Cestovní novinky z Eicmy: textilní brašny pro adventure, mousse do provozu a lepší zvuk pro interkomy
Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Foto: Givi, Shad, SW-Motech, Sena | Zveřejněno: 15.12.2021 | Zobrazeno: 9 986x
Nové příslušenství a doplňky pro cestování si zaslouží zvláštní pozornost. Své novinky v Itálii představili všichni velcí hráči na poli zavazadel, kde je jasným trendem návrat k lehčím brašnám pro cestovní endura. Revoluci hlásá italská značka Risemousse s první mousse výplní pneumatiky pro běžné použití a americká Sena se spojila s věhlasným výrobcem audia, který své mikrofony a reproduktory dodává například i do interkomu s integrovanou kamerou nebo dvou nových přileb.
Kapitoly článku
Givi
Pro začátek na skok k přilbám. Italský výrobce zabývající se hlavně výrobou kufrů a zavazadel už nějakou dobu vyrábí také helmy a na veletrhu Eicma pravidelně vystavuje své novinky i z této oblasti. Letos je to terénní model 60.1, se kterou chce značka zabodovat hlavně u mladších zákazníků. Skořepina z technopolymeru, vyjímatelný hypoalergenní interiér, tři vstupní a jeden výstupní ventilační otvor, zapínání na D kroužky nebo homologace podle ECE 22.06 cílovou skupinu nebude zajímat určitě tolik, jako design. Přilby jsou výrazné, barevné a jako bonus je tu maskáčový interiér.
Pojďme ale k tomu hlavnímu, čím se Givi zabývá, tedy k zavazadlům. V první řadě tu máme nové top casy Trekker Alaska, které doplňují boční kufry prodávané od roku 2020. Na výběr je ze dvou objemů 56 a 44 litrů a dvou povrchových úprav. Tyhle hliníkáče totiž můžete mít v jejich přirozené barvě nebo v černé. Díky okům v rozích kufrů na ně můžete snadno přidělat další brašny či příslušenství, uvnitř jsou háčky pro zajištění nákladu, díky těsnění vydrží věci suché i v těžkých podmínkách a samozřejmě se počítalo i na montáž opěrky, která se prodává zvlášť. Sympatické také je, že se u kufru počítalo s případnými nehodami, takže je udělaný tak, aby šel opravit a jednotlivé komponenty šly vyměnit.
Další novinky jsou měkké, jsou to brašny řady X-Line a Givi na nich zúročilo vývoj a zkušenosti posbírané během dvou let. Během té doby výrobce nabídku měkkých zavazadel výrazně rozšířil a dnes nabízí hned sedm různých řad. Hlavními prvky jsou decentní minimalistický vzhled a kvalitní konstrukce z kombinace polyesteru, TPU a nylonu. Protože patří tahle řada k tomu lepšímu, co značka nabízí, už v základu jsou vyjímatelné vnitřní nepromokavé tašky. Základna brašen je protiskluzová, najdeme zde reflexní prvky a výrobce zmiňuje také vysokou úroveň UV ochrany, takže brašny nevyblednou. V nabídce jsou tři cargo vaky ideální pro montáž jako top case nebo sedlo a pro tyhle účely jsou vybaveny popruhy. Pro transport tyto brašny můžete jednoduše proměnit v batoh. Všechny mají rozšířitelný objem až na 20, 35 a 52 litrů. Dále jsou v nabídce tři tankvaky s pevnou základnou, tvrdým víkem a systémem uchycení Tanklock. Dva z nich jsou přitom předem předurčené na cestovní endura BMW, KTM a Honda. Poslední brašnou je univerzální sedlová brašna s objemem od 9 do 12 litrů.
Hodně zajímavou novinkou a na stánku asi tou nejobdivovanější byl ale nový držák bočních brašen s názvem Remove-X. Spíš než o držák jde o oporu měkkých brašen, které mají základ v uchycení pod sedlem. Systém Remove-X s trubkovým rámem s označením TR pak dělá oporu, aby se brašny nedostaly do zadního kola nebo k výfuku. Je tedy jasné, že jde spíš o řešení pro menší náklady a třeba i sportovnější stroje, kde se víc hledí na design. Největším benefitem tohohle řešení je totiž jeho jednoduchá demontáž. Když brašny nepotřebujete, jednoduše zvednete páčku na základně z pevného plastu, trubku vyndáte a máte motorku čistou bez jakéhokoli lešení. A když brašny zase potřebujete, jenom trubkový držák nasadíte a zajistíte. Žádné šroubování a složité montování.
Kappa
Že je Kappa vlastně sesterským závodem Givi, to se tak nějak všeobecně ví nebo tuší. Moc proto nepřekvapí, že se s Remove-X chlubí i tato značka. Pojďme proto hned na tu hlavní novinku, kterou jsou brašny K'Rudged. Opět jde o kousky navržené pro moderní cestovní endura ve velikostech 10 až 45 litrů. Brašny jsou vyrobené z materiálu TPU, dvě menší mají polopevnou gumovou základnu schopnou tlumit vybrace. Větší brašny jsou v podstatě vychytanější lodní vaky, zapínání jako u „loďáku“ najdete u všech brašen. Jejich hlavní zajímavostí je společná základna AV00, kterou snadno přiděláte na záď motorky a pak si už jen vyberete, kam tu či onu brašnu dáte, jestli nahoru nebo na bok.
Podobně jako Givi také Kappa doplňuje svou řadu hliníkáčů o chybějící top case. V tomhle případě jde o kufr z řady K'Mission, kde je třetím do party k 33litrovým bočním kufrům. Novinka je větší, má objem 44 litrů, můžete mít hliníkovou nebo černou a je vymyšlená tak, aby svými rozměry nevadila při otevírání božních kufrů.
Shad
Své novinky představil také španělský výrobce kufrů a příslušenství. Co se zavazadel týče, jsou největší novinkou první měkké postranní brašny pro cestovní endura. Terra TF40 jsou vyrobené z pevného otěruvzdorného a voděodolného materiálu, který si poradí i s UV zářením, uvnitř brašen je vyjímatelná vnitřní taška a tahle nová zavazadla můžete na motocykl připevnit pomocí držáků se systémem 4P, díky kterým je na motocyklu pevně uzamknete. Další novinka míří na silniční motocykly a jmenuje se E48SR. Jde o boční pevné kufry vyrobené z ABS plastu se zapínáním na zip s bezpečnostním zámečkem, kufry mají vnitřní přihrádky a v základu jsou vybavené vnitřními nepromokavými taškami. Poslední novinkou je držák mobilního telefonu X-Frame, který můžete namontovat jak na samotná řídítka, tak také na zrcátko v případě skútrů.
U městských přibližovadel ještě zůstaneme, protože velkou novinkou Shadu je spojení se značkou CLM. Ta se zabývá výrobou zámků řídítek, na západě Evropy hodně populárních. V principu jde o to, že zámek tvořený z 2mm kuliček obalených 5mm galvanizovaným ocelovým kabelem přišroubujete pevně na levé straně pod sedlem ke skútru. Druhý díl najde své místo na levém konci řídítka, a když někde zastavíte, jednoduše zámek zacvaknete do konce řídítka, takže máte řídítka vlastně dvojitě zamčená. Když zámek navíc protáhnete skrz integrální přilbu, máte ji zamčenou také. Zámky se prodávají ve dvou sériích a v několika velikostech tak, aby byly kompatibilní s jakýmkoli skútrem.
SW-Motech
Hlavním pilířem novinek od našich západních sousedů, jejichž podstatná část sortimentu se vyrábí v naší zemi, jsou brašny řady SysBag WP. Navazují na poměrně úspěšné výrobky SysBag, kde písmenka WP znamenají water proof, čili nepromokavost. Celkově je nová řada robustnější a už od základu je navržená pro adventure ježdění. Na výběr jsou tři brašny, primárně navržené jako boční, ale jdou použit i jinak. Velikosti L, M a S odpovídají až 40 litrům, menší mají objem 23 a 16 litrů. Až píšeme u největší velikosti proto, že v případě malého množství nákladu jdou pomocí popruhů zmenšit. Všechny brašny jsou v základu vyrobené z materiálu TPU, zavírají se způsobem rolltop, tedy jako lodní vak a přes to mají ještě zavírací víko. Vnitřní kapsa je vyjímatelná a nechybí systém MOLLE pro připevnění dalšího příslušenství. Největší brašna má rohy opatřené materiálem Hypalon pro větší ochranu, pro větší stabilitu má zase čtyři nožičky na spodku. Menší brašny jsou zkombinované ještě s materiálem EVA, takže jsou takové polopevné a všechny tři je možné připevnit na motorku pomocí nosiče nebo pouze pomocí popruhů.
Boční brašny jdou použít samozřejmě i jako brašna sedlová nebo na zadním nosiči a můžete je doplnit ještě jedním z nových tankvaků. PRO Cross WP je malý 100% voděodolný tankvak s popruhy, který by měl sedět i na lehká cestovní endura s vysokou nádrží. Popruhy jsou rychle odepínatelné pro případ tankování, zatékání dovnitř má zabránit víko přesahující přes samotný tankvak, zavřené ho drží magnety. Tělo tankvaku je vyrobené z TPU, víko z materiálu EVA a najdete na něm MOLLE systém z materiálu Hypalon. Zipy jsou samozřejmě také utěsněné. Pro Cross WP má objem 5,5 litrů, to druhá novinky Pro City WP má objem 9 litrů. Její konstrukce je v podstatě identická s tím rozdílem, že je určená pro použití s kroužkem na víku nádrže. Navíc má ještě dvě malé boční kapsy a uvnitř víka je zevnitř pouzdro na drobnosti.
Traxx Toolbox je, jak název napovídá, schránka na nářadí a další drobnosti, které jinak v běžném kufru zbytečně zabírají místo. 3,3litrová schránka je vyrobená z hliníku, stejně jako samotné kufry řady Traxx, má plastové utěsněné víko, které můžete za příplatek doplnit zámkem. Schránka má 3 montážní body, takže by měla najít své optimální místo na všech motorkách vybavených držáky řady PRO. Můžete ji dát jak zvenku, tak zevnitř a aby perfektně ladila s kufry, nabízí se v černé a přirozené hliníkové barvě.
Není to ale jenom o zavazadlech. Hodně zajímavou novinkou jsou nové nastavitelné klemy řídítek. Jsou CNC obráběné, můžete je mít stříbrné nebo černé a rozhodně nejsou jenom pro parádu. O tenhle doplněk byste se měli zajímat v případě, že toužíte upravit jízdní pozici, protože nabízí možnost předo-zadního posunu po 5 milimetrech hned do sedmi pozic a je jedno, jestli máte řídítka s průměrem 22, 28 nebo 32 milimetrů, pro všechny jsou klemy dostupné. Také poslední věc není jen na parádu, i když u ní už to vypadá na první pohled nejvíc. Jsou to zrcátka Sport, která ale nabídnou širokou škálu nastavení, navíc se budou nabízet v devíti verzích s různými délkami nožiček a závity, aby si každý našel ty pravé pro svůj stroj.
Risemousse
Pokud tuhle firmu neznáte, není to nic překvapivého. Jde o Italského výrobce mousse vložek do kol, které se dávají místo duší. Pokud nejezdíte enduro nebo motokros, dost možná neznáte ani mousse, takže je logické, že pak neznáte ani tohoto výrobce. Jeho nový produkt má ale poměrně značný potenciál tohle vše změnit. Nejprve si ale pojďme v rychlosti popsat, co je vlastně mousse zač. Zjednodušeně je to speciální pěna, která se dává do pneumatik místo duše, a tím se minimalizuje riziko defektu. Perfetní na enduro a motokros, kde se jezdí v těžkém terénu, a kde se také často přezouvá. Protože jednou z nevýhod mousse je fakt, že se o ně musíte starat, pravidelně mazat a že také poměrně rychle degradují. Poměrně rychle s přihlédnutím na nájezdy silničních pneumatik. Tenhle problém řeší firma Risemousse svojí novinkou B-Sure, což je první mousse pěna pro civilní silniční použití. Její životnost je 3 roky a po tuto dobu by měla garantovat své vlastnosti. Podobně jako u terénních mousse jde i tady o ochranu před defektem, ale v trochu jiném smyslu, protože B-Sure udělá z vaší pneumatiky takzvanou run-flat pneumatiku. B-Sure pěnu si dáte normálně na ráfek do pneumatiky a po nasazení gumy dofoukáte na požadovaný tlak. V případě defektu pak nedojde k vyfouknutí a deformování pneumatiky, ta místo toho ztratí jen malé množství tlaku a B-Sure zajistí bezpečné dojetí sníženou rychlostí do servisu. Není to tedy koncipované tak, že budete jezdit pouze na mousse do aleluja. Protože by se ale mohlo stát, že člověk defekt vlastně ani neobjeví, je součástí B-Sure systému bezdrátový snímač tlaku, který dá jezdci jednoduchými světelnými signály informaci o defektu. Potom stačí jenom lehce ubrat a najít si servis, který může být ale i několik desítek kilometrů vzdálený. Risemousse tuhle novinku uvede na trh na jaře 2022 nejprve pro skútry a pro stroje adventure s různým užitím od čisté silnice po rally. Postupně by výrobce chtěl nabídnout novinku také pro kategorii cruiserů, naháčů a sportovních motorek, každopádně se silničním závodním použitím se nepočítá.
Sena
Americký výrobce Bluetooth interkomů se v Itálii pochlubil řadou Quantum, jejíž hlavním znakem je spolupráce s audiospecialisty Harman Kardon. Ti samozřejmě navrhli a vyrábí mikrofon se sluchátky tak, aby se Sena mohla chlubit nejlepším možným zvukem. Vyloženě nový interkom z téhle spolupráce nevzešel, lepší ozvučení se jen osadilo do stávajících modelů 50S a 50R. Novinkou je interkom s integrovanou kamerou 50C taktéž vybavený audiem Harman Kardon. Kromě toho je lepší díky komunikačnímu protokolu Mesh, se kterým je možné se spojit v otevřené síti v podstatě s nekonečným množstvím uživatelů. Je tu také možnost míchat zvuk z připojených zařízení rovnou do videa a úrovně jednotlivých vstupů si nastavit, nechybí hlasové ovládaní v 8 jazycích, bohužel bez češtiny, a hlasově lze prostřednictvím interkomu ovládat i spárovaný mobilní telefon. Samotný interkom toho umí ještě mnohem víc, podobně jako kousky bez kamery. Co se samotného záznamu obrazu týče, umí nahrávat až ve 4K a 30 snímcích a podporuje také funkci smyčkového nahrávání, jako palubní kamery v autech.
Úplnými novinkami jsou dvě chytré přilby. Chytré jsou proto, že v sobě mají interkom s audiem Harman Kardon už integrovaný. Optimálnímu zvuku byl přizpůsobený také interiér, který je vyjímatelný, pratelný, rychleschnoucí a nechybí ani nosní a bradový deflektor. Co se samotných přileb týče, skořepina je vyrobená ze sklolaminátu, zapínání je řešené rychlopřezkou, je tu horní a bradová ventilace s výduchem na zadní straně a přilby se budou nabízet ve velikostech S až XXL. Jedna přilba se jménem Impulse je vyklápěčka, kde nechybí vnitřní sluneční clona nebo Pinlock 120 v balení, Stryker je integrálka, taktéž se clonou. Jak už jsme řekli, obě přilby jsou vybavené interkomem s technologii Mesh, krom toho je tu také vestavěné FM rádio s pamětí na 10 stanic, navíc je tu ještě zadní červené LED světlo s několika režimy svícení a blikání. V závislosti na jeho použití se výdrž baterie může pohybovat až k 18 hodinám, nabíjení pak trvá přibližně 2,5 hodiny a usnadní vám ho magnetická nabíječka. Krom těchto novinek také Sena zvedá záruku na 3 roky u interkomů včetně těch v přilbách, u samotných přileb dává záruku 5 let na integritu výrobku.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)