Eicma: Zero SR s novými bateriemi
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 26.11.2021 | Zobrazeno: 4 153x
Největší a vlastně jediný etablovaný výrobce elektrických motocyklů, americká značka Zero Motorcycles, na milánské výstavě 2021 představila baterii Z-Force. Jako první s ní vyjede nový model Zero SR, který také nabídne možnost online managementu motocyklu pomocí nového rozhraní.
Kapitoly článku
Výkonově i jízdním projevem už se elektrické motocykly pomalu dotahují na klasické stroje se spalovacími motory. V některých ohledech ale stále pokulhávají, takže je logické, že tím nejsledovanějším parametrem většiny elektrických motorek je kromě hmotnosti stále jejich dojezd na baterii a doba nabíjení. A výrobce Zero proto představil nové funkce a hlavně nové baterie Z-Force® Li-Ion s novou konstrukcí li-ionových článků. Baterie k dispozici ve dvou standardních kapacitách 14,4+ kWh a 15,6+ kWh. To záhadné znaménko + přitom označuje, že každá z obou uvedených verzí může zvýšit svou kapacitu až na 17,3 kWh. To je o 20 procent vyšší kapacita oproti předchozím motocyklům Zero, zvýšení jde na vrub především lepšímu uspořádání a systému aktivního chlazení v kombinaci s lepší ochranou proti vodě. Vylepšily se také možnosti servisu, nové baterie jsou dostupnější pro údržbu či opravy. A navíc jsou o 3 kg lehčí než předchozí verze ZF 14,4.
V kombinaci s doplňkovým příslušenstvím Power Tank (přídavná baterie do schránky v místě falešné „benzínové nádrže“), které bude k dispozici od začátku příštího roku, lze celkovou kapacitu baterie modelu SR zvýšit až na 20,9 kWh, což je největší kapacita baterie, jaké kdy model Zero dosáhl. Nové baterie budou od roku 2022 v nabídce pro nové modely SR/S, kapotovaná verze se sportovnějším posazem SR/F z bude jezdit pouze s vyšší kapacitou 15,6+ kWh. Pro srovnání, jediný podstatný konkurent v oblasti velkých elektrických motocyklů, Livewire od výrobce Harley-Davidson, má obdobnou kapacitu baterie 15,5 kWh.
Systém Cypher III+ a Cypher Store
Zero se inspiroval u výrobce automobilů Tesla a své nové modely 2022 osazuje vlastním operačním systémem Cypher III+ (standardní výbava nových modelů SR/F, SR/S a SR 2022), který používá online ovládání přes Cypher Store na webu www.zeromotorcycles.com/cypherstore nebo přes mobilní aplikaci Zero. Pro svůj motocykl si tak majitel může dokoupit, neboli odemknout, větší kapacitu baterie a tedy delší dojezd. Připlatit si ale bude možné také třeba za rychlejší nabíjení, vyšší rychlost a výkon, parkovací režim, vyhřívané rukojeti a možnost mít na palubní desce navigaci.
U nových modelů SR/S, SRF a SR budou vylepšení volitelná, zatímco u modelů z předchozích let je možné některá vylepšení nainstalovat prostřednictvím u prodejců. Další výhodou tohoto řešení by pak měly být průběžné aktualizace softwaru a firmwaru baterií i celého motocyklu. Výrobce si tak zajistí pečlivé sledování stavu baterie a má možnost pomocí kombinace různých nastavení ovlivnit třeba i životnost konkrétní baterie.
Inovovaný Zero SR
Model SR 2022 má obvodový ocelový rám a používá stejné technologie jako prémiové modely SR/F a SR/S, ale je nabízen za dostupnější cenu. Nejprodávanější model SR je v nové verzi poháněný motorem ZF 75-10, který dokáže na zadní kolo posílat točivý moment 166 Nm, a to doslova ve všech otáčkách. Výkon motoru je 55 kW a maximální rychlost je 167 km/h. Prostřednictvím obchodu Cypher Store ale lze motor odblokovat a pomocí funkce Speed & Performance Boost zajistit stejný výkon a dojezd jako vyšší verze. To znamená výkon až 110 koní a maximální rychlost 200 km/h. Standardní kapacitu 14,4+ kWh tedy lze prostřednictvím obchodu Cypher Store rozšířit na 17,3 kWh.
I základní model SR dostane pokročilou kontrolu stability motocyklu IMU Bosch, která ke standardnímu systému ABS, kontrole trakce a elektronické kontrole motorové brzdy přidává funkci kontroly stability v zatáčkách. Model SR dostane stejnou kyvku a odpružení Showa jako jeho dražší brácha SR/F, to samé platí pro brzdy J.Juan a většinu dalších komponent. Jezdit bude na kombinaci pneumatik Pirelli Diablo Rosso III 120/70-17 vepředu a 180/55-17 vzadu. Výkon putuje na zadní pomocí ozubeného řemenu. Hmotnost modelu Zero SR zůstala na přijatelné hodnotě 222 kg provozní váhy (opět pro představu zmíním hmotnost Livewire ve výši 249 kg).
Nové možnosti nabízí i nabíjení z veřejné nabíjecí sítě pro elektromobily prostřednictvím palubního konektoru Mennekes (typ II). Zero Motorcycles také nabízí možnost zakoupení adaptérů do zásuvky (typ II do zásuvky) pro nabíjení doma, v kanceláři nebo kdekoli jinde se standardní elektrickou zásuvkou. Pokud si zákazník připlatí za nejsilnější modul systému Rapid Charge a maximální upgrade v systému Cypher Store, kapacita nabíjení vzroste až na 9,3 kW a plné nabití baterie 14.4+ kWh se dá stihnout za pouhou jednu hodinu. S plnou baterií a s aktivovaným upgradem na 17,3 kWh je udávaný dojezd ve městě 300 km, při jízdě devadesátkou po běžných silnicích 183 km a jízda po dálnici rychlostí 113 km/h dává dojezd 150 km.
Zero FXE
I přes podstatné vylepšení a nabídku nových funkcí asi prodením hitem značky Zero zůstane městské supermoto na platformě FXE, které se představilo letos v létě. Sice má podstatně omezenější dojezd a maximálku jen 130 km/h, ale z praktického hlediska a přijatelné ceně je stále tou nejvyhledávanější volbou zákazníků Zero. Nízká hmotnost 135 kg souvisí s menší baterií o kapacitě 7,2 kWh. Ta umožňuje dojezd 146 km při jízdách po městě.
Vzduchem chlazený elektromotor poskytuje výkon 46 koní, ovšem motocykl lze řídit s řidičským průkazem A2. Točivý moment je 106 Nm, přesto ale zatím chybí kontrola trakce. Díky úzkým pneumatikám (Pirelli Diablo Rosso II v rozměrech 110/70-17 a 140/70-17) připomíná FXE tak trochu křížence mezi elektrokolem a supermotem.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.