ktm_unor




Jawa nabídne motorku na dobrodružné cestování

Design jako BMW GS, motor kopie Hondy CB500, původ Argentina, výroba Čína – takhle by se dal charakterizovat nový model, který se právě objevil v nabídce našeho týneckého výrobce. U Jawy bude mít za úkol nahradit již nevyráběný model Sportard. Víme o něm vše!

Kapitoly článku

Musím přiznat, že jsem sám váhal, jak se k téhle motorce postavit, když jsem se o její přítomnosti na českém trhu dozvěděl. Ty čínské Shineraye, tvořící řadu 350 OHC, chápu, tam je alespoň optické propojení s historií, ale tohle? Motorka zajímavá, ale proč Jawa? Jenže ona to není Jawa. Tohle je RVM by Jawa, něco jako Dacia by Renault. „RVM 500 je motorka úplně jiné kategorie, než na jakou jsou naši zákazníci zvyklí. Není to motorka pro jawáky, nýbrž pro motorkáře, kteří chtějí za málo peněz hodně muziky a je jim vlastně jedno, odkud to bude,“ řekl pro server Motorkáři.cz obchodní manažer týneckého výrobce Jiří Kraft. „Nestavíme na ní obchodní politiku Jawy, ani se nehlásíme k tomu, že bychom ji vyráběli. Jde o stroj z portfolia našeho argentinského partnera, který dokážeme nabídnout zákazníkům u nás.“

Na to, abychom tato slova dokonale pochopili, se musíme trochu porozhlédnout po světě a podívat se i do historie. Pro Jawu byl dlouhá léta komerčně velmi důležitý region Střední a Jižní Ameriky, zejména od dob, kdy v Evropě musela kvůli neplnění emisních norem přestat nabízet své dvoudobé modely 350/640. A jedním z největších zahraničních partnerů byla společnost Jawa Argentina, kterou vlastní jakýsi Roberto Martínez, sám vášnivý motorkář. A hlavně obchodník, který měl zájem nabízet širší portfolio, než jen dvoudobé 350 a čtyřtakty 660 (jichž byl svého času největším odběratelem), a tak s požehnáním týneckého výrobce v Argentině vedle opravdových Jaw prodával také různé další motocykly (jak jinak než čínské provenience) s českým logem. Choppery, naháče, cesťáky… „Lidé nám volali a chtěli ty motorky, které viděli na stránkách argentinské Jawy. Jenže neměly evropskou homologaci, tak jsme je dovážet nemohli. Nová RVM 500 však plní Euro 4, o motocykly této kategorie je momentálně obrovský zájem, tak jsme si řekli, proč ne? Zejména když model Sportard 660 je už kvůli emisním normám minulostí,“ říká Jiří Kraft.

Ale vraťme se ještě do té Argentiny. I tam už pár let platí emisní normy a překvapivě přísné, a tak už ani tam nenajdeme v portfoliu společnosti, jež se z Jawa Argentina změnila na RVM, žádný z produktů týneckého výrobce. Jediné, co by tam Jawa mohla teoreticky dovážet, je řada 350 OHC, jenže jsou tu hned dvě věci, proč se tak neděje. Zaprvé jde o výrobek čínské značky Shineray, jež si určuje, kde Jawa může její stroje pod svým logem prodávat, a jelikož má Shineray v Brazílii velkou továrnu, nemá zájem, aby v Jižní Americe jeho produkty nabízel ještě někdo další. Ale ono je to vlastně jedno, protože tím druhým negativem je cena – óhácéčka by tam totiž byla naprosto neprodejná, pokud by putovala tradiční cestou z Číny do ČR, kde by se předělávala na Jawy, a odtud do Jižní Ameriky. To by nikdo nezaplatil. I nadále však zůstává velmi silné provázání argentinské RVM a české Jawy. Ta nechce o své místo na jihoamerických trzích přijít, vrátit se by mohlo být hodně těžké. A to provázání by mělo být ještě silnější, na spadnutí je prý kapitálový vstup týneckého výrobce do společnosti Roberta Martíneze.

Dovoz strojů RVM 500, v Argentině nazývaných modelovým jménem Tekken, je tak logickým krokem. A to i ekonomicky – oni v té Jawě také musejí být z něčeho živi, což je teď docela problém. S koronavirem totiž prý skoro zemřel zájem o dvoudobé 350, jež ještě nedávno tvořily hlavní příjmy Jawy, řada 350 OHC byla spíš tak „na přilepšenou“. Jenže zatímco ještě přednedávnem v Týnci vyráběli 1400-2000 dvoutaktů ročně, letos to budou spíš jen tak dvě stovky. Do konce července to bylo necelých 160 kusů, přičemž něco přes 50 šlo na tuzemský trh, kde se jich obvykle prodá kolem 80-100 kusů každý rok ve formě „sady náhradních dílů“.

JAWA 350 Style,  JAWA 350 Style - Millitary,  JAWA 350/634 Retro

Uf. Politickou situaci jsme tedy probrali a můžeme se konečně podívat na zoubek stroji, který již je možné zakoupit v oficiální dealerské síti Jawy. Výroba probíhá kde jinde než v Číně, a to u společnosti jménem Tibet New Summit Motor Co., Ltd. Že jste to nikdy neslyšeli? My také ne, ale když se o ni začnete zajímat, zjistíte, že jde o výrobní značku založenou v roce 1994, která má v Číně pět továren, 3500 zaměstnanců a ročně vyprodukuje půl milionu motorek a 800 000 motorů. A také má společný joint venture podnik s tchajwanským Kymcem, které by do holportu s nějakým šmudlou určitě nešlo.
Pětistovka RVM je typickou adventurou, nebo chcete-li cestovním motocyklem se vzpřímeným posezem a dobrodružným vzhledem. Její design jednoznačně čerpá inspiraci v BMW R 1250 GS, ten zobák vpředu a na něj napojené stříbrné prvky jsou jednoznačné, stejně jako sedlo, kryty chladiče, tvar nádrže či zadní blatník uchycený na kyvce. Prostě fakt géeso, tedy až na světlo mnohoúhelníkového typu, které vypadá vlastně docela pěkně a kopíruje Hondu Crosstourer, navíc jde o LED světlomet – stejnou technologií je řešen i zbytek osvětlení motocyklu.

Jestliže vzhled má německé kořeny, motor zase připomíná Japonsko. Vyrábí jej sice čínský Loncin, ale když se na něj podíváte, máte pocit, že už jste ho někde viděli. No jasně, vždyť jsem na něj loni koukal celou sezónu v Hondě CB500X, kterou jsme v redakci měli na testování! Tohle není lehká inspirace, tohle je prostě ten motor. Tečka. Nevím, jak to je ošetřené mezi Loncinem a Hondou, o Hondě se říká, že svoje agregáty jiným výrobcům neposkytuje. Jestli je tohle ale výjimka, sami nevíme. Trochu jiný je design deklů, ale jinak je to přesně ten řadový, kapalinou chlazený dvouválec s objemem 471 cm3 a poměrem vrtání a zdvihu 67 x 66,8 mm, komprese 10,7:1, šestikvalt, antihoppingová spojka… Drobný rozdíl je ve výkonu, zatímco Honda nabízí plných 35 kW (strop třídy A2), RVM má 32,5 kW/44 koní při 8500 otáčkách.

Co se podvozku týče, je RVM 500 tak trochu kombinací Hondy CB500X a Benelli TRK 502 X. Rám připomíná Hondu, stejně jako kyvka obdélníkového průřezu nebo dvoupístkové třmeny značky Nissin, přední vidlice je však USD jako na Benelli (tady od japonské značky Kayaba) a stejně tak vyplétaná kola, vybavená bezdušovými pneumatikami Metzeler Tourance, jsou jako na čínské Italce – vpředu devatenáctipalcové 110/80, vzadu 150/70 sedmnáctipalcové. Jako u Benelli je velká také nádrž, poctivých 20 litrů, a dvojice předních vykousaných plovoucích kotoučů o průměru 300 mm. Jak vpředu, tak vzadu si můžete nastavit předpětí pružin a odskok na tlumičích. S rozvorem 1479 mm je RVM mezi oběma rivaly (1445 a 1525 mm), světlá výška 230 mm je výrazně větší než 180 mm Hondy, Benelli tento údaj nesděluje. S výškou sedla 820 mm je potom argentinsko-čínský stroj nejnižší (Honda 830 mm, Benelli 840 mm). S provozní hmotností včetně plné velké nádrže 206 kg je potom RVM zase mezi Hondou (197 kg) a Benelli 213 kg). Užitečné zatížení je podle TP jenom 160 kg, ale to je prostě motorka z Číny, tam tohle udávají u všeho (vlastně ne, u všeho udávají 150 kg, ať jde o malý skútr nebo velký cesťák).

Modely RVM 500 si u dealerů Jawy můžete začít objednávat, fyzicky již jsou v České republice. Cena byla stanovena na 154 840 Kč, což je hodně blízko sto šedesáti tisícům, co chce Benelli za téerkáčko ve verzi X, Honda za 170 už má docela odstup. Co RVM hraje do karet, je velmi dobrá základní výbava. O bezdušových Metzelerech, brzdách Nissin či LED světlech již byla řeč, a tak přidejme ještě bástry, padací rámy, centrální stojan, dvě palivové mapy Safe/Sport nebo  přístrojovou desku, jež nabídne spoustu údajů včetně zařazeného kvaltu, palivoměru a údajů o dojezdu nebo spotřebě. Takhle na papíře a fotografiích vlastně nová RVM by Jawa nevypadá špatně, na jízdní dojmy si počkáme do redakčního testu, který pro vás připravíme.

 AKTUALIZACE: Ohledně původu motoru jsme se zeptali u českého zastoupení Hondy, zajímalo nás, jak je to s tímto agregátem, evidentně CB500, a jeho výrobcem Loncin. Oficiální stanovisko zastoupení japonské značky zní takto:
Motory Honda nejsou vyráběny ani prodávány dalšími ci dalším OEM (dalším výrobcům motocyklů). Originální znění: Honda motorcycle engines are not produced or sold by or to any other OEM).

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 48 Kč od 16 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
z.a.j.o.c.h přispěl 3 Kč
Matesvfr přispěl 3 Kč
jo přispěl 3 Kč
Páčkalíny přispěl 3 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Petr_TA přispěl 3 Kč
rastaspooky přispěl 3 Kč
WIMPY přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Hydropes přispěl 3 Kč
smmitthy přispěl 3 Kč
morinek přispěl 3 Kč
automotocerveny přispěl 3 Kč
kain80 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist