ktm_unor




Kymco má velké elektrické plány, na benzín ale naštěstí nezapomnělo

Itálie je země skútrům zaslíbená a značce Kymco se zde dlouhodobě velice daří. Proto není divu, že tradičně pojala veletrh EICMA ve velkém a představila zde spoustu novinek. Některé snadno zapomenutelné a spíš jenom za účelem otestování reakce potenciálních zákazníků, jiné ale opravdu velké. Ty představil sám šéf Kymca Allen Ko, kterému sekundoval generální ředitel americké značky LiveWire Karim Donnez. Tyhle dvě společnosti totiž spolu dost pečou…

Kapitoly článku

Co má společného tchajwanský převážně skútrový výrobce Kymco a americký výrobce elektrických motocyklů LiveWire? Je to dost zamotané, takže jenom ve zkratce: LiveWire byl první elektrický motocykl od Harley-Davidsonu, který celý tento projekt v roce 2021 vyčlenil ze svého portfolia do samostatné stejnojmenné značky, do níž majetkově záhy vstoupilo právě Kymco. To s elektrikou koketuje již dlouho, na Tchaj-wanu jezdí spousta malých elektrických skútrů s výměnnými bateriemi a k tomu značka již pěkných pár let v Miláně představuje pokaždé jiný velký elektrický sportovní motocykl, který v premiérovém roce 2018 nesl označení SuperNEX a od dalšího ročníku už RevoNEX. Letošní RevoNEX je zase úplně jiný než ten minulý a přešel z moderny na neo-retro design, tak trochu připomínající Husqvarny nebo MV Agusty. Ale k tomu přidává zajímavou průhlednou kapotáž.

Co se technických údajů týče, nevíme vlastně nic. Tedy, skoro nic. Protože během prezentace RevoNEXu si pan Ko pozval na pódium pana Donneze, a ten nám prozradil, že Kymco chce (konečně) svůj stroj poslat na trh a LiveWire že jim do něj bude dodávat svou pohonnou jednotku S2, kterou dává do elektrického dirttrackeru S2 Del Mar, resp. letos představeného roadsteru S2 Mulholland. A tam má baterka kapacitu 10,5 kWh, což by mělo stačit pro kombinovaný dojezd cca 150 km (to zní uvěřitelně) a motor ze sebe vydupe 63 kW/86 koní a 264 Nm, což stačí na maximálku 160 km/h (pravděpodobně omezenou) a zrychlení na stovku za 3,3 vteřiny. To jsou údaje, které by RevoNEXu docela slušely, že?

Každopádně Karim Donnez nebyl na pódiu jenom kvůli tomu, aby nám řekl tuhle drobnost. Oba pánové nám totiž prozradili, že Kymco a LiveWire podepsali v říjnu smlouvu o tom, že spolu vyvinou další produkt na platformě S2, a tím bude první elektrický maxiskútr LiveWire, primárně zaměřený na evropský trh. Tenhle skútr by měl debutovat v první polovině roku 2026. K vidění zatím jsou akorát nějaké rendery, každopádně stroj to asi bude zajímavý. A hlavně dosti výkonný…

Teď už opusťme elektriku a podívejme se, co nového Kymco představilo s benzínovým motorem. Tahle značka už je vyhlášená tím, jak ráda potenciální zákazníky napíná svými projekty velkoobjemových modelů, a tak nás vlastně ani nepřekvapuje, že terénní maxiskútr je tady opět pouze ve formě konceptu. Loni se jmenoval CV-L6, letošní varianta dostala označení CV-R5 a kromě jména se výrazným způsobem proměnil i design, ale pořád to je prostě připravovaný útok Kymca na kategorii dobrodružných maxiskútrů, konkrétně na Hondu X-ADV nebo Peugeot XP400. Opět platí, že technické údaje nevíme vůbec žádné, tedy skoro. Kymco slibuje měkce nastavené odpružení a podsedlový prostor, který pojme integrální helmu, plus zdůrazňuje, že zadní odpružení je řešeno kyvnou vidlicí, není to variátor. To naznačuje použití motoru z dvouválcového AK 550i, na druhou stranu překvapuje použití pouze 14“ zadního kola, jaké používá čtyřstovka Xciting, vpředu je 15“. Čekali bychom vzadu patnáctku a dopředu klidně sedmnáctku, jak to má X-ADV. Co jsme ještě dokázali vykoukat, je moc pěkná přední USD vidlice uchycená motocyklovým stylem v dvojitých brýlích a velikánský TFT displej před kónickými offroadovými řídítky. Věříme, že jednou se terénní maxiskútr od Kymca na trh dostane, ale kdy to bude a jestli bude vypadat jako CV-R5, to vám dneska nikdo nepoví.

To model AK Premium 575 je mnohem reálnější. Kymco přišlo se svým dvouválcovým maxiskútrem nazvaným AK 550i v roce 2016 a šlo o jasný útok na Yamahu Tmax, loni se potom začala prodávat luxusní varianta nazvaná Premium. A teď v Kymcu přidali do motoru kubíky, aby trochu stáhli náskok Yamahy. Nový objem á-káčka činí 574,2 cm3, o necelých 24 kubíků víc než doposud, přičemž Kymco bohužel tradičně neudává údaje o vrtání a zdvihu, takže těžko říci, jak konstruktéři k tomu většímu objemu došli. Každopádně výkon zůstal na stejné hodnotě 37,5 kW/51 koní, ovšem točivý moment se zvedl z 52,3 na rovných 55 Nm. Že to není mnoho? Inu, přes pět procent, a když to podpoříte třeba ještě jinak nastaveným variátorem, mohlo by to být hodně zajímavé. Už takhle jelo á-káčko jako píchnuté včelou. Zůstala bohatá výbava verze Premium, počítat tedy můžete s tempomatem, elektricky nastavitelným plexi, náklonovým ABS, bezklíčkovým zapalováním a dalšími rozmazlujícími prvky.

Kromě těchto velkých novinek má Kymco na stánku ještě spoustu dalších strojů. Některé jsme už viděli (Sky Town, Downtown GT, Xciting VS), jiné nikoli, jako třeba Dink X 125, což je staré jméno pro jiný skútr, v tomto případě offroadový, nebo sportovní RTS 165 R a CV-R2. Najdete tu dokonce i jeden motocykl, model KMN 125 je ovšem jenom velice lehce přeplastovaný QJMotor SRK 125 S, to určitě není stoprocentní Kymco. Na každý pád je jasné, že v Kymcu se velkého množství modelů nebojí. Jenom je otázkou, které se nakonec budou prodávat.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist