Aprilia Pegaso 650 Factory
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 2.7.2007 | Zobrazeno: 48 090x
Jednoválcovým motocyklem Pegaso se italská Aprilia pochlubila již před hezkou řádkou let! Stále si získává srdce nových příznivců a velice dobře se prodává. Italský temperament a cit pro detail je právě to, co z Pegasa dělá vyjímečný motocykl. U vyšlechtěné verze Factory, která je letošní novinkou, toto platí dvojnásob! Označením Factory se chlubí mimo Pegasa ještě dvě krásky italského výrobce. Po továrních úpravách si udělení titulu Factory vysloužil atraktivní supersportovní model RSV a taktéž neméně osobité Tuono.
Kapitoly článku

Už při oficielním představení Pegasa Factory bylo jasné, že se můžeme těšit na jedinečný stroj. Ve skutečnosti je ještě mnohem hezčí, než na fotkách. Temná černá barva s červeným obrysem typického loga Aprilie na plastové nádrži a jasně červená podsedlovka, umocněné zlatými sedmnácti palcovými koly, spolehlivě upoutají pozornost každého příznivce motorek. Karbonový blatníček předního kola, chránič motoru nebo kryty rukojetí z dílny Akrapovič Aprilia Racing dodávají tomuto stroji sportovní náboj.

Při zasednutí do širokého, pohodlného a na můj vkus až dost měkkého sedla, položeného poměrně nízko, upoutá pozornost přístrojová deska. Je přehledná a poskytuje přehled o všem nutném. Analogový otáčkoměr najdeme vlevo, na pravé straně je multifunkční displej. Ten informuje o všech důležitých informacích, jako jsou rychlost, hodiny, teplota, stav paliva v nádrži, ujeté kilometry, dosažená maximální rychlost a denní počítadlo kilometrů. Na levé straně řídítek je na ovladači přepínač „Mode“, kterým můžete listovat v nastavení displeje a přepínat jednotlivé výše uvedené informace. Navíc také třeba podsvícení displeje, sepínání kontrolky při nastavené hodnotě otáček motoru a také funkce stopky, která se mi moc líbila. Na přístrojové desce za menším štítkem jsou další důležité kontrolky. Mimo standardních kontrolek signalizujících sepnuté směrovky, dálkové světlo, rezervu paliva, zařazený neutrál, dostaneme na vědomí i vyklopený stojan nebo aktivovaný systém ABS. Testovaná Aprilia však ABS ve výbavě neměla.
Chuť do života dodává Aprilii Pegasu čtyřtaktní jednoválcový motor s válcem z lehké slitiny, chlazený kapalinou. Tento agregát si Aprilia propůjčila od Yamahy XT. Obsah motoru je 659 ccm a dosahuje maximálního výkonu 48 koní při 6250 ot/min. U maximálního kroutícího momentu výrobce uvádí hodnotu 59 Nm při 5250 ot/min.

Sice vím, že místo pro pořádnou vyjížďku na Pegasu je úplně jinde, i přes to vyrážím na dálnici a chystám se překonat vzdálenost asi 50 kilometrů. Ochrana jezdce proti proudícímu vzduchu u Pegasa není téměř žádná. V rychlostech kolem 130 km/h se dá ještě docela dobře cestovat. Jakmile se na displeji objevuje vyšší cifra, je potřeba počítat s tím, že jízda nebude tím pravým ořechovým. I tak si to peláším převážně rychlostí okolo 150 km/h a lituji, že jsem si tentokrát vzal motokrosovou přilbu s kšiltem. Věřím, že s integrální přilbou by byla jízda v těchto rychlostech o kus pohodlnější. Když držím otáčky těsně pod hranicí 5000 otáček, má Aprilka tendenci kolísání otáček a následné pocukávání motocyklu. Mírným pootočení plynové rukojeti a zvýšením otáček je tento nežádoucí jev pryč a jinde už se neobjevuje.
Opouštím dálnici a konečně se dostávám na okresky. Je to najednou úplně o něčem jiném! Táhlé zatáčky, třetí rychlostní stupeň střídá čtvrtý a požitek z jízdy je obrovský. Navíc již zmiňované skvělé brzdy je radost používat. Bohužel motor už tolik temperamentu nenaservíruje a ještě nějaký ten koník navíc by nebyl k zahození. Přesto je jízda na Aprilii Pegaso Factory po okresních silničkách plných zatáček velkou zábavou a právě tady si ji vychutnáte nejvíce.

Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)