yamaha_brezen




3D design jednostopé Škody: Slavia B jako café racer

Česká automobilka připomněla své historické kořeny, kdy v předminulém století začínala jako výrobce jízdních kol a motocyklů značky Laurin & Klement. Francouzský designér automobilky Romain Bucaille prošel archivy a předvedl počítačovou reinkarnaci motocyklu Slavia B ve stylu soudobého designového jazyka Modern Solid.

Bucailleho koncept je sice jen designové cvičení ve virtuální realitě, ale je zajímavé, že Škoda dala jednomu ze svých předních designérů čas a svobodu, aby se mohl pustit do takového projektu. Určitě to nelze brát jako znamení, že se na obzoru rýsuje jednostopá stroj Škody. Na druhou stranu se stále větším podílem elektrických vozidel by přidání elektrické motorky jako okořenění čtyřkolové nabídky nebylo až tak mimo mísu.

Laurin & Klement Slavia B

Motocykl Slavia B se společně se slabším modelem Slavia A představil veřejnosti v roce 1899. Poháněl ho vzduchem chlazený jednoválec o objemu 240 cm3 a výkonu 1,75 koně. Maximální rychlost stroje byla 40 km/h a tahle mašina nepotřebovala převodovku, zadní kolo poháněl plochý řemen vedený přímo od motoru. K dispozici byly také šlapky, které sloužily ke startování a jako pomocný převod, ty byly na zadní kolo napojené pomocí řetězu. Do roku 1904 vyrobila značka Laurin & Klement celkem 540 motocyklů Slavia B.

„Chtěl jsem udělat něco výjimečného, podívat se ke kořenům značky. Na autech pracuji každý den, a jelikož jsem i fanoušek motorek, jednu vytvořit pro mě bylo příjemným zpestřením,“ popisuje Romain Bucaille svou motivaci. V jeho skicáři se postupně začala rodit novodobá interpretace motocyklu Laurin & Klement Slavia B, ovšem ve futuristickém pojetí motocyklu pro 21. století. Přestože je vize konceptu plně elektrická, využívá typický tvar rámu motocyklů Laurin & Klement, ve kterém byl původně uchycen spalovací motor. „Měl skutečně charakteristický tvar, motor obepínal, zespodu ho chránil a dostával se níž než zbytek konstrukce,“ popisuje Romain řešení.

Přední část rámu svým vzhledem vzdává hold jedinečnému inženýrskému umění Václava Laurina, díky němuž tehdejší motocykly Slavia vynikaly stabilitou i ovladatelností. Zatímco u originálu prostor rámu vyplňoval motor, v Romainově konceptu je prostor motoru prázdný a jakoby ve vzduchu v něm „pluje“ logo novodobého výkladu ikony. Pro nás pravověrné motorkáře je to tak trochu úsměvný detail, kdy koncept rovnou přiznává, že nemá „pořádný“ motor a místo něj je prázdné místo :-)  Moc pěkný prvek je dobový materiál potahu sedla a také malá brašnička v boční kapotě, která krásně kontrastuje s futuristickými materiály.

V dnešní době to je skoro neuvěřitelné, ale ve své době byla Slavia B s výkonem 1,75 koně sportovní stroj. Tovární jezdec Narcis Podsedníček s modelem Slavia B například v roce 1901 jako jediný motocyklista z deseti startujících dojel do cíle náročného závodu z Paříže do Berlína. „Na sportovní prvky původního motocyklu odkazuje i sedlo, které působí odpojeně od těla motocyklu,“ vysvětluje Romain a pokračuje: „Jako vintage detail jsem do rámu zakomponoval koženou brašnu na nářadí, která byla při dálkových soutěžích nepostradatelná.“

Od papíru ke 3D modelu

Na svém konceptu pracoval Romain stejně, jako přistupuje k návrhu aut ve své každodenní práci. „Základem byly skici tužkou, abych našel základní proporce. Jelikož šlo o motorku, musel jsem trochu trénovat, naposledy jsem ji kreslil zamlada. Výhodou skici na papír je, že můžete pracovat kdykoli a kdekoli, i když nemáte po ruce tablet nebo počítač.” Moderní nástroje přišly ke slovu v dalším kroku, kdy Romain postupně vytvořil tři ucelené skici a rendery s odlišnými podobami stroje. „Byl to pro mě takový proces, jak najít zajímavé myšlenky. Vždy jsem skicoval dál a dál, dokud jsem nebyl s výsledkem spokojen,“ říká Romain.

Romain Bucaille
Francouzský designér Romain Bucaille působí ve Škoda Design od roku 2018. Už před příchodem do Mladé Boleslavi působil jako designér ve francii, podílel se na designu skútru Peugeot Onyx. Design také vystudoval, ovšem jeho první vysokoškolský titul je inženýrský, nejprve studoval strojařinu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0 Kč od 0 uživatelů.



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist