BMW inovovalo cestovní R 1250 RT, nabídne špičkovou elektroniku a nový displej
Text: Jan Rameš | Foto: BMW | Zveřejněno: 16.10.2020 | Zobrazeno: 17 401x
Pokud jste vždycky měli rádi RT pro jeho podvozek, motor či pohodlnou ergonomii, nic se pro vás nemění. Změn v téhle oblasti je minimum. O to víc se pracovalo na tom, co má posádce zpříjemňovat cestování, a po stránce elektroniky se nové ertéčko dostává na úplnou špičku v segmentu dálkových rychlíků.
Kapitoly článku
Časy, kdy každý nový model přinesl méně kil, více koní a nějakou převratnou vychytávku v „hardwaru“, jsou asi již definitivně minulostí. Zásadní technické změny budou zřejmě čím dál tím výjimečnější. Stejně jako u aut, kde se v poslední době už vůbec neřeší, jak jezdí, nýbrž co se dá s čím propojit, rozsvítit nebo řídit hlasem. Ono v době, kdy jsme se u „pouhého“ dvouválcového boxeru dostali na parametry 1254 cm3, 136 koní a 143 newtonmetrů, už je asi další honění se za vyššími hodnotami jen tahání pindíků, běžné silnice jsou pro tohle už dávno beznadějně úzké a přecpané. Takže když řekneme, že nové RT má na motoru, od modelového ročníku 2019 vybaveného variabilním časováním ventilů ShiftCam, jedinou změnu, a sice že plní normu Euro 5, aniž by se to jakkoli dotklo jeho výkonových parametrů, a že podvozek je úplně stejný do posledního milimetru a stupně, neberte to jako výtku. Ono vylepšovat právě RT je fakt hodně těžké, po desetiletí cizelovaný cestovní klenot moc prostoru konstruktérům už neskýtá, pokud by nechtěli udělat opravdu zásadní řez, jako třeba dát nádrž do zadního kola a motor použít místo řídítek. Což by asi nechtěli. Kde se naopak prostor stále nabízí, je moderní elektronika a komfortní vymoženosti z ní plynoucí. A tady se v Mnichově opravdu hodně snažili.
Nové RT poznáte podle podstatně dramatičtějšího vzhledu. Už to fakt chtělo omladit, tu stávající tříokou tvář jsme na erťáku vídali od roku 2014. Géeso je opticky sice ještě o rok starší, ale to tolik nestárne. RT už začínalo vypadat poněkud odule a střižené podle včerejší módy. Model 2021 je ovšem opět švihák lázeňský. Přední kapotáž je nižší, takže motorka nevypadá tak zavalitě, přitom aerodynamicky by nový model měl být lepší. Průchod vzduchu patentovaným průduchem mezi hliníkovým držákem nastavitelného plexi a spodní stranou pléga byl lépe usměrněn, už by vás to nemělo tolik „vcucávat“ dopředu, když si plexi zvednete, a kolem vršku těla se pohyb vzduchu zklidnil. Zkrátka méně turbulencí, více pohody. Pokud by vám vedle pléga chyběla obligátní anténa, tak vězte, že namísto prutu teď bude RT mít dvě malé anténky pod kapotáží. Jiný je i přední blatníček.
Tohle jsou ovšem samozřejmě věci, kterých si všimnete až na jedenáctý pohled, protože prvních deset patří novému světlu. A tím se dostáváme k oněm změnám týkajících se elektroniky, a to bude dlouhý seznam, zejména až začneme rozebírat příplatkovou výbavu. Zaprvé to světlo. Je jak jinak než Full LED a ertéčko s ním vypadá agresivněji než kdejaký superbike. Denní svícení (za příplatek, jak jinak), jeden modul se sedmi LED diodami pro potkávací, dva moduly se čtyřmi diodami pro dálkové světlo. A prý má RT svítit nejdále ze všech motocyklů BMW. Ovšem to není vše, volitelně bude k dispozici světlomet s naklápěcí funkcí. Někdo řeší svícení do zatáček dodatečnými světýlky, RT dokáže svůj světlomet natáčet až do úhlu 35°, jako to dělaly modely K 1600 se svými xenony. Princip je stejný, motorka se naklání, ale elektromotorek honí ten středový potkávací světlomet tak, aby světelný kužel zůstával neustále v rovině s horizontem. Systém také dokáže udržovat dosvit dálkových světel ve stejné úrovni, ať jedete sami nebo naložení a zvládá to i při dynamické jízdě, kdy se motorka hýbe nahoru a dolů. A ještě taková příplatková blbinka ke světlům – po zapnutí zapalování se na chvíli rozsvítí všechna světla („Welcome“), po vypnutí motoru zůstanou chvíli svítit a poté pomalu zhasnou („Goodbye“), abyste třeba trefili potmě z garáže, a ještě je tu funkce „Follow me home“, kdy s vypnutým zapalováním zmáčknutím tlačítka dálkových světel zapnete potkávačky, což se hodí třeba při manévrování na potemnělém parkovišti.
Vychytávkou, kterou ti poučení již určitě dávno na fotkách našli, je adaptivní tempomat, o kterém BMW informovalo už v létě. Standardně má ertéčko tempomat nazvaný DCC, Dynamic Cruise Control, který dokáže udržovat zvolenou rychlost i při jízdě z kopce tím, že v případě, kdy již nestačí míra brzdění motorem, dokáže sám aktivovat brzdovou soustavu. Ta je mimochodem zdokonalená, nyní se jmenuje BMW Motorrad Full Integral ABS Pro a ať vezmete za páčku na pravém řídítku, nebo šlápnete nohou na nožní páku, vždy aktivujete přední i zadní brzdu a to správné rozložení brzdné potom řídí elektronika s náklonovou funkcí, doplněná ještě o DBC, tedy Dynamic Brake Control zabraňující nechtěnému přidání plynu při brzdění. Zpátky k tempomatu, ten můžete mít za příplatek ve formě ACC, Active Cruise Control, a je to ten již dopředu avizovaný adaptivní tempomat. Pod předním světlometem najdete malou krabičku, to je radar s dosahem cca 120 metrů, který hlídá provoz před vámi. Když je prostor, akceleruje stroj sám na vámi zvolenou rychlost, když to před vámi začne brzdit, přibrzdí i motorka. Požadovanou rychlost (30-160 km) i odstup od vozidla před vámi (tři úrovně) si můžete navolit čudlíky na levém řídítku, nastavit si můžete i míru reakce na komfortní a dynamickou, ovlivňující akceleraci i deceleraci. ACC dokonce funguje i v zákrutách, upravuje vám rychlost tak, abyste zatáčku projeli v bezpečném náklonu. Na tohle jsme hodně zvědavi. Důležitou poznámkou od BMW je, že ACC funguje jen na jedoucí vozidla, na ta stojící musí reagovat řidič – když se blížíte ke stojící koloně, musíte brzdit sami, jinak z vás bude mastný flek jako na kterékoli jiné motorce. ACC se dá i deaktivovat a používat místo něj jen DCC, ten dokáže udržovat rychlost v rozmezí 15-220 km/h.
Nahoře to, co jezdec z ACC vidí, a dole to, co nevidí - modul ABS a dvě krabičky senzorů
Informace o nastavení ACC vidíte samozřejmě na přístrojovém panelu, čímž se dostáváme k další obrovské novince nového R 1250 RT. Pryč jsou dva kulaté analogové budíky, doplněné o nízký obdélníkový displej. Odteď bude mít erťák obrovskou televizi, 10,25“ barevný TFT displej s Full-HD rozlišením (1920 x 720 pixelů) s integrovanou navigací a rozsáhlou konektivitou, a to přímo ve standardní výbavě. Takhle velký displej je u motocyklu použit poprvé, navigace se tam vejde v pohodě, takže už žádný další displej nepotřebujete. Možností zobrazení je spousta, jedna obrazovka jako běžná přístrojovka s motocyklovými funkcemi, jedna obrazovka s navigací, dělená obrazovka… Připojení k interkomu, připojení k telefonu, z kterého si můžete navigaci zrcadlit pomocí bezdrátové WiFi sítě, to všechno nové RT umí a než vypisovat všechno z tiskové zprávy, raději si počkáme na vlastní redakční test. Protože jen kolem tohohle nového displeje, mimochodem vybaveného tvrzeným skleněným krytem s antireflexní vrstvou (žádný dotykáč, ovládání je pořád z řídítka), by se toho dalo napsat několik stránek.
U přístrojové desky ještě zůstaneme, i když už jen vzdáleně. Za příplatek můžete mít schránku v kapotáži vpravo před řídítky uzamykatelnou v rámci centrálního zamykání a vybavenou indukční nabíječkou pro mobilní telefon! Ten máte uchycený v držáku a dobíjí se proudem 1000 mA. Pokud by to nestačilo, můžete použít USB, odkud jde 2100 mA. Schránka je chráněná proti vodě a má vlastní větráček na chlazení, aby se telefon, když v něm třeba zrovna pojede navigace, nepřehříval. Novinkou je také Audio System 2.0, plně integrovaný do palubního elektronického systému s kvalitnějším příjmem i zvukem. Čtveřice čudlíků na levé kapotáži, která byla dosud vyhrazena právě pro audio, nově slouží k rychlým volbám oblíbených funkcí, které s muzikou ani souviset nemusejí.
Také další novinky všechny uvidíte nějakým způsobem na tom novém displeji. Třeba motorové módy, které jsou nově v základu tři namísto dvou, když Road a Rain doplní ještě Eco zaměřený na co nejnižší spotřebu paliva. Standardně je nyní k dispozici také „lepší“ kontrola trakce DTC. Za příplatek můžete mít ještě dynamické módy Pro a k nim regulaci zpětného prokluzu zadního kola MSR.
Poslední dvě novinky, jak jinak než příplatkové, se týkají podvozku, resp. jeho elektroniky. Zaprvé je tu vylepšená Dynamic ESA „Next Generation“, tedy semiaktivní ovládání tlumičů, které nově umí automaticky upravit předpětí podle zatížení. Asistent pro rozjezd do kopce Hill Start Control je nově ve standardu, ale připlatit si můžete za verzi Pro, který hlídá i úhel sklonu motocyklu a podle něj upravuje potřebný tlak v brzdovém systému při stání i rozjezdu, který má být mnohem hladší. Dá se nastavit i automatická funkce, kdy se brzda sama aktivuje při zastavení, když je sklon stroje větší než 3°. A novinka na závěr, která konečně nemá co do činění s přístrojovým panelem – ertéčko dostane ve standardu dvoutónovou fanfáru.
Nové BMW R 1250 RT se bude prodávat ve čtyřech barevných variantách. Základem je bílá Alpine White 3, jako jediná s černými brzdovými třmeny, ostatní verze mají zlaté. Druhou verzí je styl Sport, modrá Racing Blue metalíza, jež pro změnu jako jediná nabídne černá kola a nižší plexištít. To zvláštní zeleno-zlaté tmavé provedení je styl Elegance, ta metalíza se jmenuje Manhattan a motorka má na sobě pár chromovaných prvků, jako třeba závažíčka v řídítkách, kryty na plexi nebo lišty na kufrech. Tu samou chromovanou výbavu má poslední verze Option 719 v bílé metalíze doplněné o modré linky. Na českém trhu by nová ertéčka měla být fyzicky od března 2021, základní cena byla stanovena na 496 000 Kč, tedy cca o 30 tisíc výš, než kolik stálo RT letos. Nicméně je jasné, že s tou výše uvedenou lákavou příplatkovou výbavou se ve finále částka, kterou za nové ertéčko dáte, bude od základní ceny lišit opravdu hodně - pod 600 se asi moc lidí nedostane :-)
Podívejte se na video z představení
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.