Kuberg
Elektrobiky se zatím nejvíc prodávají v Americe, a ani ty z Vrbna pod Pradědem nejsou výjimkou. Česká firma Kuberg se ale logicky chce prosadit i blíž než za velkou louží, a tak se na milánském veletrhu stala už tradičním vystavovatelem. Letos rozšířila nabídku, která se doposud skládala převážně z dětských a juniorských biků, o dva větší modely.
Kuberg Trex je elektrický trialový bike dospělé velikosti. Kvalitní komponenty a elektrický motor s výkonem 7 kW a točivým momentem 20 Nm jej staví na úroveň plnohodnotné trialové motorky, a díky kapacitě akumulátoru, která stačí až na 3 hodiny ježdění, a čtyřem různým výkonovým mapám (Eco, Trek, Wet trial a Dry Trial), se ve stupačkách může za odpoledne klidně vystřídat celá rodina. Vzduchem chlazený elektromotor ani Lithium-polymerová baterka s napětím 48V a kapacitou 25Ah přitom nedělají z Trexu žádného neohrabaného slona - hmotnost 71 kg je hodně zajímavý údaj.
Kuberg Free-Rider je první elektrický multifunkční motorka pro teenagery. Na robustních 20palcových kolech najde využití v nejrůznějších podmínkách - může posloužit jako motokrosový speciál pro mladé začínajícící závodníky, stejně jako sjezdové horské kolo, které se samo vyveze na kopec, a ti šikovnější se s ním mohou vyřádit i na BMX trati nebo ve freestyle parku. Ale Free-Rider není určen výhradně jenom pro náctileté - zkušenější jezdci mohou lehké motokolo využít například jako pitbike, a díky výkonnému motoru si s ním při tom zažít i nějakou tu zábavu.
Tacita
Poměrně mladá italská firma, která si dala název podle římské bohyně ticha, představuje po třech letech vývoje svůj první sériový model T-Race ve verzích Cross, Enduro a Rally. Všechny tři modely jsou vybaveny pětistupňovou převodovkou, hydraulickou spojkou a rekuperací energie při brzdění. Elektromotor disponuje stálým výkonem 9kW, ve špičce ale umí dosáhnout až na 27kW. Ještě zajímavější je hodnota točivého momentu - 60 Nm je k dispozici neustále!
Dojezd záleží na volbě akumulátoru - v nabídce jsou baterie s kapacitou od 3,3 do 10,6 kWh, a například aku 5,3 kWh slibuje výdrž od 30 minut v režimu Sport až 2 hodiny v režimu Eco. Na delší enduro vyjižďky lze přikoupit generátor s desetilitrovou nádrží, a v případě nouze vyrábět vlastní elektřinu na dojetí domů nebo k nejbližší zásuvce.
Podle výrobce mohou všechny tři modely konkurovat tradičním závodním speciálům se spalovacími motory, ať už jde o jízdní vlastnosti nebo ergonomii. Podle přední vidlice Marzochi nebo zadního tlumiče Öhlins to vypadá, že podvozek si skutečně poradí i s náročným terénem. Stokilometrový dojezd na Dakar sice asi stačit nebude, ale kratší trať se s ním zvládnout dá.
Zero
Vlajková loď největšího světového výrobce elektrobiků se dočkala verze s výkonnějším motorem. Novinka Zero SR dosahuje skutečně úctyhodných parametrů - 67 koní, 143 Nm (!) a zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,3 vteřiny. Se silnějším motorem přichází i kvalitnější komponenty podvozku: 43mm přední seřiditelná vidlice, vylepšené zadní odpružení, robustnější rám a kyvka, větší brzdové kotouče a výkonnější brzdy.
Další chloubou značky je motor Z-Force, který se od letoška montuje do všech modelů. Zero u nového agregátu zdůrazňuje hlavně možnost expresního doplnění energie. Právě dlouhé nabíjecí časy patří v kombinaci s omezeným dojezdem k hlavním nevýhodám elektricky poháněných vozidel. Ve standardním provedení se Li-Ion akumulátory motocyklů Zero dobíjí přímo ze zásuvky v garáži, což zabere v závislosti na kapacitě aku 4-7 hodin. S příplatkovým adaptérem na stejnosměrný proud se baterka stihne v některé ze stanic sítě CHAdeMO dobít na 95 % za necelou hodinu.
Novinkou pro příští rok je také přídavná baterie Power Tank, se kterou lze prodloužit dojezd až na 275 km ve městě nebo 141 km na dálnici. Akumulátor lze použít na modely Zero S, SR a DS 2014, které pro jeho uložení mají připravený prostor v místě, kde normální motorky mají nádrž.
Vectrix
Model VT-1 rozšiřuje nabídku elektroskútrů americké značky Vectrix pro rok 2014. Nový skútr se výkonově blíží většímu VX-1, ale kompaktními rozměry zůstává na úrovni obratného VX-2.Při maximální udávané rychlosti 100 km/h má VT-1 dojezd skoro 90 km na jednu sadu Lithiových baterií.
Díky tomu, že se akumulátory schované v podlaze dají snadno vyměňovat, dá se akční rádius i bez problémů prodloužit. Nabíjení ale může probíhat i bez vyjmutí baterií ve skútru, a stačí k němu klasická 220V zásuvka. Za tři hodiny připojení k síti se do aku vrátí 80 % energie, plné nabití z nuly trvá zhruba šest hodin.
Nový Vectrix VT-1 se dále chlubí patentovaným systémem planetového pohonu zadního kola, který nevyžaduje prakticky žádnou údržbu. Nechybí ABS v základní výbavě, stejně jako systém zpětného využití energie vznikající při brzdění nebo ubrání plynu. Umístění baterií v podlaze jednak snižuje těžiště a pozitivně působí na ovladatelnost skútru, a jednak nezabírá místo pod sedlem, kde se nachází standardní úložní prostor. Ten doplňuje uzamykatelná příruční schránka, a další rozšíření kapacity je možné pomocí příplatkového zadního kufru.
XOR
Skútr, který zmizí, když ho právě nepotřebujete. To je Urban Transformer XO2 francouzské značky XOR. Odpadají starosti s bezpečným parkováním, protože tahle skládačka se pohodlně vejde i do kanceláře nebo do bytu. Složení ani rozložení netrvá víc než půl muinuty, a protože k jízdě nepotřebuje benzín, ani obavy ze zápachu nejsou na místě.
XO2 se dodává ve dvou provedeních: s elektromotorem o výkonu 4 nebo 8 kW. Silnější z nich dokáže upalovat rychlostí až 120 km/h, tedy zhruba stejně jako klasická stopětadvacítka, slabší by se dal výkonově přirovnat ke čtyřtaktní padesátce. Zátah se s konvenčním motorem ale vůbec nedá srovnávat – rozjezdům z křižovatek bude jasně vládnout elektrika. Dojezd odpovídá tomu, že XO2 je skútr především do města. Při jízdě na plný plyn vydrží baterka na 75 km, přičemž dobíjení rozhodně netrvá věčnost. S každou minutou nateče do akumulátoru tolik proudu, kolik skútr potřebuje na kilometr jízdy. Když víte jak daleko je váš cíl, jsou to jednoduché počty.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)
POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE