KTM míří na segment litrových naháčů s 990 Duke
Text: Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Video: Honza Zajíček | Střih: Honza Zajíček | Zveřejněno: 7.11.2023 | Zobrazeno: 10 603x
KTM nastupuje do segmentu litrových naháčů s novým Dukem. Zároveň slaví 30 let modelové řady Duke a to všechno s motorkou, která je správně šílená už na první pohled. A i když nemá nejvyšší výkon ve třídě, vše dohání mimořádně nízkou hmotností.
Kapitoly článku
V tiskové zprávě KTM uvádí, že je vzhled nového Duka postaven okolo konceptu „výbuchu zastaveného v čase“. Sluší se dodat, že je to patrně výbuch na place při natáčení filmu Predátor. Protože právě filmového Predátora z kultovního akčňáku s Arniem připomíná Duke svojí maskou, kombinující denní svícení po obvodu s hlavním světlem uprostřed. Ani zbytek designu nezůstává nic dlužen. Duke je jedna ostrá linie vedle druhé, plasty kolem ocelové nádrže na 14,5 litru vypadají jako dopředu namířené bodce a nechybí vzhůru zvednutá záď, tvořená hliníkovým podsedlákem.
Zároveň je potřeba dodat, že 990 Duke není jen „našťouchnutou“ verzí současné 890. Přestože je základní silueta stejná, novinka dostala nový tužší rám s novou hliníkovou kyvkou a taky značně přepracovanou verzi motoru LC8c. Ta má objem 947 cm3, dosahuje výkonu 123 koní při 9 500 otáčkách a točivého momentu 103 Nm při 6 750 otáčkách. Jak už padlo výše, tyto hodnoty se na první pohled nezdají nijak zázračné, ale pak je tu hmotnost, která činí parádních 179 kilogramů bez paliva.
990 Duke jede na sedmnáctipalcových ráfcích převzatých z vrcholného 1290 Duka a obouvá pneumatiky Bridgestone S22. Přední vidlice WP Apex drží ve frézovaných brýlích, které bychom čekali spíš v katalogu příslušenství, ale takhle vypadají už na sériové motorce. Vzadu pracuje tlumič opět WP Apex, tentokrát s nastavitelným odskokem a předpětím. Brzdy mají vpředu dva kotouče o průměru 300 s radiálními čtyřpísty a radiální pumpou. ABS nechybí mód Supermoto, umožňující driftování v nájezdech do zatáček.
Jezdecká pozice je naháčově vzpřímená a oproti 890 Dukovi není sedlo tolik skloněné dopředu, čímž by se mělo omezit klouzání na nádrž. 760 milimetrů široká řídítka jsou nastavitelná do celkem čtyř pozic.
Jezdci dělá společnost vzhůru trčící pětipalcový TFT displej, a jak už to u KTM bývá, několik prvků výbavy je po skončení zkušebního období „uzamčeno“, a pro jejich opětovné zprovoznění musí majitel vysolit nějaký ten chechták u dealera. Konkrétně jde o dva přídavné jízdní režimy s možností vlastního nastavení a dále o obousměrné rychlořazení. K dispozici je také Launch control, Wheelie control a další vychytávky.
Zběsile vypadající a zběsilý 990 Duke zamíří do prodeje na příští sezónu a můžete jej mít buď v poněkud fádní černé, nebo oranžové barvě. Oranžová je tím pádem jasná volba, protože když už, tak už… Jedinou neznámou zůstává cena.
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)