Kawasaki inovuje řadu Z, jeden model dostal jméno Ninja
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Foto: Kawasaki | Zveřejněno: 5.11.2019 | Zobrazeno: 12 210x
Zelená značka do Milána přivezla šest novinek, ovšem tři z nich už jsme dopředu znali – třetí retro W800, sportovně cestovní Ninju 650 a kompresorové psycho Z H2. Stroje představené v Itálii nejsou tak vyzývavé, ovšem co do prodejů budou pro Kawu určitě ještě důležitější. A to především v případě Z900.
Kapitoly článku
Z 900
Tahle devítistovka je trnem v oku konkurence od doby, kdy přišla na trh. Kawě se tedy dařilo i s předchozími Z750 a Z800, ovšem u Z900 je ten nepoměr mezi výkony, které tahle motorka podává, a její cenou prostě obrovský. Ač má v názvu tři číslice, její motor má objem i chování litru. Oukej, má 125 koní a ne 150, ovšem na běžné ježdění je to pořádné stádo, navíc podporované bezmála stovkou newtonmetrů, a hlavně ta motorka nestojí tři kila a víc, jako je u litrových čtyřválcových naháčů běžné. I tahle nová verze zůstane podobně drahá (tedy spíš levná) jako letošní, oficiální cena bude 239 900 Kč, a to dostane spoustu moderních fičur, o kterých se stávajícímu modelu (doprodávanému za 210-220 tisíc) mohlo jen zdát.
Především to bude třístupňová kontrola trakce, která devítistovkovému Zedovi fakt chyběla, a spolu s ní se objeví i čtveřice motorových módů Sport, Road, Rain a Manual. První tři mají předvolené úrovně trakce a silnější či slabší motorovou mapu, čtvrtý je vaší volbou. Jak se dalo očekávat, tyhle věcičky si nebudete nastavovat na tom starém budíku, ale je tady pěkný barevný 4,3“ TFT displej, jaký známe už z Ninji 650 a i tady jej bude možné propojit se smartphonem prostřednictvím aplikace Rideology.
Nový model od starého rozeznáte bezpečně podle nového předního světla, veškeré osvětlení je teď z LED diod. Ona je vlastně nová většina plastů vpředu včetně nádrže, ale když nemáte Zeda nakoukaného, tak to nepoznáte. Stejně jako nemáte šanci poznat, že rám je zesílený v oblasti čepu kyvky, odpružení nově naladěné a že motor plní normu Euro 5.
I nadále bude Kawasaki nabízet Z900 také ve verzi 70 kW, která dovoluje seškrcení na 35 kW pro držitele řidičského oprávnění A2. Ta bude stát 229 900 Kč a od „plnotučné“ verze ji nijak nerozeznáte, bude mít i stejné vychytávky. Po seškrcení na 35 kW se na obě motorové mapy akorát změní průběh výkonu, jeho maximum bude stejné.
Z 650
Tohle byla tutovka, tady nebylo co řešit. Před měsícem Kawasaki představila model Ninja 650, který je oblečeným dvojčátkem tohoto Zeda, takže se čekalo jen na to, jaké změny Z650 čekají. Hlavně ty designové, neboť co se vnitřku týče, samozřejmě je vše identické jako u Ninji.
Ačkoli ještě donedávna to až tak samozřejmé nebylo, protože přístrojovky obou modelů byly jiné. Teď se však již sjednotily na 4,3“ barevném TFT displeji, o němž jsme psali už výše u devítistovky. Tohle uživatelské rozhraní teď bude Kawasaki montovat všude a my s tím nemáme sebemenší problém. Stejně jako Ninja má Zed pohodlnější sedátko spolujezdce, pneumatiky Dunlop Sportmax Roadsport 2 a motor plní normu Euro 5.
Proti stávajícímu modelu dostala „dvacítka“ podstatně dramatičtěji tvarované přední světlo, jak jinak než ledkové, a musím říct, že Zed výrazně prokoukl. Celý čumák je ostřejší, motorka působí díky jiným krytům chladiče svalnatěji a moderněji. U dealerů za ni zaplatíte 174 900 Kč v případě zelené, o pět tisíc víc stojí černá a bílá.
Ninja 1000SX
A do třetice další Zed, který už ovšem není Zed. Z modelu Z1000SX se totiž v jeho čtvrté generaci pro příští rok stane Ninja 1000SX. Je to v rámci zjednodušení, Z jsou prostě naháče, jméno Ninja používají kapotované, sportovně laděné stroje. V Americe to tak mají už dávno. Každopádně ať se jmenuje, jak chce, důležité je, že esixo zůstalo pořád tou pohodlnou motorkou, na které nesmíte otevřít plyn na doraz, protože potom už nemůžete přestat…
Pokud se vám zdá, že nový model vypadá stejně jako starý, tak se vám to jenom zdá, ale ty změny nejsou moc markantní. Přesto se dá říct, že se změnila většina plastů a je tady jiné plexi, nastavitelné do čtyř poloh. Podle čeho však poznáte Ninju naprosto bezpečně, je výfuk – namísto dvou dvojitých koncovek je tady akorát lauf na pravé straně. Podle mě ale měl být trochu víc přizvednutý nahoru.
Za řídítky ovšem víte hned, že sedíte na novém modelu – obě sedátka jsou pohodlnější. Opět je tady barevné téeftéčko, u něhož si můžete vybrat ze dvou druhů zobrazení (plus jestli chcete obrazovku černou nebo bílou), které se ovládá z levého řídítka, na němž přibylo tlačítko tempomatu. I Ninja 1000SX dostala čtyři motorové módy, sdružující nastavení nové citlivější kontroly trakce a dvou motorových map. Víceosou elektroniku už měl předchozí model, novinka se navíc může pochlubit ještě obousměrným rychlořazením.
Změny na motoru se daly vystopovat už podle předchozích řádků, nově je plyn ovládán čistě elektronicky. Aby byla splněna norma Euro 5, bylo kromě výfuku potřeba předělat i airbox nebo vačky. Co se podvozku týče, úpravy se omezily na jinak nastavené odpružení a nové pneumatiky Bridgestone Battlax Hypersport S22. Že byste tu čekali spíše nějaké cestovní pryže? Je vidět, že nemáte tušení, jaké zvíře se ukrývá pod maskou tohoto cestovně laděného stroje…
Ninja 650
Novinka představená před měsícem má trochu jinou cenovou politiku než nahatý Zed, černá stojí 189 900 Kč a o pět tisíc dražší jsou bílá a zelená.
W800
Známe i cenu třetí verze znovuzrozené osmistovky, která doplní cruiser Street a sportovní Café. Za klasiku dáte 244 900 Kč.
Z H2
Kompresorová bestie mučící zadní pneumatiku dvěma stovkami koní už také prozradila, kolik bude stát vstupenka do pekla. Za celou černou zaplatíte 429 900 Kč, šedá s červeným rámem vyjde na 439 900 Kč a nejdražší je podle očekávání černá se zeleným rámem, ta bude za 444 900 Kč.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.