Eicma 2010: Piaggio, Vespa
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický , Press | Zveřejněno: 3.11.2010 | Zobrazeno: 12 719x
Podobně jako ostatní italské značky, i Piaggio si s představením vetšiny svých novinek počkalo až do Milána. Ačkoliv Piaggio nijak neohromilo, bylo se na co dívat. Oblíbené skútry Beverly a Liberty se pro příští rok oblékly do modernějšího hávu a rodinka tříkolek MP3 se rozrostla o nový model. To Vespa představila pořádně ostrou novinku - dvoutaktní stopadesátku s manuálním řazením.
Kapitoly článku
MP3 Yourban
Už samotný název, tedy složenina "youth" (mládí) + "urban" (město) prozrazuje ambice tohoto vozítka. Yourban přináší do řady MP3 víc sportovního ducha a dravosti a je zaměřen především na mladé skútraře, kteří se chtějí v ostrém tempu proplétat městskou džunglí na hbitém a pohodlném stroji. Už na první pohled je Yourban mnohem agresivnější, než jeho předchůdci na třech kolech. Přední štítek se podstatně zmenšil, světlomet a blinkry se posunuly nahoru do samostatné kapotáže řidítek a přední části skútru tak vévodí dvojice protáhlých vzduchových mřížek v černé barvě. Zajímavě jsou řešeny i přední blatníky s postranními výběžky. Hranatým tvarům neušel ani kryt výfuku a celá zadní část s madly pasažéra a koncovým světlem. Yourban vypadá zblízka vážně tak dravě, jak vývojáři slibovali.
Ale novinky se nekonaly jen na poli designu, MP3 Yourban se totiž představil v objemových variantách 125 a 300. Třístovková kategorie je ve smečce trojkolek novinkou, jaké tedy nabídne parametry? Jednoválec o objemu 278 ccm skrývá 22 koní a kroutící moment 23 Nm, což i při variátoru slibuje celkem svižnou a dynamickou jízdu hlavně v městském provozu, kam je ostatně Yourban primárně určen. Na delších cestách ocení řidič i pasažér o něco prostornější sedlo, jedenáctilitrovou nádrž a velký úschovný prostor, kam se bez potíží vejdou dvě přilby. Třístovkový Yourban má 205 kg. No a aby toho nebylo málo, třístovka se bude od příštího roku vyrábět i jako hybrid s elektrickým/benzinovým pohonem. V této kategorii jezdila dosud jen 125ka.
Beverly a Liberty
Dvojka povedených a oblíbených skútrů přináší také několik novinek. Agilní a výkonné Beverly oslaví už deset let své výroby, a tak místo narozeninového dortu dostalo novou objemovou variantu a hlavně zbrusu nové tvary. Ty se projevily znatelně na přední části skútru, jemuž vévodí vypouklé světlo usazené na řidítkách. Dynamické a zárověň trochu "bachraté" linie předku decentně narušují jen blinkry, umístěné po straně pod ukosenými skly. Na linie předku harmonicky navazuje zadní část, které dominuje velké kožené sedlo.Piaggio posunulo ergonomii v trojúhelníku sedlo-podlaha-řidítka u nového modelu tak, aby jízda byla pohodlnější i pro vyšší jezdce. Novinkou je i 35 mm přední vidlice, zcela nová kola a také 300 mm přední brzdný kotouč. Beverly by proto mělo nabídnout ještě pohodlnější a bezpečnější jízdu, než dosud. Mezi novinky patří také větší úložný prostor, který se navíc po přidání top-casu podle údajů zvětší o celých 50%. Výroční Beverly bude nově poháněno stejným 278 ccm motorem, jaký dostal Yourban. Již vyráběný agragát 125 ccm prošel revizí a nyní se může pochlubit o pětinu sníženou spotřebou oproti dřívějšku.
Zatímco Beverly představuje spíš robustnější skútr pro náročnější příměstské cestovatele, zástupcem jednoduchých a lehkých vozítek pro denodenní využití jsou v portfoliu Piaggia modely řady Liberty. V ní se objevil nový přírůstek zaměřený na -náctileté pod názvem Liberty 50 Teens, který zaujal svou bílo-modrou kombinací, ke které ladí zdánlivě "džínové" sedlo. Na takovém skútru určitě nebudou nejmladší řidiči pro ostudu. Padesátka je k dispozici s dvoutaktním i čtyřtaktním pohonem. Už i v řadě Liberty ale došlo na elektřinu. Může za to Liberty e-mail s 2,6 kW elektromotorem. Ten nabízí dva výkonové režimy (Long Range nebo Power) a na jedno 5 hodinové nabití dokáže urazit s 80 kilovým řidičem až 70 km.
No a nakonec se musíme zastavit také u zajímavého prototypu, který Piaggio odhalilo. Jde o autíčko NT3, se kterým by společnost ráda zabodovala především v Asii. Pro tamní hustou dopravu má tohle vozítko ideální rozměry: jen 2,4 m na délku a 1,5 m na šířku. V husté východoasijské dopravě se tyhle parametry jistě budou hodit. A jelikož v Asii teď zažívají a velký boomekologická vozidl, mělo by NT být osazeno, kromě klasických 200 a 300 ccm motorů, také hybridní třístovkou, která byla zavedena u MP3ky. Konkrétnější údaje zatím nejsou k dispozici, takže udivíme, jak se bude koncept NT3 vyvíjet dál...
Vespa PX
U Vespy se žádné radikální změny designu nekonají, proč taky měnit něco, co už roky dobře funguje? Po desetiletí osvědčený, jednoduchý a klasický vzhled je ostatně jedním z poznávacích znaků těchto skútrů a jednotlivé modely se navenek moc neliší. Na příští rok ale Vespa nachystala na výsost zajímavou novinku - PX 125/150 s dvoutaktními jednoválci a manuální čtyřrychlostní převodovkou. Tohle spojení zní hodně atraktivně a hlavně verze se 150 ccm motorem by měla zaručit hodně svižnou přepravu. Elektronický startér doplní klasická nakopávačka, takže skútr bude připraven naskočit skutečně kdykoliv. 97 kilogramů váhy navíc slibuje příjemné svezení i pro subtilnější příslušnice nežného pohlaví.Co se Vespy týče, nesmíme zapomenout na nové verze modelů GTV a LXV pod označením Vie della Moda, které má evokovat styl klasických skútrů z šedesátých let. Snad jen slepec by nepoznal, že tyhle stroje pocházejí z Itálie...
No a konečně, novinky se chystají i v modelových řadách S a GTS, které se příští rok představí ve sportovních edicích Sport, respektive SuperSport, u nichž je zřejmý designový odkaz na Vespy ze sedmdesátých let. Vespa S Sport bude k dispozici s dvoutaktem 50 ccm a se čtyřtaktními motory 50, 125 a 150 ccm, srdcem větší GTS SuperSport bude čtyřtakt 125 a 300 ccm.
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)