Testujeme nové BMW R 18
Text: Filip Tichý | Zveřejněno: 8.9.2020 | Zobrazeno: 18 935x
Za týden máme před mnichovským muzeem historie BMW skvělé rande s novým modelem R18, který jako první oficiálně vytáhneme na testovací jízdu do podhůří německých Alp. Poprvé ochutnáme horkou novinku, obří osmnáctistovkový boxer BMW zasazený do cruiserového rámu s nádechem retra. Zajímají vás nejen technické údaje, ale také první pocity z jízdy? Máte možnost vložit své online dotazy.
Kapitoly článku
Poprvé nás německý výrobce namlsal už v roce 2016 krásnou historickou studií BMW R5 Hommage.
V letech 2018 a 2019 pak fabrika vypustila několik lakmusových papírů v podobě customových konceptů.
Když si značka BMW dostatečně osondovala, o co by byl největší zájem, na konci 2019 oznámila hlavní parametry motoru a spustila rezervační formulář na model, který zatím ještě ani nikdo neviděl. No a čekání na R18 skončilo v dubnu, kdy se představilo v plné kráse a několika různých variantách.
Nové R18 má kromě zavedené značky a návaznosti na historii tři velká lákadla, kterými jsou povedený retro design, jedinečné řešení sekundárního převodu pomocí odkrytého kardanu a samozřejmě jedinečný velký boxer, který kromě charakteru a průběhu výkonové křivky ovlivňuje i celkovou konstrukci, těžiště a ergonomii. Začneme tedy u motoru o objemu 1802 kubíků – hodně toho napoví už údaje o vrtání 107,1 milimetrů a zdvihu 100 milimetrů. Když si vedle postavíme poslední vzducháč dvanáctistovku z NineT a její parametry 101 mm x 73 mm, hned vidíme, že se plocha pístu zvětšila jen asi o desetinu, ale zdvih se prodloužil více než o třetinu.
Nové R18 tedy bude hodně dlouhozdvihový stroj, tomu odpovídají i maximální otáčky 5750 ot/min, přitom již zmíněné NineT lze vytočit o třetinu víc až na 8500. Musím přiznat, že jsem neskutečně zvědavý, jestli se R18 díky pomalejšímu chodu a dlouhému zdvihu pocitově přiblíží americkým V-Twinům? Výkonem 91 koní v 4750 otáčkách a hlavně točivým momentem 158 Nm už při 3000 otáčkách by mělo být R18 pro americké motory více než zdatným soupeřem. Osobně doufám v podobný čistě „vzducháčový“ dojem jako u NineT, ostatně podstata motoru se čtyřmi ventily na válec, dvěma svíčkami a klasickým OHV by tomu napovídal.
Zajímavá bude odezva antihoppingové spojky a převodovky, u které se do budoucna může objevit i manuálně řazená zpátečka! Že by si konstruktéři připravovali cestu k sajdkárové verzi a chystali obnovení strojů, které pořádně zamíchaly kartami za druhé světové války? Další libůstka je otevřený kardan, který už dnes kromě pár veteránů nikde nepotkáte. Projeví se nějak i za jízdy?
Největším otazníkem ovšem před první jízdou zůstává celková ergonomie. Na R18 se totiž nedá sedět s nohama ležérně dopředu jako na konkurenčních cruiserech. Tam, kde ostatní projektují nohy jezdce, má R18 do strany obrovské válce. Posaz tedy bude nevyhnutelně úplně jiný a já pevně doufám, že se na něj mých 195 cm výšky nějak esteticky a ergonomicky poskládá.
Podívejte se na video
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Otázky a odpovědi
Jsou už známy ceny pro Českou republiku??
Na prodej je zatím pouze edice First Edition v černé barvě s linkami a custom světlem za 589 tisíc korun včetně DPH. V příštích letech by měla být v nabídce i jednodušší verze určená jako základ pro custom stavby, která by měla být o pár desítek tisíc levnější.
Až na tom budete sedět, mohli byste natočit jak moc se zhoupne při vrknkutí plynem? A zajímalo by mě, jak moc znatelný bude klopný moment za jízdy. Přeci jen 1800 ccm už je solidní objem.
Zhoupne se opravdu citelně, při „vrknutí“ plynem při čekání na zelenou na semaforech to je docela zábava si hýbat motorkou. Když sedím v sedle při startování motoru, tj motor se rozbíhá z nulových otáček, to je docela kopanec. Za jízdy při podřazení před zatáčkou apod je to cítit, ale kvůli pořádné váze motorky to nenaruší řízení.
Koukám samy jednosic. Plánuji i verzi pro dva?
Ve standardu je verze First Edition opravdu jednosic, ale v papírech je vedená jako dvoumístná a za 7tis příplatku lze objednat s dvousedačkou.
Bude existovat i sportovnější derivát tohoto motoru a s tím spojený sportovnější model? Něco třeba jako bývalo R 1100 S s teleleverem? Páč stavbou velkých sportovnějších motorek je pomálu.
O tom nejsou z fabriky žádné zprávy, sportovnější derivát bych odhadoval asi spíš naladěný na ještě větší krouťák pro použití v dragsterovém sportu - ale to je jen můj odhad založený na customech, které BMW na základě R18 nechává stavět u slavných stavitelů. Následovník R1.00S je nyní R1250RS a protože sportovní roli převzaly S1000, žádný model R1250S se nedá jen tak očekávat.
Někde jsem to vyhrabal : cena od 17000 usd
Na prodej je zatím pouze edice First Edition v černé barvě s linkami a custom světlem za 589 tisíc korun včetně DPH. V příštích letech by měla být v nabídce i jednodušší verze určená jako základ pro custom stavby, která by měla být o pár desítek tisíc levnější.
Docela by mě zajímala ergonomie pro lidi menšího vzrůstu.
Cena 17k USD je asi pro státy,evropa začíná v konfigurátoru na 589000 kč+ nějaký doplňky a je to nezajímavý.
Menší postavy nebudou mít s ergonomií problém, v nabídce jsou i prodloužení představce řídítek apod.
Ještě jeden dotaz 350kg není zrovna málo jak se projevuje hmotnost?
345 kg je vcelku obvyklá hodnota v této kategorii. Na R18 je znát, že má těžký motor a ta váha je navíc vystrčená do stran, za jízdy hmotnost jakoby zmizí a motorka perfektně drží stopu, ale hůř se překlápí ze strany na stranu.
Ahojte, co podvozek? Dráhy a charakter tlumení, možnost nastavení předpětí, alespoň vzadu světlá výška atd... Diky.
Vepředu nenastavitelné, zdvih 120 mm, vzadu zdvih 90mm a nastavitelné předpětí, ale musí se odšroubovat sedlo. Předek výborně progresivní, zadek dost tuhý. Světlou výšku výrobce nikde neudává, ale motorka není uprostřed nijak extra nízká a nějaké sjíždění z chodníku apod nebude problém.
Pěkná motorka, ale dá se to vůbec řídit? Sezení kvůli válcům hodně vzadu, řídítka k bikerovi, daleko od předního kola...
Řídí se precizně a snadno, překvapivě dovolí i sportovnější svezení a odezva od předního kola je na tuto kategorii slušná. jízdní pozici - to je na delší povídání, hodně podrobně jsem to popsal v druhé půlce recenze.
Mě by zajímal zvuk tohohle nádhernýho a silnýho motoru, jak na volnoběh, tak při rozjezdu, můžete se na něj při testu zaměřit? A pak taky teplo od válců, negriluje to holeně?
Nastartovaný motor na volnoběh zní jako obří "švýcarské hodinky", je slyšet sání i ševelení ventilů. Jak přidám plyn, ozve se hutné dlouhozdvihové dunění. Stejně tak za jízdy, při poklidné jízdě je slyšet spíš mechanický projev a R18 umí cestovat pěkně potichu, jak ale vezmu pořádně za plyn, mašina pěkně burácí. Teplo od válců - to je subjektivní (a během testu nebylo vedro), velká vzduchem chlazená osmnáctistovka samozřejmě bude odpovídajícím způsobem topit, na druhou stranu část tepla vysálají válce a k jezdci se tak teplo tolik nedostane - výhoda proti motorům, co mají motor pod nádrží.
Ahoj, vlastním cruiser R 1200 C Montauk, která je velmi podobná této novince a dle mého názoru se jedná o pokračování výroby cruiserů. V článku se o této stopě vůbec nezmiňujete. Mně by nejvíce zajímal posed, protože podle fotek, jsou nohy vždy na stupačkách a v článku píšete, že kvůli válcům do strany to ani jinak nelze. Jenže! Na mojí motorce mám na těmi válci hrazdičku, kam si můžu nohy volně natáhnout a jízda je tak velmi pohodlná, možná i více než na legendárním hádéčku. Velmi by mě proto zajímalo, jestli je geometricky vůbec možné ty nohy nad ty obří válce zvednout?
Samotné BMW označuje R18 jako jejich vůbec první čistokrevný cruiser, R1200C byla prý jen cruiserová verze naháče. Po sed jsem dost podrobně popsal v recenzi, R18 neumožňuje dát si nohy nad válce a ty válce jsou tak velké, že podle mě není možné ani žádné řešení přídavnou hrazdičkou.
1) K čemu slouží ta páčka nad levým sáním u retrosicové verze -seřízení tuhosti pérování gumového sedla?
2 ) Motorka se chlubí na budíku, že je udělána v Berlíně - jak moc je to pravda?
3) Třmeny jsou ologované, stylisticky to v některých částech motorky vyznívá stále jako podklad pro studii vkusu budoucích zákazníků, včetně nezbytné informace (pro váhající) o designérskému původu z USA... ventilové kryty u superchromové verze vypadají jako helma Ernsta Henneho -trochu to působí, že hlavním nápadem bylo otevřít si vlastní firemní encyklopedii, původní náměty nafouknout a skloubit s trendy třídy dle HD. Za mě osobně je zklamání, že se místo staré kulaté nádrže nerozvíjel design nádrže s chladiči dle R1200C, protože ta sice nepřišla se zásadním motorem, ale stylisticky byla nově svá a krásná na první dobrou. Je to opravdu tak, že půjde -i diky kulatému motoru -jen o retromodel nebo bude 1800ccm i v nečem stravitelnějším?
1) Páčka nalevo je přepínač zpátečky, způsob ovládání je popsaný v recenzi. 2) Je to pravda, o externí výrobě komponent R18 se neuvažuje. 3) Motor určitě bude v řadě dalších verzí, ale pravděpodobně až za další 3-4 roky (pouze můj odhad z diskuzí s lidmi z fanbriky), následující 1-2 roky budou v nabídce spíš jen mírně odlišné styly designu a turistické výbavy.
Kolik holek se otáčí, když projedeš?
Všechny ;-) Zvuk R18 je hodně podmanivý i pro kolemjdoucí.
Prosím otestujte vibrace v řídítkách a vibrace v sedle při různých rychlostech a otáčkách. Např.:
50 km/h
80 km/h
100 km/h
130 km/h
160 km/h
1500 ot/min
2000 ot/min
2500 ot/min
3000 ot/min
3500 ot/min
4000 ot/min
5000 ot/min
Moc díky :)
Při prvním testu jsem vibrace sledoval jen obecně - při vyšších otáčkách motoru solidně zabrní do řídítek, v některých nižších pásmech zase zalechtají do pozadí. Při týdenní dovolené v sedle by asi byly otravné, ale při běžných jízdách spíš posílí požitek z jízdy. Na volnoběh se celá motorka pořádně klepe.
Cao, mam dva dotazy:
1) Jak moc ty valce + motor topi na holene (a celkove na nohy) ?
2) Ergonomie posezu po delsi dobe - jak moc to prudi ve srovnani s klasickou veckovou konkurenci..?
1) Teplo od válců - to je subjektivní (a během testu nebylo vedro), velká vzduchem chlazená osmnáctistovka samozřejmě bude odpovídajícím způsobem topit, na druhou stranu část tepla vysálají válce a k jezdci se tak teplo tolik nedostane. 2) Jízdní pozice je taky hodně zvláštní, široká řídítka sice navozují majestátní pocit cruiseru, ale nohy jsou namačkané na malé plotny za obrovskými válci. Srovnani s H-D ještě teď na podzim plánujeme, tam to vyzkoušíme na vlastní kůži.