ktm_unor




Karbonové vidlice, obráběná Bremba a další tuningové lahůdky z Milána

Varování: následující obsah je určený pro fanoušky techniky starší 18 let a ti by si ho měli prohlížet až po desáté večer. Je to totiž regulérní porno! V Itálii jsme si prohlídli tuningové a estetické novinky od známých výrobců, kde třeba Brembo pouští na silnice třmen s technologií WSBK a MotoGP. Objevili jsme i pár specialitek od méně známých dílen, které si sice většina z nás v životě nebude moci dovolit, ale které vážně stojí za prohlédnutí.

Kapitoly článku

Brembo

Když už jsem naťuknul domácího výrobce brzd, začnu rovnou u něj. Brembo GP4-MS jsou první monoblokové brzdové třmeny vyráběné obráběním z jednoho hliníkového bloku. V tuhle chvíli by mě asi chtěli znalci opravit, proto dodám, že jde o první takové třmeny určené do běžného provozu. Brembo totiž tuhle technologii výroby, vycházející z MotoGP, už využívá při výrobě závodních třmenů GP4-RR. Nové brzdiče jsou určené pro stroje s roztečí šroubů 100 mm a v jejich útrobách pracují 4 pístky s průměrem 30 mm. Pro porovnání, závodní RR můžete mít s roztečí 100 mm, 108 mm i 130 mm a mají rozdílný průměr pístků 32/36 milimetrů. Další, co dělá tyhle třmeny použitelnější pro běžné ježdění, je dvojité těsnění. Jedno je standardně uvnitř pístku a druhé působí jako ochrana proti prachu, takže odpadá náročnější údržba, typická pro závodní náčiní.

A co že vám koupě těchto třmenů přinese navíc? Zcela nečekaně bude motorka líp brzdit. Obráběné třmeny oproti odlévaným lépe zvládají vysoké teploty, to samé platí pro monoblokovou konstrukci, kde není díky absenci spoje prostor pro roztahování materiálu. Celý brzdič je tak pevnější. Díky tomu může mít i menší rozměry, takže se dostaví i úspora na váze. Povrchová úprava niklováním je také odvozená od závodních GP brzd a krom toho, že vypadá skvěle, umožňuje splnit přísné výrobní tolerance. V sadě vám spolu s třmeny přijdou sintrované destičky a na teplo reagující nálepka, ze které po jízdě můžete odečíst pracovní teploty brzdiče. A kdyby vám i tak přišlo, že to nějak nebrzdí, můžete do nich šoupnout závodní destičky Z04, známé z prostředí WSBK, SSP nebo Moto2.

Abych byl ve výčtu novinek kompletní, musím také zmínit premiéru brzdové pumpy Corsa Corta v rozměrech pístku 15 a 17 mm. Pro správnou funkci brzd je totiž zapotřebí správně nakombinovat průměr vrchního pístku s těmi spodními. Dá se říct, že s příchodem dalších dvou rozměrů má Brembo pokrytou kompletní škálu motocyklů. Patnáctková verze se hodí na jednokotoučové motorky nebo méně výkonné dvoukotoučové, jako příklad tu máme třeba Ducati Scrambler, KTM Duke, Kawasaki ER-6N a Z750, Yamahu MT-03 nebo Triumph Bonneville T100. Sedmnáctimilimetrová verze se hodí na motorky s 30mm pístky (tím pádem i k novým třmenům), kam patří třeba Ducati Panigale s Monsterem 1200, Kawasaki H2 a ZX10R, Yamaha R1 a R6, KTM Superduke, MV Agusta F4RR a všechny další stroje vybavené třmeny M50. Ostatní motorky jsou kompatibilní s loni představenou verzí s průměrem 19 mm. Jenom pro připomenutí, pumpa Corsa Corta ke klasickému nastavení pivot pointu (síly, kterou musíte na páčku vyvinout) přináší ještě nastavení vůle páčky, čili toho, jak dlouho po zmáčknutí páčky trvá, než začnou brzdy doopravdy brzdit.

CeraCarbon

Velkou firmu vyměníme za menší a od předních třmenů se posuneme o kousíček výš. Víte, jaký je vlastně přínos obrácených vidlic? Je to jejich tuhost. V brýlích jsou uchyceny za tlustší konec, skrze který navíc chodí celkem dlouhé vnitřní trubky. Ty jsou sice užší než spodky klasických teleskopů, ve finále ale nejsou o nic lehčí. Co s tím? Většina továren a normálních lidí s tím nedělá nic, jenže v Holandsku na to přišli a řekli si: uděláme komplet karbonové vidlice. To dělá třeba i německý Wilbers, jenže nizozemci je udělali karbonové komplet. I s vnitřními trubkami! Výsledkem jsou o 2 až 2,5 kila lehčí vidlice, a to je porovnáváme s těmi nejlepšími konvenčními produkty!

Když se podíváme na zmiňované vnitřní trubky, tak jenom na nich ušetříte 1,5 kilogramu oproti konvenčním, to důležitější ale je, že jde o váhu na neodpružených hmotách. Vnitřní trubky jsou navíc ve spodní kluzné části opatřeny keramickým povrchem, který o 50 % snižuje tření. Všechno to vypadá krásně, jen než dojdeme k ceně. Ta je bez daně v hodnotě jedné Hondy CB650F a pěkné jezdecké výbavy k tomu. Ruční práce a exkluzivní materiály hold něco stojí. Ale je to krásné…

Jestli je to pro vás ale pořád málo, tak tihle kouzelníci s karbonem chystají ještě karbonové rozety. Tedy ne úplně, unašeče a zuby jsou vyrobené z aluminia opatřeného keramickou vrstvou. Z tohohle materiálu se brzy do prodeje dostanou rozety pod názvem CeraDure, které podle výrobce během testů na Dakaru, ve WSBK a BSB vykazovaly třikrát vyšší životnost než běžné lehké hliníkové výrobky. No a v případě karbonových jsou unašeč a zuby spojené karbonem. Pro smutné majitele Harley-Davidson máme dobrou zprávu, ve vývoji je i unašeč řemenu.

Showa

Zpátky k velkým hráčům. Showa ukázala, že motocyklový svět a motorsport není jen o zlatých trubkách, žlutých pružinách a modrém přehlasovaném nápisu. Lepší odpověď, než vítěznou superbikovou Kawasaki ZX-10R a šampiona ve vytrvalostní sérii EWC, Hondu CBR1000RR týmu TSR, na svůj stánek dát nemohla. U Showy to ale celkově funguje jinak, nemá skoro žádnou aftermarketovou nabídku a všechno směřuje na prvovýrobu, takže zbytek výstavy tvořily většinou sériové tlumiče. Tam patří i nedávno představený elektrický podvozek EERA, který zažil svou premiéru ve verzi pro cestovní a adventure modely. Příští rok ho najdeme třeba v Kawasaki H2 SX SE+ a na novém Versysovi 1000 SE.

Se zkratkou EERA mají mnoho společného i další dvě vystavené novinky. První byla namontovaná na řídítkách s displejem, moudří už tudíž vědí, že jde o elektronický tlumič řízení. Systém EERA na rozdíl od konkurence elektronicky ovládá hydraulický ventil, který řídí množství proteklého oleje, a tím i tuhost tlumiče. Ostatní výrobci to obvykle řeší systémem solenoidu, který ale funguje v režimu on/off. EERA tak nabízí plynulejší a hladší regulaci, která samozřejmě může být i automatická, protože tlumič spolupracuje s chytrým mozkem motorky ovládajícím veškerou ostatní elektroniku.

Druhá novinka se jmenuje EERA Heightflex, její uvedení do praxe určitě uvítají jedinci vybaveni kratšími dolními končetinami. Tenhle systém totiž dokáže snížit zdvih tlumičů, tím pádem i výšku sedla, navíc dost rafinovaným způsobem. Podvozek k tomu nepotřebuje žádný externí motor přečerpávající olej, k regulaci využívá pouze přirozený pohyb tlumičů. Těsně před zastavením se otevře elektronicky ovládaný ventil a pumpování podvozku vžene olej do externí nádobky. Tím se sníží předpětí pružin a motorka si kecne k zemi. Po rozjetí ventil naopak pouští olej zpět a po dosažení správné výšky se zavře. Chytré tlumiče jsou napojeny na inerciální řídící jednotku, takže také dokáží automaticky reagovat na změnu zatížení a dokonce si můžete nastavit požadovanou pracovní výšku, na kterou se zdvihy vyšplhají v případě běžné silnice po ujetí pár stovek metrů. Na výstavě byl systém namontovaný na nové Africe, že by bal první vlaštovkou, která s tím přijde do sériové výroby?

Pierobon

Další menší firmička s jednou velkou premiérou. Jste fanoušky těch starých „správných“ Ducati s dvouválcovým motorem, suchou spojkou a trubkovým rámem, a přesto by se vám líbilo mít doma Panigale? Rozbijte prasátko a vyměňte peníze za rám X85R. Tohle byla pro firmu s 65 letou zkušeností velká výzva. Motor Superquadro byl od počátku vyvíjen pro to, aby sloužil jako nosný prvek zbytku šasi a vůbec se nepočítalo s jeho spojením s trubkovým rámem. Ten byl navržen s ohledem na historicky úspěšnou geometrii minulých trubkových rámů. Na ně odkazuje i průměrem svých trubek z materiálu 25CrMo4, 28 mm používaly rámy dnes již legendární 999 a také u prvních MotoGP prototypů. Zadní kyvná vidlice drží v CNC obráběném uložení, které je pevnější než u originálu a s úhlem řízení se dá dále pracovat. Ještě ale zpět ke kyvné vidlici. K rámu nabízená oboustranná hliníková k Ducati tak úplně nepatří, každopádně je o 10 % lehčí, pevnější a díky těžišti posunutému blíž k jejímu uložení nabídne lepší kontakt pneumatiky s asfaltem. Nechcete? Nevadí. Rám je vhodný i pro použití originální jednostranné nebo si můžete vybrat i jednostrannou prodlouženou variantu.

S novým rámem bylo potřeba vyřešit také další věci. U klasické Panigale slouží přední pomocný rám také jako airbox, takže v Pierobonu vyvinuli kompletně nový systém pro krmení motoru vzduchem. Samozřejmě je z lehkého karbonu a při jeho vývoji pomohly i počítačové simulace. Nádrž je možné namontovat standardní, Pierobon však nabízí možnost ji o 2 litry zvětšit, zbytek šasi kompletuje 700 gramů lehký podsedlový rám. Pak už nastává závěrečná otázka do čeho tu krásu obléct? Do karbonu, jak jinak. Třešničkou na dortu jsou aerodynamická křidélka. Ta tu rozhodně nejsou jen pro parádu, i když jako správní Italové si i s jejich vzhledem dali práci. Přítlačná síla, kterou dokáží vyvinout při 150 km/h je 6 kilogramů, při 250 už je to 17 kilo, které tlačí přední kolo k zemi. Vyšší stabilita stroje, redukce zvedání předního kola při akceleraci a lepší zatížení předního kola při brždění, to jsou hlavní benefity přítlaku. A není to všechno tak trochu zbytečné pozlátko? Na to odpověděl Tommy Bridewell, závodník z britského šampionátu superbiků: „Motorka je velmi dobrá, jezdci dává hodně citu. V rozhodujících chvílích, jako je brždění a akcelerace, dává motorka spoustu zpětné vazby.“

Na závěr se sluší dodat technické údaje vystaveného stroje v plné palbě. Motor je jedním z nejlepších dvouválců Ducati, takže tu máme motor z Panigale 1199 R vyšponovaný na 210 koní, na čemž má zásluhu i nerez výfuk Termignoni 2-1-2. Kolem jádra je zmíněný rám, který váží 8,2 kilogramu. Rozvor se prodloužil na 1490 mm, úhel hlavy řízení má hodnotu 23-24°, přední pružení a tlumení zajišťuje vidlice Öhlins RVP25, zadní tlumič je Öhlins RSP40. Na lehkých kovaných kolech Marchesini jsou kotouče Brembo, vpředu plně plovoucí T-Drive s průměrem 336 mm jsou doplněné o závodní třmeny, ovládání mají pod palcem pumpy RCS 19. Kompletní obleček je ušitý z karbonu, výsledná suchá hmotnost má hodnotu 157,8 kilogramu. Tohle asi bude fungovat, jestli a o kolik je to rychlejší než originál, nám na stánku ale neprozradili...

Termignoni

U jména Panigale ještě zůstaneme. Loňská nejočekávanější novinka, v podobě verze V4, se na milánském výstavišti dočkala nového výfukového systému Termignoni 4Uscite. Ten nejen že zvyšuje výkon motoru, ale také kompletně překopává siluetu motorky. Co se výkonu týče, továrna hovoří o výrazném zlepšení v celé křivce, v nejvyšších hodnotách to dělá plus 14 koní a 8,4 Nm. Tím se dostáváme na 205 koní a 119,5 Nm na zadním kole.

Hlavním, co ale trkne do očí, je konfigurace výfuku se dvěma koncovkami na pravé straně a dvěma pod sedlem. Podle Termignoni to je z důvodu nejpřímějších cest pro spaliny a kvůli optimální délce svodů. Vcelku logicky se na pravé straně nalézají koncovky od předních válců a pod sedlem od těch zadních. Balíček výfuků se specifikací „race only“ ale neobsahuje jenom nové trubky a koncovky. Součástí balení jsou i spodní díly kapotáže, kryty koncovky pod sedlem, tepelný štít montovaný na pravou stranu pod sedlo, ochrana spodku nádrže a rovnou je v tom i kryt řetězu a zadní blatníček. Vše je pochopitelně z karbonu a rizikové díly jsou navíc opatřeny tepelnou ochranou. Ergal je další exkluzivní materiál, ze kterého jsou vyrobené držáky podsedlových koncovek a neméně luxusní je samotný materiál koncovek. Nic jiného, než kombinaci titanu a karbonu bych tady nehledal a komu by se nelíbily standardní nerezové svody, může sáhnout po plně titanové variantě.

K tomu, aby motor Desmosedici Stradale dobře fungoval, potřebuje samozřejmě potřebný přísun vzduchu. K systému se proto standardně dodává otevřený vzduchový filtr značky Sprint Filter a systém UpMap pro úpravu mapování motoru. A i přesto, že výfuk není homologovaný pro silniční použití, nabízí Termignoni silniční kit s držákem značky, zadním světlem a blinkry. Kolik tahle sranda bude stát, radši ani nechcete vědět, co ale rozhodně chcete, to slyšet! Takže brambůrky do ruky, pohodlně se usaďte a volume doprava ;)

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Alpha Racing

Výfuky na Panigale sice znějí krásně, funkční jsou také i zpracování vypadá na jedničku, ale co si budeme povídat, kráse V4 moc nepřidávají. V tomhle směru teď budeme pokračovat. Německý ladič motocyklů s modrobílou vrtulí představil spolu s premiérou nového BMW S 1000 RR také řadu závodního a sportovního příslušenství, jenže vedle toho se v koutku krčila karbonová paráda HP4 Race. Které strašně ublížili. Závodní motorky na silnici zkrátka nepatří a dokazuje to i tenhle street legal kit. HPčko dostalo do otvoru sání kulaté světlo, na konce řídítek zrcátka a držák SPZ se zadními světly na kyvku. Tak málo stačí ke zkažení motorky, kit navíc obsahuje ještě odrazky na bok motorky, boční stojánek, ventilátor na chladič, klakson, imobilizér s bezklíčovým startováním, homologovaný výfuk a řídící jednotku, silniční pneumatiky a upravená je i přístrojovka. Jestli mám v legislativě jasno, tak si s tím u nás stejně na silnici nezajezdíte, předtím by byla potřeba nákladně homologovat motorku jako celek. Takhle tedy ne, držte se svého kopyta a dělejte raději ze silničních motorek závodní. To vám jde lépe.

Akrapovič

Chuť si trochu spravíme u Igora, který měl na stánku samozřejmě svou chloubu – prdelky GP strojů od Aprilie, Ducati, KTM, Suzuki a Yamahy. Všichni tihle výrobci totiž mají na výfuku jeho logo. Motem stánku bylo „Ready for the Future Today“, což znamená hlavně to, že je firma připravena na nástup normy Euro 5. Co se nových produktů týče, premiéru zde zažily výfuky na nové BMW R 1250 GS, novou Kawasaki ZX-6R, Yamahu Niken a nakonec pro Triumph Tiger 1200.

Rizoma

Nakonec si posvítíme na šperkaře z Rizomy. To, co tahle firma předvádí, by se dalo nazvat mistrovskou prací, za kterou si teda samozřejmě nechají mistrovsky zaplatit. Na domácí výstavě představili doplňky pro Kawasaki Z900RS, KTM 790 Duke, Husqvarna Vitpilen 701, Yamaha 530DX a pro novinku od Harleye FXDR. Všechny tyhle stroje, ale i všechny další, můžete vybavit dynamickým senzorem pro zadní světlo, který díky akcelerometru zařídí, že se zadní světlo při náhlém prudkém brždění rozbliká. Z ostatního příslušenství stojí za zmínku originální přední štítky pro Duka a Vitpilena, pro druhého jmenovaného jsou k dispozici navíc pěkné kryty chladiče. Pak už je to více méně o maličkostech, které tu a tam zpestří hliníkový blatníček. Z výstavky samostatných dílů je ale jasné, že toho Italové umí mnohem víc. Stačí si vybrat. 

Barracuda

Novinky na svém stánku představila Barracuda, která chystá homologované blinkry s pozičním a brzdovým světlem, držák telefonu nebo nádobku na brzdovou kapalinu s výměnným hliníkovým tělem.

  

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 42 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Tomidlo přispěl 6 Kč
pernik92 přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
kubas_zn přispěl 6 Kč
vale_46 přispěl 6 Kč
Riksa přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist