motopoint_unor_shad




Aprilia Pegaso 650 Factory

Jednoválcovým motocyklem Pegaso se italská Aprilia pochlubila již před hezkou řádkou let! Stále si získává srdce nových příznivců a velice dobře se prodává. Italský temperament a cit pro detail je právě to, co z Pegasa dělá vyjímečný motocykl. U vyšlechtěné verze Factory, která je letošní novinkou, toto platí dvojnásob! Označením Factory se chlubí mimo Pegasa ještě dvě krásky italského výrobce. Po továrních úpravách si udělení titulu Factory vysloužil atraktivní supersportovní model RSV a taktéž neméně osobité Tuono.

Kapitoly článku

Vraťme se ale k modelové řadě Pegaso. Vedle terénějšího Pegasa Trail nabízí Aprilia také silniční funbike, nebo chcete-li motard, Pegaso Strada. K tomuto modelu má exkluzivní Pegaso Factory nejblíže. Označení Factory rozhodně není od Aprilie pouze reklamní trik nebo marketingový tah k lepší prodejnosti. Na elitním Pegasu je totiž technických i oku lahodících vychytávek celá řada. Zlaté ráfky s výpletem, radiální brzdný systém předního kola, karbonové doplňky nebo temperamentní barevné provedení tento fakt potvrzují.




Už při oficielním představení Pegasa Factory bylo jasné, že se můžeme těšit na jedinečný stroj. Ve skutečnosti je ještě mnohem hezčí, než na fotkách. Temná černá barva s červeným obrysem typického loga Aprilie na plastové nádrži a jasně červená podsedlovka, umocněné zlatými sedmnácti palcovými koly, spolehlivě upoutají pozornost každého příznivce motorek. Karbonový blatníček předního kola, chránič motoru nebo kryty rukojetí z dílny Akrapovič Aprilia Racing dodávají tomuto stroji sportovní náboj.





Přední maska s čirým světlometem ve tvaru písmene ypsilon, lemované italskou trikolórou a nalepeným motivem působí jakoby přísný pohled Lucifera. Zlatá bezhrazdová řídítka jsou také záležitostí pouze verze Faktory. Pokud hledáte víčko nádrže, je to marné. Schovává se pod krytem menšího ale praktického úložného prostoru, kam se vejde mobilní telefon, sluneční brýle, doklady a podobné potřebné věcičky všedního života. Navíc je uzamykatelný a otevírá se elektronicky pouze při zasunutém klíčku v poloze „ON“ tlačítkem na levé straně řídítek. Pod poměrně širokým sedlem pilota a spolujezdce najdeme další úložný prostor. Ten je dobře využitelný a například ledvinku nebo pouzdro s foťákem zde uložíte bez problému. Jeho velikost překvapí možná i proto, že oválné koncovky výfuků jsou vedeny po stranách pod sedlem. Spolujezdec s radostí přivítá madlo za svým sedlem, to se však dobře hodí i řidiči při manévrování se strojem.


Při zasednutí do širokého, pohodlného a na můj vkus až dost měkkého sedla, položeného poměrně nízko, upoutá pozornost přístrojová deska. Je přehledná a poskytuje přehled o všem nutném. Analogový otáčkoměr najdeme vlevo, na pravé straně je multifunkční displej. Ten informuje o všech důležitých informacích, jako jsou rychlost, hodiny, teplota, stav paliva v nádrži, ujeté kilometry, dosažená maximální rychlost a denní počítadlo kilometrů. Na levé straně řídítek je na ovladači přepínač „Mode“, kterým můžete listovat v nastavení displeje a přepínat jednotlivé výše uvedené informace. Navíc také třeba podsvícení displeje, sepínání kontrolky při nastavené hodnotě otáček motoru a také funkce stopky, která se mi moc líbila. Na přístrojové desce za menším štítkem jsou další důležité kontrolky. Mimo standardních kontrolek signalizujících sepnuté směrovky, dálkové světlo, rezervu paliva, zařazený neutrál, dostaneme na vědomí i vyklopený stojan nebo aktivovaný systém ABS. Testovaná Aprilia však ABS ve výbavě neměla.




Chuť do života dodává Aprilii Pegasu čtyřtaktní jednoválcový motor s válcem z lehké slitiny, chlazený kapalinou. Tento agregát si Aprilia propůjčila od Yamahy XT. Obsah motoru je 659 ccm a dosahuje maximálního výkonu 48 koní při 6250 ot/min. U maximálního kroutícího momentu výrobce uvádí hodnotu 59 Nm při 5250 ot/min.


Otočením klíčkem ve spínací skříňce se ručička ležérním tempem vyšplhá k maximu, všechny kontrolky se rozzáří a na displeji se zobrazí logo Pegaso Strada, jehož součástí je klikatá silnice. Tím jakoby vám Aprilka napovídala, kde se bude cítit nejlépe. První kilometry v sedle Pegasa absolvuji v dost hustém provozu hektické odpolední Prahy. Z toho každopádně nemám velkou radost. Po chvíli ale zjišťuji, že obavy nejsou na místě. Bez větších problémů se proplétám kolonami aut. Aprilka si vede na výbornou a jakýkoliv prudší manévr jí nevyvede z míry. Při akceleraci na semaforech zjišťuji menší handicap. Jednička je docela krátká, takže jsem nucen ihned řadit za dvě. I ta je kratší, okamžitě tedy volím třetí stupeň. To už je zátah šestsetpadesátky ideální. Kolem 5ti tisíc otáček je Aprilia ve svém živlu a uhání vpřed. Jenže to už musím brzdit na červené. Použitý brzdný systém z nekompromisně sportovního náčiní Aprilie SXV s radiálním brzdičem Brembo a 320 mm kotoučem je naprostá jedovka! Perfektně se dá dávkovat a brzdný efekt je prostě úžasný. V městském provozu se Aprilia Pegaso Factory předvedla v dobrém světle.


Sice vím, že místo pro pořádnou vyjížďku na Pegasu je úplně jinde, i přes to vyrážím na dálnici a chystám se překonat vzdálenost asi 50 kilometrů. Ochrana jezdce proti proudícímu vzduchu u Pegasa není téměř žádná. V rychlostech kolem 130 km/h se dá ještě docela dobře cestovat. Jakmile se na displeji objevuje vyšší cifra, je potřeba počítat s tím, že jízda nebude tím pravým ořechovým. I tak si to peláším převážně rychlostí okolo 150 km/h a lituji, že jsem si tentokrát vzal motokrosovou přilbu s kšiltem. Věřím, že s integrální přilbou by byla jízda v těchto rychlostech o kus pohodlnější. Když držím otáčky těsně pod hranicí 5000 otáček, má Aprilka tendenci kolísání otáček a následné pocukávání motocyklu. Mírným pootočení plynové rukojeti a zvýšením otáček je tento nežádoucí jev pryč a jinde už se neobjevuje.


Opouštím dálnici a konečně se dostávám na okresky. Je to najednou úplně o něčem jiném! Táhlé zatáčky, třetí rychlostní stupeň střídá čtvrtý a požitek z jízdy je obrovský. Navíc již zmiňované skvělé brzdy je radost používat. Bohužel motor už tolik temperamentu nenaservíruje a ještě nějaký ten koník navíc by nebyl k zahození. Přesto je jízda na Aprilii Pegaso Factory po okresních silničkách plných zatáček velkou zábavou a právě tady si ji vychutnáte nejvíce.


Aprilia Pegaso Factory je lahůdkou ve své třídě! Nabízí vysokou prestiž a exkluzivitu italské značky a velice široké každodenní použítí. Ráno, než na ní vyrazíte k povinnostem všedního dne, vaše srdce rozbuší originální temperamentní design. Odpoledne ve volném čase to bude zase hbitost a velká chuť spolykat další kilometry silniček s nekonečnými zatáčkami. Máte chuť sbalit saky paky a vyrazit na výlet? Není problém, i tady bude italská kráska věrnou společnicí a poskytne vám komfort při zdolávání delších vzdáleností. Na sto kilometrů si Pegaso řekne něco kolem šesti litrů benzínu. Za přijatelnou cenu 205 000 Kč budete mít v garáži něco víc, něž běžný sériový motocykl. O to víc ho budete mít rádi. Rozdíl, který musíte zaplatit od „obyčejné“ Strady, je podle mého názoru tou správnou investicí.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist