ktm_unor




Přilby na Eicma: LS2 uvádí revoluční plexi, AGV se zaměřuje na pohodlí, Airoh na závody a expandování

Neminuli jsme ani stánky výrobců přileb, kde to letos nejsou takové žně jako při příchodu nové normy ECE 22-06, přesto je zajímavostí a novinek tolik, že vydají na dva články. Pojďte si nejdřív prohlédnout novinky LS2, kde to není jenom o přilbách, které doplníme o dva tradiční italské výrobce.

Kapitoly článku

LS2

Tím nejzajímavějším, co LS2 přivezla na Eicmu je ohlášení spolupráce s italskou firmou IRID specializující se na výrobu samozatmavovacích zorníků. Na tom by nebylo nic nového, nejznámější technologii fotochromatických skel a plexištítů Transitions známe už dlouho včetně její hlavní nevýhody - trvá to. Zatmavení ještě tolik ne, ale opětovné rozjasnění většinou nestihne ani průjezd tunelu. IRID tohle řeší, protože jde o elektronický systém. Základem je vrstva se speciálními tekutými krystaly, něco jako je v LCD displeji, které jsou napájené malým solárním článkem. Pokud na něj zasvítí světlo, generuje energii a panel v plexištítu se ztmaví. Když přestane svítit, zase se plexi zprůhlední. Změna přitom trvá za méně než jednu vteřinu. Nerozjasní se sice úplně, průhlednost začíná na 64%, to ale údajně lidské oko vnímá prakticky jako číré. Maximální zatmavení je potom dle normy ECE 22.06 nastavené na 20% propustnost. IRID naštěstí ale nepokrývá jen dva extrémy, pokud je pod mrakem, umí se přizpůsobovat situaci a ztmavnout na jakoukoli hodnotu mezi 64 a 20 %. Plně automatické, bezbateriové plexi by si mělo přitom zachovat všechny ostatní důležité vlastnosti jako je lehkost a odolnost, navíc tím, že jde principiálně o dvě vrstvy, je samo o sobě odolné proti mlžení. Stejně tak funguje třeba populární Pinlock. Novinku budou moci v roce 2025 nejdříve vyzkoušet majitelé vrcholné závodní přilby Thunder GP.

Další novinka je konzervativnější v použité technologii plexi, ne už ve vzhledu. LS2 Dragon je nová sportovně-turistická přilba vyrobená téměř výhradně z 6K karbonových vláken. Když se vrátíme k plexištítu, tak ten je čirý, protože je za ním schovaná ještě vysouvací sluneční clona, nicméně je zajímavě tvarovaný s dvojicí zubů nebo oušek na jeho vrchní hraně. O jejich funkci se nic nepíše, nicméně by plexi mělo být snadno vyměnitelné, odolné a snadno se ovládat díky centrálně umístěnému zámku. Mlžení by měl zabránit přibalený Pinlock 120. Zbytek je klasika - kompletně vyjímatelný antialergenní interiér, velké větrací otvory, zapínání na dvojitý D kroužek nebo bezpečnostní trhací lícnice. Vyrábět se budou 3 skořepiny a celkem 6 velikostí od XS po 3XL.

Druhou velkou novinkou je vylepšený bestseller značky, překlápěčka Advant II. Hlavní novinky se týkají upraveného vzhledu, nového zámku plexi, interiéru z Coolmaxu nebo některých komponentů vyrobených z 6K karbonu. Skořepina jako taková se ve 3 velikostech vyrábí z materiálu KPA, zapínání je řešené pomocí mikropřezky, nechybí sluneční clona nebo Pinlock 120 v balení.

Lepšího interiéru z materiálu Coolmax se dočkala také vylepšená vyklápěčka Scope II nebo jetka Verso II. LS2 myslí také na nejmenší, ti mají svou novou jet přilbu Funny II. Ta se děckám bude určitě líbit ať už díky barevným kombinacím, smajlíkům na mechanismu plexi nebo takovému detailu jako je vrchní ventilace připomínající oči. Rodiče zase bude zajímat, že je vyrobená z osvědčeného materiálu KPA, váží 1 100 gramů a nabízí se ve dvou velikostech S a L (47 - 48 cm, 50 - 51 cm). To platí i pro druhou dětskou přilbu, integrálku Kid. Má podobný design, samozřejmě má navíc větrací otvor v bradové části, díky které je o 150 gramů těžší. Obě přilby jinak nabídnou podobnou výbavu jako dospělácké modely - zapínání na mikropřezku, EPS výstelku s různou hustotou, trhací lícnice nebo vyjímatelný hypoalergenní interiér.

Midland je další firma, se kterou LS2 spolupracuje. Z tohoto partnerství vzešel nový intercom LS2 Spectrum slibující spojení až čtyř uživatelů na vzdálenost 1 000 metrů se zárukou výdrže 20 hodin. Inovativní má být tenká ale robustní a pružná konstrukce se zachováním potřebné voděodolnosti. Velkým tahákem by také mělo být potlačení hluku založené na AI technologii.

LS2 krom přileb dělá také do oblečení, kde představilo novou turistickou nepromokavou bundu Narvik s vyjímatelnou zateplenou vložkou a nezbytnými větracími panely, nepromokavá je také motorkářská softshelka Zirconium nebo sportovní Apex. Naopak bunda Garda Air je díky mesh panelům ideální na slunné letní dny. Na vše je potom nejvyšší adventure bunda Apollo z laminované Cordury, která zvládne vodní sloupec 21 000 mm, zároveň je ale s hodnotou 16 077/m2/24hrs relativně dost prodyšná. Do velké zimy potom přijde vhod zateplená vyjímatelná vložka nebo velký límec, do horka zase větrací panely. Samozřejmě to ale není jenom o bundách, k nim jsou k dispozici sladěné kalhoty a vše můžete doladit rukavicemi a obuví.

AGV

Model K7 je další generací oblíbené všestranné řady Káček. Sedmička by měla nabídnout perfektní balanc mezi výkonem a pohodlím, bezpečností a všestranností, sportem a turistikou. Její tvar byl optimalizovaný v aerodynamickém tunely aby vyhovoval vysokým rychlostem při zalehnutí na supersportu ale i při rychlém přesunu na cesťáku. Maximálního komfortu v Itálii dosáhli jednak rychleschnoucím prémiovým interiérem DrySpeed ale také patentovanou ventilací nebo širokým 190º zorným úhlem. Principiálně jde o integrálku se sluneční clonou vyrobenou z kompozitního materiálu s hmotností 1 450 gramů v nejmenší velikosti. Skořepina se vyrábí ve třech velikostech, EPS výstelka ve čtyřek, celkem to dělá šest velikostí s možností vyměňovat lícnice pro optimální usazení. Zajímavou vychytávkou je spodní hrana přilby, jejíž tvar by měl eliminovat případné zlomení klíční kosti. S přilbou dostanete v balení Pinlock 120 Max Vision a nová K7 je také předpřipravená pro použití s komunikátorem.

Hodně velkou specialtou byla originální přilba Nikiho Laudy ve které 1. srpna 1976 boural na Nürburgringu. Z toho mrazí...

Airoh

Italští kolegové z Airohu přivezli do Milána okruhovou přibu GP 800 hned ve dvou provedeních. Jedno je GP 800 FIM RACING #1, což je vyloženě profesionální verze homologovaná k závodění v nejvyšších třídách, druhé klasická silniční verze. FIM varianta je vyrobená z karbonu UD 12K, zatímco běžná z materiálu HPC Carbon. Samozřejmě pokud budete chtít i na silnici to nejlepší, máte možnost, i FIMková verze je homologovaná dle ECE 22.06. V obou případech se skořepina vyrábí ve třech velikostech a i další vlastnosti se shodují. Široké plexi s antifogem, v balíčku je ještě Pinlock 120, plexi samotné má zámek pro bezpečné zajištění ale i mikroventilační pozici proti mlžení, samozřejmostí je uchycení s rychlou výměnnou. Aerodynamika i ventilace je optimalizovaná pro co nejlepší vlastnosti při sportovním a okruhovém ježdění, zajímavostí je interiér držící v přilbě pomocí magnetického systému. Trhací lícnice jsou standardem u obou přileb, naopak u FIM verze překvapí, že je stejně jako silniční verze připravená pro použití interkomu.

Proto se také objevuje další novinka vyvinutá ve spolupráci s Interphonem. První komunikátory od Airohu nesou názvy AWC 4 a AWC 2. Čtyřka, jak její název napovídá, se dokáže připojit až ke 4 zařízením najednou, takže dokážete poslouchat hudbu nebo telefonovat, k tomu přijímat příkazy z navigace a poslouchat spolujezdkyni. Tedy nevím, jestli vy to dokážete ale komunikátor ano. Dosah má 500 metrů a výdrž baterie okolo 15 hodin. Dvojka nabídne stejně vysoký standard ohledně kvality zvuku včetně dobré izolace od okolního hluku, jen se připojíte akorát ke 2 zařízením a baterie vydrží okolo 10 hodin.

Spíš než v okruhové integrálce interkom využijete v nové vyklápěčce Mathisse II. Jak dvojka v názvu naznačuje, není to úplná novinka, spíš vylepšená verze tradiční cestovní přilby. Nová generace má vylepšené větrání, interiér s Coolmaxem, zapínání na mikropřezku, homologaci P/J, takže ji můžete legálně vozit i otevřenou a nabízí se v sedmi velikostech od XS po XXXL. Skořepina z termoplastu se přitom vyrábí ve 4 velikostech. Světovou premiéru zažily také otevřené přilby TRR II, Kombakt, H.21 nebo termoplastová dualsport helma Bandit. Všechny přilby přináší vysoký standard Airohu, hlavní rozdíly jsou v materiálech a stylech. H.21 je luxusní otevřená jetka s dlouhým štítem a sluneční clonou z karbonu, a to buď HPC, nebo celokarbonová 6K. Díky tomu váží kolem jednoho kilogramu. TRR II je zajímavá otevřená přilba ve stylu trialu s agresivním vzhledem, sundavacím kšiltem a malou výsuvnou kouřovou clonou také buď v HPC karbonu nebo celokarbonové verzi, má ale ještě sourozence Kombakt, který má identický styl ale je z termoplastu. Stejně tak adventure model Bandit, který bude levnější alternativou k vyhlášenému Commanderu 2.

Poslední novinka je spíš taková zajímavost a míří za oceán. Airoh se chystá oficiálně vstoupit na trh v USA, kde se tyto italské přilby začnou prodávat v roce 2025. Na starost to celé bude mít ex-motokrosař James „Bubba“ Stewart se svým týmem. Nejzajímavější na všem je ale fakt, že značka vyhlášená zejména offroadovými modely se v mekce motokrosu doposud oficiálně nedistribuovala.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist