Hádejte, co představila Yamaha – ano, automat!
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Yamaha | Zveřejněno: 25.6.2024 | Zobrazeno: 13 820x
Modelová ofenzíva automatických převodovek pokračuje, a to značkou, od které se to celkem dalo čekat. V květnu odpálilo tenhle trend BMW, v rychlém sledu následovalo KTM a nyní, opět s odstupem sotva pár týdnů, je tu i japonská Yamaha. Značka tří ladiček pojmenovala svůj systém Y-AMT a opět jde o automatizovanou převodovku, tedy v principu klasický manuál, který ale sám řadí a ovládá spojku.
Ptáte se, proč se zrovna od Yamahy dal automat čekat? Není to zase tak dlouho, co měli Japonci podobný systém již v nabídce. Znalci vzpomenou na model FJR1300 vybavený převodovkou YCC-S, který měl hydraulicky ovládanou samočinnou spojku, a ačkoliv musel jezdec stále řadit sám, činil tak pomocí tlačítek na řídítkách.
Nové Y-AMT se pochopitelně vydává pokročilejší, tentokrát již zcela automatickou cestou. Na místo hydraulicky ovládané spojky je tu elektrický aktuátor, podobný tomu, který se stará i o samotné řazení. Celý systém váží jen 2,8 kilogramu, a přestože Yamaha přímo neřekla, do jakých modelů jej nabídne, rozhodně nepůjde jen o cestovní motocykly. Japonci s Y-AMT cílí na sportovní svezení a říkají, že řízení bez nutnosti řazení levou nohou pomůže více se soustředit na jízdu. Na oficiálních fotkách ani videu se žádná motorka neobjevuje, naším tipem – tedy alespoň v první vlně – jsou však dvouválcové sedmistovky a tříválcové devítistovky, tedy modely vybavené motory CP2 a CP3.
A co to vlastně bude umět? Yamaha zcela eliminuje spojkovou páčku i řadičku – argumentuje tím, že ruce mají lepší napojení na mozek než nohy, a tak je ruční řazení pomocí malých pádel pod levým řídítkem lepší a přesnější. Jedná se o dnes již celkem zaběhnuté řazení, kdy „+“ znamená vyšší kvalty a „-“ nižší, zajímavostí ovšem je, že nejde o samostatná tlačítka, ale o jednodílnou „kolébku“. Vedle možnosti řazení palcem a ukazovákem je tu tedy i možnost řadit pouze ukazovákem a přední pádlo buď mačkat k sobě nebo od sebe.
Pokud ale sami řadit vůbec nechcete a radši byste nechali vše na automatice, pak přichází ke slovu ovládání na pravém řídítku, kde se nachází jednak tlačítko AT/MT, přepínající mezi automatickým a ručním řazením, jednak i tlačítko „Mode“. To přepíná mezi režimy D a D+ – zatímco klasické D je určeno na cestování, dojíždění a zkrátka veškerou „nesportovní“ jízdu, D+ drží vyšší otáčky, řadí později a dříve podřazuje.
První oznámení od Yamahy je sice bohatší na informace než třeba letmý náznak automatu od KTM, stejně tu ale zůstává řada otázek. Zajímalo by nás třeba, zda bude Y-AMT během klidné jízdy při řazení pracovat se spojkou, případně jakou roli budou hrát adaptace a závislost na zvoleném jízdním režimu motorky. Ze všeho nejvíc nás ale zajímá, kdy a na čem budeme moci Y-AMT vyzkoušet. Yamaha pouze uvedla pouze, že bude novinku zavádět „do řady modelů v blízké budoucnosti, čímž přinese inovaci do světa sportovní jízdy, cestování a dojíždění.“ Jestli je ale blízkou budoucností myšlen letošní, nebo příští rok, to zůstává neznámou.