ktm_unor




Britský Herald vstupuje do pevninské Evropy

V Británii vzniká spousta zajímavých strojů, kterým ve vstupu do zbytku Evropy brání homologace Euro 4 a teď už dokonce Euro 5. Některé značky se s tím smíří a zůstanou na benevolentnějším domácím případně americkém trhu a některé se s tím rozhodnou poprat a vydají se vstříc boji s byrokratem. Druhou cestu si vybrala značka Herald, která v Miláně představila svou řadu Euro 5 v čele s jednoválcovou pětistovkou.

Kapitoly článku

O této značce jsme prvně psali před dvěma roky při návštěvě Birminghamské návštěvy Motorcycle Live. Krátké představení jsme přitom končili větou „s vývozem motorek Herald mimo Spojené Království se zatím nepočítá“. To se teď změnilo, když Herald představil modely Euro 5. Nadále přitom platí, že jádrem nabídky jsou čínské maloobjemové stroje v několika variantách. Klasické naháče, kafáče a scramblery se stopětadvacítkovým čtyřtaktem najdeme na trhu určitě i s jiným logem, stejně tak vzduchem a olejem chlazenou čtyřstovku.

Stopětadvacítky AJS, čtyřstovky Somoto, nebo taky Herald

Zato modely s názvy Brat už jsou zajímavější. Opět tu máme čínskou techniku, ale už designovanou v Británii. To je na vzhledu stopětadvacítky a dvěstěpadesátky znát. Je to pořád klasika, ale už šmrncnutá modernou a co hlavně, nespletete si je s hromadou dalších motorek. Za zmínku stojí třeba přítomnost zadního centrálního tlumiče, digitální přístrojovky s analogovým otáčkoměrem a LED světel. Dále je tu masivní přední USD vidlice a nerezový výfuk. Brat 125 pohání vzduchem chlazená osminka svými 10 koňmi a 9,5 newtonmetry, což prozrazuje stejný motor, jako používá například námi testované AJS. V nich se jevil jako to lepší čínské vzduchem chlazené a ještě aby ne, když to je původně motor z Yamahy YBR125. Motůrek si musí poradit se suchými 147 kilogramy, sedlo je ve výšce 820 mm a do nádrže se vejde 10 litrů. Stejné hodnoty najdeme i u většího Brat 250X, který by měl mít motor původně namalovaný pro Suzuki GN. Dvěpade má být ale limitovaná edice, takže ta se v Evropě nejspíš neobjeví.

Nás všechny ale pravděpodobně nejvíc zajímá největší Brute 500. To je oproti předchozím strojům jiná káva, minimálně z 80%. Taková část z motorky se vyrábí dle Heraldu ve Velké Británii. Brýle, zadní kyvka, páčky a další drobotina se obrábí přímo v závodě Herald, připravují tu také kabelový svazek, brzdy dodává britský Hel Performance, řídící jednotka motoru Athena je z Itálie, nazuté jsou Metzelerky. Motor nás zase zavede zpět do ČLR, protože jde o vodou chlazenou čtyřistapadesátku Zongshen. Známe jí například z Fanticu Caballero a i technické údaje ukazují, že tohle je oproti dýchavičným vzducháčům o level jinde. Herald udává necelých 43 koní a 40 newtonmetrů, ve spojení se suchou hmotností 140 kilogramů to vypadá na hodně zábavné svezení. Nutno říct, že silniční, protože stroj má drátěné 17palcové ráfky na obou kolech. O vzorné chování v zatáčkách by se mělo postarat nastavitelné odpružení Racetek a jestli vám jeho jméno nic neříká, není divu. Je to vlastně vedlejší kolej Heraldu, který využívá technických a technologických možností strojařské firmy s 30letou tradicí. V podstatě tu tedy máme motocykl postavený podle ingrediencí známých z Fanticu – čínský motor, kolem kterého je v západním světě postavená motorka. Na první pohled a ani na ten druhý, naživo, to nevypadá vůbec zle. Odpovídá tomu ale také cenovka, která je jednou taková oproti stopětadvacítkám. Brat 125 se v přepočtu vejde lehce pod 90 000,-, u pětistovky pouhým přepočtem dojdeme k částce atakující 180 000,-. Tak uvidíme, jestli se Heraldů dočkáme někdy i u nás.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist