Elektro-motorky na výstavě Intermot 2010
Text: Jan Krajíček | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 15.10.2010 | Zobrazeno: 19 968x
Ekologie a ochrana životního prostředí jsou v poslední době velkým tématem. Promítlo se to i do kolínské motocyklové výstavy, kde byla celá jedna hala věnována jednostopým vozidlům na elektrický pohon. K vidění byla spousta zajímavých strojů.
Kapitoly článku
Znáte to sami z každého většího města – přetížené silnice, kolony, smog, špína, hluk… Důsledky stále se zvyšujícího objemu dopravy doléhají na miliony lidí po celém světě a životní prostředí trpí. Spalovací motory produkují neúnosné množství škodlivin a zásoby ropy nejsou neomezené. Proto se většina velkých výrobců motorek alespoň okrajově zajímá o alternativní pohony svých strojů. Na výstavě Intermot byla jednostopým eko-vozidlům věnována celá hala. Návštěvníci tak měli možnost seznámit se se stroji, o nichž ani ti poučenější neměli dosud ponětí.
Jak se jednoznačně ukázalo, hlavním trendem v ekologické dopravě jsou malá jednostopá vozidla na elektrický pohon. Sami jsme nemohli uvěřit, kolik nejrůznějších druhů a značek elektrovozidel se vešlo do jedné výstavní haly. Rozličných elektrických motorek, skútrů i kol tu byly skutečně stovky. Ohlédněme se alespoň za těmi nejzajímavějšími.
Velkou pozornost upoutal, snad i pro svou nezaměnitelnou oranžovou barvu, elektrobike KTM Freeride. Ten byl oficiálně představen sice už na jaře, teprve nyní jsme ho ale viděli na vlastní oči. Jak prozradily údaje na krytu elektromotoru, má tohle 90 kg lehké enduro výkon 30 koní a po 90 minutách nabíjení vydrží v terénu řádit třičtvrtě hodiny. Celá elektromotorka se podobá spíše přerostlému jízdnímu kolu, už od pohledu je ale jasné, že s tímhle lehkým, ale výkonným strojem bude v terénu pořádná zábava, navíc bez hluku a kouře. Jen provozní doba 45 minut na jedno nabití není mnoho, ale na tom už Rakušané pracují…
V něměcky mluvících zemích je koncept elektrického pohonu vůbec populární. Svědčí o tom několik německých a rakouských firem, které představily své výrobky. Hodně nás zaujal třeba Third Element Espire. Jde o tzv. e-bicykl, který však má na spodku rámu přichycený pohonný agregát – elektromotor s bateriemi. Celé kolo s klasickou 14 rychlostní přehazovačkou a kotoučovými brzdami váží 30 kg a díky motůrku o výkonu 1,2 kW dokáže na jedno nabití ujet přes 65 km maximální rychlostí 45 km/h. Nabíjecí cyklus trvá sice přes dvě hodiny, ale už po 45 minutách jsou akumulátory pohotovostně nabity na 80% kapacity. Pokud navíc jezdec pomáhá kolu šlapáním (v lehčím terénu), celkový dojezd se zvyšuje až na 100 km. Elektrokolo Espire má vpředu diodové světlo Phillips a o pohodlí se starají plně nastavitelné tlumiče Marzocchi. Kolo Third Element Espire působilo zvláštním dojmem, svou využitelností nejen na silnici, ale i v terénu však může být dobrou příměstskou alternativou k nepříliš ekologickým skútrům.
Naopak jako plnohodnotné skútry se prezentovaly stroje německé firmy Vectrix Electrics. Vectrix VX-1 je výkonný a prostorný e-skútr, který dosahuje rychlosti až 100 km/h a z nuly na padesátku to po startu ze semaforů vytáhne za 3,5 sekundy. Motor o kapacitě 6 kWh a výkonu 27 koní dokáže na jedno nabití ujet v závislosti na terénu a na stylu jízdy 50 až 100 kilometrů. Akumulátory by navíc měly vydržet 1700 nabití nebo 80 tisíc kilometrů provozu. Ačkoliv zadní úložný prostor okupují akumulátory motoru, v přední části skútru je vcelku dost místa a celý stroj je dostatečnš robustní, aby poskytl pohodlí pro jezdce i pasažéra.
Z opačné kategorie byl skládací skútr XO2 Urban Transformer francouzské firmy XOR-Motors. Vzpomínáte na populární hračky, skládací transformery? Malé vozítko se pyšní podobným mechanismem, takže celý skútřík lze složit do neuvěřitelně malého tvaru, díky čemuž se vejde třeba do kufru auta nebo doma do skříně. Malý, ale šikovný, chtělo by se říci. XO2 se vyrábí ve třech motorových verzích s výkonem od 2,5 až do 8 kW. Oproti jiné elektrické konkurenci zaujme Urban Transformer parametry motoru: u verze 8 kW je maximální rychlost 120 km/h, dojezd až 75 km při průměrné devadesátce a pohotovostní doba nabíjení jen 80 minut! Je sice fakt, že Transformer vypadá poněkud zvlástně, to lze ale přičíst na vrub právě oné "transformaci", která ze skútru bleskově udělá téměř příruční zavazadlo. A trocha toho futuristického designu není nikdy na škodu, pokud to má ulehčit životnímu prostředí...
Při procházení haly s elektro-vozidly jsme zaslechli i češtinu. Zasloužil se o to Ing. Tomáš Března, který působí jako středoevropský zástupce čínské společnosti Guewer, která vyrábí výhradně elektrická jednostopá vozidla. Kromě několika druhů elektro-kol (skládací, městská, dokonce i horská) nám český zástupce představil i širokou škálu skútrů, mezi nimiž nechyběl ani sportovní maxi-skútr. Vyjmenovávat tu parametry jednotlivých modelů by nemělo smysl, nabídka Gueweru je velmi široká. Pan Března však prozradil, že Guewer je největším čínským výrobcem e-motorek, jejichž produkci už několik let čile podporuje tamní vláda, neboť Číňani by se v přeplněných velkoměstech asi brzy udusili. Podle jeho tvrzení tak zažívají e-skútry v Číně nyní velký boom a už teď mají v provozu početní převahu nad klasickými benzinovými skútry.
V elektro-hale v Kolíně toho bylo k vidění skutečně hodně. Zaujala nás ještě třeba skládací dvoukolka Yike-Bike, prostorné ATV značky v-moto nebo kompaktní skútr e-Max s radiálním motorem v zadním kole. Nerjůznějších e-vozidel tu bylo zkrátka mnoho. I to svědčí o tom, že výrobci neberou tohle odvětví na lehkou váhu a vidí v něm velkou budoucnost.
Jak se jednoznačně ukázalo, hlavním trendem v ekologické dopravě jsou malá jednostopá vozidla na elektrický pohon. Sami jsme nemohli uvěřit, kolik nejrůznějších druhů a značek elektrovozidel se vešlo do jedné výstavní haly. Rozličných elektrických motorek, skútrů i kol tu byly skutečně stovky. Ohlédněme se alespoň za těmi nejzajímavějšími.
Velkou pozornost upoutal, snad i pro svou nezaměnitelnou oranžovou barvu, elektrobike KTM Freeride. Ten byl oficiálně představen sice už na jaře, teprve nyní jsme ho ale viděli na vlastní oči. Jak prozradily údaje na krytu elektromotoru, má tohle 90 kg lehké enduro výkon 30 koní a po 90 minutách nabíjení vydrží v terénu řádit třičtvrtě hodiny. Celá elektromotorka se podobá spíše přerostlému jízdnímu kolu, už od pohledu je ale jasné, že s tímhle lehkým, ale výkonným strojem bude v terénu pořádná zábava, navíc bez hluku a kouře. Jen provozní doba 45 minut na jedno nabití není mnoho, ale na tom už Rakušané pracují…
V něměcky mluvících zemích je koncept elektrického pohonu vůbec populární. Svědčí o tom několik německých a rakouských firem, které představily své výrobky. Hodně nás zaujal třeba Third Element Espire. Jde o tzv. e-bicykl, který však má na spodku rámu přichycený pohonný agregát – elektromotor s bateriemi. Celé kolo s klasickou 14 rychlostní přehazovačkou a kotoučovými brzdami váží 30 kg a díky motůrku o výkonu 1,2 kW dokáže na jedno nabití ujet přes 65 km maximální rychlostí 45 km/h. Nabíjecí cyklus trvá sice přes dvě hodiny, ale už po 45 minutách jsou akumulátory pohotovostně nabity na 80% kapacity. Pokud navíc jezdec pomáhá kolu šlapáním (v lehčím terénu), celkový dojezd se zvyšuje až na 100 km. Elektrokolo Espire má vpředu diodové světlo Phillips a o pohodlí se starají plně nastavitelné tlumiče Marzocchi. Kolo Third Element Espire působilo zvláštním dojmem, svou využitelností nejen na silnici, ale i v terénu však může být dobrou příměstskou alternativou k nepříliš ekologickým skútrům.
Naopak jako plnohodnotné skútry se prezentovaly stroje německé firmy Vectrix Electrics. Vectrix VX-1 je výkonný a prostorný e-skútr, který dosahuje rychlosti až 100 km/h a z nuly na padesátku to po startu ze semaforů vytáhne za 3,5 sekundy. Motor o kapacitě 6 kWh a výkonu 27 koní dokáže na jedno nabití ujet v závislosti na terénu a na stylu jízdy 50 až 100 kilometrů. Akumulátory by navíc měly vydržet 1700 nabití nebo 80 tisíc kilometrů provozu. Ačkoliv zadní úložný prostor okupují akumulátory motoru, v přední části skútru je vcelku dost místa a celý stroj je dostatečnš robustní, aby poskytl pohodlí pro jezdce i pasažéra.
Z opačné kategorie byl skládací skútr XO2 Urban Transformer francouzské firmy XOR-Motors. Vzpomínáte na populární hračky, skládací transformery? Malé vozítko se pyšní podobným mechanismem, takže celý skútřík lze složit do neuvěřitelně malého tvaru, díky čemuž se vejde třeba do kufru auta nebo doma do skříně. Malý, ale šikovný, chtělo by se říci. XO2 se vyrábí ve třech motorových verzích s výkonem od 2,5 až do 8 kW. Oproti jiné elektrické konkurenci zaujme Urban Transformer parametry motoru: u verze 8 kW je maximální rychlost 120 km/h, dojezd až 75 km při průměrné devadesátce a pohotovostní doba nabíjení jen 80 minut! Je sice fakt, že Transformer vypadá poněkud zvlástně, to lze ale přičíst na vrub právě oné "transformaci", která ze skútru bleskově udělá téměř příruční zavazadlo. A trocha toho futuristického designu není nikdy na škodu, pokud to má ulehčit životnímu prostředí...
Při procházení haly s elektro-vozidly jsme zaslechli i češtinu. Zasloužil se o to Ing. Tomáš Března, který působí jako středoevropský zástupce čínské společnosti Guewer, která vyrábí výhradně elektrická jednostopá vozidla. Kromě několika druhů elektro-kol (skládací, městská, dokonce i horská) nám český zástupce představil i širokou škálu skútrů, mezi nimiž nechyběl ani sportovní maxi-skútr. Vyjmenovávat tu parametry jednotlivých modelů by nemělo smysl, nabídka Gueweru je velmi široká. Pan Března však prozradil, že Guewer je největším čínským výrobcem e-motorek, jejichž produkci už několik let čile podporuje tamní vláda, neboť Číňani by se v přeplněných velkoměstech asi brzy udusili. Podle jeho tvrzení tak zažívají e-skútry v Číně nyní velký boom a už teď mají v provozu početní převahu nad klasickými benzinovými skútry.
V elektro-hale v Kolíně toho bylo k vidění skutečně hodně. Zaujala nás ještě třeba skládací dvoukolka Yike-Bike, prostorné ATV značky v-moto nebo kompaktní skútr e-Max s radiálním motorem v zadním kole. Nerjůznějších e-vozidel tu bylo zkrátka mnoho. I to svědčí o tom, že výrobci neberou tohle odvětví na lehkou váhu a vidí v něm velkou budoucnost.
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz