Z druhé ruky - Triumph Speed Triple
Text: Tomáš Procházka | Foto: archiv | Zveřejněno: 1.11.2012 | Zobrazeno: 71 054x
První motocykl, který nesl hrdě název Triumph se zrodil již v roce 1902. Německý obchodník Siegfried Bettmann a inženýr Mauritz Schulte osadili jízdní kolo motorem o výkonu 2,25 kW a zakládají v Coventry společnost pod názvem Triumph Cykle Co. Továrna se rychle rozrůstala, ale těžké časy nastaly během druhé světové války, kdy byla při bitvě o Británii fabrika prakticky srovnána se zemí. Po nepříliš výrazném období na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let to opět se společností Triumph nevypadalo příliš růžově. V roce 1983 koupil skomírající značku podnikatel John Bloor a Triumph vstal z popela. Jeden z modelů, který měl pomoci značce zpět na výsluní, byl i Speed Triple.
Kapitoly článku
1994-96
Máte-li však zálusk na jednoho z prvních Speed Triplů, je potřeba hledat. Stejně jako Radek (profil Trojzubec), který si před čtyřmi roky našel toho svého v Německu s 19 000 km na tachometru a po prvním majiteli.
"Chudinka tam stál, u benzínky, v boxu vedle myčky, celej mokrej a nešel nastartovat, ale já ho prostě chtěl. Nakonec pán slevil a tak jsme s ním mazali domu. Krátce nato proběhl velmi náročný oživovací proces. Několikrát mě protekla celá nádrž do motoru skrz zatuhlé jehlové ventilky v karburátorech, kohout nekohoutoval, všechno rozeschlý jak necky. Karburaci jsem sehnal z jinýho kousku, obul jsem nové pryže, vyměnil provozní kapaliny, zkontroloval ventilové vůle a nechal nastříkat orezlé svody výfuků. No, něco mě to stálo a samotná legalizace taky nebyla z nejlevnějších. Potřeboval jsem jen jakési potvrzení pro dovozovou STK a tehdejší oficiální dovozce Triumphu z Olomouce mě pěkně rychle vrátil na zem. Volal jsem jim plný entusiasmu z krásného a poměrně raritního stroje a oni hned, že ví co potřebuji a ať pošlu písemně žádost a přiložím 5 000,- Kč".
Pokud tedy někdo tento model prvního Speeda vlastní v udržovaném stavu, nechává si jej a hýčká na nedělní vyjížďky. Navíc jeho prodejní cena už je na hranici, kdy neklesá, ale začíná stoupat. Tyto majitele ještě podpoříme v jejich úsilí starat se o své stroje a to informací, že se s těmito biky jezdily závody, které byly sponzorovány samotnou továrnou Triumph. Závody s názvem "The Speed Triple Challenge" se organizovaly po celé Anglii, kam směly jen tyto stroje a výrobce tak chytře podpořil jejich prodej. Dnes se však již výrobce netají tím, že tyto závody byly i z důvodu, že se světovými výrobci se zatím Triumph nemohl rovnat. Na závodění s ostatními továrnami na světových okruzích to zkrátka nestačilo.

1997-98
Co se týká samotné jízdy na Speed Triplu T509, tak se zde především hovoří o uhlazenějším projevu motoru a se starším modelem z roku 1994 se vůbec nedá srovnat. Navíc nový tříválec je k neutahání a funguje ve všech jízdních režimech i otáčkách. Speedy se snadněji vodí do zatáček, ale bojovná poloha společně s širokými řídítky je stále spíš pro individualisty a větší postavy se někdy nemohou řádně poskládat. Zejména nohy některých jedinců hledají déle tu správnou polohu. Až později v roce 1998 byla upravena poloha jezdce, která uvolnila nohám a ještě více napomohla bleskovému přehazování Speedyho na zakroucených cestách.
Nějaké často se vyskytující závady na těchto motorech nejsou známé, ale nedobré zprávy se šíří o elektrice, která může pozlobit nejednoho majitele. Z neznámého důvodu se několika kouskům přes noc úplně vybila baterka. Poté zas Speedy odmítá startovat ihned po zmáčknutí startéru a praskání pojistek a hledání, kde se stala chyba, se stává hrou na dlouhé večery. Regulátor dobíjení také několika kouskům vypověděl službu a sem tam se rozsvítila kontrolka závady motoru. Přesto jejich majitelé šťastně jezdí dodnes a tato poslední jmenovaná závada jaksi neměla vliv na funkci. Dále jsou známé případy, kdy si motor vezme 0,2- 0,5 l oleje na 1000 km. Tyto exempláře mají ale již najeto více jak 100 000 km a tak se není čemu divit. Zejména pak jestliže majitel chtěl ušetřit na kvalitním oleji anebo motor před zátěží nedostával dostatečný čas na prohřátí je jaksi už pozdě bycha honit. Ventily nechávají poctiví majitelé kontrolovat při nájezdu 20-30 tisíc kilometrů. A na hranici 50 000 km se začíná ozývat rozvodový řetěz a tak jeho vizuální kontrola je podmínkou, která určí rozsah opotřebení samotného řetězu i napínáku.
1999-2001
V motoru se udála malá revoluce a výrobce navíc namontoval novou řídící jednotku umožňující, mimo jiné snadnější odlazení při instalování tuningové koncovky výfuku. Změny se dotkly veškerých dílů a ani nová šestistupňová převodovka nepřišla zkrátka. Nepatrných změn se dočkala i vizuální stránka.
Speed triple dostal novou výfukovou soustavu a změnila se povrchová úprava rámu. Podvozek tu stále pracuje na tlumící soustavě od firmy Showa a brzdný účinek opět zajišťují kusadla Nissin, která jsou nově podpořena pancéřovými hadicemi.

Píše se rok 2000 a Tom Cruise se ve filmu Mission: Imposible II prohání na Speed Triplu T595 po předním kole na pláži a ještě u toho stíhá střílet. Dřív se prostě žilo jednodušeji :) Speedy snad nemohl dostat lepší reklamu a vydrží na trhu beze změn do roku 2002, kdy přichází další generace, tentokrát s označením Speed Triple 955i.
2002-2004
Motor nyní produkuje 120 koní na vrcholu 9100 otáček a maximální síla krouticího momentu visí na hodnotě 100 Nm v 5100 otáčkách. 12ventilový kapalinou chlazený motor DOHC má nové hlavy válců a jsou zde o 1 mm větší sací ventily a o 1 mm menší ventily výfukové. Kompresní poměr je zvýšen z 11,2:1 na 12:1. Jsou použity i lehčí vstřikovače paliva a opět narostl objem airboxu. Chladicí a mazací systémy jsou taktéž přepracovány. Chladič má větší účinnost bez toho aniž by se zvětšil či přibral na váze. Nový motor je lehčí o 2,5 kg než jeho předchůdce a lehčí jsou i 17palcová kola, která ušetřila 450 g. Celkově pak suchá váha celého stroje klesla o 7 kg oproti předchůdci na hodnotu 189 kg. Rozvor kol se snížil o 11 mm na 1 429 mm. Geometrie řízení je nyní strmější a to znamená jedno, ještě rychlejší reakci řízení. Přední světlomety se posunuli blíže k sobě, to aby motocykl působil agresivnějším dojmem a změnila se i kapotáž podsedlové části. Najdeme tu i nový přehlednější přístrojový panel, který poprvé sdružuje digitální rychloměr a analogový otáčkoměr. Obsah palivové nádrže je zvětšen na 21 litrů.
Všechny úpravy spolu s nově nalazeným podvozkem opět navyšují šance na vítěze Naked bike roku a Triumph se dere do popředí. Na kvalitních silnicích je Speedy nepřemožitelný, svojí rychlou reakcí řízení si podmaňuje čím dál víc jezdců. Jeho chlapácký motor působí v dolním spektru otáček uhlazeně jako nikdy před tím a nechá vás plout klidně krajinou. Jakmile však zavětříte kořist, není nic jednoduššího než roztočit tříválcový motor a nechat se unést. Tlumení není tvrdé ani měkké, je přesně takové jaké chcete, je perfektní! Takže tenhle upgrade v roce 2002 se hodně povedl, ale nejoblíbenější Speed Triple v dějinách měl teprve přijít...
2005-2008
Motor, podvozek, brzdy. Vše je naladěné přesně pro tento druh motocyklu. Jízda na něm je jako ta nejprostší věc pod sluncem. Sednete a jedete. Během jízdy si vás Speedy hýčká příjemnými vibracemi a jeho zápal vyrazit kdykoliv vpřed už od volnoběhu vás přesto drží neustále ve střehu. Jeho krátká stavba a tuhé tlumení dokážou rozhodit celý stroj jen na opravdu rozbité cestě. Jinak je to ničím nerušená jízda jak na horské dráze a tak není problém pozlobit supersporty na závodním okruhu. Speed Triple 1050 se nechá v zatáčce naklopit tak, že budete škrtat originálním klínem pod motorem, o stupačkách ani nemluvě. Pohodlí na delších cestách limituje absence kapotáže a designově nádherný kšilt přes budíky toto zachraňuje jen pramálo. Jinak se lze na Speedovi krásně rozvalit a pro spolujezdce se taktéž jedná o příjemné posezení. Spousta cestovatelů tak na něj nedá dopustit. Speedy dovezl své majitele do všech koutů Evropy a to téměř ve všech případech bez ztráty kytičky. A pokud šlo o nějaký problém, jednalo se vždy o chybu, která nebyla na straně stroje.
Majitel Klouda (profil na Motorkari Klouda) se s námi dělí o svoje zkušenosti. "První problém nastal hned na jaře, když jsem se chtěl poprvé svést. Celou zimu startovala na povel, ale najednou nic. Motor točil, ale ne a ne naběhnout. Vyměnil jsem svíčky a bylo po všem. Jenže po šesti tisících kilometrech zase začal škytat a občas nechtěl vůbec naskočit. To už mi nedalo a zavezl jsem ho na diagnostiku, ale ta nic neukázala. Opět jsem vyměnil tedy svíčky a jelo se na dovolenou. Dojel jsem až k Albánským hranicím, celých deset dní bez problému. Jak jsem ale opět natankoval na první české pumpě, začal Triumph zase stávkovat. A tak můj jediný problém byl benzín na českých pumpách! Tankuju tedy 98ku, převážně na OMV, typ MaxxMotion 100 a je po problémech. Hladší průběh výkonu a nižší spotřeba, tudíž cenový rozdíl oproti rádoby Naturalu 95 je vymazán :)."
Máme-li teď sumarizovat výčet nejčastějších závad, se kterými se majitelé tohoto modelu potýkají, jedná se o pár případů, kde přetrvává problém s elektrickými závadami jako u předchozí řady. Tady je ale nutné si říci, že o ojetý model s označením 1050 je čím dál větší zájem a spousta, troufáme si říci, že většina se jich do České republiky dovezla bouraných ze zahraničí. Jejich nekvalitní oprava pak dováděla budoucí majitele k šílenství, právě těmi elektrickými závadami, které se špatně hledají. Nejvíce tak paradoxně majitelé hořekují nad vysokými cenami originálních doplňků a nad špatnou dostupností některých náhradních dílů.
Pokračujeme dál a to do roku 2008, kdy Speed Triple doznal jen několika změn. Přední dvojitá vidlice má nově černý eloxovaný povrch a přední světlomety jsou rovněž lehce pozměněny. Najdeme tu krásná značková řídítka od firmy Magura. Pro větší pohodlí se drobných změn dočkalo i sedlo a zadní podsedlový rám je také nový. Tou největší změnou jsou ale určitě nové čtyřpístkové radiální brzdy Brembo a lehčí multipaprsková kola, která dle výrobce ubírají 5 % na setrvačnosti.
2009-2010
Následně modelové roky 2009 a 2010 sebou přináší i limitované edice nesoucí označení Speed Triple 1050 SE. Je tomu totiž již 15 let co první Speed Triple spatřil světlo světa a tyto raritní kousky lze rozeznat od standardního provedení již podle lakování. V roce 2009 se jedná o černé provedení s červenými detaily a později v roce 2010 je poprvé v historii k mání Speedy s rychlým pruhem. Můžete si vybrat mezi základní červenou s bílým pruhem nebo základovou bílou s černým pruhem. Technika také nezůstala pozadu a tak v motoru běhá o 2 koně navíc. Maximální výkon je nyní 132 koní při 9 250 ot/min. Tlumení bylo přepracováno jak vpředu, kde jsou vnitřky vidlic tužší, aby se zabránilo noření vidlice při agresivním brzdění, tak vzadu kde je zadní tlumení o něco měkčí pro ještě větší komfort.2011-současnost
Informace o redaktorovi
Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)