F.B Mondial přijíždí s řadovým dvouválcem Piega 452
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Video: Vláďa Novotný , Honza Zajíček | Zveřejněno: 8.11.2023 | Zobrazeno: 4 916x
Kdysi slavná italská značka, kterou oživil čínský výrobce a úspěšně nabídl na evropském trhu řadu zajímavých stopětadvacítek a jednoválcových třístovek (jmenovitě HPS 300) s pěkným retro designem. A F.B Mondial nyní rozjíždí další éru své historie a poprvé představuje kapalinou chlazený řadový dvouválec a rovnou půllitr.
Kapitoly článku
Na loňské výstavě EICMA nám F.B Mondial představil pěknou jednoduchou stopětadvácu Piega s hodně divokým designem, který zahrnoval i aerodynamická křidélka „ve stylu MotoGP“. Ty uvozovky jsou tady hodně důležité, protože k čemu můžou být stopětadváce aerodynamická křidélka, to ví jen pámbu. A stejné téma se ukazuje i letos, v půůlitrovém naháči už to ale nepůsobí tak nepatřičně.
F.B Mondia Piega 452
Retro období značky F.B Mondial zdá se končí. Na výstavě se předvedl malý sportovní naháč s ostrými rysy a designem, který docela pěkně jde naproti trendům současných japonských naháčů. Samotný název modelu je trochu záhadný, protože nový kapalinou chlazený dvouválec má zdvihový objem 449,5 cm3 s poměrem vrtání a zdvihu 72 x 55,2 mm a maximální výkon 48 koní při 9500 ot/min a 35 kW při 9500 ot/min. K tomu pak 39 Nm točivého momentu při 7600 ot/min, to vzhledem k hodně nízké provozní hmotnosti 176 kg vůbec nejsou špatná čísla! Nutno ovšem dodat, že za to částečně může i nádrž s objemem paliva pouhých 10 litrů.
Piega 452 má motor uložený na ocelovém prostorovém rámu s hliníkovým monoshockem, používá 41mm obrácenou vidlici a vepředu brzdí čtyřpístkovým radiálním brzdičem Brembo. Moderní osmiventilový motor je vybavený kontrolou trakce, sedlo je ve výšce 820 mm nad zemí. Jezdí na sedmnáctipalcových pneumatikách 120/70-17” a 160/60-17”. O přístrojové vybavení se stará pětipalcový TFT displej, jak je tomu v dnešní době zvykem.
Speciální kapitolou je design, který zepředu působí hodně agresivně a futuristicky a pěkně využívá již zmíněná aerodynamická křidélka. Snad ještě lepší pohled je zezadu, Piega má pod sedlo vyvedené dvě krásné koncovky výfuku. K tomu zaujme letmo zavěšeným zadním kolem, kterému ale nenechává moc vyniknout a bohužel to trochu přehání se záhadným výplňovým diskem, který asi má napodobovat karbonové kotoučové brzdy.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)