Eicma: BMW
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Foto: BMW | Zveřejněno: 13.11.2012 | Zobrazeno: 19 046x
Ačkoliv BMW svou hlavní letošní novinku, vodníka GS, představilo už před měsícem na domácí půdě, do Itálie si mnichovští schovali ještě sportovně-cestovní dvouválec F800GT a koncept raceru postaveného na základě naháče R1200R. Novinkou je též výroční edice boxerů a prozrazena byla i chystaná spolupráce s italskou Bimotou.
Kapitoly článku
F 800 GT
Zbrusu nový sportovně-cestovní model střední objemové třídy přichází s 798 ccm řadovým dvouválcem, jaký již používají dosavadní modely F800, přičemž v podstatě modernizuje dřívější cestovní specifikaci ST. Oproti ní však má F800GT mírně vyšší výkon, konkrétně 90 koní (66 kW) při 8000 ot./min. a točivý moment 86 Nm při 5800 ot./min. S 15litrovou nádrží by měl dojezd dosahovat okolo 450 km.Podobně jako starší ST se i nové GT pochlubí zadním letmo uloženým kolem a sekundárním převodem pomocí řemenu, novinkou je však přepracovaný rám a větší a ostřeji řezaná přední kapotáž s větrným štítem, to vše při pohotovostní hmotnosti 213 kg. Samozřejmostí je ABS ve standardu, zatímco systém kontroly stability ASC stejně jako systém elektronického nastavování podvozku ESA je k dispozici za příplatek. Oproti někdejšímu cesťáku ST byla u nového modelu mírně upravena ergonomie, lepší uložení hliníkových řidítek navíc minimalizuje vibrace, takže cestování v sedle novinky by mělo být pohodlnější. F800GT tak u BMW představuje novou generaci oblíbené kategorie středněobjemových, v případě BMW tedy spíš menších cesťáků.
Koncept R1200R Classic Racer (Métisse)
V Miláně je k vidění také zajímavá úprava modelu R1200R, zatím v podobě konceptu realizovaného příští sezónu. Německé firma Métisse dokázala z roadsteru jednoduše a elegantně vytvořit klasického racera, což se povedlo hlavně díky karbonové polokapotě a strohému závodnímu sedlu z kůže. Černý racer R1200CR by měl být k dispozici jako hotová stavba dodávaná prostřednictvím oficiálních dealerů BMW i jako sada dílů na snadnou přestavbu, která bude samozřejmě použitelná i pro verzi R1200R Classic.
90 let boxerů BMW: Zvláštní edice R1200GS Adventure, R1200R a R1200RT
BMW bude v nadcházející sezóně slaví malé výročí –v roce 1923 se objevil první boxer s vrtulkou ve znaku. Jelikož je právě tento typ motoru je pro BMW už devět dekád naprosto charakteristický, objeví se v roce 2013 současné boxery, tedy cestovní enduro R1200GS Adventure, roadster R1200R a cesťák R1200RT ve slušivém „výročním“ kabátě, tedy v matném provedení a se zlatými vidlicemi a brzdovými třmeny. Kompletní fotky edice naleznete v galerii.
Spolupráce s Bimotou
Bavorští také na milánské tiskovce prozradili zahájení spolupráce s Bimotou. Pro připravovaný čtyřválec italské značky bude BMW dodávat motory ze supersportu S1000RR. Jak zástupci BMW neopomněli zdůraznit, agregát o výkonu 193 koní je v současnosti tím nejlepším čtyřválcem, a právě čtyřválce jsou s Bimotou za čtyři desítky let její existence neodmyslitelně spojeny. Spolupráce německé a italské značky není navíc ničím novým – už v roce 1995 se sportovní Bimota BB1 Supermono objevila netradičně s jednoválcem, tehdy z BMW F650. Nutno však dodat, že tento nekonvenční model příliš ovací nesklidil a s definitivním počtem 376 kusů byla následující rok jeho výroba zastavena. Nyní zástupci Bimoty i BMW věří, že obnovená spolupráce bude úspěšnější. To už ale bude záležet především na italské značce, na jejíž supersport budeme opravdu zvědaví…BMW s ABS
Důležitou novinkou také je, že od roku 2013 budou všechny nové modely BMW již v základní verzi s ABS.Informace o redaktorovi
Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)