ktm_unor




Ducati Multistrada V4 Pikes Peak se vrací ke svým sportovním kořenům

Jestli vám u nové Multistrady V4, podobně jako mně, chyběla 17palcová kola a jednoramenná kyvná vidlice, můžete jásat. Nová V4 Pikes Peak tohle všechno vrací do hry, navíc k tomu přidává téměř maximální možnou výbavu a staví se do role nejrychlejšího crossoveru na trhu.

Kapitoly článku

Tahle podvozková konfigurace patří k Multistradě od nepaměti. Vlastně už první vzduchem chlazený litr přijel na sedmnáctkách s odhaleným zadním ráfkem. Díky tomu šlo od začátku spíš o takový přerostlý motard s ochranou před počasím než o cestovní enduro. Nic na tom z počátku nezměnil ani příchod vodou chlazeného čtyřventilu. Dvanáctistovka dál ctila tenhle koncept a jen jako doplněk časem přišla dobrodružnější verze Enduro s větším předním kolem a masivnější oboustrannou kyvkou. S příchodem čtyřválcového modelu se ale tohle obrátilo a dost lidí minimálně absenci letmáče obrečelo. Naštěstí v Ducati pod vládou Němců ještě úplně nezapomněli na svou sportovní náturu a postavili Multistradu, která dokáže všech 170 koní z čtyřválce Granturismo pořádně zužitkovat.

Když už jsem nakousl motor, tak ten zůstává beze změn. Ono upřímně, komu 170 koní a 125 newtonmetrů v motorce na vysokých nohách přijde málo, tomu už asi nepomůže nic. Leda si do šasi nabastlit motor z Panigale V4… Tím by se ale připravil o servisní interval na ventilech po 60 000 kilometrech. Ono totiž ať je Multistrada V4 Pikes Peak šílená jak chce, pořád je to v základu cestovní stroj na hltání kilometrů. Hodně rychlé hltání. I přesto, že se do motoru nijak nesahalo, měl by být zážitek z točení plynem ještě intenzivnější než u standardních provedení. Samozřejmě v tom má prsty elektronika. Verze Pikes Peak poprvé v historii řady Multistrada představuje jízdní režim Race s ještě přímější odezvou na plyn. Navíc je v tomhle režimu upravená logika omezovače otáček, který není tak ostrý a zasahuje postupně, takže jezdce dokáže upozornit na včasné přeřazení. Logika quickshifteru je také upravená a dovolí mnohem agresivnější podřazování ve vysokých otáčkách. No a asi je všem jasné, že s režimem Race přichází také specificky naladěná kontrola zvedání předního kola, kontrola trakce a náklonového ABS. Vše s cílem mnohem sportovnějšího svezení.

Multistrada V4 Pikes Peak krom toho, že je nejsportovnější verzí rodu Multistrada, patří také na špičku v ohledu sériové výbavy. V elektronickém světě to znamená dvojici radarů a přítomnost adaptivního tempomatu ACC nebo detekci objektů v mrtvém úhlu BSD. S tím úzce souvisí také přítomnost velké 6,5“ TFT přístrojové desky s konektivitou, která umožní jezdci zobrazovat na přístrojové desce navigační údaje a další mobilní chytrosti. Ani u téhle sportovní verze nechybí schránka na mobil s USB zásuvkou na nádrži nebo 12V zásuvka vedle přístrojovky. Ta se ovládá podsvíceným joystickem na levém řídítku a jezdec na palubě najde ještě bezklíčové zapalování, asistenta pro rozjezd v kopci a LED světlomety s funkcí svícení do zatáček.

No, ale jedničky a nuly nejsou to hlavní, kvůli čemu si lidi verzi Pikes Peak koupí, i když je to poměrně velká část sportovního celku. Tou další je samozřejmě podvozek, který doznal poměrně dost změn. Na první pohled jsou to už umiňované 17“ ráfky, navíc krásné kované třípaprsky Marchesini obouvající Pirelli Diablo Rosso IV v rozměru 120/70 a 190/55. Krom rozměru kol udělá na ovladatelnosti dost i 2,7 kg ušetřených právě na kolech. Celkově je Pikes Peak oproti V4 S lehčí o 4 kilogramy. Naproti tomu je jednoramenná kyvná vidlice jenom estetická záležitost, ale řekněte sami, není to s těmi ráfky a titanovým výfukem Akrapovič krása? Výfuk je samozřejmě součástí sériové verze, v katalogu si pak můžete vybrat kompletní výfukový systém pro okruhové použití. Zajímavé věci se dějí i na přední části podvozku, kde najdete brzdový systém odvozený z Panigale V4 S. 330mm kotouče a třmeny Stylema najdete i u Multistrady V4 S, jenže tady jsou k tomu i brzdové destičky ze superbiku. Celý systém nese přední vidlice Öhlins se zdvihem 170 mm, vzadu najdete samozřejmě tlumič stejného výrobce, jen má oproti základní verzi o 10 mm nižší zdvih, takže tu je stejná hodnota jako na předku. A tím, že je tady podvozek švédský a ne italský Marzocchi, je tu i jiná logika. On to totiž samozřejmě není mechanický Öhlins, ale elektronická verze Smart EC 2.0 známá z eskového Streetfightera a Panigale. Jaký je rozdíl mezi Smart EC a Skyhook standardní Multistrady V4 S? Skyhook zajišťuje optimální vyvážení stroje a absorbování nerovností, v ideálním stavu by měl stroj jakoby levitovat nehnutě nad silnicí, ať se děje, co se děje. Cílem je maximální komfort. V případě Pikes Peak podvozek reaguje na jízdní styl jezdce, který čím víc tlačí na pilu, tím víc dostane podpory, takže podvozek ztuhne. Vše je samozřejmě odvislé od zvoleného jízdního režimu případně vlastního nastavení. Jenom jinými koly a tlumiči se ale v Itálii nespokojili a přizpůsobili tomu i samotnou geometrii rámu. Úhel hlavy je o 1,25° tupější, stopa je delší o 17,5 milimetru a celkový rozvor se prodloužil o 28 milimetrů. Jsou to drobné, ale vsadím boty, že při řízení to bude sakra rozdíl.

Tím spíš, když je tady adekvátně upravená ergonomie. Stupačky jsou o 10 mm výš a víc vzadu, řídítka jsou užší, rovnější a o 15 mm nižší. Jezdec také bude muset počítat s větším přísunem čerstvého vzduchu, protože před řídítky najde nízký kouřový šítek. Tím jsme se na závěr dostali k designu. Multistrada V4 Pikes Peak se bude nabízet v jednom jediném barevném provedení, které prý našlo inspiraci v GP speciálech. No, to tam moc nevidím, zato krásně svítí trubkový podsedlový rám v červené barvě s dvoubarevným sedlem spolujezdce a je tu i nějaký ten karbon. Najdete ho na předním zobáku a blatníku.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
KubaLou přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist