ktm_unor




Hádejte, co představila Yamaha – ano, automat!

Modelová ofenzíva automatických převodovek pokračuje, a to značkou, od které se to celkem dalo čekat. V květnu odpálilo tenhle trend BMW, v rychlém sledu následovalo KTM a nyní, opět s odstupem sotva pár týdnů, je tu i japonská Yamaha.  Značka tří ladiček pojmenovala svůj systém Y-AMT a opět jde o automatizovanou převodovku, tedy v principu klasický manuál, který ale sám řadí a ovládá spojku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ptáte se, proč se zrovna od Yamahy dal automat čekat? Není to zase tak dlouho, co měli Japonci podobný systém již v nabídce. Znalci vzpomenou na model FJR1300 vybavený převodovkou YCC-S, který měl hydraulicky ovládanou samočinnou spojku, a ačkoliv musel jezdec stále řadit sám, činil tak pomocí tlačítek na řídítkách.

Nové Y-AMT se pochopitelně vydává pokročilejší, tentokrát již zcela automatickou cestou. Na místo hydraulicky ovládané spojky je tu elektrický aktuátor, podobný tomu, který se stará i o samotné řazení. Celý systém váží jen 2,8 kilogramu, a přestože Yamaha přímo neřekla, do jakých modelů jej nabídne, rozhodně nepůjde jen o cestovní motocykly. Japonci s Y-AMT cílí na sportovní svezení a říkají, že řízení bez nutnosti řazení levou nohou pomůže více se soustředit na jízdu. Na oficiálních fotkách ani videu se žádná motorka neobjevuje, naším tipem – tedy alespoň v první vlně – jsou však dvouválcové sedmistovky a tříválcové devítistovky, tedy modely vybavené motory CP2 a CP3.

A co to vlastně bude umět? Yamaha zcela eliminuje spojkovou páčku i řadičku – argumentuje tím, že ruce mají lepší napojení na mozek než nohy, a tak je ruční řazení pomocí malých pádel pod levým řídítkem lepší a přesnější. Jedná se o dnes již celkem zaběhnuté řazení, kdy „+“ znamená vyšší kvalty a „-“ nižší, zajímavostí ovšem je, že nejde o samostatná tlačítka, ale o jednodílnou „kolébku“. Vedle možnosti řazení palcem a ukazovákem je tu tedy i možnost řadit pouze ukazovákem a přední pádlo buď mačkat k sobě nebo od sebe.

Pokud ale sami řadit vůbec nechcete a radši byste nechali vše na automatice, pak přichází ke slovu ovládání na pravém řídítku, kde se nachází jednak tlačítko AT/MT, přepínající mezi automatickým a ručním řazením, jednak i tlačítko „Mode“. To přepíná mezi režimy D a D+ – zatímco klasické D je určeno na cestování, dojíždění a zkrátka veškerou „nesportovní“ jízdu, D+ drží vyšší otáčky, řadí později a dříve podřazuje.

První oznámení od Yamahy je sice bohatší na informace než třeba letmý náznak automatu od KTM, stejně tu ale zůstává řada otázek. Zajímalo by nás třeba, zda bude Y-AMT během klidné jízdy při řazení pracovat se spojkou, případně jakou roli budou hrát adaptace a závislost na zvoleném jízdním režimu motorky. Ze všeho nejvíc nás ale zajímá, kdy a na čem budeme moci Y-AMT vyzkoušet. Yamaha pouze uvedla pouze, že bude novinku zavádět „do řady modelů v blízké budoucnosti, čímž přinese inovaci do světa sportovní jízdy, cestování a dojíždění.“ Jestli je ale blízkou budoucností myšlen letošní, nebo příští rok, to zůstává neznámou.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist