ktm_unor




Yamaha vyvíjí systém, díky němuž motorka sama drží balanc

Jízdní pomocníčci mohou vypadat všelijak. V současné době do téhle kategorie počítáme takové ty kontroly trakce, ABS či motorové módy, ovšem v Yamaze pracují dlouhodobě i na tom, abychom nemuseli držet balanc při pomalé jízdě. Prý to má napomoci snížení počtu nehod. Opravdu?

Yamaha od loňského roku prezentuje svoji bezpečnostní vizi nazvanou Jin-Ki Kanno x Jin-Ki Anzen, a ať už to znamená cokoli, jejím cílem je svět bez nehod a do roku 2050 s nulovým počtem obětí. Tato vize má tři pilíře, a to 1) Technologie, které pomáhají s rozpoznáváním, posuzováním, provozem a zmírňováním škod jezdcem, 2) Dovednosti, ve kterých Yamaha podporuje zlepšování jezdeckých dovedností uživatelů, a 3) Konektivita, kde se cloud používá k poskytování zpětné vazby pro bezpečnostní iniciativy. Nehody s účastí motocyklů jsou podle Yamahy připisovány především chybám při rozpoznávání (10 %), chybám při rozhodování (17 %) a chybám v obsluze (5 %) na straně jezdce. Údaje také ukazují, že přibližně 70 % nehod motocyklů nastane do dvou sekund od spouštěče vedoucího k nehodě. Na základě těchto analýz příčin nehod probíhá u Yamahy vývoj asistenčních systémů podle čtyř vektorů: asistované předvídání nebezpečí, prevence poškození a asistovaná defenzivní jízda, asistované úhybné manévry a zmírnění poškození. To jen abyste věděli, co se v Yamaze děje, že vývoj u velkých značek neprobíhá jenom na tom, o kolik budou stávající motory silnější a podvozky tužší.

Předchozí projekty Motobot a Motoroid

Pokročilý motocyklový stabilizační asistenční systém AMSAS, který vidíte na obrázcích, patří do toho prvního pilíře a tvůrci jej namontovali do elektrického motocyklu, postaveného na bázi v Asii prodávaného supersportu YZF-R25 (dvěstěpadesátka namísto u nás známé třístovky). Není to poprvé, co Yamaha něco takového ukázala, vzpomeňte třeba na projekty Motobot a Motoroid – první jmenovaný byl humanoidní robot jedoucí na autonomním motocyklu a druhý experimentální motocykl vybavený umělou inteligencí a samovyvažovací technologií. „Výzkum a vývoj AMSAS začal s myšlenkou přinést technologie a know-how získané vývojem těchto dvou modelů zákazníkům po celém světě,“ říká vedoucí projektu AMSAS Akitoshi Suzuki.

AMSAS má pomáhat při rozjezdech a zastavování, tedy v nízkých rychlostech, a tvůrci u něj vyzdvihují, že by mohl být použitelný i pro stávající motocykly, protože nepotřebuje žádné zásahy do podvozku vozidla. Je tady akorát šestiosá inerciální jednotka a k ní motorky předního kola a řízení. „Při rozjíždění nebo zastavování pomáhá stabilitě pohon namontovaný na předním kole a od té doby až do rychlosti 5 km/h přebírá řízení pohon připojený k řídítkům,“ vysvětluje Suzuki. Díky koordinaci obou pohonů (předního kola a řízení) se prototyp AMSAS se může pohybovat rychlostí chůze, aniž by spadl, bez ohledu na úroveň dovedností jezdce na palubě. Jun Sakamoto, který má v Yamaze na starosti bezpečnostní strategii, vysvětluje hodnotu, kterou chce AMSAS nabídnout: „Je to vytvoření podmínek, ve kterých se jezdec může více soustředit na ovládání svého motocyklu, aby si úplně každý mohl vychutnat pocit, že je se svým strojem zajedno. Poskytnutím asistence, když je motocykl nejvíce nestabilní a vyžaduje zručnost k ovládání, chceme poskytnout zábavu zakořeněnou v klidu mysli širokému spektru jezdců.“ A jelikož se tenhle systém v Yamaze líbí, pracuje se prý na zmenšení komponentů, protože chtějí AMSAS vyvinout jako platformu přizpůsobitelnou třeba i pro jízdní kola. Nevím, jak vy, ale jsem z toho poněkud rozpačitý – pro lidi, kteří mají nějaké zdravotní postižení, by to mohl být fajn způsob, jak se dostat zpátky do jedné stopy, ale nebylo by jinak lepší, investovat spíše do rozvoje motorických schopností uživatelů? Nějak mám pořád dojem, že kdo je zdravý, a přesto nedokáže udržet balanc při pomalé jízdě sám od sebe, tak by na motorku lézt vůbec neměl.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist