Motokrosové Yamahy 2022: V hlavní roli dvoudobá YZ125
Text: Jan Rameš | Foto: Yamaha | Video: Yamaha | Zveřejněno: 9.8.2021 | Zobrazeno: 8 675x
Ale to je příjemné osvěžení! Již více než 10 let hrají u všech značek v offroadovém programu prim čtyřtakty, nicméně Yamaha je jednou z těch, které dvoudobý program sice upozadily, ale nikdy nezrušily. A dvoutaktům 2022 se věnuje víc než kdy předtím!
Kapitoly článku
Je to svým způsobem paradox, neboť to byla právě Yamaha, která jako první z japonských značek ještě před koncem milénia přišla s prvním čtyřdobým motokrosem, tenkrát to byla YZ400F. Čtyřtakty jsou i u tří ladiček brány za výkladní skříň, v roce 2020 přišla nová YZ450F, letos byla řada na YZ250F, a že se jedná o špičkové náčiní světové úrovně, o tom svědčí i loňská bilance z mistrovství světa: tituly vicemistrů z MXGP i MX2 a mistrovský v hodnocení značek. Pro rok 2022 doznaly oba čtyřtakty jen malých změn, mají jinak nastavené odpružení, zlatý řetěz a ráfky DID, u dvěpade vzadu širší.
Kromě modrých budou k dostání i nadále také v Monster Energy Yamaha barvách. Nicméně rok 2022, to bude u Yamahy rok dvoutaktů! Tahle japonská značka se totiž výrazně soustředí i na juniory, kteří právě na dvoutaktech začínají, od roku 2015 dokonce provozuje velmi úspěšný program YZ bLU cRU FIM Europe Cup, který nabízí mladým jezdcům na motocyklech YZ125, YZ85 a YZ65 možnost kvalifikovat se každoročně do superfinále bLU cRU Europe Cup a prosadit se před obrovským mezinárodním publikem na prestižním turnaji Monster Energy FIM Motocross of Nations. Pro příští rok jim nadělí úplně novou stopětadvacítku a vylepšenou pětaosmdesátku. A dospělákům, kteří nikdy čtyřdobému bručení nepřivykli, zase divokou dvěstěpadesátku.
YZ125
Co je na osmince nové? Vlastně všechno a podle Yamahy má jít o nejkonkurenceschopnější YZ125, jakou kdy vyrobila. Základem je nový motor, silnější než kdy dříve, zejména ve středním a vysokém pásmu, přičemž přesný výkon se tradičně nedozvíme, ale výrobce říká, že jeho navýšení je výrazné. Hlava s jiným spalovacím prostorem, válec s jinými kanály, píst na delší ojnici, přenášející výbuchy směsi na těžší a jinak vyváženou klikovku, to vše je nové, stejně jako karburátor Keihin PWK s průměrem difuzoru 38,1 mm se snímačem otevření klapky TCS (mapa zapalování je 3D), do něhož jde vzduch z přepracovaného sání (o 15 % menší odpor nasávaného vzduchu) a do klikové skříně ústí přes jiný jazýčkový ventil V-Force. Na opačné straně potom najdeme přívěru YPVS s jiným časováním a následně výfukové potrubí, jehož expanzní komora je v nejširším místě lehce zúžená a tlumič o 50 mm kratší. Vyšší výkon, lepší starty, agresivnější výjezdy ze zatáček, ostřejší reakce na plyn, lepší chování při přetáčení, to je nový motor ve zkratce, plus k tomu přidejte ještě zesílenou šestistupňovou převodovku s kultivovanějším řazením (nová řadicí hřídel a vratná pružina), kratšími vrchními dvěma kvalty a o zub větší zadní rozetou.
Tento nový motor je namontovaný do tradičního hliníkového rámu polokolébkové konstrukce, jenž v modelu 2022 doplňuje přepracovaný podsedlák, lépe ženoucí vzduch do sání, na němž je také nový jediný upínací šroub sedla. To je plošší, konkrétně vpředu snížené o 6 mm a vzadu zvýšené o 5 mm, takže jezdec má volnější pohyb a dokáže snadněji přesouvat váhu. A to nejen díky sedlu, celá motorka je totiž štíhlejší díky nové palivové nádrži a krytům chladiče, mezi koleny je užší dokonce o 36 mm! Že vypadá dravěji a lehčeji, ani není třeba dodávat.
Odpružení zůstává stejné, tedy přední USD vidlice KYB SSS a zadní tlumič stejné značky, které patří k tomu nejlepšímu, co se aktuálně na tyhle motorky dává, akorát se lehce sáhlo do nastavení pro nízkou rychlost. Také přední brzdový kotouč byl již dříve velký 270mm, teď je ale jiného typu a ohryzává ho tužší dvoupístkový třmen s většími 25,4mm pístky a destičkami s třecí plochou větší o 30 %, takže rozhulákané ýzeto mladý junior dokáže lépe zastavit. Byla by škoda, poslat tuhle novinku do křoví a poškrábat pěknou grafiku, ať už vezmete klasickou modrou Icon Blue, nebo naopak černou edici Monster Energy.
YZ85
Ještě než vám junior doroste do nové stopětadvacítky, čeká ho pětaosmdesátka, jejíž úpravy v modelovém ročníku 2022 do určité míry kopírují YZ125. Nová kompaktní kapotáž, ploché sedlo s upínáním na jediný šroub, o 25 mm štíhlejší kryty chladičů, nově tvarované boční díly s ventilačními otvory pro přísun vzduchu do sání, tam se inspirace osminkou nezapře, plus je tady jiný přední blatník lépe směřující vzduch do chladiče.
Dvoudobý motor 85 cm3 s přívěrou YPVS zůstává beze změn, měnilo se lehce šasi. Podsedlový rám je nyní z hliníku, což proti předchozímu oceláku znamená úsporu 570 gramů, a přepracovaná byla kyvka, u níž se ladila podélná a torzní tuhost, aby jezdec dokázal lépe přenést koně na zemský povrch. A i pětaosmdesátka se může pochlubit lepšími brzdami, v tomto případě však tou zadní. Ta dostala novou pumpu s integrovanou nádržkou brzdové kapaliny namísto předchozí oddělené a prý má mít nyní brzda lineárnější funkci a přesnější zpětnou vazbu.
YZ250
A tohle už není náčiní pro juniory ani náhodou, dvěpade YZ je hotovou legendou v offroadovém světě, vždyť první titul mistra světa v motokrosu slavila YZ250 již v roce 1973! Teda, to technicky byla „trochu“ jiná motorka, ale víte, kam tím míříme… I dnes, kdy královské třídě vládnou čtyřtakty, existuje dost jezdců, kteří nejedou zrovna top ligu a lehkost a mechanická jednoduchost dvoutaktu jim náramně vyhovuje, navíc jsou už dost vyježdění na to, aby zvládli explozivní sílu této kubatury.
Změny na nové YZ250 pro rok 2022 jsou podobného ražení jakou malé pětaosmdesátky. Ani tady se do motoru nesahalo, ale inženýři se soustředili na lepší uživatelskou vstřícnost. Novinka tak výrazně připomíná stopětadvacítku, také tady najdeme užší kryty chladičů, ploché sedlo a boční panely a zadní blatník nového designu. To znamená též lepší sání, což se projevuje hlavně ve vyšších otáčkách, a téhle pozměněné charakteristice byl zase přizpůsoben tvar výfuku. Takže do motoru se sice nesahalo, ale pojede zase trochu víc. To potom přijde vhod ta posílená přední brzda z YZ125, stejně jako lehčí a stejně výkonná zadní jako doposud. Také změny na odpružení KYB jsou zaměřené stejným směrem, tedy na lepší nízkorychlostní tlumení. Model 2022 si budete moci pořídit jak v modré barvě, tak vůbec poprvé i v kombinaci Monster Energy. Ostatní offroadové modely jdou do modelového ročníku 2022 bez změn, pouze s novou grafikou Icon Blue
YZ65
TT-R125
TT-R110
TT-R50
PW50
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.