Zpátky ke kořenům: Nové BMW R 12 G/S
Text: Filip Tichý | Foto: TZ | Zveřejněno: 27.3.2025 | Zobrazeno: 10 602x
Retro klasika, duch dakarových speciálů a přitom docela ostré maxienduro, tak to je zatím asi největší překvapení letošního jara od BMW. Nový model R 12 G/S se vzduchem chlazeným boxerem vypadá docela offroadově, vepředu má velké 21“ kolo, vzadu ve standardu 17“, ale s volitelným větším 18“ kolem.
Už předchozí variace modelů nineT na dakarové téma pod názvem Scrambler a Urban si našly velký počet zákazníků. Do terénu to sice s předním 19“ kolem a kratšími zdvihy tak úplně nebylo, ale design ve stylu scramblerů s nahoru vystrčeným výfukem přilákal spoustu milovníků klasiky. A nová řada R 12 rozšiřuje svůj záběr ještě mnohem víc než předchozí nineT, kromě naháče nabízí i cenově dostupnější cruiser a nyní také ostřejší nářadí do terénu. Základem nového BMW R 12 G/S je jednodílný trubkový mostový ocelový prostorový rám řady R 12 s přišroubovaným zadním rámem, také z ocelových trubek. Hlava řízení je u nového BMW R 12 G/S o něco výš a víc vepředu než u ostatních R 12.
Motorka s vysoko zvednutým předním blatníkem a sympaticky krátkým výfukem dává jasně najevo, že to s terénem myslí o dost vážněji než předchozí Scrambler/Urban. Klasický enduro design i označení G/S se inspiruje legendárním motocyklem BMW R 80 G/S, který vlastně celou mánii Gelände/Straße (terén/silnice) v roce 1980 odstartoval. A nový model R 12 G/S se k těmto kořenům svým designem a částečně i konstrukcí zdařile vrací.
Základem je pořád relativně jednoduchý dvouválec s protilehlými písty, chlazený motor vzduchem a olejem. S vrtáním 101 mm a zdvihem 73 mm má zdvihový objem 1 170 cm3 a jde o jeden z nejpovedenějších agregátů, jaké kdy německá značka vyrobila. V modelu R 12 G/S je naladěný na výkon 80 kW (109 koní) při 7000 ot/min a maximální točivý moment 115 Nm při 6500 ot/min. Tedy stejné hodnoty jako u modelu R 12 nineT. Nové BMW R 12 G/S nabídne ve standardu jízdní režimy Rain, Road a Enduro, kontrolu trakce DTC s možností vypnutí pro jízdu v terénu, a navíc ještě asistent regulace točivého momentu motoru při ubrání plynu (MSR). Příplatkové výbava pak zahrnuje asistenta řazení Pro s řazením nahoru i dolů bez spojky.
To nejzajímavější jsou ovšem kola a odpružení, které nově dodává společnost Marzocchi. Každý milovník offroadu zajásá nad velkým 21” předním kolem, vzadu je pak ve standardu 17” kolo. V nabídce je ale také volitelný paket Enduro Pro s 18” vzadu, která ještě zvýší výkony v terénu a navíc otevře větší nabídku terénního obutí. Kola jsou samozřejmě vyplétaná a bezdušová, vepředu 90/90-21 a vzadu ve standardním provedení 150/70 R 17, u verze Enduro pak 150/70 R 18. Plně nastavitelná teleskopická přední vidlice upside-down a zadní kyvná vidlice s plně nastavitelným zadním tlumičem nabídnou dlouhý zdvih odpružení. Vepředu je to velkorysá hodnota 210 mm, jednostranně zavěšené zadní kolo s nabídne zdvih 200 mm. To je opravdu pořádná změna, předchozí scramblery nineT Urban a Scrambler měly v porovnání s tím hodně skromné zdvihy 125 mm vepředu a 140 mm vzadu. Za zmínku stojí i slušná světlá výška 240 mm.
Nové BMW R 12 G/S je standardně dodávané s plochým jednomístným sedlem (standardní výška sedla se 17“ zadním kolem: 860 mm/výška sedla s paketem Enduro Pro a 18“ zadním kolem: 875 mm). Volitelný paket pro sedlo spolujezdce obsahuje dvoumístné sedlo. V nabídce je i volitelné sedlo Rallye, to je o 20 mm vyšší, s paketem Enduro Pro a 18“ zadním kolem má 895 mm). Základní verze nového BMW R 12 G/S je vybavená stupačkami s vroubkovaným profilem, které jsou sice zacílené hlavně na silnici, ale snesou i jízdu v terénu. Stupačky s pořádnými hroty jsou pak až v paketu Enduro Pro, který také nabídne zvýšená řídítka, speciální režim motoru a nastavení elektroniky.
Na motor navazuje šestistupňová převodovka, stále s hydraulicky ovládanou suchou spojkou. Brzdový systém používá dvojici brzdových kotoučů o průměru 310 mm se dvěma axiálně upevněnými dvoupístkovými plovoucími třmeny. Na zadním kole je použit jeden kotouč 265 mm a dvoupístkový plovoucí brzdový třmen. Nové R 12 G/S je již ve standardní výbavě vybaveno systémem BMW Motorrad ABS Pro (částečně integrálním) s možností aktivace ABS i v náklonu. Ve standardní výbavě je nový model vybavený kompaktním kulatým LED světlometem s průměrem 5 ¾“ s LED symbolem ve tvaru písmene X. Tím jako by připomínal nový design světel řady R1300GS. Pochvalu si zaslouží klasický přístrojový budík s analogovým tachometrem doplněný malým displejem pro ovládání elektroniky.
S hmotností 229 kg v provozním stavu, tedy téměř plnou ocelovou nádrží o objemu 15,5 litru, je R 12 G/S poměrně lehký stroj, když vezmeme v úvahu jeho zdvihový objem. Rozvor 1 580 mm a úhel hlavy řízení 63 stupňů ukazují na poměrně velkou motorku, která ve standardu nabídne i vcelku přiměřenou cenu, v základu 422 tisíc korun, tedy na stejné úrovni jako silniční model R 12 nineT. Ovšem pokud si v konfigurátoru naklikáte opravdu terénní motorku v pískové barvě s paketem Enduro Pro a lepší ochranou, počítejte spíš s částkou přes půl milionu korun. Hlavním konkurentem na trhu bude anglický Triumph Scrambler 1200 XE s hodně podobnými hlavními parametry i cílovou skupinou zákazníků.
V nabídce jsou tři barevné kombinace, ta první bílá pak jasně navazuje na úplně první R 80 G/S. Nabídka značka BMW s terénním zaměřením se tímto přírůstkem zajímavě rozrůstá. Kromě R 1300 GS Adventure s již tradičně posíleným offroadovým image je od loňska v prodeji ostřejší F 900 GS, dále nás na výstavách fabrika namlsala téměř hotovým prototypem nové čtyřistapadesátky. Takže už jen čekám, kdy po vzoru Ducati a Triumphu nabídne ostré závodní crossky a endura. Co myslíte, není už na čase obsadit i poslední kategorii?
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.