Triumph odhalil Scramblera 1200 (a dealeři provalili další novinky 2019)
Text: Honza Zajíček | Foto: Triumph, fb Munroe Motors, fb Empire Cycles, fb Triumph Novosibirsk | Video: Triumph, Triumph Novosibirsk | Zveřejněno: 24.10.2018 | Zobrazeno: 20 531x
Dnešní den je dlouho avizovanou premiérou dvanáctistovkového Scramblera. S jeho propagací si dala továrna záležet a podle nás to napínání stálo za to. O to víc se divíme, že si továrna lépe neohlídala dealery, kteří ho na na sociální sítě pustili o den dříve a přidali k tomu ještě další novinky pro příští rok. Kromě Scramblera se můžeme těšit na dvanáctku Speed Twin, limitovanou verzi Thruxtonu R a dvě verze Bonneville T120.
Kapitoly článku
Scrambler, který si na něj jen nehraje. Tak vypadá čerstvě představená novinka od Triumphu. Dlouhé zdvihy, velké přední kolo, široká a vysoká řídítka, šusplech pod motorem a hned dvě verze. Obyčejnější Scrambler XC je schopný obojživelník, verze XE je pro ty, kdo to se scramblerováním mimo silnice myslí vážně. Triumph by také nemohl novou klasickou motorku představit bez takzvaných inspiration kitů, s jejichž pomocí Scramblera můžete ještě poladit. První se jmenuje Escape a je s brašnami pro cestování, druhý Extreme Scramblera ještě více poladí pro terénní použití.
Podívejme se ale nejdřív na techniku. Pohonnou jednotku Scrambler sdílí se zbytkem party z řady Modern Clasics. Paralelní dvouválec o objemu 1200 cm3 samozřejmě dostal jiné naladění, a tak nabídne v 7400 otáčkách 90 koní. Jeho hlavní devizou je ale pořádná porce krouťáku od nízkých otáček. Své maximum dává už v 3950 otáčkách a jeho hodnota je 110 newtonmetrů. To v terénu pojede samo i bez plynu.
Kolem motoru je namotaná klasická trubková kolébka doplněná o parádní hliníkovou kyvku, která je na verzi XE o chloupek delší. Jak se na scramblera sluší a patří, tak ji z obou stran podpírá dvojice nově vyvinutých a plně nastavitelných tlumičů od renomovaného švédského výrobce. U standardní verze má jejich zdvih hodnotu 200 mm, u verze XE o 50 mm víc. Rozdíly jsou i u přední vidlice, která je v obou případech také plně štelovací. Oba modely disponují USDčky Showa, XC má užší 45mm trubky se stejným zvihem jako na zadku, XE má tlustou 47mm zlatou vidlici, co dokáže pružit na 250 milimetrech. Kola s drátěným výpletem mají vpředu 21“, vzadu 17" a obouvají pneumatiky šíře 90 mm a 150. Na videu ruského dealera je vidět, že si motorka po usednutí do 840 a 870 milimetrů vysokého sedla téměř nekecne, takže to nebude nic pro lidi s krátkýma nohama a podvozek si zřejmě poradí i se slušnou divočinou. Teréňák, jak má být.
Co se designu týče, tak to je léty vytříbená scramblerovská klasika. Potěší zadní hliníkový blatníček s ledkovým světlem, vysoko vytažené výfuky, klasická a přesto nová nádrž nebo parádně zpracované detaily. XE má navíc v základu kryty rukou a pár designových drobností. Úplně nová je pak přístrojová deska, která se vcelku povedla. Sice by retro terénní motorce slušel analogový budík, ale TFTčko s kulatým centrálním ukazatelem nijak neuráží. Navíc je napěchovaný informacemi a vytouženou analogovou ručičku umí vykouzlit také. S displejem souvisí i moderní výbava s pěti jízdními režimy, nastavitelnými asistenty nebo Bluetooth konektivitou. Tomuhle se dnes nevyhneme ani u těch nejvíc retro motorek. Vychytanější XE má navíc v sobě pokročilou inerciální řídící jednotku, s níž spolupracuje ABS a kontrola trakce, takže oba systémy fungují lépe a dokáží to i v náklonech. Navíc je tu šestý jízdní režim Off-Road Pro, který všechny asistenty vypne a přidá terénní palivovou mapu.
U elektroniky ještě zůstaneme, protože tu jsou dvě prvenství. Nový Scrambler je první motorkou s vestavěným ovládáním pro GoPro kamery. To probíhá intuitivně pomocí ovladačů na řídítkách a TFT displeji. Jen si musíte dokoupit speciální Bluetooth modul. Stejný modul vám zajistí také zobrazování navigace, která vznikla ze spolupráce s Googlem a která je obsažena v mobilní aplikaci Triumph. S ní přichází i možnost ovládat hudbu, hovory a zprávy přes motorku. Další vymoženosti jako je tempomat, bezklíčové zapalování nebo vyhřívané rukojeti u verze XE jsou ve standardu.
Že jde o zcela moderní motorku, dokazuje také dvojice radiálních monobloků Brembo M50, které se vpředu zakusují do 320mm kotoučů. Ty se suchou váhou stroje 205, respektive 207 kilogramů nebudou mít zase tolik práce. A to ani v případě, když naplníte šestnáctilitrovou nádrž až po okraj. U XEčka s tím navíc pomůže pumpa Brembo MCS nebo nastavitelný pedál brzdy. Tohle vypadá na hodně zajímavé svezení. Jen jsme zvědaví, jakou Triumph nasadí cenu. Spočítat by to měli do 14. prosince.
O tom, že své novince věří, svědčí fakt, že se s ní jezdec Ernie Vigil zúčastní pouštního závodu Baja 1000. Ten se pořádá v okolí americko-mexické hranice už od šedesátých let a je považován za jeden z nejtvrdších non-stop pouštních závodů. Jediné úpravy, kterými si závodní Scrambler prošel, jsou přidané padáky, zesílená ochrana vany motoru, odstěhovaly se blinkry a stupačky spolujezdce, dále dostal závodní výfuk s odladěním a přídavná světla. Jinak jde o sérii. Jsme zvědaví, jak dopadne, každopádně už se nemůžeme dočkat, až mu protáhneme pérka osobně. Scramblerovi samozřejmě, Erniemu ať je protahuje někdo jiný.
Tímhle ale dnešní nálož novinek od Triumphu nekončí. Továrna den před premiérou uspořádala velký dealerský meeting, kde ukázala i další novinky a nebyl by to dnešní svět mobilních telefonů a sociálních sítí, aby se něco nedostalo ven. Mezi hlavní uniklou novinku patří Bonneville Speed Twin, další nová moderně střižená dvanáctistovka vycházející z Bonnevillu T120. Oproti němu má litá kola s moderními naháčovskými rozměry, výkonnější přední brzdy a jinak tvarované koncovky výfuku. Z dealerské prezentace víme (díky uživateli bylinka), že bude o deset kilo lehčí než Thruxton, nabídne jiné nastavení podvozku, ABS a nastavitelnou kontrolu trakce. Podle vyjádření jednoho z dealerů na Facebooku by ale měla mít dvanáctistkovka ještě větší krouťák než má Thruxton. Ten má slušný příděl 112 newtonmetrů, takže se máme na co těšit. Na přesnější technické informace si budeme muset ještě počkat, pravděpodobně do výstavy EICMA. Co můžeme ale ještě vyčíst z obrázků, to jsou kratší blatníky a jinak tvarované sedlo. Speed Twin díky tomu vypadá agresivněji a moderněji.
U dalších novinek je to o speciálních edicích současných strojů. Největší lahůdka je Thruxton R TFC. Limitované edice, které by se mělo vyrobit jen 750 kusů a která je napěchovaná luxusním karbonem, frézovanými díly a těmi nejlepšími komponenty. Zkratka TFC znamená Triumph Factory Custom a továrna pod ní bude vypouštět do světa speciální limitované edice. Oficiální představení TFC proběhne 24. ledna a Thruxton R je první vlaštovkou, která ukazuje, jak by to mělo vypadat. Výsledkem je luxusní vzhled, o 5 kilogramů nižší hmotnost a o deset koní vyšší výkon. Kromě toho na něm najdeme přední vidlice Öhlins NIX 30 a plně nastavitelné zadní tlumiče od stejného výrobce, titanové výfuky, brzdovou pumpu Brembo MCS a pneumatiky Metzeler Racetech RR. S touhle výbavou můžeme samozřejmě čekat vcelku nelidskou cenovku.
Dalšími edicemi je Special Edition modelu T 120 v panenské bílé barvě, pravým opakem je Ace Edition. Na něm je naopak téměř vše zahalené do matné černé, ze které vystupuje klasické logo Ace Café London na bočních kastlících.
Na přesné informace o těchto modelech si musíme ještě dva týdny počkat, zatím si budeme představovat, jak moc dobrý bude Scrambler 1200. A můžeme také přemýšlet nad osudem dealerů, kteří vypustili do světa fotky a videa. Za tohle asi nebude pochvala. Nebo šlo o chytrý marketingový tah? Tu největší pecku si ale továrna ohlídala. Na závěr tiskovky došla řeč na budoucnost a během toho na pódiu párkrát problikly obrázky inovovaného cruiseru Rocket III. Vypadá to, že se brzy dočkáme nové velké bestie od Triumphu...
Oficiální video
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.