Krádeže motocyklů 2008 - statistiky a rady
Text: Jakub Janata | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 27.2.2009 | Zobrazeno: 25 593x
Jednou z nejhorších nočních můr každého motorkáře je ukradená motorka. Ať už ukradená z garáže nebo při odpolední vyjížďce za krásného počasí, kdy si sednete na zahrádku ke kávě a motorka stojí osamoceně na parkovišti. Stačí chvilka nepozornosti a hned máte plno starostí. Po návratu k zaparkované motorce vás vítá jen prázdná plocha a Vy padáte do mdlob. Na statistice si ukážeme nejrizikovější kraje ČR, pak si zopakujeme základní pravidla zabezpečení, abychom tak předcházeli možným krádežím.
Krádeže motorek můžeme rozdělit na tři způsoby:
1. Odjetím z místa (viz video 1. díl a 2. díl)
2. Naložením do dodávky nebo na přívěs
3. Výjimečně i takzvaně „sovětským způsobem“, to znamená výměnou řidiče bez zhasnutí motoru :o)
Od tiskového mluvčí ÚOOZ plk. Mgr. Pavla HANTÁKA jsme dostali následující vyjádření:
Krádeže motocyklů tvoří v České republice z celkové kriminality na úseku krádeží motorových vozidel spíše okrajovou část. V roce 2008 bylo v ČR odcizeno 782 motocyklů. Pro srovnání za stejné období bylo odcizeno 18011 dvoustopých motorových vozidel a je registrováno 49430 případů krádeží věcí z automobilů. Je to dáno především tím, že se jedná o úzkoprofilové zboží, kde je zajištěn odbyt u poměrně úzkého okruhu zájemců, leč poslední dobou zájemci stoupají.
Část odcizených motocyklů je použita na náhradní díly, většinou se však podle dostupných informací v tomto segmentu jedná o krádeže na objednávku vytipovaného konkrétní značky a typu motocyklu a takovéto stroje jsou většinou po změně identifikačních znaků na základě např. padělaných dovozních dokladů zlegalizovány pro provoz v ČR, v menší míře jsou určeny pro další vývoz. V dnešní době je většina případů krádeží vozidel záležitostí organizovaných skupin a nejinak tomu je i u krádeží motocyklů, které jak již bylo uvedeno, jsou většinou prováděny na objednávku konkrétního typu motocyklu.
Pokud je motocykl zaparkován na ulici, prakticky nelze jeho odcizení zabránit. Krádeže jsou obvykle prováděny velmi jednoduše naložením do zakrytého nákladního auta nebo přívěsu. V poslední době se množí případy odcizení motorových vozidel po vloupání do různých objektů (garáží, rodinných domů). Poměrně nízké číslo kradených motocyklů v ČR je dáno i tím, že v mnoha případech odcizují naši pachatelé motocykly v zahraničí, především Rakousku a Německu. Za jednu noc je skupina schopna odcizit i několik motocyklů, které rozdělí do několika dodávkových vozidel nebo přívěsů. Riziko zadržení je v současné době volného pohybu osob bez kontrol na státních hranicích poměrně malé.
Bohužel na jejich útvaru není podrobně vedena statistika podle značky či kubatury. K naší smůle se tak nedozvíme, o které značky je největší zájem a o které menší.
Zajímavostí jsou ale pachatelé, kdy bylo vyšetřováno 5 žen, 50 mladistvých ve věku 15-17 let, 23 nezletilých ve věku 1-14 let a pak recidivisté v počtu 68. Z toho pod vlivem alkoholu bylo celkem 13 osob. Ostatní pachatele neznáme, ale známe celkovou vyčíslenou škodu, která je neskutečných 45 734 000 Kč za rok 2008 a z toho jen 894 000 Kč se podařilo zajistit.
Rizikovost v jednotlivých krajích:
Kraj: počet ukradených: objasněno:
Praha: 148 10
Středočeský kraj: 106 11
Jihočeský kraj: 67 37
Západočeský kraj: 63 21
Severočeský kraj: 101 28
Východočeský kraj: 67 24
Jihomoravský kraj: 122 49
Severomoravský kraj: 108 41
Celkem: 782 221
Nakonec několik pravidel, jak předejít krádeži a znepříjemnit lapkům jejich „živnost“:
1. Zamykat řídítka.
2. Nenechávat klíčky v zapalování nebo zámku od sedla.
3. Na kratší zastávky používat zámek na kotouč brzdy (nejlépe s alarmem, například tento) – zamykat zadní kotouč a ne přední z důvodu ztíženého odtahu.
4. Na delší zastávky zamykat speciálním řetězem motocykl k pevnému bodu - ať už sloup nebo speciální oka v zemi. Nepoužívat zábradlí nebo dopravní značky, obě varianty jsou málo ukotvené.
5. Zabezpečení elektronické: např. tajný vypínač, dále alarm, kdy ceny dnes začínají už od 1000 Kč s jednookruhovou blokací, dálkovým rádiovým ovladačem, který můžeme dál rozšiřovat o polohový či otřesový čidlo, případně i pagerem nebo vyhledávacím zařízením.
6. Zřídit si pojištění – naštěstí pojišťovny nabízejí sezónní pojištění, kdy od 1.4. do 31.10. příslušného roku je motorka pojištěna proti havárii a krádeži a v zimním období jen proti krádeži. Tato varianta má výhodu, že se cena pojistek podstatně snížila. Pojistné na běžný motocykl je tak možné získat už od 5000,- Kč za rok.
7. Mít pro všechny případy vyfocenou motorku ze všech stran a případně uveřejnit krádež na webu. Lapkům alespoň znepříjemníme další prodej, v lepším případě motorku někdo zahlédne a dá vědět majiteli.
Informace o redaktorovi
Jakub Janata - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)