vytvořené teprve nedávno, ovšem jeho provoz běží velmi omezeně. Dnes ho bude moci navštívit kdokoli, jen to bude bez výkladu. Pokud byste měli zájem o prohlídku detailní včetně zasvěceného komentáře, domluvte se v Jawě na termínu.

V dopoledních hodinách dojde také ke křestu knihy, která mapuje těch 90 let na mnoha unikátních fotografiích. Mezi nimi najdete i takové, které nikdy oficiálně nevyšly (ale na internet třeba pronikly – modří už vědí?). V jednu hodinu po poledni potom odstartuje velká spanilá jízda všech přítomných Jaw, která celou akci ukončí. My se na novou třístovku ještě určitě podívat přijedeme!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 180 Kč od 30 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Bu_back přispěl 6 Kč
Jarda přispěl 6 Kč
vopák přispěl 6 Kč
PEPE800 přispěl 6 Kč
alpel přispěl 6 Kč
honza.tar přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Johny_R přispěl 6 Kč
callowsick přispěl 6 Kč
Dabb přispěl 6 Kč
Pro-sek přispěl 6 Kč
deloslav1990 přispěl 6 Kč
Hoblík.DC přispěl 6 Kč
DRN. přispěl 6 Kč
Jirkacbx přispěl 6 Kč
krystof-k přispěl 6 Kč
miras35 přispěl 6 Kč
drakar přispěl 6 Kč
Quake_J přispěl 6 Kč
cider přispěl 6 Kč
Hydropes přispěl 6 Kč
XJ500 přispěl 6 Kč
Normik přispěl 6 Kč
Paulo přispěl 6 Kč
Freddy_X přispěl 6 Kč
wario přispěl 6 Kč
103kuba přispěl 6 Kč
jo přispěl 6 Kč
Milan1963 přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist