CFMOTO představilo malý supersport
Text: Jan Rameš | Zdroj: newmotor.com.cn | Foto: CFMOTO | Zveřejněno: 17.5.2019 | Zobrazeno: 9 894x
Ještě nedávno pro nás neznámá čínská značka, kterou do světa vystřelila především spolupráce s KTM, začíná být v pěkném laufu. Důkazem je nový malý čtvrtlitrový supersport, který ukazuje, že CFMOTO hodlá vstupovat do dalších segmentů. Co to bude znamenat pro Evropu?
Kapitoly článku
CFMOTO slaví letos 30 let existence, takže velký CFMOTO Day, konaný již potřetí na závodním okruhu Ningbo v Zhejiangu, byl samozřejmě ve znamení náležitě velkolepých oslav. A kromě různých motocyklových radovánek byla jeho součástí i světová premiéra motocyklu, který nese označení 250SR. První supersport v nabídce téhle značky. Premiéra to byla docela překvapivá. Nebo alespoň pro nás. Čekali byste, že čínská značka představí svou novinku v její závodní podobě, čili bez světel a zrcátek, zato ve válečném malování inspirovaném speciálem 650 z TT na Manu, navíc vybavenou laufem Akrapovič a monoblokovým čtyřpístkem Brembo? My tedy ne. Jenže Čína dnes prostě už není konzument milionů užitkových vehiklů s letitým licenčním dvouventilovým vzducháčem Honda…
Nový model se jmenuje 250SR a – a to je tak všechno, co se o něm ví. Všechno další jsou čiré spekulace. Nicméně je nad slunce jasné, kde se vzal. Jeho základ je v jednoválcovém naháči 250NK, který se prodává i na některých evropských trzích, třeba na Pyrenejském poloostrově nebo ve Velké Británii. V Asii je samozřejmě tento jednobuch podstatně oblíbenější než u nás, ale k tomu se ještě dostaneme. Jádro je to moderní, kapalinou chlazené se čtyřventilovým DOHC rozvodem a vyvažovákem. Jeho parametry 26,5 koně/22 newtonmetrů jsou hodně podobné jako u Kawy Z250 SL, která se v Evropě prodávala před čtyřmi lety a s níž motor sdílí i vrtání a zdvih. Samozřejmostí je vstřikování a šestistupňová převodovka. Zmiňované Kawě je 250NK podobné i hmotností (151 vs. 148 kg) či rozměrem pneumatik (vzadu 140, Kawa měla 130), o tři čísla delší rozvor ale ukazuje, že to bude trochu větší motocykl. I tady ale najdeme krásný trubkový příhradový rám, ovšem Číňan má navíc i trubkovou kyvku nebo radiální brzdový třmen. Mnohem dál je samozřejmě v oblasti designu, je tady např. LED světlo a barevný TFT displej.
Supersport 250SR s naháčem sdílí jak motor (pochybujeme, že se jeho parametry budou měnit), tak rám. Ovšem kyvku už ukázaný závoďák má jinou, sice podobně tvarovanou, jenže v tomto případě dost možná odlévanou hliníkovou. Jiné jsou ráfky, brzdy však řešit nemusíme, o monoblokovém Brembu si sériovka určitě bude moci nechat jenom zdát. TFT přístrojovka zůstala, pochopitelně jsou tady ale dvojdílná, dolů skloněná řídítka. Kde jinde než nad horními brýlemi, nikoli pod nimi, přeci jen komfort každodenní jízdy má svá pravidla. Hodnotit vzhled je vždycky ošemetné, každému se líbí něco jiného, ovšem za nás je to rozhodně palec nahoru, kapoty vypadají fakt skvěle. A to jak přední část, tak prdelka.
A teď pro nás to nejdůležitější – kdy? A zda vůbec? Zatím není jisté ani to, v jakém časovém horizontu začne CFMOTO vyrábět tento model pro domácí a další asijské trhy. Protože tohle představení závodního speciálu může znamenat jak to, že už v továrně čeká první várka sériovek, tak prostý fakt, že se na motocyklu teprve pracuje. My bychom počítali spíš s modelovým ročníkem 2020. A daleko větší neznámá je dostupnost v Evropě a především v jaké verzi. Loni v Miláně totiž CFMOTO mělo vystavené model 300NK, vlastně výše zmiňovaného naháče, pouze s trochu větším motorem. Nebyly k němu ale žádné technické údaje a doposud jsme v nabídce evropských importérů našli vždy jen starší 250NK. Nicméně tříkilo existuje a podle nás supersport, který půjde do Evropy, bude mít označení 300SR.
Loni na podzim představený model 300NK
Velkou neznámou však je, jak ho Starý kontinent přijme. My tady totiž hodně dáme na objem a počet válců. Jednoválcový čtvrtlitr, případně tříkilo, ty tady v poslední době nikoho moc za srdíčko nevzaly. Když už jsme výš nakousli tu Kawu Z250 SL, tak to byl komerčně parádní propadák, protože zároveň s ní se prodával dvouválcový raubíř Z300, který nabídl podstatně větší výkon a stál jen o 15 000 Kč víc (115 vs. 130 tisíc). V současnosti je na trhu v segmentu moderních sportovních naháčů vlastně jediný jednoválec, a to KTM 390 Duke, který má motor s výkonem na úrovni dvouválců. Tohle jsou důvody, proč spousta evropských importérů, toho českého nevyjímaje, vůbec nemá naháče 250NK v nabídce a místo něj se raději zaměřuje na dvouválcovou novinku 400NK. A je to i důvod, proč se domníváme, že zatímco v Asii půjde 250SR na dračku, do Evropy díru neudělá. My bychom spíš tenhle model měli brát jako takové upozornění, že se CFMOTO nachází ve fázi velkého rozvoje – vedle adventury MT, naháčů NK a cesťáků GT se nyní otevírá řada sportovců SR. Pokud by se v ní v budoucnu objevily dvouválce 400SR a 650SR, určitě by u nás měly šance na úspěch podstatně větší.
VIDEO:
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.