ktm_unor




KTM 1290 Super Duke RR: Limitovaná raketa se spoustou karbonu

Tohle je hračka pro ty, kterým je sériový Super Duke R trochu moc fádní. Zní to sice praštěně, ale je to tak. Zejména když vedle něj postavíme nové RR, které je přesně takové, jak to od těch dvou písmenek očekáváte. Zlé. Motorka na okruh, která dostala silniční homologaci omylem. A vznikne jich jen 500.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Super Duke od své premiéry v roce 2005 urazil už pořádně dlouhou cestu. V té první generaci, ještě ve verzi 990, také byly svého času dvě verze, ale ty se jmenovaly Super Duke a Super Duke R. Druhá jmenovaná byla o poznání ostřejší, měla i jinou geometrii a byla to prostě okruhovka. Jenže potom začala KTM cpát písmenko R na konec kdečeho, a to i do nové 1290, která přišla v modelovém ročníku 2014. The Beast. Pamatuji si, že ten rok byly vyprodané dvě motorky a dealeři na ně měli pořadníky: super levná Yamaha MT-07 za 140 tisíc a ďábelský 1290 Super Duke R za půl mega. V sezóně 2019 přišla druhá generace dvanáct-devadesátky, která řádně přitvrdila, nicméně někomu v Mattighofenu to přišlo pořád málo. Oni ti kluci tam to mají v hlavě trochu zpřeházené… Výsledkem je 1290 Super Duke RR, který se hodně podobá tomu původnímu prototypu, z něhož okruhové zaměření stříkalo všemi směry.

Co tedy ta písmenka RR znamenají? Více obratnosti, lehkosti, tuhosti, odezvy – prostě všechno, co potřebujete, když se na dráze honíte za desetinkami. Nicméně je samozřejmě velká otázka, jak často se tahle motorka podívá na závodní dráhu, vzhledem k tomu limitovanému počtu 500 vyrobených kusů (přičemž do Ameriky tenhle model ani nepůjde), karbonovým komponentům a ceně, což jí všechno dává jistý punc exkluzivity a určitě si ji dost lidí koupí hlavně jako šperk. Tak úplně Itálie do obýváku to není, ale docela jsme zvědaví, kdo si RR koupí fakt proto, že bude boží na okruhu, a kdo proto, že bude boží na Dubé, nicméně do Mostu ho nevezme, protože by mu přišlo škoda takovou krásku rozvěsit pod Matadorem. Každopádně, ať bude osud těch motocyklů jakýkoli, důležité je, že potenciál mají obrovský. A je jen na majiteli, jak ho využije.

Dost možná by se tady namísto RR mohla objevit písmena RC, kde to druhé by znamenalo „carbon“. Uhlíkových prvků je totiž na Super Dukovi opravdu dost a my vám nejdříve odhalíme ty méně důležité: pás kolem víčka nádrže, přecházející v kryt přední části bandasky, plošky u stupaček bránící vašim patám ve výletu do útrob stroje a kryt řetězu kombinovaný s lízátkem zadního kola. A ty větší kusy? Zaprvé je to přední blatník, na nějž navazuje chladicí náfuk k brzdovým třmenům, a zadruhé celá zadní část se sólo sedačkou. Ta je krutopřísně racingová, váží jen 800 gramů a na svém konci nese snadno odnímatelný držák RZ s LED blinkry, jež jsou zároveň i zadními a brzdovými světly. Harley to u svých cruiserů má už dávno, proč ne sportovní motorky? Jo a karbonové prvky najdete i na výfuku Akrapovič, který je tady sériově. Pokud byste chtěli, můžete si doobjednat ještě závodní komplet Evolution Line. To bude taková nepsaná povinnost…

Kromě krásy a funkčnosti se karbon používá také pro snížení hmotnosti a v téhle oblasti se RR může pochlubit 9kg úbytkem proti standardnímu erku. Na váze tak ukáže rovných 180 kg, a jelikož motor ze sebe dostane 180 koní, jsme tady na onom magickém poměru hmotnosti a výkonu 1:1. Teda, je to trochu „upocené“, protože je to bez veškerých náplní, s prázdnou nádrží jsme na 189 kg a s plnou 16litrovou na rovných dvou metrácích, ale budiž. Marketingově to zní dobře. Ta redukční dieta navíc nebyl jen zásluhou oněch karbonových prvků, li-ionová baterka ušetřila nemalých 2,5 kila a dalších 1,5 kg jde na vrub lehoučkých sedmipaprskových litých kol, obutých do okruhových pryží Michelin Power Cup2. A víme, jak je to s těmi kily na neodpružených a navíc ještě rotujících hmotách. Mimochodem původně měl mít Super Vévoda RR ještě lehčí ráfky, ale Jeremy McWilliams je při testování znectil za to, že nejsou dostatečně tuhé na to, aby dokázal ze šasi vydupat maximum. By mě zajímalo, kolik běžných smrtelníků tohle pozná… Ale pro KTM je to důležité.

Další drobnou úsporu 320 gramů přinášejí ještě lehké frézované brýle, a tím se dostáváme k podvozku. Teď na vás vychrlím sérii čísel, ale pro fajnšmekry jsou nezbytná. Veškeré tlumení a pružení mají na starosti komponenty WP Apex Pro, přední vidlice s uzavřenou cartridgí nese označení 7548 a je určena pro závodní použití, 7117 je číslo tlumiče řízení a pod číslem 7746 zase najdeme zadní tlumič. Ten byl vyvinut speciálně pro RR, má závodní technologii SCS Big Valve a umožňuje i nastavení délky v rozmezí 353-360 mm, což se projeví na výšce sedla, jež je standardně v 847 mm, o 12 mm výš než u standardu, ale můžete ho snížit až na 837 mm. Že jsou veškeré komponenty plně stavitelné (vzadu i pomalá a rychlá komprese), je snad samozřejmé. A nastavit si můžete i ergonomii, která je na RR lehce okruhovější, přičemž řídítka mají čtyři možné polohy a závodní stupačky dokonce 12.

Co se motoru týče, tady žádné změny neproběhly, pořád je to euro-pětkový dvouválec 1301 cm3 s výkonem již zmíněných 180 koní při 9500 otáčkách a krouťákem 140 Nm při osmi. Ovšem změny jsou v tom, jak jsou tyto hodnoty kontrolovány. Na pravé rukojeti totiž najdete „rychlejší“ plyn, namísto 72° tady kroutíte o sedm stupňů menší úhel, tedy 65°. A především dostalo erero ještě šikovnější elektroniku s citlivějšími zásahy kontroly trakce i anti-wheelie a dalšími dvěma režimy – k trojici Rain/Street/Sport dostanete ještě Performance a nejdivočejší Track, jenž upravuje i zobrazení přístrojovky a úplně deaktivuje možnost tempomatu a připojení mobilu.

KTM 1290 Super Duke RR je taková „Bestie na druhou“ a Rakušané k ní samozřejmě mají i nějaké doplňky, ať už jde o ten zmiňovaný výfukový systém, nebo padáky či tlusté vykousané kotouče. To samozřejmě ještě navýší cenu, která už tak není nízká. Bohužel ovšem pořád nevíme, jak konkrétně „nenízká“ bude, a dozvíme se to nejspíš až pozítří, tedy ve čtvrtek 8. dubna, kdy má být na webu KTM zprovozněna možnost online objednávky jednoho (nebo více, záleží na vašich touhách a peněžence) z 500 avizovaných kusů. Už standardní Super Duke R není se svými 490 tisíci korun žádná láce a do RR toho v KTM nasypali fakt dost. Až ji budeme vědět, hned vám cenu řekneme!

AKTUALIZOVÁNO 9. 4. 2021:
Oficiální cenu KTM oznámila až v okamžiku, kdy bylo možné si Super Duka RR rezervovat online. V Česku činí nemalých 668 900 Kč, tedy o 170 tisíc víc než za standardní verzi. Tedy spíše činila, dnes totiž KTM oznámila, že všech 500 kusů bylo za 48 minut rozebraných. Nicméně něco z toho určitě budou spekulanti, někdo si to rozmyslí... Ti, kdo se registrovali později, jsou uvedeni v čekací listině, takže když náhodou někdo před nimi svou rezervaci zruší, posunou se v seznamu čekatelů výš a třeba na ně nakonec vyjde řada. Jisté procento strojů si určitě rezervovali také dealeři, kteří je budou dále prodávat na svých showroomech, takže jestli bez erera nemůžete žít, sledujte také inzeráty.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Frenkee přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist