Chtěl jsem udělat výpis nejlevnějších motorek. A po chvíli mě to začalo děsit
Text: Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 13.2.2024 | Zobrazeno: 25 777x
Měl to být zajímavý výpis, který by zároveň sloužil jako zdroj chytrých řečí do hospody i jako odpověď na časté dotazy z vyhledávačů. Byl jsem ochoten ponořit se hlavou napřed po pás do ceníků, abych našel ty nejlevnější motorky z každé kategorie od adventur, přes naháče až po sportovní silnice. Jenže když jsem po hodině práce ještě pořád nenarazil na jedinou motorku, která by nebyla z Číny, tak jsem se vyděsil a nechal toho…
Víte jaká je nejlevnější motorka na českém trhu? A myslím motorku, ne skútr. Nepřekvapivě je to stopětadvacítka, a i když jde o původně polskou značku, jsou stroje Romet vyráběné v Číně. Jejich model K125, ale i Pony 125 nebo ZXT 125 stojí 49 800 korun. Super cena řeknete si – Čína vás nepřekvapí, stejně jako vás nepřekvapí, že z Číny pochází i další stroje téhle kategorie, které se s cenovkami umisťují na druhém a třetím místě – je to Keeway a Yuki.
Jenže z Číny jsou taky tři nejlevnější stroje kategorie adventur, a to včetně střední třídy. Z Číny jsou i nejlevnější naháče, cruisery, scramblery… Kamkoliv se podívám po téměř jakékoliv motorce podle klíče „nejlevnější“, vždycky skončím u značek jako Zontes, QJMotor, Voge, případně třeba Benelli – a ano, i přes italský původ je Benelli v rukách Qianjiang dnes už značka čínská.
Třídu cestovních endur středních objemů Číňané na nejnižších cenových příčkách zcela obsadili
Jediná výjimka jsou obecně nejlevnější stroje přes litr objemu, do kterých se čínské značky ještě nepustily, i když i na tyhle kubatury už si brousí zuby. První vlaštovka v podobě cruiseru MBP C1002V je pro změnu nejlevnější cruiser s objemem kolem litru.
Možná si teď říkáte, že ze mě mluví jakási niterná nenávist k Číně. Že mě prostě čínské produkty v čele s motorkami vnitřně tak štvou, až jsem se rozhodl, že si ten článek radši nacpu do svého virtuálního šuplíku dostatečně hluboko, aby nikdy nespatřil světlo světa, než abych uznal, že jsou čínské značky z několika důvodů objektivně nejlevnější na trhu.
Ale to není (alespoň z většiny) pravda. Došel jsem totiž k rezoluci, že vypisovat motorky od nejlevnějších je prostě debilní způsob jejich výběru.
Tím, že budu vypisovat motorky od nejlevnější, totiž úplně zazdím tu informaci, kterou bych vám coby čtenářům rád přenesl, a sice že je tu spousta hrozně zajímavých motorek za hrozně zajímavé ceny. Chtěl bych se rozepsat o tom, jak parádní ceny nasadila Suzuki na svoje důležité novinky, a proč mi některé stroje konkrétně třeba od téhle značky připadají jako parádní kauf. Jenže do cesty mi před nový V-Strom 800 skočí QJMotor, který je se svými cestovními endury prostě levnější. Chtěl bych se rozepsat o tom, jak dobře můžete nakoupit ve střední třídě naháčů, ale v popředí opět stojí se svým strojem Čínan, který mi jej vrazí, jakmile bude jediným parametrem výběru „nejlevnější“.
Jedna z cenově, ale i celkově nejžhavějších novinek letoška. Suzuki GSX-S1000GX se stává nejlevnější motorkou na semiaktivním podvozku
To zkrátka nedává smysl – takhle se nikdo nerozhoduje. Pokud se budu s někým bavit o motorkách v kontextu jejich ceny, nikdy se přece nebudu bavit o tom, která je ta nejlevnější, ale o tom, která nabízí nejlepší vlastnosti a parametry za nejzajímavější cenu. Motorky přece nejsou spotřebiče, je to zájmová činnost a koníček, u kterého cena – jakkoliv je důležitá – přece nemůže rozhodovat o kvalitách jako jediný parametr. Do potenciálního výběru přece vstupuje mnohem víc faktorů, než jen „cena od“, a většina z těch faktorů není ani objektivně posouditelná. Nerozhodujeme se podle tabulky, která má navíc jen jeden sloupec. Rozhodujeme se podle jedné hromady dat a druhé hromady subjektivních dojmů, do nichž cena vstupuje jako nutné zlo v bohužel dost podstatných otázkách „Kolik si můžu dovolit vynaložit“, „Kolik obhájím sám před sebou“ nebo „Kolik obhájím doma“.
Ukázka toho, jak různě mohou působit dvě motorky na nejnižších cenových příčkách
Samozřejmě, že se spousta motorkářů rozhodně pro čínskou motorku, ale nikdy to nebude pro to, že jde o nejlevnější stroj v absolutním jednoparametrovém porovnání. Může jít o nejlevnější stroj s parametry, které jsem si určil a vypočítal v hlavě, která je do určité míry taky „srdce“. A pokud to vyšlo, pak je to absolutně v pořádku. Každý motorkář, až na ty čestné, na vatě sedící výjimky, musí s tématem ceny kalkulovat, ale činí tak v nejmenší možné míře.
Krom toho, pokud se bavíme ryze o ceně, nesmíme zapomínat třeba na drobnost, kterou je zůstatková hodnota na sekundárním trhu. Protože co si budeme, většina čínských značek si v oblasti bazarových cen moc dobře nevede a minimálně nějakou dobu ani nepovede.
Zontes je jedna ze značek, co nabízí parametrově spoustu muziky za super cenu. Jakou ale bude mít hodnotu po letech?
Zkrátka a dobře, na cenu hleďte, ale tak, jak se na ni u koníčků hledět má. Definujte si parametry, pak koukejte na cenu, prozkoumejte trh, navymýšlejte si spoustu subjektivních požadavků, celé to postavte na hlavu, a nakonec si stejně kupte to, co se vám subjektivně nejvíc zamlouvá a na co dosáhnete. Tak se kupuje motorka. Řadit motorky podle ceny má stejný smysl, jako vypisovat je do článku – vyjde vám tam samá Čína a úplně zaniknou všechny ty zajímavé varianty. A pokud už jste tak neučinili, stejně nakonec zjistíte, že podle klíče „nejlevnější“ se v životě nekupuje vůbec nic.
Musím říct, že od konceptu myšlenky článku „přehled nejlevnějších motorek“ jsem se dost vzdálil, ale jedna věc mě přece jenom hrozně zajímá. Jak to máte s Čínou?
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Hlasování
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.