Eicma: SWM chystá dvouválcovou pětistovku a dva agresivní naháče
Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 2.12.2021 | Zobrazeno: 7 655x
Na milánském veletrhu představil domácí výrobce hned dva streetfightery malé a střední kubatury, které se svým vzhledem dost blíží rakouskému vévodovi. Majetkové struktury SWM sahají až k čínské značce Shineray, jednoduché čínské kopírování bychom tady ale nehledali. Italové si hodně zakládají na tom, že své stroje vyrábí v bývalé továrně Husqvarny ve Varese. Skutečnost ví asi jen zasvěcení, každopádně nové motocykly tak trochu zastínily podle nás důležitější novinku, která poodhaluje budoucnost značky.
Kapitoly článku
Hlavními hvězdami stánku výrobce z nedalekého Varese byly bezesporu dva naháče VA. Právě na město původu, Varese, odkazuje název motocyklů s objemy 125 a 400 kubických centimetrů. Kdo tuhle značku sleduje, určitě si pamatuje na rok 2018. Tehdy na stejném místě představila náháče s názvem Varez. O rok později byly na výstavě už v produkčním provedení, stopětadvacítka je dokonce už v prodeji, a právě z jejich technického základu vychází novinky VA125Z a VA400Z. On je ten technický základ dokonce ve spoustě věcí identický pro všechny čtyři stroje. Ocelový trubkový rám, podsedlový rám nebo přední USD vidlice o průměru 41 mm, to vše najdeme na všech strojích. Stopětadvacítku by měl pohánět čtyřventilový vodou chlazený jednoválec s maximálním výkonem 11 kilowatt a 11 newtonmetrů a hodně sympatická je její váha. Na to, že tady je vlastně stejná technika jako u silnější čtyřstovky, je suchýc 140 kilogramů hodně sympatická hodnota. Například Husqvarna Svartpilen 125 postavená podle podobného receptu má ještě o šest kilogramů víc. Vzhledově opět můžeme porovnávat s motocyklovým impériem Stefana Pierera, protože novinky VA vypadají, jako by vypadly z pera samotného studia Kiska. Zejména agresivní přední LED světlo, ale zajímavá je také podobnost zadní hliníkové kyvné vidlice. Na ní je vidět, že se tu nějaké drobné technické změny oproti Varezu přece jen odehrály a k vidění to je také na brzdové soustavě, kde najdeme třmeny Brembo s ABS. U stopětadvacítky krok kupředu, protože Varez má obyčejné třmeny, byť ve verzi Euro 5 už s ABS namísto duálního systému. Větší technologickou úroveň dokazuje také TFT barevná přístrojovka, která u menšího modelu nahrazuje budík s LCD displejem.
Zatímco Varez pro šestnáctileté už jezdí, na větší čtyřstovku se pořád čeká, takže to s reálnými čísly pro novinku nemáme tak jednoduché. Doufejme ale, že se to s novým modelem VA400Z posune rychleji kupředu, protože svezení na čtyřstovkovém jednoválci původem z motardu SM 500 R určitě bude hodně zábavné. SWM by z jednoválce s vrtáním 91,5 mm a zdvihem 60,75 mm chtělo dostat 32,5 kilowatt a 37 newtonmetrů, přitom nárůst váhy oproti stopětadvacítce by měl být jen 7 kilogramů. S výjimkou širší zadní pneumatiky, kdy osminka obouvá stočtyřicítku a čtyřkilo stopadesátku, jsou stroje identické, ale bral bych to s lehkou rezervou, protože v případě Italů papír snese všechno. Nicméně už teď víme, že by na tomhle motoru chtěli Italové postavit také čistě sportovní motorku a sportovně cestovní, s otazníky je pak plánované uvedení do prodeje samotných novinek, které by dle vedení mělo být už na jaře 2022.
To, že se pořád nemůžeme čtyřstovkového jednoválce dočkat, by na jednu stranu vysvětlovaly velké plány značky, na druhou stranu si teď chystají v tom samém teritoriu s řidičáky A2 vlastní konkurenci. Na stánku byla za novými nahatými stroji také další novinka, kterou byla dvouválcová řadová pětistovka. Jeho základní architektura z vnějšku připomíná motor Hondy, takže se v SWM asi řídí heslem proč vymýšlet něco, co už vymyslel někdo jiný. Nakonec není to první ani poslední značka s tímto přístupem, navíc víme, z jaké země teče do SWM kapitál. Každopádně zatím neznáme přesnější specifikace jako hodnotu vrtání nebo zdvihu, předpokládaný výkon by měl být na hranici legislativních možností, tady 35 kW, které doplní 45 newtonmetrů. S šestistupňovou převodovkou by měl motor vážit 50 kilogramů a SWM by s ním mělo na stejném místě představit nový motocykl už za rok. Zatím se hovoří o naháči a pokračovateli modelu Superdual, čili populárního lehkého cestovního endura. Tak doufejme, že se téhle malé firmičce podaří své modely dostávat na trh rychleji než doposud.
Drobné změny postihly také již vyráběné stálice v nabídce. Silniční stopětadvacítky dostaly nově ABS, upravenou elektroniku a jiné barvičky. Podobné je to u vzduchem a olejem chlazené jednoválcové pětistovky, která mění jméno ze Six Days na Six a s novou žlutou a zelenou dostává upravenou elektroniku motoru. Elektronika se měnila také u ostré řady RS, kam musíme zahrnout i pětistovkového motarda. U těchto modelů nová elektronika motoru znamená hlavně jednodušší a lepší servisní diagnostiku.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)