STK pro motorky jednou za čtyři roky
Text: Honza Zajíček | Foto: archiv, MDČR | Zveřejněno: 15.9.2018 | Zobrazeno: 72 159x
Od prvního října by měla začít platit novela zákona o provozu vozidel na veřejných komunikacích. Kromě dalších novinek, o kterých si povíme, to vypadá, že bychom nemuseli jezdit na technickou každé dva roky, ale lhůta se prodlouží na dvojnásobek.
Možná jste v běžných médiích zaregistrovali informace o nově schválené novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Jedním z hlavních přetřásaných témat je zavedení půlmilionové pokuty za stáčení tachometru. To je určitý pokrok, který konečně staví oblíbené omlazování motorových vozidel mimo zákon. Otázkou ale dál zůstává odhalování a dokazování tohoto trestného činu, takže se asi ze dne na den nedočkáme změny stavu, kdy je pomalu úspěch najít motorku s více než 40 000 kilometry na tachometru…
Dalším tématem je změna řazení v koloně při tvoření takzvané uličky pro záchranáře. Tahle věc je důležitá, proto si ji zapište za uši. Za a) prostor mezi pruhy vytváříme už při dobržďování do kolony, ne až když na nás troubí spěchající sanitka a za b) uličku tvoříme mezi levým a přiléhajícím pruhem. Takže když stojíme v koloně na D1 u Prahy, z levého pruhu uhýbáme doleva, z prostředního a pravého doprava. Takhle to funguje všude v okolních státech a jen u nás se doteď dělala ulička od pravého pruhu, což mnozí řidiči ani nevěděli. A protože jsme motorkáři, tak pro úplnost: za neoprávněný vjezd do uličky může být udělena pokuta až 2 500 korun.
A teď to nejdůležitější. V novele se upravují i podmínky pro STK. Velkým tématem je možnost otevřít si autoservis při stanici technické kontroly. Teoreticky by to mohlo znamenat zjednodušení, kdy technik objeví nedostatek, v servise vám ho rovnou opraví a nálepce už nic nebude bránit v cestě. Na druhou stranu jsme v Česku, takže hrozí objevování závad, které ve skutečnosti nejsou, jen aby se dalo vydělat servisu. A jestli máte nejbližší STK daleko a těšíte si, jak vám technickou udělá Franta z vedlejší vesnice, tak se dál těšit nemusíte. Jednak není vůbec levná sranda takovou technickou vybudovat a jejich počet je limitován. I kdyby měl Franta nejvíc nejlepší STK v kraji, kde je plno, má smůlu.
V tom případě vám musíme spravit náladu informací, se kterou přišel v aktuálním čísle časopis Svět Motorů. Od prvního října se prodlužují lhůty pro první povinnou STK ze 4 na 6 let a další už nebudete muset dělat co dva roky, ale jednou za 4! Ministr Ťok k tomu pro Svět Motorů řekl: „Chtěli jsme motorkářům vyjít vstříc. Obecně se v mnoha případech jedná o hobby záležitost, a proto tyto stroje majitelé zpravidla udržují ve velmi dobrém stavu. Z praxe vyplývá, že stanovená lhůta čtyři roky pro pravidelnou kontrolu je dostačující.“ Aby tím stanice nepřišly finančně na buben, budou to muset vynahradit traktoristi, jejichž stroje jezdí víc jak 40 km/h. Těm se lhůta naopak zkrátí ze 4 na 2 roky. Otázkou je, jak od onoho 1. října budou stanice fungovat a jestli dostanou potřebné prováděcí předpisy...
Jistě dobrá zpráva, ale aby to nebylo jenom tak, zase vám radost trošku zkazíme. Do pěti let totiž musí STK nakoupit další přístroje, mezi které patří například hlukoměr třídy II. Ano, hádáte správně, technici si brzy posvítí na naše laděné výfuky. Jestli dnes ještě někde uměli nad motorkou v perfektním stavu s uřvaným výfukem přimhouřit oko, tak to do pěti let nejspíš skončí.
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.