Václav Rathouský na tandemu s Vláďou: Během dvou roků jsem postavil třistapadesátku z ničeho
Text: Vláďa Novotný | Foto: Honza Zajíček | Video: Honza Zajíček | Střih: Honza Zajíček | Foto: Archiv Václava Rathouského, Ahra | Zveřejněno: 11.5.2023 | Zobrazeno: 5 171x
Hostem pátečního seriálu rozhovorů Na tandemu s Vláďou je pan Václav Rathouský, který na motocyklech závodil a také špičkové závodní motocykly vyvíjel a stavěl. Jestli se zajímáte o historii motocyklových závodů, pak určitě znáte značku Ahra, kterou založil. Pokud ne, poslechněte si rozhovor, který vám tuto značku přiblíží, stejně jako příběh skvělého konstruktéra a závodníka pana Václava Rathouského. Ten i přes to, že je to už dávno, co oslavil devadesátku, stále pracuje a tráví hodně času v dílně. Klobouk dolů!
O čem se mluvilo:
- Jak pan Rathouský propadl kouzlu motocyklových silničních závodů
- O nápadu postavit vlastní závodní stroj
- Jak se vyrábí a vyvíjí malolitrážní závodní speciály
- O závodění doma i v zahraničí
- Jak se motocyklům Ahra dařilo a jak se podařilo získat body v mistrovství světa
- O setkání s Mikem Hailwoodem a přátelství s Františkem Šťastným
Dlouhá verze rozhovoru ke stažení zde: rathousky.mp3
Pan Václav Rathouský stojí za vznikem značky Ahra, která vyvíjela a vyráběla vlastní závodní motocykly, převážně malých objemů. A co název Ahra znamená? Jde o zkratku a složení slov Autoopravny Hradec. Poslechněte si rozhovor s člověkem, který propadl silničním závodům a který dokázal postavit vlastní závodní stroje, co dokázaly bodovat v mistrovství světa. Prvním strojem byla závodní tříválcová třistapadesátka a jak sám říká, byl to docela bláznivý projekt a dodnes nechápe, jak se to podařilo dotáhnout do zdárného konce.
Pan Rathouský v rozhovoru přiblíží, co všechno obnášelo vyrobit vlastní závodní motorku a poslat ji na závodní tratě. V sedmdesátých letech dokonce pravidelně startovalo v Československém mistráku několik strojů Ahra a je neuvěřitelné, že ještě nyní je možné viděl Ahru například v Hořicích při závodě veteránů. Poslechněte si rozhovor, ve kterém uslyšíte, jak se dřív závodilo, jak se ladily motorky a jaké stroje pan Ratrhouský přivedl na závodní okruhy.
Přečtěte si také:
- Historie značky Ahra
- Mali AHRA 800: Jak se staví unikátní český závoďák
- Největší hvězdy československé silnice: Zbyněk Havrda
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.