Jak na přepis motorky na nového majitele
Text: Dominik Valášek | Foto: Jarda Ducháček , Jiří Jevický | Zveřejněno: 27.6.2023 | Zobrazeno: 21 853x
Prodat starou, koupit novější, případně úplně novou. I když snad každý z nás někdy v minulosti prohlásil, že si ten a ten stroj nechá až do konce života, stejně pak většinou došlo na inzerci a na prodej novému majiteli. Jak prodávat a jak kupovat motorky, to je téma pro mnoho diskuzí a pro úplně jiné články. My si dneska povíme o té části, kterou nemá nikdo rád, ale týká se všech bez výjimky – o části legislativní.
Jestli neprodáváte zrovna krosku, jde téměř vždy o motorku s platnými doklady. A protože u motorek větší podíl kupujících a prodávajících upřednostňuje soukromý prodej před bazary, je na zodpovědnosti obou stran, aby došlo v zákonné lhůtě 10 pracovních dní na hladký zápis změny vlastníka v registru vozidel – nebo chcete-li na „přepis“. Ještě upřesním, že se tento článek zabývá jen přepisem v rámci ČR.
Už žádný polopřevod
Pokud jste náhodou posledních devět let žili v jeskyni, pak vás možná překvapí, že počátkem roku 2015 definitivně zanikl takzvaný „polopřevod“. Jednalo se o stav, kdy původní majitel motocykl odhlásil na nového majitele, ale ten jej ještě nepřihlásil na sebe. V tomto polopřevodu platila stávající registrační značka, technická kontrola i všechno ostatní, takže motocykl směl normálně jezdit, ale nový majitel byl ze zákona povinen jej přihlásit. Často se tak ovšem nedělo a za ponechání motocyklu dlouhodobě v polopřevodu v praxi nehrozil žádný postih. Spousta motorových vozidel tak v polopřevodu setrvávala i roky.
K 1. lednu 2015 byl pak polopřevod definitivně zrušen z důvodu zjednodušení administrativy. Majitelé vozidel měli ještě půl roku čas, aby si zažádali o zápis do registru, pak ale vozidla definitivně zanikla.
Nový formát, kdy je motocykl v registru vždy na někoho napsán, některé věci zjednodušil, zároveň ale vygeneroval úplně nový druh problému.
Dejte si velký pozor, ať motocykl nezůstane „na vás“
Je nutné poznamenat, že se tento problém nevyskytuje ani tolik u motocyklů, jako spíš u levných aut – typicky v případech, když někdo prodává nějakou vraždu na dojetí za pár tisíc. Velmi často totiž nový majitel s vozidlem nepočítá dlouhodobě, a nechce se přepisem zabývat. V tom případě zůstane vozidlo v registru zapsáno na původního majitele, a ten pak vyžere všechny poslané pokuty, ale i dopisy ČKP (České kanceláře pojistitelů) za neuhrazené povinné ručení – a konkrétně neplacení zákonného pojištění se může hodně rychle hodně prodražit.
Nastává tak poněkud komplikovaná situace. Původní majitel, který sice vozidlo prodal, ale v registru je stále veden, nemá žádnou páku, jak nového majitele donutit k přepisu, a většinou nemá od vozidla ani doklady. A i kdyby je měl, tak vozidlo nemůže přepsat na nového majitele sám (nemá jeho ověřenou plnou moc a evidenční kontrolu), a nemůže vozidlo ani nechat vyřadit z registru (nemá potvrzení o jeho likvidaci). Z takové situace je pak jediná cesta ven. Se všemi dokumenty, co k vozidlu máte, musíte dojít na registr, aby zde s novým majitelem zahájili řízení podle ustanovení § 8a. zákona 56/2001 Sb., a ten byl donucen je přepsat.
Tedy existují způsoby, jak se v takové situaci bránit, a především jak se do ní vůbec nedostat.
Kupní smlouva na motocykl je základ
Ať už prodáváte cokoliv, v našem případě motocykl, vždy sepište s kupujícím kupní smlouvu. Ta musí obsahovat přinejmenším identifikační údaje kupujícího i prodávajícího, popis předmětu koupě, datum a podpisy.
Vzor kupní smlouvy mimochodem naleznete přímo na Motorkáři.cz
Kupní smlouvu si pak dobře uschovejte. Kdyby došlo přesně na to, že nový majitel motocykl nepřihlásí na sebe, je kupní smlouva mezi jím a vámi vaše nejsilnější zbraň a důkaz. Bude taky extrémně důležitá v případě, kdy by majitel neplatil povinné ručení, a zmiňovaný dopis z ČKP přišel na vás.
Jak tedy na přepis? Ideálně běžte na registr vozidel rovnou s kupujícím
Nejlepším způsobem, jak vyřídit přepis mezi kupujícím a prodávajícím, je zajít na úřad ve dvou. Vedle toho, že není potřeba řešit žádné plné moci, hlavně zcela odpadá strach obou stran z toho, že se druhá strana na přepis vykašle. Kupující odjíždí rovnou se všemi papíry napsanými na sebe, a nemusí se bát, že je bude z prodávajícího složitě páčit. Prodávající má zároveň vše vyřízené, s motocyklem už není nijak spojen, a nemusí se bát, že bude kupujícího složitě dokopávat k přepisu.
Velkou výhodou, která nahrává hladkému převodu za přítomnosti obou stran, je prodloužení platnosti evidenční kontroly ze stávajících 30 dnů na 1 rok. K tomu došlo loni v březnu. Když se tedy rozhodnete, že motocykl prodáte, můžete zajet na evidenční kontrolu (případně udělat rovnou novou STK) a ta pak platí rok. Navíc jí na registru uvidí online, takže ani není potřeba nosit fyzicky osvědčení.
Formulář pro žádost o změnu vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla si stáhnete zde.
Největší nevýhodou, která převod tímto způsobem naopak mnohdy znemožňuje, je stará dobrá otevírací doba obecních úřadů s rožšířenou působností – tedy těch, na kterých lze přepis provést. I když se přepis nemusí provádět v místě bydliště tak, jako tomu bylo dřív, a stačí zajít na libovolné pracoviště, stejně je otevírací doba velmi limitovaná a pokud motocykl prodáváte či kupujete o víkendu (což je mezi soukromými majiteli častý jev) nezbývá vám, než se dohodnout, kdo na úřad zajde, a předat si ověřené plné moci, v nichž budou opět uvedeny obě strany a předmětný motocykl. Ověření je nejjednoduší provést na pobočce Czech POINT.
Také vzor plné moci najdete tady u nás na Motorkáři.cz
Na pracoviště registru vozidel může dojít učinit přepis do 10 pracovních dní jak prodávající (s ověřenou plnou mocí od kupujícího), tak i kupující (s ověřenou plnou mocí od prodávajícího). Je to čistě na dohodě, vždy je ale lepší tento fakt, a povinnost provést přepis, zapsat přímo do smlouvy.
Velká aktualizace pro rok 2024 – jde to i částečně online!
V Portálu dopravy po přihlášení prodávajícího stačí vybrat konkrétní vozidlo a vyplnit online žádost o změnu vlastníka. Většina údajů o vozidle se předvyplní sama, stačí jen dovyplnit několik dalších položek. Následně systém vygeneruje kód a odkaz, které prodávající předá kupujícímu, a ten žádost dokončí – opět po přihlášení do Portálu dopravy. V rámci toho také kupující vybere úřad, na který se následně dostaví pro výměnu dokladů (dostane už jen ORV – malý technický průkaz, velké se již nevydávají), a zaplatí správní poplatek se slevou 20 % za online žádost, tedy 640 korun namísto 800.
Možnost online přepisu sice zcela neeliminovala potřebu návštěvy úřadu, a v současnosti je také dosupná jen pro fyzické osoby, i tak se ale jedná o příjemné zjednodušení. V případě, že prodávající i kupující vládnou přístupem do Portálu dopravy, odpadá nutnost společné návštěvy úřadu, případně ověřování plné moci. I u částečně online přepisu může dojít na to, že se kupující na svou část vykašle a změnu vlastníka nedokončí, v takovém případě ale úřad zahájí správní řízení na základě žádosti.
Co vlastně potřebuji k přepisu motocyklu?
Když přijdete na pracoviště registru vozidel (nebo provádíte přepis částečně online), musíte u sebe pro úspěšný přepis mít několik věcí:
- Doklad totožnosti kupujícího i prodávajícího, případně ověřenou plnou moc jedné strany
- Technický průkaz (pokud byl ještě vystaven)
- Osvědčení o registraci vozidla (ORV – malý techničák)
- Platný doklad o povinném ručení (zelenou kartu)
- Platnou evidenční kontrolu, mladší než jeden rok – už se nemusí nosit papírové osvědčení
- Navrch ještě musíte uhradit správní poplatek v hodnotě 800 korun (640 korun u online přepisu – hradí se na úřadě při finální výměně dokladů).
Nezapomeňte na povinné ručení
V momentě, kdy má prodávají v ruce kupní smlouvu, kterou může doložit prodej vozidla, může taky zrušit povinné ručení. Pro prodávajícího je tedy nejlepší, aby si povinné ručení zřídil okamžitě jak motocykl koupí – zejména v době, kdy to jde online přes mobil za pár minut, není na co čekat. Samozřejmě je běžnou praxí, zejména když kupující odjíždí na motocyklu po ose, domluvit se, aby prodávající ještě nechal aktivní svoje stávající pojištění, a zrušil ho až v momentě, kdy si kupující založí nové z domova.
Každopádně dejte pozor, aby pouhým nedorozuměním nezůstal motocykl nepojištěn. Každé vozidlo, které je registrované, musí být zároveň zákonně pojištěné. I pouhý jeden den bude znamenat dopis ze strany ČKP a pokutu, související s nepojištěním. Ta sice nedosáhne příliš vysoké částky, ale je zbytečná.
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.