Testujeme nové Yamahy MT-07 a Tmax
Text: Jan Rameš | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 26.3.2025 | Zobrazeno: 5 922x
Naše redakce vyráží do španělského Alicante, kde bychom v pátek měli otestovat poměrně velký počet strojů od Yamahy: maxiskútr Tmax a bestseller MT-07 jak ve standardním provedení, tak s automatem Y-AMT. Zajímá vás něco konkrétního? Zeptejte se pod článkem.
Tři stroje za jediný den, to samozřejmě na svezení není nic složitého, když chce člověk jenom nasát nějaké dojmy. Ovšem pro vytvoření dvou plnohodnotných testů Tmaxu a emtéčka v obou verzích včetně všech potřebných videí, aby to mělo hlavu a patu, to bude celkem náročné. Tak snad mi to nezavaří hlavu. Svezení samo o sobě bude určitě super, protože ani Tmax, ani MT-07 nejsou úplně zásadně nové, aby člověk nevěděl, do čeho jde. Tmax rozhodně ne, tam proběhlo opravdu jenom takové lehké „doleštění“, když s přeladěním motoru na normu Euro 5+, které ho sice stálo naprosto zanedbatelných 0,7 Nm, ale taky snížilo otáčky maximálního výkonu 35 kW o pětistovku níž, dostal vlastně akorát jinak naladěnou rozjezdovou spojku, náklonové ABS a lehce jiný design čumáku. Vlastně to poznáte akorát podle světel. Jsem docela zvědavý, jestli po třech letech od svezení na poslední (tedy vlastně předposlední) generaci poznám nějaký rozdíl.
To MT-07 je sice taky pořád jasně rozpoznatelná MT-07, tedy obrovský šlágr Yamahy, který v roce 2014 zatřásl od základů střední třídou, ovšem tohle už je novinka naprosto plnohodnotná. Co mě tedy mrzí, že Yamaha nezareagovala na nástup Hornetu od Hondy a GSX-8S od Suzuki a nepřidala více páry do svého jinak skvělého motoru, tady zůstáváme na 73 koních a 67 newtonmetrech, nicméně ona síla není vše, že. Emtéčko výrazně posílilo v otázce elektroniky, konečně přešlo na elektronický plyn, takže teď nabídne i tři motorové mapy a režimy, a můžete si připlatit také buď za obousměrné rychlořazení, nebo za automatizovanou převodovku Y-AMT. Jak ta funguje, to už rámcově vím z podzimního testu silnější MT-09, ovšem jsem hodně napnutý, jak ji Yamaha naladila pro menší sedmistovku. Hádám, že právě verze s Y-AMT a 35 kW by mohla být hodně zajímavou první motorkou pro všechny, kdo s jednou stopou začínají. Nemyslím si, že by nám ve Španělsku dali pod zadek tyhle seškrcené varianty pro řidičák A2, nicméně už teď víme, že český importér ji bude mít ve své testovací flotile, takže o test byste určitě neměli přijít, ať teď anebo později.
Kde se ovšem pracovalo opravdu hodně, to byl podvozek. Je tady úplně nový a tužší rám, nová kyvka a tou nejviditelnější změnou je vpředu osazená obrácená vidlice s radiálně uchycenými čtyřpístkovými třmeny. Minimálně opticky krok vpřed a věřím, že to bude i funkčně v pořádku. Nad čím visí otazník, je zadní tlumič, ten mi u MT-07 dlouhodobě nevyhovoval kvůli své podtlumenosti, ovšem Yamaha říká, že jej teď naladila jinak a dala mu odlišné přepákování. Tak snad už nebude emtéčko taková houpajda. Na co jsem hodně zvědavý, je ovladatelnost, protože MT-07 navzdory všem úpravám zhublo 1 kg na 183 kg, ovšem půlka toho je zásluhou nových kovaných ráfků – a menší rotující neodpružené hmoty poznáte vždy. Navíc se změnila i ergonomie, stupačky se posunuly o fous níž, řídítka taky o něco níž a hlavně výrazně blíž k řidiči, navíc jsou širší, takže to by mělo být znát dost.
Úplně nejvíc ale novou generaci poznáte samozřejmě podle vzhledu a nijak nepřekvapí, že nula-sedmička jde ve šlépějích loňské nula-devítky. Zjednodušeně, Kyklopa vystřídal Iron Man, který za maskou má nový 5“ TFT displej. Za mě asi lepší než dřív, ale tohle je zcela individuální, takže vzhled ať si každý vyřeší sám. Já se budu ve Španělsku soustředit hlavně na jízdní dojmy. Pokud máte dotaz na nějakou konkrétní věc, kterou v testech běžně neřešíme, napište jej dole do formuláře.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Otázky a odpovědi
Ahoj, má nový tech MAX vyhřívané sedlo i pro spolujezdce, nebo ne, jak tomu bylo u předchozího modelu?
Ahoj, Tech Max má vyhřívané jenom sedlo řidiče.
Ahoj, na test MT07 čekám s rozechvěním, než se rozhodnu po čem šáhnu. Takže prosím k mtéčku 1. jak se ne-změnilo cukání plynu z nuly, 2. přední vidle už se chová rozumně? 3. režimy umí nastavit brzdný účinek motoru? 4. Celkově porovnání chování v jízdě vůči hornetu (nejde mi o výkon ale průběh a chování). Díky a šťastnou cestu.
Ahoj. S něčím ti poradím, s něčím ne. 1) Obrovská změna. Celý den na sportovní režim a cukání ani náznak. 2) Jako jestli už ti nechce vyrazit zuby, když vymeteš díru? Jo, ten předek je úplně jiná písnička, než to byla dřív. Za mě je podvozek největší krok vpřed v téhle generaci. I ten zadní tlumič, byť pořád není dokonalý, se chová způsobněji než ta předchozí žvejka. 3) Neumí, ladíš si akorát motorovou mapu a kontrolu trakce. 4) A tady ti právě neporadím, protože ač se tomu sám divím, tak já za celé ty dva roky, co je na trhu, na novém Hornetu nejel :-( Co se motoru týče, tak ten znám aspoň z Transalpu, takže k tomu ti povím, že proti Hondě mi Yamaha přijde vyváženější. Nemá ten kvapík nahoře, ale přijde mi příjemnější odspodu. A fakt dobře si rozumí s tím automatem.
Ahoj, zajímalo by mě, jestli by na přední brzdu stačil jeden prst?
Díky Tomáš
Opravuji: zajímalo by mě, jestli by na přední brzdu MT 07 stačil jeden prst?
Díky Tomáš
Ahoj, záleží na tom, jak moc potřebuješ brzdit :-) Já jsem se na ten tvůj dotaz snažil soustředit, nicméně tři věci mi to dost narušovaly. 1) mně brzdění jedním prstem moc nejde, mám zautomatizované dva prsty 2) jel se zase roadracing, takže jsem nechtěl riskovat, že to někde do vracečky jedním prstem neubrzdím 3) brzdová páčka je i na nejbližší nastavení poměrně daleko. Ale když jsme jeli třeba po vsi nějak volně, tak jsem to zkoušel a pro toho, kdo má dlouhé prsty a je zvyklý na jeden, by to asi reálné bylo. Brzdy jsou fajn, nicméně prostě nejsou to Stylemy s radiální pumpou, nýbrž obyčejné "rozpočtové" brzdy, a podle toho k nim musíš přistupovat.